Forumsvar skapade

Sida 354 av 427
  • dr-masse

Medlem
    22 januari, 2004 vid 13:31 som svar på: 10 ställen att segla på innan man lägger av,vilka?

Just det, tänkte skriva vad stället heter men glömde det… skulle själv gärna åka dit, kolla in

Faktiskt så mindes jag fel, men Filippinerna har ett pläjs som heter Boracay som verkar helnajs…

Hårdvindsstället jag tänkte på heter Penghu Islands och hör till Taiwan (öh, smärre geografisk miss där). Läs mer på http://www.asianwindsurfingtour.com/main/penghu2.shtml

Lite tävlingsresultat och förhållanden finns på http://www.a-h-d.com/news/index.wrd?id=n645443 där du kan läsa om de karakteristiska 18 sekundmetersförhållandena…

Inte helt fel…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 januari, 2004 vid 11:17 som svar på: Custom made sails….

http://www.sailloft.de

oxå.

eller http://www.northwavesails.com

eller…

finns ett antal, hmm, en egen linje…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 januari, 2004 vid 10:24 som svar på: 10 ställen att segla på innan man lägger av,vilka?

Alla vet ju att i teorin har jag varit på alla världens heta spots… 🙂

Mina små kommentarer och komplement till en i övrigt utsökt lista:

* Maui (det mest klassiska av dem alla!)
    – självklart!
    * Sydafrika (kommande klassiker bland Europeer?)
    – är det inte det redan?
    * Gnaraloo (och Esperance?) i WA
    – självklart!
    * San Carlos, Mexico
    – Baja!
    * Road trip bland vithajarna på USAs vänsterkust
    – San Fransisco och Pistol River
    * Road trip på brittiska öarna/Irland, Brandon bay, Tyree, Thurso,…?
    – Räcker med Irland och Tiree, ah!
    * Punta preta cap verde
    – Segla med Josh!
    * Tarifa
    – Är väl ett “måste”?
    * Pozo
    – klassisk trenoll-mark
    * Gorge
    – klassisk trenoll-mark
    * Oman (en outsider – vill man verkligen dit?)
    – potential!, alltid kul med ovanliga mål
    * Chile
    – Verkar ganska outforskat, men oj! vilken kustlinje
    * Nya Zeeland, Kina Road, Taranaki
    – har drömt om det i åratal
    * Margarita
    – hmmm, är det så?
    * Danmark (Agger, Klittmöller, Fiskfabriken mmmmmm!)
    – definitivt en klassiker för svenskar å tyskar. Sylt, då? En WC-klassiker är det!
    * Norge (kan det bli bra?, är det värt regnet och kölden!?)
    – Det kan nog bli bra, men det finns ställen som är varmare, ah!
    * Frankrike, var? Biaritz? La Torche? (svensk stavning av franska namn)
    – Frankrike har ju Marseille, Leucate och massvis med heta spots för både vågor och speeeeeed! Carro verkar ju hett…

Och mina potentiella kantidater:
    * Japan, Omeazaki – WC klassiker!
    * Filipinerna, det ultimata hårdvindsstället
    * Barbados, Silver Sands
    * Lake Arenal, Costa Rica
    * Guincho, Portugal (här är jag partisk som satan)
    * Jericoacoara, Braziliens nordöstra hörn – upcoming!
    * Madagaskar!
    * Fiji, bara bilderna på Josh Stones off-the-lip från Namuto, alltså, åsså Teahupoo (för den som vågar)
    * Cape Hatteras i USA verkar inte dumt…
    * Marocko, bara varbergs-rapporterna räcker för att se sig själv där…
    * Grekiska övärlden verkar innehålla ett antal pärlor (Kos, Kreta och Paros, för att nämna några)
    * Gardasjön och Sicilien i Italien?
    * Bonaire?

And the list goes on…

Vilka blir topp 10? Tycker vi siktar på det!

