Forumsvar skapade

Sida 356 av 427
  • dr-masse

Medlem
    24 november, 2003 vid 14:01 som svar på: Vilka är dagens och de kommande TRENDERNA????

Trender…

Det kanske allra finaste med att förutspå trender är att ingen, jag säger ingen, kan belasta mig med att fara med osanning. Eller att belasta folks hjärnor med teoretiskt mumbojumbo. Kommer det någon trenderwisser och viftar med iaktagelser och slutsatser om att min påstådda nyneoräjsmuschetrend inte infriades alls så kan jag hävda att det är ju helt otroligt hur han kunde missa den trenden.

”Trendforskare” är ju en titel som förpliktigar. Själv föredrar jag ”Trenddoktor” eftersom en forskare bara forskar. Vi doktorer, däremot, gör ju faktiskt något.

Se där, min första trendspaning. Vi kommer att få se fler människor som belägger sig själva med titlar som ogenomskådade skapar betydelse och tyngd. Människor som dessutom hävdar att de gör mer än andra, trots att de inte är det de säger. Jag är ju inte doktor alls…Trenddoktor Masse, till er tjänst.

Än anan tränd ja ser frammför mg e att d här md stvning komer att spla ut sin råll helt å hålet. vi mdrna txtslukande nätsurfsapor (se, där ett helt ord) klrar ju at utlsa rd ur bde sms, wäbb och wåpp. dssutom e de ny kidzns sätt att va rbller – ksit i tsavnng mäst va alla!

Det här färgar ju snabbt av sig på så vitt skilda områden som frisyrer, ledarskap och forskningsfronten. Om man nu kan stava hursomhelst, varför stanna där? Varför ha en redig frisyr när man kan ha tre? BobbyEwing hockey med sköna dreads och minitiöst välskött mittbena är bara en tanke som slår mig på käften. Sitter som ett kastfall.

Även ledarskapet kommer avgjort att präglas benhårt av denna nya samhällsinriktning. Samhällets och näringslivets elit kommer att arbeta ad-hoc mässigt och inte bry sig särskilt mycket alls om vare sig fakta, analys eller konsekvenser av sina beslut. Synligt ledarskap och att ha en fett skön framtoning är det som kommer att väga tungt för framtidens ledare. Att ta tillvara på redan gjorda erfarenheter eller lyssna på andra behövs ju inte när man kan bete sig lite hursomhelst och ändå få vara med och bestämma. På forskningsfronten lägger man ned allt vad grundforsning heter och koncentrerar sig helt på kaosterorier och snabba resultat.

Men vänta liteeeee, så är det ju redan nu, öh? Jo, just det. Trenden är att trenden fortsätter.

Men den viktigaste trendspaningen för er trendspanarwannabeees därute är ju att spana in trenderna som gäller nu. Om du ser något som du heltsäkerttusenspänn alltså, kan identifiera och namnge som en trend så har du svaret på nästa trend framför dig. Knepet är att koncentrera sig på precis raka motsatsen till den trend du just har identifierat.

Superinne med rakt, lång rökfärgat hår? Nästa trend blir då tvärsäker halvrakat kortkrull som är blekt med Klorin. Helrätt med rostfria prylar i allas kök? Jag säger bara – snart är rustika lantlivs kök all-over-us igen. Slipade trägolv? Ja, svaret är ju redan här, heltäckningsmattans comeback är så uppenbar att trenden snart är förbi. Sneakers till kostym? Trendsvaret kan bara bli ett – loafers till träningsoverall (å då inte bara på finlandsfärjeeliten). Hiphop och skön svart soul som gällande musikstil? Hård, avskalad marschtechno är snart här igen.

Kikar vi dessutom på det område där mina trendkänsliga kirurgfingrar lättas uppfattar minsta nyans till förändring så kommer här en liten sammanfattad lista (baserad på “mottrendsteorin är den enda rätta – teorin”):

Vindsurfingtrender om fem år:
    – Smala brädor
    – Segla spikrakt fram och tillbaka och endast svänga om absolut nödvändigt
    – Tjocka master (”the new skinny is FAT”, får sina ägare att se smala ut)
    – Bröstsele (kom ihåg var du läste det först!)
    – Stora solglasögon, även på vattnet
    – Jättekorta hängseltampar
    – Långa master på små segel, korta på stora
    – Skitmånga tjejer som vindsurfar (kanske lite väl mycket förhoppning över den ”mottrendsspaningen”, men jag tänkte att mina två tjejer är ju alltid nåt… )
    – Tjocka brädor
    – Neon (har väntat länge nu, liksom många här). Överallt.
    – Korta shorts utan fickor
    – Flätade upphalstampar
    – Surflinnen (där satt den!, min bästa trendspaning, helt klart)

Men det som kommer att bli allra, allra, trendigast under nästa år är tvåbarnspappesurfande figurer som skriver illa men bättre än de surfar. ”Mer fel än rätt är bättre än inga fel alls” kommer att bli mottot som lämnar allas våra läppar under 2004.

