Forumsvar skapade

Sida 355 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    9 december, 2003 vid 16:31 som svar på: ny skate?

    typ 101 och 111 har jag hört någe om, inge ltd nästa år…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    9 december, 2003 vid 16:30 som svar på: Framåtloop..?

    Ja, med 2003 års grejor funkar det inte. Har försökt.

    Mitt motto – “Allt hänger på omständigheter och utrustning”.

    Vaddå egen förmåga eller talang? “Det är timmarna på vattnet som räknas” brukar rävarna häva ur sig när jag kommer med mitt fina mott. Just det, jag har räknat timmarna på vattnet och ändå sätter jag inte framåtloopen. Trots att timmarna var väldigt lätträknade. Måste vara prylar och omständigheter då, eller hur? 😉

    Surfa På!

    (kul tråd annars, nästa år SKA framåten sitta, det var väldigt nära i år)

  • dr-masse

    Medlem
    9 december, 2003 vid 16:04 som svar på: Mer godis 2004…

    slängde som “gaffelnäsa” in en fråga på ahds forum och fick följande svar:

    “Hello forknose
    The board will be delivered with a bar you ‘ll be able to fix between the two nose ends.
    this bar, perfectly continuing the general outline, works like if the board would have a classic nose .
    Free to the consumer to use it or not .
    Pictures available on demand.”

    Alltså, känns det inte lite löjligt det här? Varför så spetsiga grejor från första början om man sedan skall peta dit någon slags kofångare på brädan?

    Näe, här har väl ändå AHD varit lite väl ambitiösa i sin vilja att “sticka ut” (he, he).

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    9 december, 2003 vid 08:24 som svar på: Mer godis 2004…

    Mmmmm, godis var rätt ord.

    Men fortfarande måste AHDs 955 ta priset som “mest korkade innovation på sistone”… 😉

    Ser ju fullständigt livsfarlig ut, skulle inte vilja ligga och pressa mot den eldgaffeln i en rörig start, eller se Antoinewannabees komma dånandes mot en när man ligger och plaskar efter en vurpa…

    Faktiskt så trodde jag att det var ett publicitetsskämt när jag såg de första bilderna, men de verkar mena allvar med det här missfostret till livsfarlig (och segelduksdödande) nos?!?

    01.jpg

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    9 december, 2003 vid 08:19 som svar på: simmer segel= dyra??

    Runt sexnoll tycker jag att de flesta freestyle-segel funkar fint till freeride. Se det som en manövervänligt freeridesegel, typ.

    Beror dock lite på bräda, har man en bred sak som tar sexnoll som minst så kanske det finns bättre segel. Men för de flesta freeride-brädor för folk som söker ett lättmanövrerat, hyggligt snabbt och välbalanserat segel så funkar freestyle utmärkt.

    Nackdelar? Lite sämre stabilitet, något lägre toppfart, inte världens höjdtagning. Fördelar? Tidig planing, lätta att hantera, bra för att lära sig trick och segelhantering, vattenstart, låg vikt.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    8 december, 2003 vid 12:36 som svar på: chinook??

    Intressant, där blev jag nyfiken.

    Kolbom är nog en uppgradering som jag funtar på till i år.

    Är frontbeslagsröret i alu även på Local Spirits senaste, någon som vet? Lutar åt en sådan, men vill helst ha kol runtom.

    För övrigt så har även jag bra erfarenheter av mastfötter, förlängare och bommar från Chinook. Frontbeslaget skall vara nytt, dessutom.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    3 december, 2003 vid 19:39 som svar på: Nytt speedrekord 46,24 knop !

    Alltså, jag speedar ju inte så mycket längre, men nog fan är det sjysst att syssla med snabbaste sporten på vattnet…

    50-knopsvallen vore ju helgrym om de kunde ta!

    Speeeeeeeeeeda På!