Kul diskussion såhär i vintermörkret.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 januari, 2004 vid 11:56 som svar på: fenproblem

Hej!

Håller med Oscar här, med ett litet tillägg. Jag hade 36 som minsta fena till min freediamond (med 6.2 segel och ibland tryck i 7.2), och det var nog det minsta jag kunde köra på. Faktiskt så hade nog 38 varit lagom som minsta fena för brädan för den fena jag valde (maui fin freeride).

32-34 kan nog vara perfekt om det är en fena med lite bredare bas och större yta i förhållande till djup än en mer traditionell freeride/freerace fena. Typ en freemove fena, tror jag blir fin-fint på FD 70 med ett segel i den storleken. Om nu alla dessa begrepp skapar någon förståelse eller bara mer förvirring… 😉

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 januari, 2004 vid 14:48 som svar på: Simmer 2004

Näe, man vänjer ju sig på någe vis. tycker inte heller att det känns sådär överdrivet extremt, vilket kanske är sunt. Är nog inne på ett Compact 6.6.

I tyska Surfs senaste test av freestyle-segel så lyfter Boxxer fram som “extremt”, men tittar på övriga segels mått (samtliga runt 6.2-6.3) så riggas hälften på 430 mast och många har korta bommar.

430 mast på 6.2 vågsegel är väl nästan norm idag, faktiskt så skiljer sig Pryde mest här med längre master än de flesta andra (högre Aspect Ratio, heter det väl på fikonspråk, ah!).

Kommer nog att skaffa ett Compact och se hur det funkar. Rätt skönt att “slippa” 460-masten… fast det finns ju vissa här, inga namn, som är kända för att ha många master och gilla det… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 januari, 2004 vid 11:09 som svar på: Portugal – var och vilken årstid?

Portugal är riktigt bra. Vågsegling och, kanske framförallt, vågsurfing i världsklass.

Dock är det sommarmånaderna som gäller, då slår termiken till.

Flera fina spots runt Sagres att besöka, som nämnts.

Nästa stopp blir Lissabon och Guincho. Våg- och vindsäkert ställe mellan maj och september. Bäst juni, juli och augusti. Bra bit över hälften av dagarna med över 6 sekundmeter, skulle jag tro. Dock kan det vara helt platt i en eller två veckor för att sedan blåsa pung i 23 dar i sträck… Lite tur skall man ha, helt enkelt.

Norröver finns Ericeira och Peniche med fin vågsegling, mindre vind dock.

Viana do Castelo längst norrut har kanske tillförlitligast vind i hela Portugal, plattvatten innanför pirarna, lite vågor utanför. Rolig segling!

Sök på “Guincho” här på konfen, finns mycket att läsa. Har själv totat ihop en rapport någon gång.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 januari, 2004 vid 14:15 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003

Måste bara ge en eloge till ditt inlägg, mycket läsvärt enligt min mening.

Skall plocka fram och läsa om hela den här tråden inför nästa vågbrädesinköp!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 januari, 2004 vid 12:54 som svar på: Segelstorlek (igen)

Många vettiga synpunkter här.

Jag ägde ett slag ett Diablo 7.2 och ett NR 6.2 (typ jämförbart med att ha ett ZeroSeven 7.4 och ett Crossover 6.2, om vi pratar Simmerspråk).

De här seglens vindregister låg faktiskt förvånansvärt nära varandra. Diablot gick naturligtvis igång tidigare, men inte så mycket, och var som roligast med tryck i prylarna. Och då kunde jag ofta ha kört NR om jag hade velat…

Vad jag försöker säga är att om du går ner till 6.5 i ett mer “freestyleorienterat” segel än ditt ZeroSeven så finns en sannolikhet för att det seglet är mer lättvindsorienterat än vad ZeroSeven är, som tål rätt mycket vind.

