Forumsvar skapade

Sida 357 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    14 november, 2003 vid 14:41 som svar på: Severne nytt segel märke??

    Om jag inte är helt ute å åker så tillhör de dessutom star-board gruppen på någe vis, så de lär synas rätt mycket på star-board brädor framöver…

    Men de ser goa ut!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2003 vid 14:24 som svar på: Segelstorlekar till en 99l!

    Ahem, en hel hög med frågor… gör ett försök, ah!

    Införskaffade en AHD Free Diamond 60 i sommras än så länge är jag väldigt nöjd med den. Det är ju en lite äldre bräda med den skall i alla fall ha endel freestyle/freeride i sig har jag läst laugh.gif

    – Kul bräda det där, har provåkt och den är funkis fortfarande. Så gammal är den ju inte… högst tre år.

    Funderar på vilka segel jag borde införskaffa till nästa vår! Och jag undrar om någon har testat det är Gastraa Pulse 6,3 så här skriver Gastraa själv

    “The Pulse is the most diverse sail in Gaastra’s range . It has Echo balance. Manic control, and Grind power. It’s an all-round sail that is ideal for flat water blasting, but still loose enough for small waves, or the odd freestyle trick.”

    Detta segel skall ju kunna riggas på en 430mast med 34cm förlängning enligt deras tabeller! vilket ju låter bra om man då kan slippa en 460 i “samligen”.
    Ett större segel blir väll klumpigt i freestyle manövrar och så blir det ju en extra kostnad med en ny mast. Alternativet sen blir ju att köpa en 7.0 segel om man bli sugen på att få mer fart i mindre vind?

    Sen undrar jag även om någon har eftarenther om det här gastraa manic 5.0 det ser ut att vara ett extra förstärkt vågsegel (som jag säkerligen kommer behöva klantig som man är shocked.gif har någon några bra dåliga erfarenheter av detta?

    – Jag har inte kört så mycket Gaastra på sistone, men vågar mig på att säga att det där är ju fina segel allihop. Mest en smaksak, kommer att funka fint. Slippa 460 är ju skönt, men det blir ju en sådan om du köper 7.0 sedan.

    Om jag skulle fundra på en vågbräda som komplement till denna freeride bräda vad skulle dess volym då ungefär ligga mellan? jag väger 75-78kg (medelvikt)
    skulle såklart gärna vilja använda mitt 5,7 och nedåt (som jag redan har)? hur långt ner är det “värt” att ha segel och vilket segel är det folk använder mäst? det känns ju som det är seglet man använder mäst man skall ha bäst årgång på!

    – Det segel du kommer att använda mest kommer att vara ditt största segel, i Sverige i alla fall… men 5.7 är ju rimligt att utgå från. En tanke för dig är att ta lite större gap. 5.0 – 5.7 – 6.7 skulle ge mycket segling och 6.7 funkar fint för freestyle oxå. Två master, tre segel. Mindre än 5.0 åker ju alltför sällan fram, även om det är de dagarna man vill åt!! Nackdelen med 6.7 är att då blir det till å handla 460 mast (om du inte köper typ ett Simmer Compact 6.6 som tar 430, hej å hå, en mast tre segel inte dumt! Fast Compact är kanske väl manöverorienterat för din bräda, men funka fint tror jag nog att det skulle göra)

    Funderar lite på en sådan här RDD Wave On 84L bräda 5,7-4,0 någon som vet vad en sådan går för och hur den har klart sig i diverse tester. Kan det vara ett bra allternativ för en nybörjar vågis? som man kan använda när havet blir för oroligt eller vinden för starkt för AHD.n
    nästa år blir sabbatsår för mig så jag vill få ut så mycket segeltid som det bara går! så jag är taksam för alla tips angånende min utrustning! som kan förbättra mina förutsättningar att köpa rätt saker till rätt pris.

    – Jo, en typ sådan bräda är nog inte fel. Svårt att svara med bara volym, just vågisar är ju så olika till karaktär, även om nästan alla vågisar idag är bra brädor. Men en med lite mer fart i som RRDn nog här är inte så dumt. 5.7 kommer att funka fint, och har du en dag neråt 4.5 – 4.2 så kommer det oxå att funka bra, särskilt med en eller ett par extra fenor.

