Forumsvar skapade

Sida 358 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    7 november, 2003 vid 08:32 som svar på: nu får ni skärpa er!!!!!

    spermaharen var väl lite ojämn, men det som var kul var ju väldigt skoj, humor är ju luriga grejor. EuroFonus är ju en klassiker, för att inte tala om konferensknullaren. Väldigt kul, tycker i alla fall jag (ähem, min humor kanske säger mer om mig än vad jag själv ens vill tänka på).

    Humor i skrift funkar ju hur bra som helst, tycker jag. En rolig bok är ju väl i klass med både filmer å radio å webb. Men visst, ironi i text är ju lurigt. Som när jag gjorde ett jobb och fick svar av en hyggligt ironisk jobbkompis på mail – “Det där var ju bra.”. I vanliga fall ett skönt svar och kvitto, men om det var ironi så blir man ju lite oroad… 🙂

    Men en rejäl surfdiskussion vore ju inte fel, det är ju därför de flesta av oss hamnar här. Skall se om jag kan fila fram något mera konftroget diskussionsämne…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    7 november, 2003 vid 08:25 som svar på: Ny stjärna

    Agnes måste ju vara ett surfmässigt namn, det heter min minsta tjej oxå, ah!

    Den två år äldre versionen fick i somras leka mycket på pappas bräda i badviken, jag smyger hyggligt odiskret in sporten i hennes liv… 🙂

    Grattis å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    29 oktober, 2003 vid 14:08 som svar på: Chile

    Om du är “van Toröseglare” så klarar du nog att segla på de flesta vågställen i världen utan problem (så länge det inte blir jättestort eller jätteströmt).

    Är ingen vidare vågseglare själv, men tycker att Torö är svårare än Guincho, så det borde vara rätt lugnt tycker jag. Enda gången jag kan minnas att Guincho var lite knepigt så var det rejält över mast, jag gick inte ens ut den första dagen men fick åka hela tvättprogrammet dagen efter…

    Kör på! Chile ser grymt ut!

  • dr-masse

    Medlem
    28 oktober, 2003 vid 13:52 som svar på: Hängsele – bara för veklingar?

    Självklart är hängsele bara för klenfisar. Se på Craig Maisonville.

    Lite skröna i ämnet plitade jag ner en gång på http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfen&Number=64039

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 11:55 som svar på: Naish, vilken hoppjerka!

    Nog kunde (kan) han loopa, alltid. Och det uppfanns under åttitalet. I de där hoppen laddar han för höjd.

    Har någon gammal VHS-rulle hemma med bilder från världscupen (när det var det på riktigt!) från Holland typ 87 eller 88 – Naish och Dunken hoppade sjukt högt redan då. Har faktiskt knappt sett högre hopp även i våra dagar, Pozo inräknat.

    Ett annat högt hopp, förresten. Betänkt att det är hyggligt “platt” (Gore) och att han fortfarande är på väg upp…

    final_dale.jpg

    Höga hopp ÄR mäktigt!

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 09:36 som svar på: Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad

    Jo, det där med att man kan avancera så snabbt i kunnande har säkert påverkan. Som när jag kraschade rätt rejält med snöskoter, gick ju att köra fort nästan med en gång. För fort, visade det sig, ah. Tur att det var snö.

    Fasen vet om den här tråden hör hemma här, kanske i kiteforumet, men jag är bara lite undrande över kite-olyckorna (vad är sant och vad är snack) och hur det kan påverka vindsurfingmöjligheterna på olika spots i framtiden.

    Att jag dessutom själv sett kitare som kanske inte haft sådär lysande förmåga till att inse sina begränsningar/val av ställe gör mig fundersam.

    Håller helt med om respekt för naturen och ha kul! Olyckor är alltid trist.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 09:19 som svar på: Vilka segel ska man ha?

    Håller med, snåla inte för mycket på masten (hellre en bra mast och två lite äldre segel, än två nya segel och en gammal dålig mast).

    Två segel räcker långt.

    Kul med återvändare!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 09:08 som svar på: Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad

    Jo, suget att testa finns ju till del kvar. Dock behöver nog kitesporten få ordning på det här, fortsätter antalet olyckor lär olika former av trista restriktioner slå till…

    När sedan någon kitare i USA flyger in en en mamma med barnvagn på strandpromenaden, då finns det risk för stämningar och skadestånd som kan knäcka hela industrin. Visst, det är USA men det har påverkan på hela sporten.

