Forumsvar skapade

Sida 350 av 427
  • dr-masse

Medlem
    22 mars, 2004 vid 11:55 som svar på: Litet filmclip…

Yep. Real 10.

• dr-masse

Medlem
    17 mars, 2004 vid 14:23 som svar på: Fällbar fena

Nu har man ju åkt bräda med fällbar fena (ööh, en riktig åttitalspråm, Vinta?) men för Formula-liknande brädor så tycker jag att det kan vara en seriöst bra idé. Fenan sitter ju dessutom såpass lång bak att en “spalt” i brädans akter inte behöver bli särskilt stor eller djup alls.

Kul idé!

• dr-masse

Medlem
    17 mars, 2004 vid 13:37 som svar på: Kort Mauirapport

Som alltid, bland den bästa läsningen som finns på konfen. Intressant och sådär lagom avundsjukeframkallande… 🙂

Ser fram emot artikeln!

Ja, jag har också fattat det som att Vindsurfing är nedlagd under 2004.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 mars, 2004 vid 09:22 som svar på: Byte halvgammalt 7.5 -> nytt 8 eller bättre mast?

Gaastra 2X har jag testat, tycker det var ett riktigt bra segel då.

Skillnaden i tidig planing mot ett modernt (2003-04) segel är inte särskilt stor alls. Den största skillnaden ligger snarare i moderna segels vindregister, stabilitet och balans.

Din bräda klarar ju en åtta kvadrat, skulle jag tro. Säkert större, men då begränsar brädans bredd och möjlighet till att ta stor fena ändå lättvindsegenskaperna. Så en åtta är nog max, skulle jag tro (som alltid beror det på segelmodell och förhållanden). Gissar jag.

8.0 – 6.2 är ju helt lugnt.

Det du kommer att uppskatta med det nya seglet är som sagt vindregistret, balansen och mer genomarbetade detaljer. Jag törs nästan lova att en ny 8.0 kommer du att hålla i mer vind och uppskatta mer än din nuvarande sjuhalva. Men om det är värt pengarna är ju helt upp till dig… 😉

Men talar vi ren planing så tror i alla fall jag att skillnaden mot ditt nuvarande 2X inte kommer att vara särskilt märkbar. Då krävs nog ett kliv på upp mot 8.5 – 9.0 vilket jag är lite tveksam till om det är en storlek som din nuvarande bräda klarar att “ta”.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 mars, 2004 vid 12:16 som svar på: Byte halvgammalt 7.5 -> nytt 8 eller bättre mast?

Vad kör du på för bräda? Hur stort är nästa segel i segeltrunken?

Vad är viktigast – tidig planing eller fart och kontroll?

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 13:06 som svar på: North Natural (?)

Alltså, det här kan ju låta som ett smått patetiskt råd, men jag ger det ändå…

Om du gillar ditt Vulcano och är nöjd med det, tycker att Natural verkar rätt och har råd = enkelt val, eller hur?

Allstå, Challenger är säkerligen fina grejor, men om man gillar “känslan” och balansen i ett märke så brukar det funka bra med segel från samma firma. Själv tycker jag att mitt surfliv blitt lite enklare när jag haft segel från samma tillverkare, även om modellerna varit olika. På någe vis känns “känslan” i prylarna igen och man lär sig hur trim å sånt funkar.

Har själv hoppat en del mellan märken och tycker nog att detta stämt rätt bra.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 12:31 som svar på: North Natural (?)

Har en kompis i din viktklass som testat Duke och Natural. Han kan segla (undersförstått, han är klart bätre än mig även om det tar emot att medge… 😉 och kommenterade just det du verkar vara ute efter – imponerande bottendrag kombinerat med bra kontroll och manövrerbarhet.

Natural lär påminna rätt mycket om Neil Pryde Jet till sin karaktär.

Challenger vet jag inte mycket om. Men tycker de är coola!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 12:28 som svar på: OS

Ja, om nåt skall vara med så är det självklart Formula. Men då på rätt villkor och inte med ett superkomplext regelverk och tävlingar på ställen som inte sett mer än fyra sekundmeter under sin existens.

Formula i Sydney hade kunnat funka.

Kanske är jag väl trulig här, men jag tycker ändå (även med Formula) att vindsurfing och OS inte går ihop någe vidare bra. Inte som det ser ut nu, i alla fall.

Surfa På!

(och det faktum att styret håller med fick mig att känna mig sådär härligt ung, lovande och radikal som bara jag kan vara ända tills jag tittade ut över kontorslanskapet, klagade över infartstrafiken och kom att tänka på min stela rygg… 😉

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 12:10 som svar på: GUN Sails, är dom ok eller??

Håller med, de Gun-segel jag petat på har kvalitetsmässigt sett helt OK ut, minst lika bra som andra märken.

Det där med material i mastficka kan vara lite lurigt. Har erfarenhet av en mastficka som “kändes” gedigen (tjockare) men som höll klart sämre än den “tunna” på ett annat märke, mest pga sämre sömmar och att materialet liksom “fransade” upp sig betydligt mer. Bara för att ett material känns tunnare/skörare behöver det inte innebära att det ÄR mindre hållbart. Är min erfarenhet.

Annars är jag, förmodligen som alla här, en vän av starka och lätta material, det där “rhino” som exempelvis gaastra har i sina mastfickor på vågseglen verkar inte dumt alls.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 12:01 som svar på: OS

Jo, kanske, fast jag förblir tveksam. Det är liksom fel miljö för vindsurfing på något konstigt sätt. Mer jolle och köl än surf och våg, om jag säger så.