    (om man föresten köper en digad vågbräda vilka risker tar man då? den lär ju inte bli hel efter man har försökt hoppa och fått ett kastfall på köpet min polare spräkte sin på 3 ställen med det var ju bara att låta den torka och sen laga den med och slipa ner blev ju hur hårt som hälst och det vägde visst bara 10% mer än själva brädans material)

    – En lätt dingad vågbräda är ingen större risk. Det man skall kolla efter är mjuka partier (kan vara tecken på delaminering, aj!) eller skador som innebär att brädan tagit in vatten. Men smärre och fixade skador är för det mesta OK. På det stora hela tycker i alla fall jag att du är rätt ute i det mesta, lycka till å Surfa På!

    /mvh Anders

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2003 vid 13:06 som svar på: Bygga om släpvagn.

    http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Number=54059

    hyggligt lång tråd… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2003 vid 12:50 som svar på: Wave eller Freewave eller både och?

    och här håller jag verkligen med. Även för mig som medelmåtta så har det klart hjälpt med segel i samma linje å årsmodell.

    För länge (länge!) sedan hade jag NP Raf Wave i 4.2, 4.7 å 5.2 och samma årsmodell (4.2 å 5.2 i alla fall). Var som en dröm.

    Men så liksom tyckte jag att det inte var så petigt, studentkassan var ofet och hade till sist fyra olika segel, samtliga av olika märken (NP Combat, Simmer Onshore, Art Wavepro och ett North oxå…). Att till sist snickra mig tillbaka till en linje Gaastra Heatwaves (5.5, 4.7 och 4.2) var verkligen ett lyft. Jag skådade ljuset igen. Så efter det försöker jag verkligen hålla samma modell och årgång i mina segel, det blir så mycket enklare då.

    Om jag skulle ha typ 5.8 och 5.0 segel som var ett par år gamla så skulle jag hellre komplettera med ett 4.5 av samma modell och år än ett helt nytt. Håller dessutom med att över femhalv-sexnoll så kan man byta till någon mer plattvattenorienterat utan problem.

    Så – om du gillar ditt Search, kör på det i mindre storlekar oxå tycker jag.

    Ja, ja, varför skrev jag det här, mag har ju gett svaret. Ville bara förstärka lite… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2003 vid 12:12 som svar på: ny video!?!

    är faktiskt själv köpsugen… inte mindre efter att ha kollat the-daily-dose.de

    http://www.the-daily-dose.de/video/plugnplay/plugnplay.htm

    fem av fem fick den

    Surfa På!

    (på engelska från en översättningsmotor)

    Length: 92 minutes price: EUR 34.90 Location: Africa (South Africa, Durban, La regret ion), Australia (Tasmanien, west Oz, Cocos Iceland), Europe (Fuerteventura, Gran Canaria, Klitmøller), Polynesien (Tahiti, Maui, Oahu), South America (Brazil, Venezuela) surfer: Robby Naish, Björn Dunkerbeck, Josh Angulo, Francisco Goya, Jason Polakow, Scott McKercher, Robert Teriitehau, Jason prior, Peter Volwater, Jonas Ceballos, Klaas Voget, Peter Garzke, Rik Fiddicke, Andy Wolff,.. Sound: Fungus, professor, Xplorer, de pulse, Roo Jaw, Cum, Journey agent, Thrust, Postal service, Slut, Ransom, Fat Jon,
    Supersuckers, all system Go, revolver,.. Rating:

    Tonix Pictures presented after long creative recess with that n plagued’ Play DVD again a worthwhile characteristic production. This time it goes on a tour all around the earth bale to the best Spots of the world, held on altogether 92 minutes film length.

    The list of the Top surfers is long and corresponding to krachend, the Action is: endless waves in west Australia and La regret ion, Freestyle fireworks and SuperCross on Fuerteventura, High wind Wavesailing on Gran Canaria, the newest Moves out of Brazil and Venezuela, mixed with amusing private video of the performers.

    Lot goes it with the actual head film (42 minutes) : Wavesailing in the Windsurfparadies Maui, perfect waves in west Oz, the Fanatic team in the Fotoshot on Gran Canaria, 15 meters high Jumps in the world Cup Pozo 2003, Ricardo Campello with incredible Doopelloops and other Manöverkreationen in Venezuela, Freestyle highly three and exciting SuperCross racing in the world Cup 2003 on Fuerteventura, Brazilian magic of Kauli Seadi at its HomespotsTeriitehau and to better last once again Hawaii.