    Kolla bara vad som hände med vattenskotrar, de totalförbjöds ju nästan (lite snett exempel, men visar hur snabbt det kan gå efter några krockar med badande).

    Själv såg jag i somras folk som kitade vid Ängby-badet vid Bromma i Stockholm. Ett, enligt min bedöming, precis hur dåligt ställe som helst att kita på. Badande, båtar, öar, trångt, bryggor, hopptorn och elledningar – allt fanns på plats för sköna incidenter. Nu tror jag att det var några som ville visa upp sporten, men det finns ju ställen som man kanske bör välja bort som kitare, ah? Jag skulle inte ens fundera på att vindsurfa på Ängbybadet, och det säger väl en hel del om hur stället lämpar sig för kitesurfing.

    Viktigt att kitare och vindsurfare snackar med varandra när man seglar på samma ställen så att det funkar, finns ju alltid en risk för att båda sporterna annars stängs ute från olika surf- och kiteställen. Det vore trist.

    Jovisst sker det olyckor i vindsurfing oxå, men jag måste säga att med tanke på kitesportens ganska korta historia och det förhållandevis (än så länge) lilla antalet utövare så är ju olyckorna av en sort som jag aldrig ens hört talas om kring vindsurfing. Nästan alla dödsolyckor i vindsurfing handlar om folk som gett sig ut i väl svåra förhållanden och haft dåligt omdöme vilket lett till drukningsolyckor. Under de femton år som jag hängt med hyggligt bra i vindsurfing så har jag hört/läst om fyra-fem dödsolyckor, närmast samtliga drukning där folk kommit ut för långt från stranden av olika skäl. Inom kiting så slår ju folk ihjäl sig, något som jag aldrig (någon som har?) ens hört talas om inom vindsurfing? Det enda jag känner till är lösa spekulationer om en kille som slagit i huvudet i brädan och skulle ha avlidit av en blödning, men det var rätt tveksamt. Inom kitesurfing har ju både proffs (i tyskland, tex) och instruktörer (i USA) avlidit efter olyckor, även detta har jag aldrig hört talas om inom vindsurfing, att verkligt duktiga utövare haft så allvarliga olyckor att de avlidit. Det enda proffs eller vindsurfare av verkligt hög klass som mig veterligen har avlidit i samband med vindsurfing är Arnaud de Rosnay, men det var ju, minst sagt, under något annnorlunda omständigheter (korsa sundet mellan Taiwan och Kina utan följebåt på egen hand).

    Kitesurfing är, kan vi väl vara hyggligt överens om, en farligare sport än vindsurfing. Inte sämre, bara farligare. Om inte annat, som så riktigt påpekats här, för att det rör sig om en mer explosiv sport med större krafter inblandade. Detta, tycker jag, innebär att man som kitare nog behöver reflektera över säkerhetsfrågor lite mer än andra sportutövare, både för sin egen och för andras skull. Längre än så sträcker sig inte mitt tänk idag.

    Tycker diskussionen är intressant, hoppas idiotiska och värdelösa påhopp om “kite vs. vindsurfing” fortsätter att hålla sig borta. Sporterna har bra mycket mer gemensamt än motsatt, tycker jag.

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 07:36 som svar på: Klippt ur GP: 19-årig draksurfare svårt skadad

    Jag vill verkligen inte vara den som målar upp saker och ting värre än vad de är och det gäller ju att ta uppgifter på nätet med en rejäl näve salt…

    Men det är ju rätt så ruggiga olyckor man läser om när det gäller kite-surfing. Hoppas verkligen att killen inte är alltför illa däran!

    Av de dödsolyckor jag känner till så har ju flera drabbat rätt så duktiga katare (instruktörer, proffs) vilket är oroväckande. Ibland har jag funtat på att testa kiting, men avvaktar nog tills säkerheten är lite bättre… Kalla mig kycklign…Att bli släpad upp på land efter en kite känns inte särskilt lockande alls. Och upp mot högspänningsledningar och X2000 är ju ett hyggligt oroande scenario.

    Vill bara påpeka att jag INTE har något emot kiting och kitare (tycker tvärtom att sporten är klart läcker), men att de nog behöver tänka till lite mer än oss vindsurfare på förhållanden och andra som är ute på vattnet eftersom sporten helt enkelt verkar kräva mer utrymme och större säkerhetsmarginaler än många andra vattensporter.