  • dr-masse

    Medlem
    2 december, 2003 vid 08:38 som svar på: ny bräda till 04

    Tveksamhet i samband med potentiellt brädbyte är väl den enda manöver som jag verkligen behärskar fullt ut i vår sköna sport, ah!

    Har ju harvat mina “brädbytartankar” mer än en gång här på konfen, det är ju kul!, men även för att få lite intryck.

    Och det mest hållbara tipset är ju att verkligen fundera igenom på vilka egenskaper man är ute efter. Alltså, fundera igenom din förmåga, vad du är ute efter i din segling, vilka förhållanden du vill använda brädan i, vilka segelstorlekar/vindsytrkor som är aktuella och vilka egenskaper du vill att brädan skall vara riktigt bra på.

    OM du tänkt behålla den bräda du har, grunna även lite extra på hur du tänkt att de skall komplettera varandra.

    När du har någorlunda koll på detta (full koll har man fasiken aldrig…) så kommer det att bli tydligare. Åsså kan du vara lite mer “öppen” för aktuella brädor och märken, vilket jag alltid tror är bra. Slå sedan till på den som du gillar mest så lär det bli fint.

    Fast i min värld skulle nog en freestylewave bräda ligga fint till som komplement till din nuvarande bräda…

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    28 november, 2003 vid 14:17 som svar på: styrofoam

    Jo, jag kommer av precis de här skälen inte att bygga själv heller. Lite för mycket bök å lite för lite ekonomi i det hela.

    Men det är ju inte bara därför man bygger själv. Jag har snickrat lite sängbord, hyllor och annat som nog hade varit bra mycket billigare på IKEA, men det är ju rätt skoj att få ihop saker själv.

    Att ha byggt sin egen bräda som man dessutom blir riktigt nöjd med är ju en rätt skön känsla…

    Surfa å Bygg På!

    (varför skulle folk annars lägga ner tusentals timmar och kronor på att exempelvis renovera och hotta sina bilar, det är knappast ekonomiskt… 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    27 november, 2003 vid 08:31 som svar på: hur stor fena?

    eftersom det i stort sett aldrig finns någon sådan där grym tumregel i vår fina sport så lyser “idiotförklaringarna” med sin frånvaro… 😉

    Exempelvis kan ju en bräda vara rejält bred och ha förhållandevis litet OFO mått för att vara mer lättsvängd, medans en annan kan vara smalare men ha bredare OFO för andra egenskaper. Vilken som tar störst/djupast fena av dessa två är ju inte helt lätt…

    Men jo, för ganska raka fenor (race/freerace/freeride) så är nog OFO-måttet en hyggligt bra indikation på vilket maxdjup man kan ha på fenan. Nästan alltid kan man ju “krypa över” OFO-måttet med några centimeter. Kombinera detta med vilken maxstorlek på segel du kommer att köra och ta hänsyn till vad du premierar för egenskaper så blir det någorlunda rätt.

    Lägger in fakta från min gamla going AHD Freediamond 70 som jag testade en tre-fyra olika fenor på:

    AHD FreeDiamond 70:
    Width 69.00 cm
    Length 280.00 cm
    Tail Width 41.40
    Volume 129 l
    Weight 7.60 kg
    Fin Specs 36 – 48 cm
    Sails Size 6.0 – 9.0 m2

    Här är ju OFO 41.4 cm, jag körde 44 fena och det funkade fin-fint. Körde även 36 fena, och det var faktiskt i minsta laget, även med bra tryck i grejorna. 40 fena funkade kalasfint, däremot. 48 är nog en rätt träffsäker max rekommendation för denna bräda. Det lustiga är att när jag frågade om en fena för tidig planing för FD 70 så svarade Tinho Dornellas (schnubbe i Florida med koll) att jag borde köpa en Curtis nåt 42 fena… Och jo, det var en “kraftfullare” fena som han tyckte passade perfekt till brädan, själv var jag inne på en 50 fena för de där riktiga lättvindsdagarna med åttahalv, så något “facit” finns inte som sagt.

