dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ja, bra synpunkt. Fast ibland blir det problem i alla fall eftersom butiken och tillverkaren sällan är en och samma firma. Men klart värt att påpeka i sådana här sammanhang och när man köper dyrare grejor. Men, som alltid, för att kunna reklamera så gäller ju att kunna bevisa när varan köptes å så var vi tebaks i kvittoramsan…
Surfa På!
-
Att grejor man handlar som inte håller måttet är ju aldrig skoj. När man väl knallar tillbaka till butiken så vill man ju gärna att det fixar sig smidigt och enkelt. Här verkar det stökigt.
För det första tycker jag att sådana här VERSALA rubriker och publik uppmaning till bojkott av en butik sällan funkar särskilt bra. Ta det i första hand med butiken och de som är involverade, om det går.
Utan kvitto är det ju faktiskt väldigt svårt för en butik att avgöra om varan är köpt där eller inte. Hur svårt den än kan upplevas så kan det vara värt att reflektera över butikens situation. Att rutinmässigt byta/hantera reklamationer för folk utan kvitton blir ju rätt snabbt ohållbart.
Nu skall det ju sägas direkt här att jag är väl nästan så mycket stamkund som man kan bli på just Skidsport Bromma, har till å med hjälpt till med några småsaker genom åren. Så jag är nog inte objektiv här, precis, men tycker att det är ganska magstarkt att på ett publikt forum anklaga en butik för att vara oseriös, hävda att kunderna ljuger, pracka på de med felaktiga varor och uppmana till bojkott.
Ibland när man köper och säljer mycket prylar så blir det fel. Då har väl både säljare och köpare ett ansvar att lösa det, om det går. Utan kvitto så har faktiskt Skidsport inget ansvar att lösa ditt problem. Då är det trevligt bemötande och försök till att få förståelse som gäller. Det är ju inte helt lätt att förvänta sig hjälp och förståelse från en butik om man själv som köpare inte är beredd att göra samma sak.
Jag har själv råkat ut för trista erfarenheter för att jag drällt med kvitton och inte anser jag att IKEA, Intersport och ICA är oseriösa företag som borde bojkottas för det.
Om det nu är så att Skidsport har sålt på dig en sju år gammal dräkt, enligt Sola, och sålt den som ny för två år sedan så är det ju något som inte stämmer här, helt klart. Men om butiker skall hjälpa kvittolösa kunder i sådana här fall, vilket även jag tycker att de bör försöka, så hjälper ju inte den inställning och attityd som ditt inlägg här präglas av här särskilt långt. Oavsett butik så tror jag faktiskt att du hade fått problem med det här upplägget och det faktum att du saknar kvitto. Vore du min kund i något annat sammanhang så skulle ett sådant här inlägg/agerande verkligen kräva mycket motivation från min sida för att agera hjälpsamt. Jag förstår att du är upprörd, tro mig!, men tycker att din strategi här är hyggligt tveksam.
Nu hoppas jag att det ordnar sig för dig och att du snart har en ny dräkt att surfa runt i!
Surfa På!
-
och precis just där så slog Ola in spiken…
“Det är klart är man notoriskt obeslutsam av naturen är det bästa att ha så få valmöjligheter som möjligt om man skall få något gjort.”
Till nästa säsong skall jag ha ett segel. 😉
Surfa På!
-
svarar på den inloggade versionen…
Jo, lite färre bra och moderna grejer är det val jag oxå gjort. Mycket nöjd med det. De perioder jag haft sjyssta grejor kombinerade med lite risigare så brukar det sluta med att jag ändå åker så mycket det går på det som jag gillar bäst… ofta de nyare grejorna (typexemplet är väl det år då jag hade en ny 6.2a som jag gillade skarpt och sedan vågsegel i 5.5, 4.7 och 4.2 som var två-tre år äldre, jösses vad mycket 6.2 det blev den säsongen… 🙂
Så, till förmån för ekonomi och tid (tiden på vattnet har minskat på sistone) så satsar jag på så få, men bra, segel som möjligt med tillhörande master och bommar i skapligt skick. Hellre tre bra segel som faktiskt används än sex segel där två-tre stycken knappt får komma ut.
Surfa På!
-
Ja e me!
Just det där med att byta bräda är intressant oxå. Bytte lite mellan en större och mindre vågis ett år på Guincho med samma segelstorlek (5.5). Rätt skönt att bara byta bräda, faktiskt. Funkade fint.