  • dr-masse

    Medlem
    23 oktober, 2003 vid 07:06 som svar på: Brasilien?

    Det kan även vara värt att åka ner längs med kusten till Ilha Bela (“vackar ön”) där det är många som vindsurfar. Hyggligt vindsäkert, men inga vågor.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    20 oktober, 2003 vid 14:16 som svar på: Freeride, slalom, segel, 90 liter…förklara!! 🙂

    tog ett gammalt inlägg om segel och bakade nu glatt in brädor, vi får la se om det är nåt att läsa… 😉

    Ähum, ett litet teoretiskt försök från min sida…

    Race-segel
    Segel som är framtagna för tävlingsbruk i första hand. De större storlekerna för Formula-segling (över nio kvadrat), de mindre för mer slalom (fart) orienterad segling. Egenskaper som prioriteras är höjdtagning, fart och kontroll. Seglen är svårare att manövrera, känsligare för trim och val av mast (rätt mast är närmast nödvändigt för rätt prestanda). Är utrustade med cambers, 3-5 stycken i normalfallet.

    Används av tävlingsseglare men även folk som vill ha högsta fart och kontroll trots mer “friåkning”. Generellt sett inget för nybörjare och utgör en ganska liten del av segelmarknaden.

    Exempel på segel är Gaastra Nitro, Neil Pryde RS, North Warp, Simmer TP, Challenger Formula…
    Storlekar 5 – 12.5 kvadrat

    Race-brädor
    Racing inom windsurfing består idag nästan uteslutande av Formula-klassen. (http://www.formulawindsurfing.com). Brädor med en maxbredd på 1 meter, 70 cm djup fena och viss minimivikt. Går att köra med ännu djupare fenor, typ 80-85. Planar på vingslag från en liten anka (strax över tre sekundemeter) och tar höjd som inga andra vindsurfingbrädor. Volymen pendlar från strax över 110 liter upp till en 160, typ. Segel på 9.0 – 12.5 är det som gäller.

    Sedan finns ju även slalom-brädor som bäst kan beskrivas som renodlade åka fort brädor som har hyggliga gippegenskaper. Klassisk vindsurfing-gren som tappat mark på sistone, även om en comeback verkar vara på gång… En klassisk shape är väl mellan 260 och 280 lång, 54 – 60 bred och har en 85 (hårdvind) till en 120 liters volym med spetsiga, rätt raka fenor från en 28-30 till typ 40 cm. På sistone har det dock dykt upp kortare och bredare slalombrädor med bredare segelregister som kanske får fart på klassen igen, exempel är väl Starboard Hypersonic, Fanatic Falcon Slalom, Naish Hybrid och Exocet Turbo Boost. Även AB+ har slalom brädor som väl kan sägas vara en kombo av nytänk och klassiskt slalomtänk. Femhalv till sjuhalv är segelstorlek på en “klassisk” slalom, sexnoll till nio-tio kvadrat verkar de moderna alternativen ta.

    Klassiska slalombrädor är väl tingestar som AHD Diamond Slalom 58 , Mistral SLE 270 och 280, F2 Thommen 279 ltd, RRD 276 och liknande spjut…

    Free-race segel
    Segel som är väldigt lika race-segel och med snarlika prestanda. I stort sett samma fart för oss “dödliga”, kanske något sämre höjdtagning. Mindre extrema i materialval (lite tjockare monofilm, exempelvis) och kan riggas på snäppet “enklare” (lägre kolhalt) master. Har oftast 2-3 cambers, men camberfria alternativ finns.

    Andvänds i viss mån av folk som tävlar med budget, folk som vill ha race-segel men som inte vill lägga pengarna/ha lite hållbarare grejor.

    Exempel på segel är Neil Pryde V8, Gaastra GTX, North MatchRace, Yes Twin Cam
    Storlekar typ 6-7 – 11 kvadrat

    Free-race brädor
    Brädor som ligger nära race-prylar, men som gjorts lite användarvänligare och ofta snäppet hållbarare. Rena tävlingsgrejor är inte kända för sin hållbarhet eftersom låg vikt eftersträvas. Dels finns brädor som påminner mycket om formula-brädor, men som har lite vänligare stropplaceringar och är enklare att kontrollera och gippa. Sedan kan väl många av de “nya” slalombrädorna petas in i den här klassen eftersom de förmodligen ofta köps av folk som inte tävlar alltför mycket men som gärna åker fort på en bräda med brett vindregister. Fenorna är på formula-typen av brädor inte fullt så djupa och styva, kanske mellan 50-65 cm.

