dr-masse
Forumsvar skapade
-
Tror att även Skidsport kan erbjuda sådant här…
Fast bäst är ju, som alltid, CASH. (Alla sådana här upplägg är ju “räntefritt”, iofs, men det är en del avgifter istället.)
Surfa På!
-
Håller med alla här – årsmodell på segel, mast, bom och tillbehör avgör priset.
Brädan är inte värd mer än en tusenlapp eller två, skulle jag säga. Är den från 1995 så talar vi om en, i år, tio år gammal design. Det har faktiskt hänt en del på tio år (även om utvecklingen ofta överdrivs så är 10 år rätt lång tid i sporter som kräver lite prylar, bara vikten på 9.5 kilo säger en del).
Surfa På!
-
Lite tänk från min sida… (eller vad det nu är).
Om du gillade WaveScore 78 och söker en bräda med liknande känsla och “pop” fast lite modernare så finns det en bräda som i alla fall jag tycker är lite “bortglömd”, nämligen Fanatic WaveSkate 90 (2003).
Vägde jag som dig, siktade på de segelstorlekarna du gör (upp till 6.5 funkar fint) så skulle den brädan vara ett HETT alternativ.
Jag har kört båda brädorna, WaveScoren i Guincho några gånger (kul bräda, men lite lurig att kontrollera i mer vind…) samt WaveSkaten i Torö. På Waveskaten hade jag en riktigt, riktigt rolig dag och fick ut mycker rolig åkning med 6.2 och 5.4.
Överhuvudtaget tror jag att en “stor” wave-freestyle eller liten freestyle är en riktig kanonbräda för dig som komplement till din vågis. Kommer säkert rätt snabbt att bli din mest använda bräda.
En annan intressant skapelse, som jag ej provåkt man vet folk som har och gillar, är RRD Twintip 90.
Det finns ju en massa sköna kandidater i den här klassen (Starboard Trance, Goya Freewave 85 och 95, AHDs AttWave… the list goes on!), men jag tror att en mer prisvärd bräda en WaveSkate 90 kan vara svår att hitta… 🙂
Lycka till å Surfa På!
-
Det blev ju ett litet “språng” även på nybörjarbrädefronten för en 3-4 år sedan.
OM du kan, försök få tag i en som är rätt bred (minst 80, typ) och hyggligt “modern” i formen. Det tror jag att det är värt.
Brädor som jag tänker på att Starboard Start och Go, Fanatic Viper (de med mjukt däck), Hiflys nybörjarbrädor, RRD EasyRider. Som exempel.
Kan nog kosta 3000:- beggade (de är ganska populära fortfarande), men det tycker jag de är värda. Framförallt kommer du med din vikt och längd uppskatta en lite bredare och modernare bräda eftersom de planar tidigare och ger en bra plattform för snabb inlärning.
Det är denna typ av brädor som jag verkligen kan önska fanns när jag lärde mig. Du kan behålla den som lättvindsleksak när du blir bättre eller helt enkelt sälja och skaffa lite mer avancerade grejor när du blir bättre och söker mer utmaning.
Hoppas detta gav någe.
Surfa På!
-
Dunken är ju inte dansk. Ej heller spansk. Dunken är från framtiden – jämför “Terminator”. Något annat svar på den mannens totala dominans finns inte.
Surfa På!
-
Skadeglad som man är, och med viss vetskap om att en del av våra danska surfvänner smygläser konfen, så är det ju rätt långt efter svenskarnas inträde på stället (Bringan och Olausson i alla fall)… ah! 😉
Surfa På!
-
Okej, försöker mig på ett svar här. Försök, alltså, inget facit… 😉
Till de förväntningarna så är nog brädan inte dum alls. Nu är det ett tag sedan jag körde på brädor av detta slag, men det är nog ett rätt säkert kort. Har haft en JP 2002, och från min sida fanns det inget att anmärka på avseende kvalitet. Möjligtvis att det allra yttersta färglagret “chippade” lite väl lätt, men det är ju en småsak. I övrigt en mycket bra bräda med fina detaljer (stroppar, pads, fena). FWS är ju dessutom “värst” för denna bräda i JP-familjen.
Segel, mast, bom och alltihopa är ju fina grejor som passar bra tillsammans. Lämplig mittenstorlek för brädan, oxå. Du kan senare komplettera med både mindre och större segel för att täcka ett större vindregister, men sexhalv – sjuhalv är nog en bra utgångspunkt. Sjunoll inte dumt för någon i din viktklass. Längre fram kan du köra typ sexnoll för mer vind/manöverträning och nio-tio kvadrat för full fart i lättvind.
Ser vi till paket (OK, JP Freestyle 2003, men hyggligt jämförbart) från Surfers Paradise hemsida så är priset över 3000:- lägre än i butik, du får dessutom med hängsele. Då är det ett rätt OK paketpris från början, tycker jag.
http://www.surfersparadise.nu/build/brador_komp.html
Så – helt fel är det ju inte. Begagnat marknaden är rätt bra för vindsurfprylar, min erfarenhet är att det brukar vara lite extra bra för prylar av det här slaget (fina freeride-grejor). Du bör nog kunna sälja dina grejor om ett par-tre år till halva eller lite bättre än halva priset mot idag skulle jag gissa (obs! gissa är ordet) på.
Så – om du kan få ännu bättre pris är väl mest upp till din förhandlingsförmåga och säljarens is i magen… 🙂
Du kan säkert få mer begåvade synpunkter från andra här på konfen. Hoppas jag, ah!
Lyckat till å Surfa På!