    Yet that was first the half, for now it goes into the menu of the DVD. Here further 40 minutes wait Action and Lifestyle for hungry spectators: three stories out of Africa (Flowriding in Durban with Brian Talma and Jason prior, incredible waves in La regret ion and a pretty part out of cape city), five films out of Australia (Tasmanien, Magret River, Cocos Iceland, Rick’s it trick, Dunki’s it Search), further parts out of Europe (among other things a fat day in Denmark), south Sea Felling out of Polynesien and samba out of South America.

    Then it gives selected will can, like for example short portraits of the German Ripper Klaas Voget, yet the menu point portraits, over the further sequences to different drivers standards Günzlein and André Paskowski. Here the Verküpfungen refer partially to film sequence, that were to be seen already in the head film or the Travel-part, place therefore only an alternative navigation there in order to find contents.

    To the termination presented n plagued’ Play another orderly Crashpart that earns its name also!

    Result: the new dimension of the Windsurfens in the Freestyle, breathtaking Wavesailing and the tension in the new discipline SuperCross shows the DVD. In the selection of the receptions became also on the private archives of many worlds Cup pros back handles – so are a couple hits real to see. Next to first-class Actionaufnahmen and interesting impressions of almost each continent can please it you on Slapstick enclosures and a kunterbunte mixture of guaranteed entertaining commentaries.

    Simply extremely worth watching!

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2003 vid 12:03 som svar på: riggproblem

    Hmmm, nu löper jag linan ut vad avser vanskliga spekulationer….

    Men eftersom crossover som årets (2003, alltså) modell är en “nytt” segel och simmer valde att döpa seglet till crossover från onshore för att markera förändringen, så skulle i alla fall jag vara tämligen säker på att det inte är några större förändringar mellan 03 och 04, snarare förfiningar. Det verkar, tycker jag, på någe vis som om en ny “grunddesign” håller i minst tre säsonger. Kollar jag på segel som jag använt/testat lite mer så stämmer det rätt bra. Neil Pryde NR var rätt lika i tre år (99, 00 och 01), Gaastra Heatwave likaså. Alltså drar jag den helt vilda slutsatsen även för Crossover – det lär nog dröja ett par säsonger innan vi får uppleva någon större skillnad rent seglingsmässigt (utseendet lär däremot förändras). På sätt och vis tycker jag det är bra, varför ändra något som funkar?

    Så – om man inte har tillgång till fett med cash eller har ett småperverst behov av att åka på det senaste (öh, där kvalar jag nog in titt som tätt) så är nya fjolårsegel nog alltid klart mer prisvärda än årets grejor för de flesta av oss.

    För att säga det rätt ut – du lär nog bli rejält nöjd även om du handlar 2003 års crossover. Och får pengar över till masten du skall köpa… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2003 vid 09:51 som svar på: riggproblem

    Börja med rätt master, sedan segel. De du har verkar ju hyggliga.

    Jag kör utan tvekan hellre på ett fyra-fem år gammalt segel riggat på rätt mast än ett nytt segel riggat på fel mast. Så stor skillnad är det.

    460 mast på 5.0 låter tveksamt… minst sagt… 🙂

    Hmmm, kan nog inte svara på alla dina frågor, har bara lånat onshore ett par gånger och det var ett tag sedan. Sedan så har ju jag inte seglat så mycket i år (15-20 ggr). Men jag upplever crossover som klart bättre. Mycket välbalanserat segel med fin-fina allroundegenskaper. Stabilt, lätthanterligt och allmänt kul. Gillar det verkligen, faktiskt (nu pluggar jag ju nästan löjligt mycket för Crossover här, men jag är verkligen supernöjd med seglet). Just i 5.7 tycker jag crossover är kanon eftersom det är finemang att åka vågor med och samtidigt funkar utmärkt för freestyle. Tycker jag.

    Så i 5.7 skulle jag rekommendera crossover. Köp ett 2003 å spara lite pengar, finns säkert lätt beggade dessutom. Men börja med att köpa RÄTT MAST. Hmmm, var jag övertydlig där? 😉

    Compact-seglen ser ju spännande ut, men jag vet inte mer än att en duktig grabb som jag känner en del gillar seglen (hej Culing!).