    Exempel på brädor är väl Starboard Free-formula, AHDs GT-brädor, F2 X-race, Fanatic Sting-Ray och liknande saker.

    Freeride-segel.
    Segel med fortfarande bra fart i men något lättare att manövrera, rigga och trimma. Går att köra med “normala” master. Ofta camberlösa, men camber finns oxå.

    Exempel på segel är Simmer ZeroSeven (fart), Simmer ZeroFive (manöver), Neil Pryde Diablo, Neil Pryde Spirit, Ezzy Infinity, Sailworks Retro, North Tonix/TransAm, Challenger Fuego,

    Används av alla möjliga figurer, nog det segel som säljer bäst. Allt mellan fem och tio kvadrat.

    Free-ride brädor
    är väl den klart största klassen. Detta är brädor som funkar till lite av varje, men som har rätt bra fart. Påminner mycket om mer användarvänliga slalombrädor med lite bättre svängegenskaper. Länge bestod klassen av typ tre storlekar (275, 285 och 295) med volym på mellan 100 och 130 liter. Då var brädor som Bic Veloce, Fanatic Bee och Mistral Screamer (senare Flow) ganska typiska klassrepresentanter.

    Sedan dök lite bredare brädor som funkade bättre i lättare vindar och mer vind upp. Bic Techno 283, Fanatic Bee 289 och AHD FreeDiamond 70 var väl de som ändrade mest. Man kom typ på att bredden indikerade mer än längden vilka egenskaper brädan kunde ha. Idag har alla tillverkare lite bredare freeridebrädor i längder mellan 250 och 280 cm och bredd mellan 60 och 90 cm. Volymerna ligger i allmänhet på en 100 till 140-150 liter (mer volym om det är mer nybörjarorienterade skapelser). Fenorna blev oxå djupare, allt från låga 40 till höga 50 kan återfinnas här.

    Typiska exempel på moderna freeride-brädor kan väl brädor som Mistral Screamer och E-motion, Starboard Carve, Fanatic Sting-ray (å helahögen-ray) å XXX, AHD F-type, Naish Titan sägas vara.

    Supercross-brädor
    har ju dykt upp på sistone. Ytterligare en eländig kategori. Hopp- och manövervänliga brädor med goda fartresurser är väl lappen som sitter på dessa brädor. (lycka till att skilja detta från freemove, hej å hå). Jättenytt, men håller konceptet? Själv är jag tveksam, men har ju ofta fel, ähum.

    Free-move segel
    Ett nytt litet påfund… Freestyle-segel med mer fart och stabilitet i, skulle man väl kunna säga. Fart, manöver och kontroll i någon slags kompromiss

    Exempel på segel är Neil Pryde Jet, Simmer Fly, Tushingham Storm, Gaastra Pulse, Yes Move…

    Kul segel att stoppa på brädan när det blåser lite mer. Finns mellan typ sjuåenhalv och fem kvadratmeter.

    Freemove-brädor
    är brädor som sägs ligga mellan freeride och freestyle. Logiskt, eller hur? Nåja, det är väl brädor som är freeride-brädor med mer sväng i, men som är skojigare att åka rakt fram på än en renodlad freestyle-bräda. Storleken ligger på en 240-270 långa saker som ofta verkar vara 57-58 och uppemot en 70 breda. Fenorna är lite kortare än på freeridebrädorna (30 till 40 cm, typ) och volymen lite lägre i snitt (en 90 till 120 liter, påettungefär)

    Typexempel på brädor skulle väl RRD Avantstyle, AHD MX-serien, F2 Max 2 Air och Bic TechnoE kunna sägas vara.

    Freestyle
    Snurra, tricka å greja är det som gäller. Skaplig fart, men framförallt manövervänliga. Tidig planing är också bra att ha. Ofta lite sämre kontroll när det brallar i lite mer.

    Exempel på segel är North Disco, Gaastra Echo, Yes Freestyle, Challenger Morpho, Sailworks Bongo, Neil Pryde Expression, Simmer Twist…

    Används av manöverfolk men även en och annan som tycker att det är kul med segel som man kan lära sig nya manövrar med. Sjuhalv ner till femnoll är väl typiska storlekar.

