dr-masse
Forumsvar skapade
-
dr-masse
Medlem16 februari, 2004 vid 08:37 som svar på: Trick som får namn trots att de är misslyckanden..Det där tar jag helt klart som ett personligt angrepp.
Herrejösses, med ditt resonemang så hotas hela min existens som nydanande freestaljmanöverskapare.
Kastfall? Nej, nej. Låg, mycket, mycket, mycket låg framåtloop.
Kraschad vulkan? Nej, nej. Låg, mycket, mycket, mycket låg grubby.
Har ju skrivit i ämnet tidigare. Lowgospockonizer, tror jag det blev.
Stjäl nu inte usla surfares (= jag) lilla möjlighet till cred bland surfpolarna genom kreativ benämning av “manövrar”.
Själv slipar jag på “spinloopintodoublegrubby”. Manövern påminner för det otränade ögat väldigt mycket om att jag trillar under helt vanlig segling rakt fram, men det är ju eftersom jag var så upptagen med att visualisera denna oerhört komplexa manöver. Sörru. Många hävdar att “Vurpa” är ett annat begrepp för samma sak, men det lyssnar jag inte på. Jag vet ju bättre.
Så, Staffan, sansa dig nu… 😉
Jösses, jag är alldeles skärrad av ditt inlägg fortfarande. Hela mitt “träningsupplägg” för säsongen känns hotat.
Surfa På!
-
Hej Ulf!
Japp, de där långa inläggen har jag läst och de är sköna att ta in. Att inläggen dessutom är väl så långa (längre!) som mina längsta inlägg är ju skönt att se… 😉
Faktiskt så håller jag med om precis allt. Själv var jag inne på samma spår och har testat med 80 cm breda brädor och 8 kvadrat+ riggar. Men jag håller mig till en stor freestyle av följande anledningar:
– Planar jag inte med sjunoll och stor freestyle så kör jag lättvindsträdning. Blåser det för lite för lättvindsträning och planing då och då, ja – då blir det annat istället för vindsurfing.
– Jag tycker att en 85 cm bred Formula/Free-bräda med de fendjup du indikerar blir för “tröga” att trycka runt i manövrar och att segel över säg, sjuhalv-åtta, blir för bökiga att stå och snurra med
– Jag är beredd att “ta” konsekvensen av mindre planing med stor freestyle + sjunoll eftersom jag uppskattar segling i mer vind såpass mycket
– Jag har hellre en stor freestyle än en stor freeride/formula just nu (även en kostnadsfråga, såklart, bra lättvindsutrustning kostar en del)Men så snart kidzen är lite större, plånkan lite fetare och tiden lite tillgängligare så kommer även jag att “lättvindsfreestajla” med liknande kit som ditt, helt klart!
Förresten, jag tycker alltid det är kul att läsa ditt tänk på starboard-konfen, varför syns du inte mer här? Om inte annat så “slipper” du skriva på engelska, ah!
Surfa På!
-
Det är formen som görs i spån, ej boxen som nog blir i glasfiber eller nåt.
Surfa På!
-
se http://stockholmvindsurf.bragit.com/ eller kolla på http://www.skidsport.nu (banner här breve) under Surfspots.
Surfa På!
-
Fituna (Himmerfjärden), Torö, Björköfjärden… (Mälaren).
Helt OK!
Surfa På!
-
Ja, just det. Glömde att lägga till att jag nog håller med om tipset att kanske lägga till någon tusing och få en modernare bräda.
Surfa På!
-
Jag har sålt likvärdiga prylar i mycket fint skick till i stort sett angivna priser (lite högre i något fall, lite lägre i annat fall).
Håller således med om riktpriserna. Dock är ju begagnat vanskligt, tillgång och efterfrågan styr ju totalt, är lättare att sälja där det finns folk som söker prylar lokalt. Marknader med riktigt stort utbud på begagnat/fjol- och fjolfjolårssidan inbjuder till lägre priser, kolla exempelvis tyskland med en klart större marknad (misstänker att det är där du hittat dessa grejor, 1200 euro känns klart godkänt).
Surfa På!
-
70% är ju som alla siffror luriga (“mina ögonfransar har blit 28.7% längre och 37% bredare sedan jag började använda Fakfactor Pro GTI” sure), men mer seglingsdagar har han säkert fått.
Om jag jämför lättvindsegenskaperna mellan min förra JP Freestyle 115 och Fanatic Bee 274 (klart jämförbar med Gecko 105) så var det ganska stor skillnad i planingsegenskaper. Lättare bräda med mer bredd kombinerat med en freestyle-rigg som gick igång tidigt gav ju klart roligare segling i lättvind, utan tvekan.
Däremot var ju Bee:n duktig enklare att kontrollera i mer vind (femhalv segling och neråt) och snabbare med tryck i grejorna.
Rambo är dessutom inte fel ute, tror jag, i att nya grejor många gånger ger motivation att harva ut i lättvind lite oftare. Själv tyckte jag dessutom att stunderna utan planing på JP:n var klart trevligare än med Bee:n. Jag kunde träna lite segelsnurr och annat skoj för att åter åka när vinden ökade på lite igen. Med Bee:n seglade jag nästan ofelbart in till land och väntade istället så snart vinden lade sig lite.
Men Geckon är en helt OK bräda med stort vindregister, ingen dum “enda bräda” och förmodligen möjlig att handla med trevlig prislapp.
Lycka till å Surfa På!