På det stora hela verkar allt det här falla tillbaka på samma tänk, ungefär. Att det för vågsegling är lite petigare med rätt segelstorlek och att man vid ett ställe som Åsa (påminner lite om hur det är på ett ställe i Roslagen där man oxå får ta sig ut en bit) ogärna går ut med fel “size” i nävarna. Då är det bra att ha en lite mer komplett/tätare segelgarderob att välja från.
Samtidigt så tycks vi vara överens om att moderna segel har ett bra register och att man i många fall klarar sig rätt bra med hyggligt stora gap mellan sina segel, ah?!?
Ja, nåt slags försök till konsensus var det här.
Surfa På!
(det där när du blev påseglad på Åsa var ju hårresande, vad hände efteråt?)
-
Ja, det kan vara värt att testa. Nu finns ju “risken” att det laddar på för fyrnoll å då står du där… 😉
Men 5.3 – 4.5 borde vara lugnt. Är ju faktiskt bara ett tio ynka fyrkantscentimetrar större steg än vad du har mellan 4.0 och 4.7 (och närapå exakt samma i procent, dessutom, om vi nu skall vara manoteoretiska här; 4.0 – 4.7 = 17,5%, 4.5 – 5.3 = 17,8%, jösses vad patetiskt att räkna så här men va fan). Frågan är väl mest om du kan leva utan fyrnollan, ah! Körde själv 5.4 – 4.5 i två-tre säsonger och saknade sällan ett segel däremellan. Visst, de där dagarna fanns när jag önskade att jag haft en femnolla, men man kan ju inte få allt…På lite mer än två år hade jag dessutom, i Stockholm med omnejd, inte en dag då jag verkligen hade behövt mindre segel än 4.5.
Herrejävlar, vad jag längtar till mer Väddö-segling, nordan börjar bli kall nu… Helt otroligt att jag tillbringat så mycket tid i norra Roslagen och totalt missat dessa spots! Bättre sent än aldrig, tröstar jag mig ineffektivt med.
Surfa På!
-
Ja, det är väl något sådant som jag tycker mig ha märkt efter min vågseglingsskola med rikliga inslag av både centrifugering och torktumling… 😉
Seglade på Väddö i lite vågor för någon månad sedan och då var 5.7 stort. Visst, det gick långt över förväntan att segla, men alla vågridningsförsök blev rejält lidande av ett för stort segel. Att jag dessutom hade lyckats med bravaden att plocka ut 4.5 istället för 4.7 (tog i hastigheten fel segel, mycket listigt) så kunde jag inte gå ned i storlek, vilket jag annars hade gjort. Kunde ju inte segla med ett segel som jag inte ville ha… %-)
Faktiskt så skulle jag, ur ett rent vågridningsperspektiv (ähum, jag är KASS på att rida vågor) hellre välja att vara något under- än överriggad. Lättare att fånga och bli kvar på vågen, tycker jag. Skälet till att jag de gånger jag får förmånen att segla i vågor ofta väljer ett segel med tryck i är framförallt att kunna ta sig ut (inge kul alls att vara underriggad i Guinchos shorebräjk kan jag lova) samt att det är kul att hoppa med tryck i prylarna.
Så – jo, jag håller med om att skulle jag segla mer vågor så skulle min segelpalett se annorlunda ut med tätare steg. Samtidigt så upplever jag att om jag skulle peta in 4.2 i min nuvarande segellinje (6.7, 5.7, 4.7) så täcker jag mycket, även ur ett rent vågseglingsperspektiv. Det är väl mest gapet 5.7 – 4.7 som kanske är tveksamt, är inte 5.0 en himla skön storlek för vågor, ah!
Surfa På!
-
Ola, som alltid läs- och tänkvärt från din sida. Du skrev ett par rader som särskilt fångade mitt intresse; “En annan tanke är i och för sig att just om det är byigt och varierande vind är det viktigare att ha tätare mellan storlekarna. Då kan man välja en storlek som både funkar i byarna och i luckorna.”
Nu är ju jag känd för min tröghet, men det fångade mitt intresse. Så, om jag fattat rätt, enligt dig bör man ha fler, och inte färre, segel om man ofta seglar i byiga förhållanden? Nu har ju jag då tänkt nästan precis tvärtom här, att det vid varierande/byiga förhållanden är såpass knepigt att ha “rätt” storlek att jag hellre satsar på lite större mellanrum mellan mina segel och jobba med trim istället. Nu har jag faktiskt en mast till varje segel, vilket jag verkligen gillar. Snabba byten om det ändrar sig såpass mycket att den storlek jag valt inte funkar är nu klart realistiskt (håller verkligen med dig om tanken att om man har få segel satsa på att kunna ha minst två riggade samtidigt).