Sådärja – Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 november, 2003 vid 08:29 som svar på: Omröstning: Bästa surffilm!!! (ALLA)

När vi ändå är inne på klassiker spåret…

Aloha Classic 1 och 2, behöver jag säga mer?

Filmerna som fick mig riktigt biten.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 15:49 som svar på: Till surfet fort som faaaan!!!!

0-100 under 3 sek… med buss (snabbare än koenigseggen, faktiskt)… inte illa…

444-1.jpg

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 15:44 som svar på: Vad ska jag välja?

På mina 190 centimeter smeker jag ut 75 kilo blek kontorslandskapstränad kropp…

Pratar vi 5-8 sekundmeter så skall du nog inte stirra dig alltför blind på volym. En 140+ liters bräda kan lätt vara mer lättkontrollerad än en 130 liters…

Fenan påverkar alltid mycket, men extra mycket i den här klassen. Gör en liten “lista” på vad som är viktiga egenskaper för dig i brädan du söker så kan du nog avgränsa urvalet en del.

typ
    – tidig planing
    – höjdtagning
    – manövrerbarhet
    – slagtålighet
    – låg vikt
    – hög fart
    – kontrollerbarhet
    – hopp
    – kul på halvvind
    – brett vindregister
    – fokus på lättvind

åsså är det bara att rangordna…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 15:10 som svar på: Trix efter gipp och hellikopterslag???

Soul 7.0 (2001)
    Mast: 482
    Bom: 203

Soul 7.0 (2000)
    Mast: 484
    Bom: 197

Årsmodell 2000, kanske?

Soul 7.0 2001 har jag haft – väldigt nöjd! Det var, vågar jag skriva det här?, bättre än mitt Expression 7.2 från 2003… tyckte jag…

Fakta från http://www.neilpryde.com/archive/archive_bs_idx_2.php

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 14:54 som svar på: Ny rigg, gammal bräda

Svar till:

Argumentet för att flytta mastfoten bakåt när man kör med ett nytt segel på en gammal bräda måste väl vara att seglets kraftcentrum har flyttats framåt på nyare segel? Jag har dock svårt att tro att det rör sig om flera dm, som skillnaden i mastskens-placeringen är mellan nyare och äldre brädor. Jag tror snarare att äldre brädor var designade för att ha segeltyckcentrum längre fram på brädan. Rocker-linjer och volym/bredd-fördelning av brädorna var anpassade för det, så att flytta mastskenan bakåt på en gammal bräda tror jag är dömt att misslyckas.

[/ QUOTE ]

Alltså, det här blir ju en mix av egna erfarenheter, reflektioner och snack med duktiga surfkompisar (bättre än mig)… Men som påpekas i nästa inlägg så har ju tryckpunkten flyttats fram något. Och dessutom så fungerade seglen annorlunda förr med tryck högre upp i seglet. Jag planade helt klart tidigare med min gamla sexhalva (anno 1989) en min nuvarande sexsjua, men mitt nya segel har väldigt mycket bättre balans och ett betydligt större vindregister. Det var liksom mer “lyft” i seglen för tio år sedan, om det går att fatta vad jag menar. Mer buk jämfört med idag och mer tryck på skothanden är väl en inte alltför vågad generalisering (även om några nya vågsegel dykt upp med denna “retro-känsla”, men det lämnar vi…).

Svar till:

Är det någon som har något bättre argument för varför nya segel inet fungerar på gamla (tidigt 90-tal eller äldre) brädor? Min erfarenhet är att det faktiskt inte är något problem. Däremot tror jag att äldre brädor kräver en annolunda stance jmf med dagens brädor. Kommer ihåg när jag ffg testade en ‘modern’ bräda på Gardasjön -97. I början kunde jag inte alls segla på den. Tyckte att den var väldigt bångstyrig, men efter någon timme kom jag på att man skulle stå lite annorlunda än på min gamla bräda, och då plötsligt blev den väldigt lättkörd och trevlig.