Att gå från 7.4 freerace (ZeroSeven) till ett mer manöverorienterat 6.0 segel är lugnt. Kanske kan gapet göras ännu lite större…

Jag har kört en del på liknande brädor som Riden, och den kommer inte att funka sådär särskilt bra med mindre segel än femhalv, då är brädan ändå för stor (seglet klarar mer vind än brädan). Sp ett minsta segel på femhalv eller mer blir nog bra.

Något att tänka på är det här med mast. Det är 460 mast till ditt ZeroSeven (eller hur?) och det är nog idé att försöka hitta ett så litet segel som möjligt som funkar med 460 mast, om du nu inte vill köpa en mast till. Kan du tänka dig att köpa en 430 mast blir valet lite friare.

Själv tror jag, med rätt mast, att något mellan höga fem kvadrat och låga sex blir nog bra som andra segel till din bräda. Och kom ihåg att ha en mindre fena än orginal till hands, utmärkt att ha de dagar då det blåser mycket.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 januari, 2004 vid 08:24 som svar på: segelstorlek

Är benägen att hålla med. Kan du tycker jag dessutom att du skall fortsätta i samma “linje”, dvs Session. OM du är nöjd med seglet, vill säga.

Finns ofta fördelar med att lära känna en linje samt att “gapen” mellan olika storlekar blir rätt.

Dessutom tycker jag möjligtvis att 4.5 – 3.7 är ett väl stort hopp. Nästan en kvadrat är rätt mycket i såpass små segel.

Dessutom, tänk på det här med mast. Många fyrnollor kan nog funka på 4 meters mast, medans 3.7 i många fall nog bör ha 370 för att må bra (läs flera inlägg om detta på konfen, Ola H. har skrivit en hel del i ämnet).

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 januari, 2004 vid 09:28 som svar på: BOARDS artikel om storlek på vågbrädor (11/12-2003

Det här har varit en väldigt intressant tråd och har i alla fall i kombination med Boards artikel gett mig mycket intressant tänk inför nästa års förmodade byte av vågis.

Och en sak är klar – jag kommer att gå ner ett “snäpp” i storlek, både bredd och volymmässigt (har idag en RRD Cult 55 med typ 86-88 liter, 55.3 bred. Mycket nöjd, men är beredd att testa en något mindre vågis).

Svar till:

Testgruppen var alla duktiga vågseglare i klassen 75-80 kilo. Resultatet av testet blev att 75-literbrädan var favoriten, med 81 litaren strax bakom. Då var en förutsättning att gänget körde dessa brädor huvudsakligen från 5.0 och ned. Skulle de inte haft större (freestyle-)brädor som komplement hade 81:an varit det bästa valet, skriver de.

[/ QUOTE ]

Personligen tycker jag att det var lite synd att seglarna låg såpass nära varandra i vikt och kunskapsnivå, men läsningen var ändå intressant. Men kanske lite vanskligt att dra slutsatser för lätta resp. tyngre seglare.

En sak som jag själv funderat en del kring men inte har något vidare svar på är seglarens längd. Jag är 190 och väger typ 74 kg (klen, lång och smal = jag!) vilket ibland får mig att tro att jag uppskattar en annan typ av bräda än vad kanske en 170 lång person som väger 75 kilo (muskler, inget annat) gör. Nåja, en tanke bara.

Nu över till resten…

Svar till:

1. Volymen är inte ett bra sätt att mäta en vågbrädas storlek. Bredden är det som är mest avgörande.

2. En viss bräda har ett visst spann av segelstorlekar som den fungerar komfortabelt med och detta spann är detsamma oavsett seglarens vikt. Detta spann bestäms huvudsakligen av brädans bredd.

3. Att köra ett segel som är större än max i brädans “komfortabla spann” (se 2. ovan) går, men det ger i princip inte tidigare planing.