    Freestyle-brädor
    handlar om manövrar och hopp. För att kunna hoppa hyggligt och svänga bra krävs dock lite fart oxå, så de är ju inte tokslöa heller. Den här klassen har lite grann delat upp sig i två underklasser – allround-freestylebrädor som funkar fint även som freemove eller till å med freeride-brädor (exempel kan väl sägas vara JP Freestyle, Exocet Compact Move, RRD TT och Fanatic Skate) till brädor som är dedikerade manöverplankor (F2 Compstyle, Naish Flying Pig, Mistral Joker). Längder mellan 235 till en 260 cm med volymer på 90 till 120 liter återfinns oftast. Bredden ligger på mellan 60 och 80 cm, typ. Fenorna är korta å breda för renodlat freestajlande (20 till 26 cm), ibland lite längre på mer allround-betonad åkning (26-30 cm).

    Vågsegel
    Hmm, har väl blivit en historia för själv på senare år. Många tillverkare har upp till tre olika linjer med olika “karaktär”. Typ mjuka och så manövervänliga som möjligt (“sideshore”), ett mitt emellan (“allround”) och till sist ett med lite mer fart och kontroll i (“onshore”). Segel som är gjorda för dagar med lite mer vind och framförallt vågor. Vågsegling är ju “individuellt” som det så fint heter vilket gör att det finns mycket att välja på.

    Används av de allra flesta när det blåser lite mer, oavsett vågor eller inte. Under typ femhalv väljer nog de flesta att åka vågsegel.

    Exempel är Neil Pryde Core/Zone/Search, Gaastra Grind/Manic, North Instinct/Superstar/Triple XXX, Simmer X-flex/Vision/Crossover, Hot Sails R.O.C. Slide/Psyclone/SO, Sailworks Revolution, Ezzy SE, Challenger Kalama/Liquido…

    En hel drös finns det…

    Vågbrädor
    Ah, ett helt eget ämne. Dristar mig till att dela upp det i fyra underklasser, klämmig som jag är;

    1. Freestyle-våg
    2. Allround-onshore-våg
    3. Sideshore-våg
    4. New-school-våg

    Freestyle-våg brädor har ofta lite mer bredd och är tänkta att funka bra på plattvatten oxå. Som en liten freestyle-bräda som funkar att åka våg med och som håller för lite högre hopp. Ingen dum Sverige-minsta-bräda, verkar det som. Storlekarna ligger på en 240 – 260 cm med en 75 till 95 liter, typ. Bredder på 54 till 60 cm har jag sett. Typexempel är väl månne RRD Freestylewave-linjen, Starboard Trance, AHD Attitude Wave, JP Freestylewave och Fanatic WaveSkate 90. Fenorna ligger ofta på en 20-21 till 26-28 centimeter.

    Allround-onshore-våg är brädor som är mer tänkta för ren vågsegling, fast i lite sämre vågförhållanden vilket oftast innebär någon form av pålandsvind och att vågorna och vinden kommer från samma håll. Planar väl lite sämre än en typisk freestylevåg, men kan användas i många förhållanden. Klassisk europa-vågis.

    Är väl en 240 till en 260 långa, 52 till 58 breda och har mellan 70 och 90 liter i volym, typ. Fenorna är inte stora, 19 till 24 är väl ganska vanligt.

    Exempel på brädor i min värld är tingestar som Exocet Original Wave, RRD Cultwave, Starboard Acid och Fanatic Goya Freewave.

    Åsså har vi sideshore-vågisar. De är gjorda för bra vågförhållanden med vind från sida och prioriterar vågridningsegenskaperna hos brädan. Klassiska shaper dominerar med rätt smala häckar och tunna kanter. Brädorna har rätt lika mått som onshore/allround vågisarna, men har ofta snäppet mindre volym och är ofta smalare. De minsta brädorna kan vara under 50 breda. Fenorna tenderar till att vara lite mindre oxå (18 till typ 22).

    RRD Hardcore, Exocet Universal Wave, F2 Maui Project, AHD Kauli Pro, Mistral Beast, Bic KPR och Fanatic Goya är väl exempel på brädor som jag glatt petar in här.

    Till sist har vi det som jag helt hämningslöst och syndigt har valt att kalla “new school vågisar”. Det handlar om vågbrädor som även de tagit trenden till bredare och kortare brädor ut i vågriket. Starboard EVO är väl den tydligaste representanten för dessa alster. Bredden verkar här inte bara handla om tidigare planing utan även om att kunna utnyttja lite sämre vågförhållanden till bra vågridning genom att med en bredare, plattare och kortare sak under fossingarna. RRD WaveSwallow är väl en till representant, även om den verkar vara väldigt inriktad mot lättvindsvågsegling. Kortare och bredare verkar vara på gång inom våg oxå, helt enkelt.