Tillhör ju de som tycker att Terje Håkonsens vägran att köra i OS var rätt. Alla sporter behöver ju inte vara med, eller? Jag tycker fortfarande att haschpulka känns felplacerat i OS, faktiskt. Kollar hellre snowboard i X-games än OS.

Någon som saknar vågsurfing och skateboard i OS? Nej, trodde inte det. Och då talar vi om betydligt större sporter än vindsurfing.

Första maj plakatet är oförändrat… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 11:40 som svar på: OS

Jag är ju kanske rätt inskränkt i min utblick över världen, men varför skall vindsurfing vara med i OS överhuvudtaget? Har aldrig fattat det, de enda som pressar på är tillverkarna som ser en marknadsföringsmöjlighet, har väldigt lite med vettiga förutsättningar och bra tävlingar för de deltagande att göra. Det räcker ju med att kolla in vilka som deltar, känner ni igen ett enda namn så skriv en rad här… 😉

OS är överskattat. Vindsurfing ut ur OS! (se där! äntligen ett plakat att bära i första maj tåget!)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 11:36 som svar på: Vilken Vågbräda ???

Det blir ju lätt så (öh, alltid så?) att jag skriver utifrån mitt eget skönt inskränkta perspektiv.

Jag råkar ju gilla allround-vågisar. Det kan, av en ren som Ramlösa brunn slump, bero på att jag är kass på att rida vågor. Helkass. Då blir ju vågisar som gör att jag kan pyssla med mina patetiska vågridningsförsök men som samtidigt är kul att bränna runt på och fina att hoppa med extra intressanta. Typ.

Håller med dig. Vill man rida vågor och siktar på det så är ju en bräda som är gjord för det bäst. Försökte “gardera” mig lite med det som citerats i den här tråden, hade i hög grad Ola H. i bakhuvudet när jag skrev de där raderna om att brädor som är riktigt bra för vågridning sällan är kul på exemepelvis plattvatten.

Av de få vågisar jag testat så tyckte jag att Goya 55 var bäst på själva vågen. Men jag är f-n knappt värd att bedöma det med min mycket ringa erfarenhet av vågsegling, helt klart.

Jag tror att om drakglenn läser lite om brädor som han är intresserad av så lär det vara hyggligt enkelt kunna identifera hur “vågridningsorienterade” de är. Eller fråga om specifika modeller här på konfen, finns ju redigt med många duktiga seglare på de ställena du frågar om.

Förresten, har sett en grymt snygg WaveOne S Clear Vision till salu, hade jag grus i pluskan och späjs i förrådet så hade jag fan slagit till! 🙂

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 mars, 2004 vid 10:01 som svar på: Vilken Vågbräda ???

Nu har ju inte jag seglat där du tänker segla och är dessutom rätt risig på att segla… (öh, hur man sänker trovärdigheten i sitt svar innan man svarat, sid. 1 i den boken… ;-). Men det här kan ju bli en skoj tråd och jag vill ju skriva lite, så här kör jag glatt på.

Av några som jag testat runt en del skulle jag reka följande:

– RRD Cultwave. Har själv en 55a och gillar den. Kan nog hittas till bra pris. Allround, bra kontroll. Kanske inte perfekt med 4.0, dock. Men då finns Cult 50 istället. För mer “renodlade” vågisar inom RRD finns ju WaveOne-serien, de kändes klart moderna när de kom, har ej seglat själv med de har sina fans.

– Fanatic Goya PM 55 (2001). Den gillade jag verkligen.

– Fanatic Rip 53 och 58. Nog de jag seglat mest (fast “mest” betyder ju inte en massa timmar, men en månad i Guincho) och gillade skarpt. Fast kunde jag skulle det bli Goyan istället… 🙂

Andra brädor som i test fått väldigt fina omdömen är ju AHD Maui Force, F2 Maui Project (en personlig teoretisk favorit är ju 8’4” från 2002…), Naish-brädorna, the list goes on… Starboard Acid verkar ju väldigt allround, för att nämna en till kandidat. Lite “doldis” brädor finns ju oxå, som Bic KPR-brädorna (de verkar klart bra) och Exocet men är förmodligen svårare att hitta beggade.

För ärligt talat – det finns tokmånga fina vågisar runt 80 liter, 55 breda. De flesta är ju bra eller väldigt bra. Lite mer fokus på brädans skick och pris istället för att tokstirra sig blind på en viss eller ett par modeller kanske är rätt strategi!

Men jag “tror” på allround-betonade vågisar för svenska förhållanden, kanske till och med en liten freestylevåg faktiskt…

Men till syvende och sist är det ju vilken typ av segling du mest är ute efter som styr. Vill du verkligen kunna rida vågor när tillfälle bjuds, även om det blir sällan, så är ju vissa brädor bättre på det. Vill du ha en liten bräda som är kul även om det är ganska platt så är det lite annorlunda…

Ja, det här blev ju mest osorterat tyck å tänk, inte första gången här på konfen precis, men gav kanske nåt i alla fall.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 mars, 2004 vid 14:42 som svar på: rrd’s nya sida är uppe.

ASA är en slagtåligare version, lite tyngre därmed. Och lägre pris. Bara i L, så vitt jag vet.

FSW small är jag själv rätt sugen på…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 mars, 2004 vid 11:33 som svar på: Hypersonic eller Kite i stockholm

Skall du bara köra i Stockholm så tror nog jag att det är lite väl bökigt med kite. Är du beredd att åka lite (Öland, Gotland, ytterskärgården) så är det en annan sak.

Jag är ju rätt subjektiv, ähum, men hyper eller formula skulle vara mitt lättvindsalternativ i Stockholm.

Surfa (å kita) På!

Sida 350 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.