4. En större bräda kan ta större segel och därmed plana tidigare än en mindre, men skillnaden är inte så stor.

5. En lite större bräda må plana aningens tidigare än en mindre, men så fort båda brädorna planar är skillnaden i fart minimal. Inte heller förmåga att plana genom vindhål skiljer sig märkbart.

6. Det räcker att hitta en storlek (bredd) på vågbräda som passar dig (och dina förhållanden). Vill man t ex komplettera denna rätta storlek med en “guppa ut och rid in” lättvindsvågis bör man lägga på minst 3-4cm bredd eller hellre satsa på en freestylebräda.

7. BOARDS team presenterar förljande tabell för allroundvågbrädor relaterat till kroppsvikt

60kg–51cm
    65kg–51.5cm
    70kg–52cm
    75kg–53cm
    80kg–54cm
    85kg–55cm
    90kg–56cm

Enligt temat bör man inte gå mer än 1cm från dessa rekomendationer förutom om man har ett gott skäl, t ex:

a. Nybörjare i vågor: lägg till ca 1cm
    b. Ingen större bräda/vill klara en storlek större segel: lägg till 1cm
    c. Vill ha utpräglad lättvindsvågis: lägg till 3-4cm
    d. vill köra lite freestylemoves också: lägg till ca 1 cm

[/ QUOTE ]

Jag skulle nog fortfarande beteckna mig själv som relativt “färsk” inom vågsegling och är inte alls någe bra på att rida vågor. Hoppa är det bättre med, lite enligt Staffans filosofi – jag ser ramper mer än vågridningsmöjligheter… 🙂

“Min” bredd enligt tabellen ovan är 53 cm. Faktiskt så har jag i stort sett enbart seglat 54 – 55 cm breda vågisar (Rip 258 och 58, Goya 50, RRD Cult 55) vilket har funkat för mig. Läser man då tillägget i tabellen under a: nybörjare i vågor, lägg till 1 cm så stämmer det ju väl in, minst sagt.

För mig har lite större (för stora?) vågisar i många fall varit en fördel då jag i exempelvis Guincho allltid pritoriterat att ta mig ut, först och främst. Det är inge kul att fastna i shorebräjket i Guincho, har jag märkt… Vid mycket vind har detta kompenserats med små fenor, helt OK.

Volym har väl nästan alla kommit överens om är ett ganska så oviktigt mått. Jag ser väl mest en fördel om det är väldigt lätta vindar inne vid land eller så, då kan de där extra 5 litrarna vara välkomna (nu pratar vid knapp styrfart). Själv tänker jag mindre och mindre volym när jag kollar in småbrädor. Eller faktiskt överhuvudtaget, inser jag. Just nu spanas en freestyle in, och volymmässigt vill jag bara att den skall ha minst 100 liter, sedan är det inte så petigt. Försöker faktiskt att tänka lite på det som Staffan lyfter fram här – utgå från vilka segelstorlekar jag vill köra, något som jag försöker göra mer och mer i val av bräda(-or).

Det finns dock en sak som talar emot Boards tabell… Så fort ett “mått” börjar bli etablerat i någorlunda prylbetonade sporter så kan man ge sig fasiken på att det sker någon utveckling som vänder alltihopa. Evo och andra lite mer “kompakta” vågisar kan vara en klar indikation på detta…