Samtidigt jag måste nog hålla med dig lite här ur en “drömaspekt” – hellre segla med perfekt 4.5 än underrigad 4.2 eller överrigad 5.0. Men jag har varken råd/tid/plats att ha såpass många segel…
Nu tycker väl till och med jag, vän av stora gap mellan segelstorlekar, att 5.3 – 4.2 är ett lite väl stort steg, framförallt om man sysslar med vågsegling där rätt storlek (tycker jag) är särskilt viktigt.
Egentligen går mitt/mina inlägg i det här ut på en enda sak – av olika anledningar (minskat antal seglingsdagar, minskat surfbudget) har jag valt att minimera min segelgarderob till tre-fyra segel. Det lustiga är att det har funkat såpass bra att jag förvånansvärt sällan saknar specifika segelstorlekar trots att jag har relativt stora steg mellan seglen (6.7 – 5.7 – 4.7). Tror faktiskt att det i hög grad beror att jag “tvingas” utgå från det jag har och trimma/anpassa i övrigt. Valet av rätt segel är dessutom enklare än någonsin – där jag förr velade mellan 6.2 och 5.4 så väljer jag nu 5.7 och blåser det mer så blir det 4.7. Busenkelt. På det stora hela är det inte mer än en liten spaning från min sida, men det verkar ju som om andra gjort liknande upptäckter.
Alltså, jag ser typ två ringhörnor här:
In the left corner – Fler segel med täta steg i typiska svenska vindförhållanden – rätt storlek är avgörande för skön segling
In the right corner – Färre segel med lite större steg för typiska svenska vindförhållanden – moderna segels register + lite trim så blir det fint ändå
Nu skruvade jag till det ganska svartåvitt, men ser ämne till att lära sig mer av andra här.
Surfa På!
-
Det där beror ju väldigt mycket vilket slags cambersegel det är. Mitt gamla goa Gaastra Total Flow 7.0 gick inte igång någe vidare tidigt, men så var det inte särskilt mycket buk i det seglet heller. Det funkade bäst riggat skaplig plant där cambersarna snarare befrämjade höjdtagning, stabilitet och bibehållen planing vid vindhål. Däremot var mitt V8 8.5 ett betydligt mer lättvindsorienterat segel med tydligare buk och större trimregister. Det tydligaste exemplet på det här skulle väl kunna vara formula där en tillverkares 12.5 kan vara väldigt lättvindsinriktat samtidigt som 12.0 i samma linje klarar klart mer vind. En halv kvadrat är ju ingen större storleksskillnad för segel i den här storleken, men egenskaperna kan skilja mycket.
Så det är ju svårt att uttala sig generellt om segel med eller utan cambers, tycker jag. Seglets skärning och tänkta användningsområde styr nog mer än om det sitter plastklykor innanför mastfickan eller inte.
Tittar vi på ett 6.3 freestylesegel borde det gå att få till hygglig buk för bra lättvindsegenskaper, dessutom brukar de vara ganska pumpvänliga. Men jag har inte kört freezone 6.3, dock tycker jag att mitt nuvarande twist 6.7 går igång tidigt för sin storlek.
Något som förvånade mig en hel del, och påverkade mitt val att köra freestylesegel som störst, var när jag samma dag körde mitt V8 8.5 och ett freestyle 6.2 för ett par år sedan. Visst, jag hade mycket bättre fart och planade mer med 8.5 (framförallt genom vindhål), men sextvåan gick jag faktiskt igång med närapå lika tidigt. Eftersom jag ville testa lite mer manöverorienterad segling (bränna fram å tillbaka har jag gjort i 15 år…) så kändes det enkelt att välja freestylesegel just för att de funkar bra i lättvind.
Men visst, att cambersegel har en “inbyggd” buk är ofta en fördel i lättvind samtidigt som i alla fall jag tycker att det är ganska lätt att få de flesta no-cam segel att fungera bra i lättvind oxå. Själv ser jag tydligast fördel med cambers i ganska stora segelstorlekar (över en sju-åtta kvadrat), medans skillnaden på mindre är såpass liten att det går lika bra utan cams. Undantaget är för ren slalom/speedåkning då det handlar om att ha rejält med tryck i grejorna, då är det skönt/nödvändigt med cambers. Fast det är ju bakom spakarna det avgörs… en duktig seglare blåser säkerligen om mig på en ren freestyle-utrustning även om jag har cams å en slalomraket under fötterna… 🙂
Till sist så är det ju en evig kompromiss det här. Segel som man går igång tidigt med är ju oftast inge vidare kontrollfenomen å vice versa. Ägde ett tag ett Simmer ZeroSeven 8.6, det seglet var inge vidare på att plana tidigt trots sin storlek. Försökte rigga det för lättvind, men det funkade inge bra. I övre delen av sitt vindregister var det däremot klart bra och stabiliteten var bättre än det V8 med cams som seglet ersatte. Lite oväntat, faktiskt.