    I förhållande till sin bredd (70 cm) skulle jag säga att FD 70 är väl ett ganska bra exempel på en bräda som trots lite smalare häck (41.4) kan ta fenor som är ganska mycket djupare än OFO-måttet (48-50 cm beroende på modell).

    Jämför vi med en annan AHD, en GT Special 73 (ja, vad fasen är ju ändå inne på deras sajt) med hyggligt liknande längd och bredd så ser vi hur en bräda med bredare häck och rakare outline får lite annan fenrekommendation. Lägg märke till hur rekommenderat maxdjup på fenan ligger klart närmare OFO-måttet här, det misstänker jag beror på att brädans maxbredd och OFO-mått helt enkelt ligger närmare varandra. Naturligtvis spelar även brädans tänkta användingsområde och prestanda in.

    Värt att notera är ju även att på den “räjsigare” GT Special så börjar rekommenderat fendjup på 48 cm, här gör det bredare OFO-måttet att brädan helt enkelt inte funkar någe vidare med små fenor, till skillnad från FD 70.

    Så jo, visst spelar brädans bredd och relationen till OFO en stor roll på hur djup fena man kan ha.

    AHD GT special 73:
    Width 73.90 cm
    Length 258.50 cm
    Tail Width 52.40 cm
    Volume 120 l
    Weight 7.30 kg
    Fin Specs 48 – 54 cm
    Sails Size 7.0 – 10.5 m2

    Nåja, gav detta något? För mig var det lärorikt i alla fall!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 november, 2003 vid 15:26 som svar på: Fuerteventura i sommar. Funkar det????

    Det är ju sällan som man tror…

    Från fuerteventura.com:

    It was actually a Frenchman by the name of Jean de Bethencourt (above)who invaded Fuerteventura in 1402. After the initial complement of 280 French settlers was reduced by desertions to an eventual 63, Bethencourt transferred his allegiance to the king of Castille, where he had cousins by marriage, using Castille and especially Seville as recruiting grounds to meet his manpower needs. Thus the island’s Spanish heritage was created, with the French influence reduced to a few Castillianised versions of French place names such as Morro Jable (from the French ‘sable’ meaning sand), La Oliva (the olive tree) and Betancuria, the inland capital founded by Jean de Bethencourt. Indeed the island’s name itself is said to be a Spanish adaptation of Bethencourt’s exclamation ‘Que forte aventure!

    Det här skulle betyda att namnet “Fuerteventura” då snarare kommer från franskan och betyder typ “Vilket stort/starkt äventyr!”.

    Lite annorlunda än vad jag trodde, i alla fall…

    Att sedan namnet “Fuerteventura” tämligen enkelt går att utläsa som “stark vind” är en visserligen för ön mycket passande kanske är en slumpmässig händelse. Om man nu får tro det ovanstående med en fransos som första härjande kolonisatör med första tjing på att döpa stället. Fast jag gillar tanken att det heter “Fuerteventura” för sina starka vindar… är man vindsurfare så är man!

    Surfa På!

    (“ventura” skulle jag för övrigt snarare översätta till “lycka” mer än “tur”. Tur är väl mer “suerte”. “Vento” betyder vind, “ventura” skulle kunna vara en enkel omskrivning, typ hur vanligt som helst på portugisiska.)

  • dr-masse

    Medlem
    26 november, 2003 vid 13:48 som svar på: Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

    Obrigado, som de säger i Rio.

    Men att skaffa barn ute måste vara inne? 😉

    Surfar du väldigt mycket är du ute, ifall du inte tänkt på det.

    Jag är väldigt mycket inne numera. Mer än jag skulle vilja vara, ah!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 november, 2003 vid 11:59 som svar på: hur stor fena?

    Åsså frågar du mig som egentligen inte vet någonting, ah!