Egentligen har jag bara tre smärre problem med Boards “tabell”:
    1. Den gäller för val av bräda för vågsegling när man kör 5.0/5.3 och mindre. OM man har tillgång till sådana fina förhållanden och hyggligt med sideshore med någorlunda regelbundenhet så är det nog värt att skaffa en “riktig” vågis med rätt mått (läs – en rätt liten bräda). Men hur många har tillgång till detta och behärskar den här typen av segling tillräckligt bra för att få ut mycket av det? Skulle jag ha ägt en 53 cm bred “riktig” vågis så skulle den ha använts max 4-5 gånger under 2003 (OK, jag har seglat ganska lite i år och enbart i Stockholmskrokarna, men ändå…). Skulle kännas rätt surt att ha en fin tiotusenkronorsbräda för så pass lite segling. Många söker ju en liten bräda som oxå funkar på plattvatten, och då gäller det nog att komma ihåg att tabellen gäller för riktig vågsegling (som jag har fattat det och tycker att det bör tolkas).
    2. För en sämre vågseglare (läs: jag) så kan faktiskt en något större vågis ge mer felmarginal och därmed nöjsammare segling, även i mycket vind. Det är i alla fall min erfarenhet. Dessutom så tycker jag att skillnaden i tidig planing mellan en 55 bred bräda som lätt tar 5.7 och en 53 bred sak som max tar 5.3 någorlunda komfortabelt är rätt tydlig. Har vissa dagar för mig varit skillnaden mellan ganska många hopp, vågor och smidighet i att ta sig ut och in. Eller är det min risiga teknik, iofs synnerligen tänkbart?
    3. Man utgår från ett “kit” för ganska mycket vind. Boards föreslår två brädor där största segel verkar ligga runt sexnoll – sexhalv, inte rimligt för många av oss. Vill man segla med större segel så krävs ytterligare en bräda…Få surfare har råd/möjlighet att ha tre fina brädor med tillhörande riggar. Utgår man från mer normala surfares behov så tycker jag nog att tabellen pekar på för små brädor, faktiskt. En 53 cm bred vågis med max 75 liters volym riskerar att för många 75-kilos surfare få för lite användning, helt enkelt. Gapet till den freeride-bräda många har blir dessutom väl stort, tror jag, för segling med typ 5.0 – 6.0. Alltså, vad jag försöker lyfta fram här är väl igen att tabellen gäller för riktig vågsegling och inte som ett lämpligt mått för “minsta bräda” generellt sett för seglare i ovan nämnda viktklasser. Tabellen utgår dessutom från en ganska så kompromisslöst tänkande i segelstorlekar, något som är en lyx för de flesta “normalsurfers” – hur många har en riktig linje med tre-fyra vågsegel utöver sina andra segel?

Men som sagt, som en riktlinje för val av vågis för riktig vågsegling för i vind från 5.0/5-3 och neråt i segelstorlek tycker jag att Boards tabell verkar stämma fint och artikeln har gett mig mer kunskap i vad jag behöver tänka på när jag väljer nästa vågis. Kompletterat med kunniga kommenterare i den här tråden känner jag mig mer säker på vad jag vill ha än tidigare, inte dumt alls!

Överhuvudtaget är jag förtjust i tanken att lyfta fram andra egenskaper än volym (bredd, bottenkurva, kanter) vid val av vågbräda. Eller faktiskt för de flesta brädor, vilket väl kanske är tabellens främsta förtjänst.

Nu är det här tankar från en verklig tvättmaskinsryttare i vågorna, men tänkte att det kan vara kul för någon som oxå är igång med att lära sig/vill testa lite vågsegling. Det ÄR kul!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 januari, 2004 vid 10:15 som svar på: Stort segel med bra drag och lätt att flippa?

Nu är du inne på ett intressant spår, tycker jag.

Tror på fullt allvar att du kan gå från typ en nionoll V8 till 6.7 freestyle.

Och att öva lite slag å stå bakom seglet å lite sånt funkar även med V8, även om det är lite stort. Vill du öva “på riktigt” – fram med freestyleseglet!

Faktiskt så skulle jag rekommendera dig att handla just runt nionoll med cambers först (är en vän av cambers i segel över en åtta – åttahalv, men självklart funkar nocam fin-fint oxå) och sedan se om du saknar ett segel mellan detta och ditt freestyle. Mycket talar för att du inte kommer att göra det…

Japp, jag tycker att du lika väl kan gå på nionoll, om du har råd med rätt mast och bom för ett sådant segel. Justerbart uthal är nog värt att skaffa oxå.