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    13 november, 2003 vid 08:42 som svar på: riggproblem

    Har samma erfarenhet av simmer (zeroseven, onshore, freezone, crossover, twist).

    Simmers lattor ligger/låg an lite mer mot masten än vad många andra gör (jämför med exempelvis NP och Gaastra). På mitt zeroseven (01) så roterade lattorna ganska markant och låg vid riggning tydligt mot masten. När det inte var tryck i seglet så låg de lattorna över och under bommen som beskrivits ovan – tydligt an mot masten och lattspetsen till halva eller förbi halva masten. Men så var/är det ett ovanligt stabilt no-cam oxå.

    Även på vågseglen så tycker jag att i alla fall den understa lattan ofta låg emot ganska mycket och ibland inte roterade fullt så smidigt som man kanske förväntar sig av ett vågsegel (tänker på Onshore här, exempelvis har de Reef jag sett riggats med mindre lattspänning och har mjukare rotation).

    Jag skriver ligger/låg eftersom jag tycker att mina nya simmer (crossover och twist) har ett för ögat bättre “set” på land, roterar smidigare och lider inte alls av att understa lattan roterar lite illa. Överhuvudtaget så tycker jag att Crossover är ett klart steg framåt för simmer och twist föredrar jag framför exempelvis NP Expression.

    De senaste 10 åren har det blivit lite olika vågsegel även om jag är rätt kass på vågsegling (hur nu det gått till, obegåvad kille typ). NP, North, Simmer, Hot, Arrows, Gaastra, Ezzy och Art har det åkts på. Dock kan jag liksom inte uttala mig om segel idag och då (lurigt att jämföra ett Hot Spiderlock med exempevis ett Psyclone…), men jag vet hyggligt väl vad jag gillar i ett vågsegel.

    Och av dessa har en tre-fyra varit favoriter. Simmer Onshore 4.7 -96 var jag riktigt nöjd med. Gaastra Heatwave 5.5 var ett annat favvo-segel. NP NR 6.2 och 5.4 gillade jag mycket. Och i Crossover 5.7 har jag helt klart hittat en ny favorit.

    På något vis bekräftar Crossover min lilla teori om att det behöver gå en tre-fyra år för att märkbara (för kassa killar som mig) förändringar skall ske på vågsegelsfronten. Onshore -96 kändes som ett riktigt “lyft” mot vad jag seglat tidigare och det var inte förrän jag körde NP NR 2000 som jag igen upplevde att “oj, här har det hänt grejor!” och faktiskt är det först nu med Crossover 2003 som jag känner samma sak igen. Någon som håller med om detta? Alltså, inte om seglen, men att det tar en tre-fyra år mellan lite rejälare förbättringar på vågsegelsfronten?

    Jahapp, nu kom jag lite utanför ämnet här…igen… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2003 vid 10:34 som svar på: gunsegel

    De har genom åren sågat en del tysk utrustning rejält, så – nej, det tror jag inte.

    Däremot är det ibland lite trist att “stora” märken dominerar så mycket i testerna, men så är det. Och test är test, rolig läsning och fingervisningar men inget att dra några större slutsatser av.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2003 vid 10:29 som svar på: Ny “stor” bräda – lite funderingar….

    Njäe, FSW 98 är klart för liten, X-cite ride är lite småintressanta, men även 105an är nog snäppet för liten för min smak.

    Så fort det blir någorlunda stabilt för 5.7 så kör jag på min RRD Cult 55a, som det ser ut.

    XXX 109 å 119 finns på listan. Vad tror ni om Mistrals nya Syncro?

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2003 vid 10:01 som svar på: Ny “stor” bräda – lite funderingar….

    Det där var intressant. Många bra funderingar här.

    Jo, jag har nog “zoomat in” en bräda på 110-120 liter.

    Även i engelska Boards mag test av freestajlplankor så hävdade de något liknande – att skillnaden mellan en lite mer allround-betonad freestyle och en freemove/freeride bräda egentligen är rätt liten. Som exempel tog de upp JPs Freestyle och Carve brädor och menade att de låg väldigt nära i seglingsegenskaper. Min JP FS 115 funkade ju väldigt bra som free-ride bräda, så jag tror det stämmer rätt väl.