/Andreas

[/ QUOTE ]

Min erfarenhet är att det ÄR ett problem med nya segel på en mer än tio år gammal bräda. Inget gigantiskt (öh, det finns värre problem här i världen), men tillräckligt för att inte ha alltför höga förväntningar på att skaffa ny, och dyr, rigg till sin över tio år gamla bräda. Balansen blir fel, de planar dåligt och så fort det friskar i så vill i alla fall jag bara en sak – flytta mastfoten längre bak. Som du riktigt påpekar så är det ju hela brädans design som påverkar – bottenkurva, kanter, bredd, längd, tjocklek, vikt, flex, fena, fenplacering, fotstroppsplacering och mastfotsplacering (fick jag med allt? puh!). Och till råga på eländet, ur en kvasiteoretisk och empirisk synvinkel, så beror det på segelmodell, brädmodell och framförallt seglarens teknik. Jösses, allt detta!

Men jag drar till i alla fall – jag kör hellre på en fem år gammal bräda med en fem år gammal rigg än en tio år gammal bräda med en helt ny rigg.

Det där med teknik och annorlunda stance är ju rätt. Det beror delvis på var man står på brädan och hur den är designad, men hänger även ihop med riggen. Fast det värsta med teknik är att det är ju väldigt individuellt. Dessutom så använder samma seglare olika teknik i olika situationer och för olika brädor. Jag står exempelvis lite mer upprätt och kör med högre bom på min freestyle-bräda jämfört med min vågis. Men jo, jag skulle vilja säga att en modern bräda och rigg premierar en lite annorlunda seglingsteknik där mastfoten smugit bak ganska mycket och seglaren står mer upprätt. Triangeln mastfot – tryckpunkt i seglet – fena är annorlunda mot förr, helt klart. Själv så gillar jag det. Och häri ligger ju kanske en delförklaring – om nu en modern rigg premierar den “moderna” triangeln mellan mastfot, tryckpunkt i segel och fena, borde det inte bli sämre på en äldre bräda med annan placering av mastfot och fena?

En intressant spaning är ju annars att moderna segel har ju nästan tryckpunkten på samma ställe oavsett storlek. Lite lustigt, tycker jag. Förr så flyttade jag mastfoten ganska mycket (stort segel = långt fram, mellan segel = i mitten, litet segel = långt bak). Ibland när det blåste mycket så flyttade jag fram mastfoten även med minsta seglet för mer kontroll.

Men numera så flyttar jag knappt mastfoten alls. På mina freestyle-brädor har den suttit i mitten eller lite bakom oavsett 7.2, 6.2 eller 5.4. Och till och med på formula-brädor med 12.5 så sitter mastfoten fasen nästan på samma ställe som när jag kör 4.7 med vågbrädan. Jämför detta med tio-tolv år sedan…

Jag hävdar att med en modern rigg på en alltför gammal bräda så blir det till att kompensera med seglingstekniken. Detta beror i huvudsak på att mastfoten kommer för långt fram. Visst, det funkar, men varför segla med underlig balans och ständig anpassning när man kan ha rätt stuk på grejorna från början? (och då pratar jag INTE kartongnytt här, utan menar att det finns mycket prisvärt med en tre till fem år på nacken som har klart bättre prestanda än mer än dubbelt så gamla grejor).

Det hela går väl hyggligt väl att jämföra med andra sporter som kräver lite utrustning. Ingen skulle väl köpa årets värstingpjäxor och sedan tro att åkningen skulle bli sådär väldigt mycket bättre på de 13 år gamla storslalomlaggen?

Moderna segel upplevs bäst på moderna brädor.

summasummarum från min front i det här – alltså, självklart kan man handla en ny rigg till sin bräda från 1991. En förbättring blir det nog, men det kommer inte att bli något jättelyft, samtidigt som det helt klart kan vara värt det om man grunnar på en senare uppgradering av brädan. Ibland har man ju inte råd med allt på samma gång, ah!

Oj, långt. Surfa På!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 13:31 som svar på: Omröstning: Bästa surffilm!!! (ALLA)

Allt: R.I.P med Robby Naish
    Varför: Har allt.