Skate blir ju en perfekt bräda att “kliva ner på” när Carven (eller vad det nu blir, finns många sköna brädor i den här klassen!) blir för stor.

Ser klart lovande ut, i mina ögon. Fasen, skulle själv vilja ha liknande “kit” (fast jag skulle köpa en Fanatic Falcon Slalom, mmmmm….)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 januari, 2004 vid 09:44 som svar på: Stort segel med bra drag och lätt att flippa?

Och här är jag helt inne på getwets linje…

Till en sådan bräda tycker jag att du helt skall fokusera på ett segel med bra drag och fartpotential. Det är det du kommer att vilja ha törs jag nästan utlova. På ett segel runt åtta-nio kvadrat är “manövervänligt” fel adjektiv, liksom. Dessutom så spelar det faktiskt inte sådär jättestor roll för hanterbarheten om seglet har cambers eller inte, det beror bra mycket mer på hur seglet är skuret. Exempelvis skulle jag lätt påstå att NP Spirit, med två cambers, var lättare att rigga, manövrera och roterade bättre än mitt Simmer ZeroSeven.

Om du vill syssla med segelsnurr och lite manöverträning skulle jag faktiskt rekommendera ett stort freestyle/freemove segel runt sjunoll som komplement till typ nionoll. Skillnaden i vindstyrka som krävs för att “gå igång” med en sjunolla freestyle och en nionolla freerace är mindre än många tror, den största skillnaden är bibehållen planing i vindhål, fart och naturligtvis höjdtagning.

Så, med typ 9.0 freerace och en sjunoll “leksegel” så tror jag att du kan få mycket nöjsam segling på din stora freeride. Men det är nionollan (eller vad det nu blir) som kommer att användas mest, helt klart, så satsa mest på den.

“Manövervänlighet” är, i mina ögon, helt klart ett område som är föremål för nedprioritering i segel över en åtta kvadrat. Det är ändå inget som segel i den storleken är särskilt bra på. Skillnaden att göra typ helitacks eller 360 med en race-rigg på åtta kvadrat eller en camberlös rigg är inte alltför stor, det är rätt mycket duk uppe ändå.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 januari, 2004 vid 09:33 som svar på: Storlek på vågis?

Ola, kom igen nu…. tycker jag oxå!

Har lusläst den där artikeln och även jag har en del funderingar, trots (eller kanske på grund av, ah!) att jag åkt rätt lite våg och inte är särskilt vass.

Det där med att hänga upp sig så rejält på bredd som de gör i Boards? Tänker själv på en bräda som heter Evo och den liksom passar inte alls in i Boards “mall”.

Skulle gärna läsa ett längre inlägg från dig med tankar kring Boards artikel.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 januari, 2004 vid 10:03 som svar på: VARFÖR alla dessa tricks???????????

Är ju inte riktigt lika uråldrig i gården… (måste varit vindsurfingens krita-period på den tiden, ah?) men hängt med sen senaste istiden i alla fall…

Och jag håller både med och inte med getwet i det här. Uppskattar själv alla aspekter av sporten och ser även jag våg, bana och fart som kärnan i det hela.

Fast för mig som inte kan välja surftillfällen lika fritt som tidigare har “lättvindstrickande” verkligen varit ett lyft. Inser naturligtvis att det måste se tokfånigt ut, men min balans, segelhantering och förmåga att se lite nya aspekter i sporten har verkligen fått nytt bränsle sedan jag började snurra segel lite mer.

Faktiskt så ångrar jag idag ordentligt att jag inte satsade mer på manöversidan av sporten långt tidigare (listen up kids! :-), mest för att jag såg svårigheten i manövrarna snarare än möjligheten.

Det jag gillar mest med vindsurfing och nog är sämst på, dessvärre, är vågsegling. Tillfällena är få för mig, och då ser jag freestyle/lättvindstrickande som en nästan perfekt “skola” när vågåkandet inte finns tillgängligt.

