Forumsvar skapade

Sida 360 av 427
  • dr-masse

Medlem
    29 september, 2003 vid 12:01 som svar på: JP=>Fanatic

Jag misstänker att JP, liksom många andra tillverkar, ser över antalet brädor i linjen. Förmodligen är antalet sålda 93or rätt litet, och den interna konkurrensen från Freestylewave-brädorna skapar en ganska rejäl överlappning.

Annars ser det ju ut som om JPs freestylebrädor har varit ganska lika i karaktär och grunddesign 2001-2002-2003 till 2004 vara annorlunda. Skulle gärna testa en, faktiskt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    29 september, 2003 vid 11:59 som svar på: JP=>Fanatic

Verkar som ett litet förtydligande, som så ofta förr (f-n vad ens tangentbordsvalser lämnar tolkningsutrymme… 😉 – texten, liksom all ming text, “stor lättplanad vågis” skall ses i jämförelsen med JPn och inget annat.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    29 september, 2003 vid 11:34 som svar på: JP=>Fanatic

Hmmm, uppfyller ju inte riktigt kriteriet, men svarar glatt ändå… 🙂

Jag har i år gått från JP FS 115 2002 till en Fanatic Skate 100 2003. Nu har ju JP-brädorna ändrats en del (lite tunnare, lite bredare) men i grund och botten lär karaktären mellan 2002 och 2003 vara väldigt snarlik, ser ut se i de test jag läst och enligt de jag pratat med. Skall kanske lägga till att jag även kört Skate 64 en del.

Så – följande personliga observationer har jag gjort:

– Brädorna ligger olika i vattnet. Skaten känns klart mer som en stor, lättplanad vågis med bra fart, medans JPn mer känns som en väldigt manövervänlig freeridebräda.
    – Skaten är lättare att få ur vattnet, samtidigt så inbjuder JPn till väldigt sköna mer traditionella hopp genom sin goda fart.
    – JPn känns “plattare” och har en lite studsigare gång, utan att för den sakens skull bli okontrollerbar
    – Skaten känns som om den klarar mycket vind och fortfarande vara kul
    – Skaten inbjuder till en mer upprätt stance, vilket jag tror är bra för ren freestyle.

Av någon anledning så inbjuder Skaten till mer freestyle, har med stance och balansen i brädan att göra, tror jag.

I mina ögon så upplever jag Fanatic Skate som en mer renodlad freestyle-bräda utan att vara alltför extrem. Den är lättseglad, har bra fart och är allmänt kul att åka på. JPn hade ett imponerande brett register och det är väl få brädor där det finns potential till ren freeride-åkning med 7.5 – 8.0 till klart bra freestyle-egenskaper med en sexnolla.

Till nästa år tror jag dock att Skate 100 kommer att bytas till en lite större, gärna en Skate 112 (någon som har och vill byta, ah?). Detta då jag ofta seglar på ställen med byiga och knepiga förhållanden, de extra litrarna och bredden i Skate 112 räknar jag iskallt med kommer att göra den delen av seglingen lite skojigare.

Båda brädorna är klart bra, och vilken som är bäst tror jag beror helt på vad man förväntar sig för egenskaper och hur brädorna används snarare än någon absolut “bra eller dålig” skala. Gäller nog de flesta moderna brädor… 🙂

Hoppas detta gav någe.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    29 september, 2003 vid 11:17 som svar på: 6.2 — the holy grail to Stockholm windsurfing

6.2 har länge funnits i segelgarderoben av precis de anledningar du anger.

NR 2000 6.2 och Expression 2003 6.2 är de som körts mest. Har även testat Core, Simmer Onshore och ett Arrows Trixx (?) i denna storlek.

Att loopa med 6.2 borde funka fint. Jag kan inte ställa framåt, snyft, men har gjort lika många försök med 6.2 som med 5.4. Mina två-tre bästa i år var med 6.2, faktiskt.

Expression 6.2 tyckte jag om. Hade många av de egenskaperna du söker och var ett, i mina ögon, bättre segel än 7.2 i samma linje. Lätt, stabilt och välbalanserat. Ett tydligt steg framåt jmfrt med mitt NR 6.2. Core 6.2 var oxå kul att testa, men hade ett väl smalt vindregister för ett segel i den här storleken. Föredrar personligen dessutom en lite stabilare rigg.