Och jag som brukar vela… Det här var lätt!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 12:17 som svar på: för hög vikt på brädan!!!

Jo, jag vet. Men vad fasen, vad är lösningen?

Har faktiskt postat frågan på Fanatics, Starboards och Neil Pryde Mauis forum.

Det känns ju lite feltänkt att kärnan i en windsurfingbräda suger upp vatten, eller?

Finns det frigolit-liknande material som till låg vikt och formbarhet inte tar upp vatten? Eller kan man kanske lägga någon tunn, seg film runt frigoliten för att undvika att den tar upp vatten?

Jag tycker i alla fall att det är rätt kass att en minimal skada kan leda till att brädan i stort sett blir förstörd endast pga att kärnan tar upp vatten…

Har till och med läst om fotstroppspluggar som genom felaktig konstruktion gjort att brädan tagit upp vatten, det är ju inge vidare och dessutom ett betydligt mindre problem om brädan helt enkelt inte tar upp vatten.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 12:00 som svar på: för hög vikt på brädan!!!

Ja, det är luftskruven.

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 11:35 som svar på: för hög vikt på brädan!!!

Är det bara jag som inte fattar varför det skall vara så svårt att ha skumkärnor (eller annat) i vindsurfingbrädor som INTE tar upp vatten?

Skulle vara kul om någon av de mer teknisk bevandrade som finns här på konfen kunde ge ett vettigt svar annat än “frigolit är billigast”.

Jag skulle lätt betala mer för en bräda med icke-vattenupptagande skumkärna. Sannolikheten för bra lagningar och mindre risk för delaminering är ju hyggligt bra tänkbara argument för detta.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 11:29 som svar på: Vad ska jag välja?

Svar till:

Svar till:

Att svara om specifika modeller är ju alltid svårt, för att inte säga omöjligt.

[/ QUOTE ]

Jo jag vet. Samma dilemma finns på mc-sidan för min egen del. Det är lätt att rekommendera nåt man själv gillar och köra fort/bra med, men det är ju inte säkert att andra har samma förutsättningar eller tycke.

Svar till:

Men om du nu är ute efter så tidig planing som du verkar vara inne på och är en grabb med lite vikt att sätta bakom sylarna

[/ QUOTE ]

Tjaaa, vikt och längd, men inte muskler wink.gif

Svar till:

så har jag nog ett råd i alla fall – köp en så “stor” bräda som du kan tänka dig. Du kommer att plana mer, utvecklas snabbare

[/ QUOTE ]

Tack för den wink.gif
    Vill dock inte ha för stor eftersom min senaste bräda över 100liter var en Bic Electric Rock nån gång 1987/88. Körde därefter hemmabygge och Bic Alto till 1994.
    Men en Carve 145:a kanske kan vara ok verkar det som..

[/ QUOTE ]

och här rasslar diskussionen på, härligt! det är ju rätt rejäl på en Bic Electric Rock eller en Bic Alto och en modern 140 liters freeride eller freerace bräda. Frånsett hopp och manövrar (fast det kommer ju din mindre bräda att användas för) så kommer du uppleva planingsegenskaper, fart (inte toppfart, men snittfart och genom vindhål) och framförallt höjdtagning som dina äldre kompanjoner inte var i närheten av.

När jag gick från en 105-liters freeridebräda (Fanatic Bee 274) och sjunoll till åttahalv och 120-liters 70 bred freeridebride (AHD FreeDiamond 70) så var skillnaden i antal seglingsdagar rejäl. I vindar mellan 5-8 m/s (hyggligt vanlig på sommaren) så var det mycket skojigare segling på AHDn, helt klart. Kom ihåg att den större brädan även kommer att funka fint för diverse segelövning som alltid kommer till nytta när den lilla plockas fram. Skälet till att jag plussar lite extra för en “större” stor bräda för dig är just din vikt och längd, att du kommer att gilla den extra planingshjälpen som du kommer att få är jag rätt säker på, eftersom du siktar på att kunna segla (plana, alltså) även dagar med lättare vindar.

Svar till:

Svar till:

Nån som har några tankar om Starboard Trance 90 och/eller förslag om andra liknande? Trance’n är inte så snygg… wink.gif

Svar till:

Surfa På!

[/ QUOTE ]
    Will do! Så fort jag bara får sålt nån av hojjarna så jag får loss stålar så jäklar…

/Niclas

[/ QUOTE ]

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 08:39 som svar på: Ny rigg, gammal bräda

Ja, den här diskussionen har jag och Anders haft tidigare… kul att läsa att det funkade!