Surfa På!
-
Det här med segelstorlekar är ju ett evigt förekommande diskussionsämne… Mitt mål har alltid, av budget, plats och transportskäl (mest det sistnämnda), varit att ha så få segel som möjligt. Genom åren har mina olika linjer sett ut såhär:
Sent åttital: 6.5, 6.0, 5.2, 4.7, 4.2, 3.9
Tidigt nittial: 6.8, 5.8, 5.2, 4.2, 3.8
Mitten nittial (våg): 5.3, 4.7, 4.2, 3.9
Sent nittital: 8.5, 7.2, 6.2, 5.5, 4.7, 4.2
Och sen: 7.2-7.0, 6.2, 5.4, 4.5
NU: 6.7, 5.7, 4.7Och trenden är tydlig – färre segel blir det. Härligt, tycker jag. Nu testar jag tre lite på kul för att se om det funkar, hittills har jag inte ångrat mig. Kanske, kanske att det smygs in en fyrtvåa nästa år… Samtidigt kan jag konstatera att jag hittills i år hade fått använda fyrtvå tre-fyra gånger. Max. Dessutom så tror jag att man kan få ut bra mycket av att “tweaka” prylarna lite och lära sig få ut mer av lite färre segel om man vill (fenor, riggning, övrigt trim).
Lägger vi dessutom till “vindstyrka” till mina olika paletter genom åren så kan jag konstatera att varje segel jag har idag täcker samma vindregister som två-tre av mina åttitalsdukar gjorde… (seglar enbart 4.7 i samma vindar som jag gjorde med 4.7, 4.2 och 3.8 på den tiden…).
Samtidigt har jag upptäckt en annan sak. Valet av gap mellan segelstorlekar beror otroligt mycket på var man seglar och vilken typ av segling man sysslar med. Renodlad vågsegling kräver mindre steg mellan segelstorlekarna, medans en formulaschnubbe kan få ut ruggiga register ur en 9.8, till exempel.
På de flesta ställen i Sverige är det ju väldigt sällan som en specifik storlek är helt “rätt” eftersom det ofta är byig vind som förändras i styrka flera gånger under en dag. Därför gillar jag segel med hyggligt vindregister och som går att trimma lite. Så antingen väljer man stort och håller i lite extra (oftast mitt val), eller tar smällen att vara underriggad då och då under seglingen (så som det ofta blir med sexsju för mig).
Men exempelvis utomlands är det ofta annat som gäller. Tycker jag. De gånger (fyra olika år) som jag seglat i Portugal, Guincho, har jag velat ha bra mycket tätare mellan segelstorlekarna. Fick jag välja skulle jag för Guincho ha något i stil med 5.3, 4.7, 4.2, 3.9, typ, medan jag i Svea lätt skulle kunna nöja mig med 5.0 och 4.2 för ungefär samma vindar. Skälet är att vinden i Guincho följer ett jämnare mönster och att jag, som hyggligt risig vågseglare, tycker att det hjälper rejält att ha så rätt segelstorlek som möjligt i händerna vid vågsegling jämfört med mer plattvattensorienterad åkning. Dessutom tillkommer det faktum att det för sådana här spots ofta finns en “mest använda storlek” som åker fram mest hela tiden. Skulle tro att jag 50-60% av all min segling på Guincho kört en och samma storlek – 4.7 (även om den smugit sig upp mot 5.0 de senaste två gångerna eftersom modernare segel tål mer vind utan att tappa balansen).
Att du inte använder din 5.7a så mycket förstår jag verkligen. När jag hade 8.5 så gick jag väldigt ofta direkt på 6.2, 7.2an användes mycket mindre än jag hade väntat mig. Från 6.2 gick jag sedan direkt på 5.4 utan problem. Så 6.3 till 5.3 känns inte alls som ett konstigt steg att ta.
Så – ja, 5.7 kanske inte är helt nödvändig i din segellinje. Säkert skön att ha de dagar 5.7 är perfekt, men inte nödvändigt och kanske värd att sälja för att få lite pengar i näven istället.