Nåja, blev ju mest tyck å tänk här.

Till sist så tycker jag faktiskt att du “missat” en potentiell kandidat här – Simmer Crossover. Nu har ju jag bara det i 5.7, men jag måste säga att det är det klart bästa Simmersegel jag någonsin kört. Jag gillade onshore när det kom och har ägt ett par Simmer sedan dess, bra segel men inget extra tycker jag. Crossover däremot överraskade positivt och har en, för mig, väldigt skön mix av balans, fart, manövrerbarhet och kontroll.

Men det finns många fina segel i den här klassen, bäst är väl om du får möjlighet att prova före köp.

Lycka till å Surfa På!

(kul diskussionämne!)

• dr-masse

Medlem
    26 september, 2003 vid 13:41 som svar på: Reparationstips vid genomgående spricka…HELP!

Billack på sprayburk! Blir väldigt bra, faktiskt så är det “billack” som används när brädor målas i Cobra-fabriken (enligt fanatic).

Surfa På!

(förresten, var försiktiga! med epoxi, epoxiallergi och lila bad är inga roliga grejor)

• dr-masse

Medlem
    25 september, 2003 vid 11:03 som svar på: Hur många brädor, segel mm. har ni?

Två brädor:
    Freestyle 100 liter, vågis 85 liter

Tre segel:
    6.7 freestyle, 5.7 å 4.7 våg

Tre master; 400, 430 och 460 åsså två bommar.

Många fenor…

Blir nog ett till segel å kanske byte till en snäppet större freestyle till nästa år.

Fyra segel och två brädor täcker väldigt mycket!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 september, 2003 vid 14:47 som svar på: Argentina?

Oj, Buenos Aires!

Spännande lär det bli…

Ej seglat själv, med Gonzalo Costa Hoevel är väl argentinare… rysligt duktig formula-seglare, bland annat. finns på goncostah@yahoo.com.ar, han kan säkert svara på frågor.

Ett hett ställe som jag läst om (ah, teorikungen!), dessutom:
    http://www.star-board.com/destinations/planet6.asp

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 september, 2003 vid 07:48 som svar på: Lättvindsfråga idag!!!

När du ändå skall handla en såpass djup fena så lär inte manöver och sväng vara det som prioriteras, precis… snarare tidig planing, fart och höjd.

Satsa på den lite rakare fenan, tycker jag.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2003 vid 12:47 som svar på: Lättvindsfråga idag!!!

Beror naturligtvis på fenans profil och lyftkraft, men en freeride/freerace fena på en 48-50 tror jag blir fint.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2003 vid 09:48 som svar på: Helgen ?!?!?! (plågsamma prognoser peppar pissigt)

Extremt logiskt är vad det är, hur kunde jag missa den uppenbara kopplingen.

Jag skall på dop nästa helg, rigga fyrnollorna redan nu boys and grrrls.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2003 vid 09:37 som svar på: Helgen ?!?!?! (plågsamma prognoser peppar pissigt)

Det här blir ju bara värre och värre… Från en helg som såg i stort sett bombsäker ut till noll sekundmeter… theyrs blå-lila färgfält brer ut sig över landet, snyft.

hoppas på lite åkning på söndagen…

Frusta På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2003 vid 09:10 som svar på: Torö – Stängsel

Fick “standardsvaret” från Mats Gülich som ni andra…

Bara att fortsätta.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2003 vid 08:23 som svar på: vart finns stora planscher?

Inte på flera kvadratmeter, men rysligt fina planscher finns på http://www.jeromehouyvet.com/

Pritchardpostern måste vara för marknaden i San Fransisco… YMCA!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 september, 2003 vid 14:05 som svar på: hur billigt är inte Gun?

Men skorna var sköna, ah!? Skön story!

Jodu, alla har vi gjort våra försök till smartobilligtslutatdyrtåjobbigt…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 september, 2003 vid 13:51 som svar på: hur billigt är inte Gun?

Ja, missade det tillägget. Du kan då dra av den tyska momsen men får njuta av den norska istället…

Inte lönt att hålla på och trixa alltför mycket med sådant här, fråga grabbarna som beställde vörsting gulftech-bommar från USA och upptäckte hur småsaker som tullavgifter och annat gav ett skönt prispåslag (nära 10000:- för en bom, dyrt? Nej då. 😉

Surfa På!

Sida 360 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.