Men visst är det så att moderna segel är designade för moderna brädor. Den främsta skillnaden på en nyare bräda jämfört med din gamla är att mastfotens placering krupit bakåt en par decimeter. Det innebär att där jag har min mastfot idag mitt i mastskenan (typ 140 cm från brädans akter) ligger bakom bakersta läget på mastskenan på din sunset (skulle tro att skenan börjar 150 – 160 cm från häcken).

Det här gör att det kan bli obalans i grejorna, en tydligt tecken är ju att Anders kör med sin nya rigg längst bak i skenan på sin lite äldre bräda.

Men visst, det funkar. Välj ett lite mer allround och förlåtande segel som inte är sådär superkänsligt för trim och mastfotsplacering (något trevligt freeridesegel blir nog bra). Du kommer att tycka att det nya seglet är bra mycket trevligare än ditt gamla. Men riktigt bra blir det inte förrän ditt nya segel får matchas av en hyggligt ny bräda, då blir det skillnad.

Det bästa du kan göra är att vid tillfälle låna en surfkompis nyare rigg och testa på din sunset å se hur det känns. Funkar det så – kör!

Själv har jag vid ett par tillfällen testat nyare riggar (modell 2000) på äldre brädor (typ 1991) och tyckt att det fungerat ganska dåligt. Men det är nog olika från bräda till bräda och segel till segel.

Ah, Sunset, en sådan har man haft… Härlig bräda!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 08:30 som svar på: Vad ska jag välja?

Att svara om specifika modeller är ju alltid svårt, för att inte säga omöjligt. Till å med brädor som jag själv ägt eller åkt på kan ju jag tycka är dunder medans någon annan inte alls är lika glad, det är ju olika.

När jag nämner segel å brädor så brukar jag försöka göra det som nån slags referens så man kan surfa runt lite på webben eller kolla in i shoppar och hitta ungefär vilket område som verkar vettigt. Men det slutgiltiga valet gör man ju alltid själv, och det blir ibland inte precis som man tänkt sig. I mitt fall aldrig som jag tänkt mig… 😉

Men om du nu är ute efter så tidig planing som du verkar vara inne på och är en grabb med lite vikt att sätta bakom sylarna så har jag nog ett råd i alla fall – köp en så “stor” bräda som du kan tänka dig. Du kommer att plana mer, utvecklas snabbare och med lite vikt och längd, vilket du verkar ha, så kan du kontrollera grejorna i rätt mycket vind. Att gå från en typ 80 bred 145-liters freeride till en 90-100 liters mindre bräda funkar fint.

Det finns många fina brädor där ute, Starboard är ett märke att spana in. Utgå från ett som du gillar, där firman som säljer verkar ha vettig service och som passar ekonomin hyggligt så kommer det bli kanonbra det här!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 november, 2003 vid 08:24 som svar på: Vad ska jag välja?

Oj, där satte du mig på det hala. Så bra koll har jag helt klart inte.

Men det finns ju ett antal segel som runt femnoll som rekommenderas rekommenderas för 430 master. Kryper vi upp ett litet “snäpp” över femnoll (5.2 – 5.4) så är 430 ofta rekommenderat.

Många femnollor rekas ju för både 400/430, men vilken som är “bäst” beror ju mycket på segelmodell, din vikt och vilka förhållanden du använder seglet i. Vissa segel verkar dessutom vara mer mastspecifika än andra, beror lite på designers filosofi anar jag. Inget enkelt svar, som så ofta… %-)

Men några femnollor som enligt tillverkaren funkar på 430 är exempelvis Gaastra Remedy (4.8 på 430, faktiskt), Simmer Crossover och NP Search.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 november, 2003 vid 14:48 som svar på: Vad ska jag välja?

Halloj,

en återfallssurfare här som undrar vad jag ska välja för bräda/brädor. Sorry om ämnet avhandlats 5-11 gånger, dock är det ju väldigt individuellt det här.

– Att få tillbaka återfallssurfare känns xtra skoj, får se om det hjälper det här… (och jag, femtielva gånger är nära verkligheten)

Bakgrund: 195cm, 85kg. Surfat ’81-’94. Har aldrig provat en framåt, har aldrig satt en bakåt. Klarade enbart av cheeserolls av snurrmanövrarna (får jag nån form av oldstylemove-pris nu? wink.gif
    Nuförtiden sätter jag inte ens en fullplaningsjipp de 4-5 gånger jag provat surfing igen under året. Pinsamt. Har dock tänkt ändra på det.