Och förresten, min första rena 360 i stropparna med lite “större” grejor kändes otroligt kul att klara av vid 33 års ålder… Att jag sedan avslutade säsongen med det och en bra-j-a-nära framåt är rejäl inspiration. Årets mål är enkelt – framåtloop å vulkan. Känns rätt najs som tvåbarnsfarsa att sikta på sånt, faktiskt…

Så – visst kan manövertokeriet gå för långt ibland (i viss mån har det redan gjort det), men det ligger nog rätt mycket i betraktarens ögon att avgöra om det är larvigt eller inte. Bra träning för i stort sett alla andra delar av sporten är min erfarenhet, helt klart.

Det där med att åka baklänges… Jo, det är ju rätt kul (även om jag tokvurpar vid varje försök). Och inte är det tillverkanas idé, även om de ofelbart hakar på “nya” trender på ett närmast perverst sätt och basunerar ut det med “måste” grejer och annat larv. Själv tycker jag att tillverkarnas största problem är att utbudet av prylar är alldeles för stort och byts ut för ofta (kolla in exempelvis Starboards program, och inte fasen måste man byta shape vartenda år bara för att). Öh, ojdå, annat ämne.

Men speed saknar jag, så snart kassan är på plats lär det åter beredas plats åt fortåkarprylar i förrådet igen!

Skål på dig med, åsså vet du att jag gillar dina åsikter. Är ju svåra att ta fel på, liksom.

Gott nytt på er alla – ses i vår!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    13 december, 2003 vid 09:23 som svar på: Bästa freestyleseglen?

jag faller ju direkt bort ur kategorin “erfarna freestyleseglare”… 🙂 men svarar glatt ändå.

“erkänt bästa seglen” tror jag inte finns. Olika seglare uppskattar olika egenskaper, åtminstone de duktiga freestylare jag pratat med. Åsså har jag själv testat lite olika riggar genom åren (mest NP och Simmer, även North och Arrows). Vissa söker även i freestyle lite stabilare riggar, andra vill ha soft, soft, soft. Så “erkänt bäst” är ofta upp till seglaren.

Men från min horisont så tycker jag att 2003 års NP Expression var bra i 6.2 inte fullt lika lyckat i 7.2. Jag fick bara 7.2an att funka riktigt bra i lätt-medelvind, så fort jag drog lite mer nedhal så tyckte jag att det inte blev så bra (kurviga lattor, inte fullt så smidig rotation). 6.2 var nästan som ett annat segel, det var jag klart nöjd med.

Då tyckte jag faktiskt att mitt 7.0 Soul från 2001 var bättre än 2003 års Expression, vilket för mig var skapligt förvånande.

I Simmer har jag testat Freezone och har nu ett Twist 6.7. Freezone gillade jag både 01 och 02, även om de största seglen kanske var lite väl “fladdriga” i mer vind för min smak. Men tidig planing och manövrerbarhet var bra, god fart oxå. Twist gillar jag verkligen, bra freestylesegel för mina behov (är ju inte tokvass), gillar kombinationen av fart, balans och stabilitet. Överhuvudtaget tycker jag att Simmer tog ett steg framåt med med 2003 års segel från att under en tid ha varit mer lika från år till år (tänker på exempelvis onshore och freezone). Har faktiskt inte ens en tanke på att byta segel till nästa år.

Duke har jag en kompis som har testat som brukar vara rätt kräsen… Han gillade de verkligen, så där kanske North har fått till något redigt bra.

Fast ärligt talat tror jag nog att du kan välja freestylesegel nästan fritt från de flesta tillverkare idag (utöver ovan nämnda – Gaastra, Hot, Challenger, Yes, Severne, Ezzy…), fokusera mer på vad du söker för egenskaper och vilket du känner mest för så är jag rätt säker på att det kommer funka fint!

Lycka till å Surfa På!

Sida 354 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.