    Och som alltid så är det ju inte såhär enkelt. Sideshorevågisar verkar idag ha bättre fart och allround-egenskaper än tidigare, onshore-vågisar klarar av väldigt avancerad vågridning, freestyle-vågisar används av många duktiga vågseglare även i för “ren” vågsegling och en Starboard EVO är säkert skitkul även på plattvatten… men ett försök till indelning är det.

    Nu tycker inte jag att man skall hänga upp sig sådär våldsamt på dessa olika kategorier. EGENTLIGEN finns det bara tre, tycker jag (och sticker ut hakan inte så lite här på konfen). Tävlingssegel och brädor, friåkningssegel och brädor samt vågsegel och vågbrädor. Våra kära tillverkare och tidningar närmast älskar att hitta på nya “kategorier” titt som tätt (jag misstänker som alltid en tysk inblandning) där väl freerace och freemove är de senaste påfunden.

    Ett vågsegel går fint att köra freestyle med. Ett freemove segel kan man kryssa runt med och åka fort med. Man kan tricka rätt mycket med ett freeridesegel. Ett race-segel kan vara perfekt på freeride brädan. Så det är inte så himla petigt, tycker jag. Det handlar mer om att hitta det som passar den egna plånboken, brädan, förmågan och var man brukar segla någonstans.

    Jag har nämnt lite segel och brädor som exempel här, mest för allmän inspaning. Det är ingen ranking eller nå’t sånt utan se det som illustrationer. Hyggligt långt från facit, kompletterande eget tänk och kommentarer från andra mer kunniga konffigurer krävs för helhetsbild, helt klart. Men kanske något att utgå från, mer än så är inte ambitionen.

    Jag har säkert gjort en hel drös “felklassificeringar” (inväntar reaktionerna, ähum) här och det är ju det som är problematiken – inte ens en fett insnöad figur som jag kan hålla isär alla dessa klasser å brädor å förhållanden å relationer å gula brandbilar. Därför rekommenderar jag att hålla ett öga på klasserna men INTE låta sig styras av de. En fingervisning är det, men sällan mer.

    Fler synpunkter kring detta lär komma… 😉 Lär nog åka på att redigera det här inlägget.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    17 oktober, 2003 vid 08:02 som svar på: Norths nya förlängare..

    Ja, det där såg ju faktiskt ut att vara något. Väntar på kopiorna. Det enda momentet som såg fippligt ut är när han trär tampen i seglet… borde ju gå att göra smidigare än idag.

    Är väl bara en tidsfråga innan något liknande dyker upp för bommar och justerbara uthal, ah.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:44 som svar på: flaka

    Det värsta är att han landar den… (tycker mig känna igen bilden från en bildserie i senaste Windsurf)… 😛

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 13:37 som svar på: Val av bom?

    Jag vinklar ner mina NP-bommar järnet när det riggas ned, inga problem hittills (på tre-fyra olika bommar i ungefär lika många år).

    Det enda som är säkert med bommar är att de förr eller senare går sönder, bra att syna prylarna lite då och då. Har kört av både carbon och alu bommar, i samtliga fall har det varit använda bommar och mycket svårt att förutse brottet.

    Så, som med alla delar av en surfutrustning, bra med en översyn ibland och grejor som man kört mycket och länge med kan vara värda att hålla extra koll på. Själv skulle jag vara tveksam till att exempelvis köpa en välanvänd bom med mer än 3-4 säsonger på nacken, då vet man aldrig när det smäller.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    16 oktober, 2003 vid 11:25 som svar på: Segelstorlek?

    Di dära, di går aldriiiii… (med genuint gnällbältesuttal) 🙂

    Herrejösses, försöker du hävda att NP Combat -96 skulle vara av lägre klass än 04 Crossover? Eru helt från vettet, pöjk? Se där, vilka dageneftergalenskaper som skumpa å drinkar kan ställa till med. (kom du förresten nånsin underfund med vad den där skumma “gubben” i Combat 96 egentligen skulle föreställa?!?)

    Ser fram emot pozo-rapporten och hur det funkade med 5.0 och 4.2!

    Surfa På!

Sida 358 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.