-
aha, jag trodde att det uppstått i samband med att Bouldoires lämnar AHD. Kanske lyfter han fram det mer nu, helt enkelt?
Visste att han shapat customs (vilken shaper gör inte det?), men inte att det var under eget märke och så.
Det är ju sällan man upptäcker någe nytt, vilket än en gång har bekräftats, ah!
Surfa På!
-
Att bedöma priser på beggade prylar, även oanvända sådana, är ju otroligt svårt.
Var grejorna säljs, hur många som kan tänka sig att köpa, skick på prylarna och, kanske framförallt, säljarens övertalningsförmåga, egen prutkonst samt grad av köpsug påverkar tokigt.
Så – att säja om det är värt 13800:- eller inte är ju egentligen helt upp till dig. Men några gruntips kan väl vara värt att ge…
– Kolla upp på webben där brädan prylarna säljs, verkar priset rimligt i förhållande till pris på fjolårsprylar?
– Verkar det svår eller lättsålt? Gör en bedömning, om du är ensam köpare är ju prutläget ganska mycket bättre än om tolv pers slåss om prylarna…
– Vad har du för alternativ till samma pengar? För nära fjorton tusen kan du ju köpa bra men kanske något äldre bräda med uppemot tre fina segel, för att ge ett alternativ.Så – 13800:-? Ingen aning, men ta dig en funderare och köp om det känns rätt!
Både bräda och segel är ju fina grejor, frågan är mest vad du skall ha de till och vilka dina förväntningar är.
Surfa På!
-
-
-
Ah, dristar mig till ett försök till svar!
Modigt eller dumdristigt, avgör själv… 😉
Nu var det ju ett tag sedan jag körde på en 295a av den skolan, men snäppet mindre freeride-brädor med liknande shape har det ju åkts en del på.
Min gissning är att du med en modern freestyle (egen erfarnhet här bygger främst på Fanatic Skate 64, JP Freestyle 115 samt Skate 100) planar minst lika tidigt.
Bredd är viktigare än volym när det gäller planing. En 80 cm bred bräda med 110 liter planar garanterat tidigare än en 60 bred bräda med 140 liter (förutsatt någorlunda lika bottenkurvor).
Något som även påverkar tidig planing rätt mycket är brädans vikt. Själv tycker jag att en 6 kilos bräda upplevs som ganska mycket enklare att få igång en samma shape med ett par kilo till på.
Dock tror jag att du kommer att uppleva att din Xantos håller planing bättre, går lite fortare i lättvind, tar bättre höjd och inbjuder till mer avslappnad segling rakt fram än en modern freestyle. Däremot kommer freestajl-brädan uppleves som rejält mycket mer lättsvängd och mindre, enklare att hoppa med och lätt att få igång. Hygglig fart oxå.
En liten reservation – det är ganska stor skillnad på freestajlbrädor och freestylebrädor (ruggigt trist ordvits, ah!). De mer “extrema” freestylebrädorna har inte alltför lång del av bottenkurvan som är rak och ibland även en del tail-kick. Detta gör att de är lite segare att få igång, men i gengäld svänger de som f-n. Exempel på brädor av detta slag kan man nog säga att F2 Style och Mistral Joker är. Mer “allround” betonade freestyle-brädor är tänkta att klara freestyle fint, men ändå funka för lite rakt-fram åkning och inte vara svåra att få igång. Exempel kan väl JPs (lite extremare i år, dock) och Fanatics freestajlplankor anses vara. RRD är väl mittemellan, eller nå’t. Starboard var länge “allround”, men årets vågar jag nog påstå tillhör den “extrema” skolan.
Så – för att inte tappa planing så gäller det att hitta “rätt” freestyle-bräda oxå. Men det är inte alltför lurigt, många här kan ge fina svar och har mer erfarenhet än vad jag har.
Själv kör jag stor freestyle och tycker det är skoj. När speednissarna slagit i tillräckligt många spikar i min bräda så lär jag en vacker dag snegla på fortåkargrejor (igen), men det är ett tag dit känns det som… 🙂
Lycka till å Surfa På!
-
Hello dr Ulf!
Well, somehow I get the feeling that our attitude towards windsurfing has a lot more in common than I might have thought at first glance… Surprisingly, this seems to go for life in a larger scope as well (two kids, the nice wife, full-time work, going abroad…).
Åsså det här med engelska och svenska. Lustigt.
Samtidigt vore det kul att läsa lite mer av dina tankar här. Mig inspirerar det i alla fall. Själv skriver jag fasiken mer om vindsurfing än jag vindsurfar, vilket är illa. Men samtidigt en kul ventil för lite allmänt tangentbordshamrande och tankar om favoritsporten.
Till sist – sa till en surfpolare häromdagen att alla dessa olika “klasser” och “specialprylar” inom vindsurfingen har en otrolig förmåga att dölja sportens kanske allra största tillgång, nämligen variationen. Lättvindsfreestyle med nionoll och formula? Javisst! Hårdvindsegling med 70 liters vågis och 3.7? Yes! Snabbåka hemma i viken med slalom och 7.0? Absolut! Nybörjarkryssa en varm sommardag i skärgården? Inte dumt!
Själv är jag glad alla dagar jag får vindsurfa. Och ser dessutom hur sportens bredd och förmåga att inspirera gör att jag kan fortsätta utvecklas länge, länge. Just nu petar jag med lite manövrar och testar vågsegling. Om några år ser jag framför mig hur mer speed-orienterade grejor dyker upp… Funderar dessutom på att skaffa ett par moderna nybörjarbrädor. Kul att åka på själv, men mest för att visa familj och vänner hur kul! det är.
Surfa På!