    Men jag gör ett glatt försök…

    Det som driver oss framåt när vi seglar är ju vinden (här är jag hyggligt säker på att jag har rätt). Men för att seglet skall driva oss framåt så behövs ju något som petar ner i vattnet oxå, annars blir det lurigt.

    Seglets kraft behöver helt enkelt motsvaras av fenans kraft. Fenans yta, djup och profil avgör kraften som den kan leverera. Exempelvis ger en toktjock fena bra tryck, men är inte särskilt effektiv eftersom det blir trögt att segla med då det blir lite väl mycket motstånd när hastigheten ökar.

    Så – grundregeln för fenor är inte helt olik den för segel. Mer yta = mer kraft = mer fart med mindre tryck i prylarna.

    Sedan gäller ju samma “regler” för fenor som för segel, på ett ungefär… En stor fena är alltid bra i lättare vindar. Men man kan helt klart peta i en för stor fena oxå. En 98 cm djup fena på vågbrädan funkar inte eftersom motstånd och kraft gör den helt ohanterlig. Ungefär som att rigga ett segel på 20 kvadrat på samma bräda.

    Likaså kan man på typ en formula inte köra med för små fenor. Under en 55-60 cm är väl nästan oseglingsbart, eftersom det behövs kraft när man står så långt ut från fenan och kör med såpass stora segel som man gör. För små fenor gör att det blir dålig fart och mycket fensläpp.

    Vad som “avgör” hur stor fena man kan ha på sina bräda är den hävstång som beskrivits tidigare här där OFO (en fot av, alltså hur bred brädan är en fot, 30 cm, från häcken) hyggligt väl är ett mått på maximalt fendjup. Ju större OFO-mått, desto djupare fena kan man köra med.

    Men som alltid finns ju undantag. Exempelvis har vi fenor som inte är alls särskilt djupgående men som ändå har mycket kraft. Bästa exemplet är väl renodlade freestyle-fenor där en fena med ett djup på 22-23 centimeter rätt väl motsvarar en 30-35 djup mer normal freeridefena. Genom sitt begränsade djup så blir dock freestylefena sämre att “pressa” mot vilket framförallt märks när man skall ta lite höjd. Den “släpper” även lättare eftersom det krävs mindre luft för att fenan skall tappa kontakten med vattnet runtom.

    Så – nästan alltid stämmer det att en större fena ger tidigare planing. Framförallt är det oftast ganska mycket enklare att bibehålla planing och ta bättre höjd med en väl anpassad fena för lättvindssegling.

    Nu har jag förenklat rätt rejält här, fendesign är ju ett helt område i sig, men någon slags grundtänk blev det väl. Börjar vi dessutom peta i hur fenvalet hänger intimt samman med både riggens beteende och brädans utformning så börjar det bli ordentligt lurigt. Undrar om du blev någe klokare av det här… 😉

    OBS! Jag är ingen ingetgör, förlåt, ingenjör eller så, finns de som kan förklara det här med krafter, vingprofiler och hela köret på ett mer vetenskapligt sätt hur mycket bättre som helst här, så vi inväntar lite fler inlägg… (vet att det finns några tekniker här på konfen, tror till å med de har läst farkost, ah!)

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 november, 2003 vid 11:38 som svar på: hur stor fena?

    Ähum, olika killar (första inlägget och JPeter) som frågar? Eller har jag missat nå’t?

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 november, 2003 vid 14:18 som svar på: senegal

    Hmmm, den kanske största fördelen är att det inte är så långt till Cabo Verde (Kap Verde öarna) och seglingen där är ju hyggligt bra…

    Men även Senegals potential borde ju kunna vara ruggigt bra, minns när Michael Palin var där på sitt “sahara äventyr” (gick på TV för ett tag sedan) och när han körde på stränderna utanför Dakar så blåste det fint på vattnet och han påpekade hur f-annat mycket det blåste hela tiden…

    http://www.star-board.com/destinations/planet4.asp

Sida 355 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.