– Old-school priser är intecknat! Ostrulle är ju på gång igen, så det är bara att sätta igång, ah! Du lär komma igång rätt snabbt, så de allra enklaste prylarna lägger vi åt sidan.

Skulle vilja ha en bräda för somrarnas lättvind. Bor så att jag kan slänga brädan rätt i vattnet och vill kunna sticka ut på lite rundor efter jobbet. Om möjligt vill jag kunna dra några plattvattenshopp och tricka lite när vinden så tillåter. Planing är dock det primära, helst i 5-6m/s med segel på max 8m2 (om det går alls).

– Hmm, kanske inte begränsa segelstorleken det första du gör. Ett modernt segel i typ nio-tio kvadrat har ett grymt register och funkar i mer vind än man tror. Ingen större skillnad i hantering av åtta eller nio kvadrat. Utgå istället från hur många segel du vill ha/har råd med och vad det betyder för master och bommar. Man kan lätt hoppa från en bra nionolla till en sexhalva, exempelvis. Men någon freeride-bräda är nog bra att spana in. Skulle tro att en 130 – 150 liter inte är fel, en 75-90 bred sak. De ultimata sommarbrismaskinerna heter ju “formula”, men det skulla jag inte rekommendera nu eftersom de är ganska extrema i trim och inte så hållbara. Även om Starboard Hypersonic (och liknande) får mycket uppmärksamhet som många mycket korta brädor så tror jag att en lite mer “normal” shape inte är fel eftersom det ger dig lite mer däck att steppa runt på och är snällare för lite inledande missar i trim, gippar och slag. Exempel på brädor är Starboard Carve (de stora), Fanatics Ray-brädor, AHDs F-type brädor och en massa andra.

Bräda numero due ska vara till småvågor och då framför allt hopp/Trick. Ska kunna ta denna bräda när den stora blir för tungrodd – de ska alltså komplettera varandra i 5-6m/s till 15m/s. Däröver kommer jag ändå aldrig segla eftersom det så sällan blåser så mycket i södra sverige utan att det är vinter frown.gif Vill dock inte att denna bräda ska vara för “studsig”. Har kört en Fanatic Skate 105(?) några gånger i år och den är ju synnerligen studsig för en otränad gamling (35)som jag. Bic Tabou 85liters var trevligare så sett.

– Som andra bräda är nog en 90-liters sak inte fel. Sikta på en som funkar med sexnoll+ så har du lite överlapp med den större brädan. När det är lite tveksamt så kan du köra med den större brädan, friskar det i lite till så är det bara att byta bräda. Att du upplevde Skaten som “studsig” jämfört med Exoceten är inte så konstigt, skillnaden i storlek är påtaglig och freestyle-brädor som Skaten blir lite “studsiga” när det friskar i. Det finns 100-liters brädor som har bra kontroll även i mycket vind. För din del så tror jag på freestylevåg-brädor (nomenklaturomskrivning – små brädor som är kul både i vågor och på plattvaten, hyggliga planingsegenskaper, bra fart och roliga att svänga med). Exempel på brädor är saker som JP Freestylewave, F2 Style, RRD Freestylewave, Exocet OriginalWave och liknande roliga leksaker.

Seglen skulle kunna se någotsåhär; åttahalv på 490 mast, sextvå på 430 och typ 5.0 på fyrtretti. Då täcker du med tre segel, två master och två bommar allt från 5-6 till 15 friska sekundmeter. Du kommer att behöva två fenor till stora brädan (en för lättvind, en för mer vind). Klart!

Så, vad har ni för tips?
    – Ja, lite tips blev det. Hoppas det hjälper nå’t i alla fall. Samtliga “brädtips” är som vägledning att söka upp på olika sajter och spana in, ingen större värdering av om de är bra eller inte. Fast de flesta brädor idag ÄR bra, kruxet är att hitta rätt.

En sista tanke är att fundera på vad du verkligen prioriterar och lägg mest pengar där. Lägg även en tanke på vilka segelstorlekar du tror att du kommer att ha och hur master samt bommar skall funka med det hela.

Hoppas detta gav nåt å Surfa På!

Sida 356 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.