En annan grej som jag tänkte på när jag såg din linje är att 7.3 (race) och 6.3 (freestyle) kan ha rejäl överlappning om man bara ser till vindregistret. 6.3an kan mycket väl gå igång lika tidigt som 7.3 samtidgt som 7.3an nog går att hålla i mer vind… Att gå från 7.3 räjssegel till 5.3 våg funkar lätt, hade själv ett camräjs 7.0 ett tag och gick smärtfritt ner på 5.5 vågsegel. Nu kan det ju mycket väl vara så att du vissa dar tycker det är kul att bränna runt med 7.3an, andra dar gillar du att snurra med 6.3 i ungefär samma vindar. Själv saknar jag ibland att ha en riktig camberrigg att speeda med… Lär nog bli en sådan när mitt inbillade freestyletramsande är över, ah!
Så – en fungerande segellinje beror ju oxå på vilken typ av segel det är man sätter ihop. Har själv seglat 5.7 våg med kanontryck samtidigt som formulagossarna åkte 9.8 (och 11.0) vilket säger en del…
Fick jag välja segellinje just nu (utan hänsyn till bom- å mastlängder å annat praktiskt bök) för en stor freestyle/freemove å en vågis i Sverige så skulle det bli något i stil med 7.0 – 6.0 – 5.3 – 4.5. Det tror jag skulle funka kanon där jag seglar (mest runt Stockholm). Hade jag dessutom tillgång till någon form av lättvindsraket (formula eller räjsig freeride) så skulle det kunna bli 10.0 – 6.5 – 5.3 – 4.5. Inte många seglingbara dagar skulle missas då…
Kul ämne! Surfa På!
Svar till:
Vilka segelstorlekar används mest?? Vilka mellanrum ska man ha mellan sina segel?
Själv har jag en segel serie bestående av:
Simmer Onshore 3.7
NS DR.x 4.1
ART Rage 4.7
simmer vision 5.3
simmer onshore 5.7
simmer freezone 6.3
ART Race 7.3Det blir ju större mellanrum bland de större storlekarna och mindre bland de små. På senaste tiden har jag kört mest 5.3. Men ett segel jag sällan använder är 5.7. Ofta riggar jag 6.3 eller 5.3. Om 6.3 känns överriggat brukar jag hoppa direkt till 5.3 eftersom jag inte giter rigga om förrän det är ett måste, och om 5.3 är för litet går jag oftast direkt till 6.3. (Kanske passar inte 5.7 in i min segel linje??)
Vad tycker ni är en bra segellinje??[/ QUOTE ]
-
Det har aldrig och kommer aldrig att gå några vågor att snacka om vid svartklubben, man måste ta sig ut på utsidan för att hitta något. Väddö är bättre för vågor enligt min mening.
Vind däremot brukar det bli gott om på nordligt!
Surfa På!
-
Trodde, i min okunskap, att i alla fall försök till snorbroms var ett obligatoriskt komplement till en äkta tyskhockey. Kanske inte en redig räjs-musch, som alltid ger respekt, men en fjunig moppe-musche är väl det minsta man kan begära?
Surfa På!
-
Jasså, den blev såld, ah!
Det funkar lika fint på min V70 99, bara att fälla fram. Tungt vägande skäl till val av bilen, faktiskt. Har kommit på mig själv med att tycka om kärran oväntat mycket… (kändes lite väl svenssonmässigt å åka volvoskåp, men ibland verkar svensson ha koll… 🙂
Surfa På!
-
svaret på din fråga finns på http://hem.spray.se/mikael36/hockeyfrossa/vasttysk.htm
sen är det bara att speeda på i rännan på sotavento, ah!
Hockey På!
-
Japp, jag har skippat större widestyle. Skälet är tämligen enkelt:
– började snurra segel på min Freediamond 70 och upptäckte att det var ju skojigt. Blev därför lite sugen på en mer freestyle-orienterad sak.
– som tvåbarnspappa seglar jag nu i stort sett enbart om det blåser mer än 6-7 sekundmeter. Då har jag hellre en mindre bräda under fötterna.Gillade min FD70 väldigt mycket, tror faktisk att designen än idag står sig väl.
Min kombo idag är en Skate 100 och en RRD Cultwave 55. Skaten är väldigt kul att åka på, men dess begränsningar i lättvind gör att jag förmodligen kommer att byta till en större freestyle igen (har haft en 115 liters JP). Men seglade jag på ställen med lite mer vind/stadigare förhållanden än där jag ofta seglar idag så skulle nog Skate få vara kvar.
Situationen idag gör att jag vill ha ett så litet kit som möjligt. Känns liksom värdelöst att ha grejor för tusentals kronor som inte används…
En konsekvens av detta är att jag tänkte testa att köra med tre segel framöver – 6.7, 5.7 och 4.7. Känns klart bra än så länge, skall jag utomland lär en 4.2 komplettera så småningom.
Surfa På!