    Twistern är jag intresserad av. Dubbelstropp bak var ett plus, tror faktiskt inte att det funkar på Jokern (?!?, nån som vet?), annars är jag rätt sugen på stora Jokern oxå. Den är dessutom lätt.

    Skate 112 är väl den bräda jag har ögona på mest just nu, är väl mest det att jag vill gå igenom alternativen åsså är de ju kul med intryck/tankar från konfkamraterna, ah!

    Annars är jag en vän av RRD (i stort sett alla jag seglat har jag gillat) men tycker att den största Twintipen är lite “liten” för mina behov. Någon ägare som kan dela med sig? Den är ju bara 62 bred och har 105 L, annars (med typ 65 bredd och 110L+ skulle den lätt vara på listan) är den ju fin och folk som kör verkar gilla den.

    Hmmm, känner hur lutningen åt stor freestyle börjar vinna över mig…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 november, 2003 vid 08:00 som svar på: Ny “stor” bräda – lite funderingar….

    Ah, lite diskussion blev det. Härligt!

    Japp, hypersonic går bort. Kanske skall förtydliga “kravspecen” något:

    – Den måste gå att hoppa med.
    – Segel mellan 5.5 och 7.5/8.0 ungefär
    – Flyta tillräckligt bra för att vara kul för lite trickträning även när man inte planar
    – Brett vindregister är avgörande (har ibland bara möjlighet att ta med mig en bräda pga båt)

    Så, jag är rätt säker på att det står mellan en stor freestyle eller en freemove, typ.

    Min egentliga “dröm” är att ha både en hypersonic/Falcon Slalom med åttahalv samt en stor freestyle. Men det går bort av både ekonomiska, praktiska och tidförseglingsskäl, dessvärre. Annars en drömkombo!

    Faktiskt så inser jag vad jag vill ha. En hypersonic som går att tricka, hoppa och bränna runt med. Samtidigt så är jag ju väl medveten om att “kompromissbrädor” är just det – kompromisser. En bräda som är asakul att svänga med är ju sällan särskilt kul rakt fram och tvärtom…

    Kanske skall jag även påpeka att brädan kommer att inhandlas på Skidsport Bromma, så Starboard blir det nog inte (om ingen starboard-ägare eller annan ägare, typ exocet, vill byta en kul sak mot min Skate 100).

    Lurigt, det här. Mer tankar!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    11 november, 2003 vid 13:39 som svar på: Sluta med denna löjliga Hajnoja!!

    när vi ändå är inne på sådana länkar så…

    http://www.surfermag.com/vids/sattackmov/

    har vart uppe förr, tror jag, men är rätt sanslös.

    Själv är jag inte ett smack oroad för hajar, men skulle nog grunna lite på det om jag seglade SA eller Kalifornien, typ. Brännmaneter är jobbiga, har simmat in i sådana och blev inte alls frisk.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    11 november, 2003 vid 12:11 som svar på: Nu har speedutmaningen i Saintes de Maries börjat.

    Lite kul artikel från det andra “laget” på http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=9003

    Bland annat bringdal, alltid kul!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    11 november, 2003 vid 09:21 som svar på: Bil köp i Spanien

    Är lite osäker på Spaninen, men hur det är i Portugal vet jag. Och om minnet inte sviker så är reglerna väldigt lika i Spaninen.

    I dessa länder skattar man bilar efter cylindervolym (på ett ungefär). Det innebär att lite större bilar, som man kan peta in lite surfgrejor i, är typ dyra. Dyra med stort “D”.

    Småbilar finns det hur många som helst till bra pris, men större bilar är det sämre och dyrare med.

    Att köra ner till Spanien tycker jag borde vara ett hett alternativ om man skall stanna ett halvår. Dels kan man handla en lite större kärra till bra pris i Svea (typ en 740 container), få med sig grejorna ned och slippa flyg å annat bök.

    Man kör ner på två övernattningar utan probs (från Stockholm).

    Jag har kört Portugal ToR i en Seat Ibiza smällfull med flyttgods å surfprylar. En 740 hade varit rena drömmen… 😉

    Så – överväg att handla bil hemma å köra ner är mitt tips.

    Surfa På!

    (ah, lite avis blev jag… 🙂

Sida 357 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.