-
Som icke-formula schnubbe så kan jag bara lägga till att det är rätt bisarrt att se den fart som formula-boysen kan få upp i löjligt lite vind med 12.5 segel. Snudd på overkligt, faktiskt. Man kan f-n nästan spela rundpingis på stranden åsså är de ute och tokplanar…
Surfa På!
(ah, känner mig alltid så där skönt rebellisk när jag skriver inlägg på formula-konfen, två idag, herrejösses)
-
Hmmm, det blir ju (ännu ett!) teoretiskt inlägg här…
Jag har bara provat formula några gånger och aldrig bredare än 90 cm, så ta det här med en näve salt och lite eget tänk, ah!
Nej, jag skulle inte köra 7.0 freestyle på en formula-bräda. Varför inte?
– Formula-brädor är byggda för stora riggar (+8 kvadrat, minst), breda bommar och stabila segel.
– Freestyle-segel och sådan segling premierar att man står ganska upprätt och nära grejorna, manövrar är det som premieras. Inte formula, mao.
– En formula-bräda fungerar knappt med en fena som inte är minst 56-58 djup.
– Kombinationen freestyle-segel och formulabräda är därför i mina ögon inge vidare.Så, visst – du kommer att plana tidigare än med din freestylebräda, men kommer inte att kunna göra särskilt mycket av manöverkaraktär. Dessutom kommer du så snart vinden friskar i det minsta lilla (över 6 sekundmeter) nog alltid att välja freestylebrädan.
Så, min åsikt, är att att om du skall köpa en formula-bräda (eller liknande) så bör du kika på en lämplig rigg oxå.
Eftersom du har lite grus för inköp i plånboken (annars skulle du ju inte fundera på en formula, ah!) så finns det alternativ:
– Spara lite till och handla en formula med rätt typ av rigg (behöver ju inte vara vörsting-räjs camseglet, men en hygglig freeräjs rigg av någe slag som är över åtta kvadrat, gärna nio, är nog nära nåt slags minimikrav för nöjsam framfärd). Finns otroligt prisvärda riggar att få tag i som bara har två-tre år på nacken.
– Lägg pengarna på din befintliga utrustning. Se till att få din sjunoll-rigg så lätt som möjligt (100% kolmast, t ex) och köp en lite större fena för lättvindsdagarna. Jobba lite på lättvindstekniken. Det gör skillnad! Dager utan eller med lite planing – ut å snurra ändå. Man lär sig alltid nå’t! åsså är det kul att va på vattnet.
Allt beror ju på vilken segling du själv tycker är viktigast. Vill du plana tidigt (tidigast!) och upptäcka helt nya världar inom vindsurfingen kring höjdtaning, djupa slörar och fart i lättvind så är ju formula tokhett. Vill du ha kul i lättvind men ändå peta med freestyleseglet så är ju en uppgradering till lätt rigg och större fena inte så dumt.
Jag hade valt alt. 2, men det är ju en smaksak. Hade jag råd, plats och tid så skulle jag ofelbart ha en formula med 10-11 kvadrat + en freestyle + en vågis… 🙂 (och en slalomraket och en nybörjarbräda för kompisar å familj, ah!!)
Och allt ägs på Maui… Mmmm, dags att vakna upp och återgå till kontorslandskapets bistra verklighet, ähum.
Surfa På!
-
Jo, just det. Som mycket riktigt påpekats, är saker och ting det minsta oklart är det en stor fördel att vara ute tidigt. Och ofta är det ju oklarheter kring sådant här…
Lycka till å Surfa På!
-
Verkligt fin sak, måste jag säga. Känns som en riktig move, till skillnad från switchstancediabloeslider900 eller nå’t… 😉
Antar att det är den de kallar “Swayze ??” som avses?
Surfa På!
-
uppgradera webbläsare, töm cache?
-
Jag tycker att du skall ta kontakt med flygbolaget direkt och fråga vad de tar för en golfbag. Förklara sedan att din utrustning vare sig väger mer eller tar mer plats än två golfbagar. Detta sänkte priset radikalt för mig vid resa till Portugal (SAS, iofs).
Går man in på KLMs sajt så kostar en cykel 20 Euro, en golfbag (15 kg), skidor eller dykutrusning går GRATIS för en med direktörskort.
Pröva även “vågsurfingbräda”. Det har jag gjort med framgång. Jag har även checkat in en segelbag med tre segel, två master, bom, våtdräkt, förlängare, fenor, sele och lite annat som “sportutrustning”. Vid närmare fråga svarade jag “volleybollnät”… 400:- kostade det… 🙂
Jag har sagt det förr och säger det igen – flygbolagen tror fortfarande att vindusurfingbrädor är 3.80 långa, väger 25 kilo, åtföljs av en icke delbar mast på 5 meter samt en superlång bom…
I ditt fall skulle jag nog satsa på att packa allt i en stor boardbag och säga att det är två vågsurfingbrädor. Det verkar som om de flesta flygbolag har regler för “vågsurfingbrädor” medans “vindsurfing” behandlas helt annorlunda.
Nämn inte ordet “vindsurfing”, är mitt tips.
Lycka till å Surfa På!
-
Oj! Det där ser ju radikalt ut. Högt, hela grejor och med kontroll. Näe, det kan inte vara den Johan jag känner… 🙂
Surfa På!
(förresten, vad tyckte du om RRD 105? Jämför gärna med Skate. Funderar på en sådan + Compact)