dr-masse
Forumsvar skapade
-
Nu är ju jag helt ny på crossover, men det luktar för stiffowich mast här…
Som några redan svarat – sätt förlängaren på noll om det går, men helt ifrån problemet lär du inte komma med 430 masten. Tänk på att latta 1 å 2 över bom är styvare än de andra och inte “släpper” lika mycket som de övriga.
Annars är min erfarenhet att Simmer-segel brukar kunna “ta” rätt mycket nedhal. Mitt 5.7 riggades med friska mängder nedhal häromhelgen (borde kört femnoll…), och det fungerade långt bättre än vad jag hade förväntat mig.
Mina första trevande intryck av crossover är att det är segel med hög potential. Gillar mitt 5.7 ordentligt, i alla fall. Rysligt fin balans och sjysst kontroll med rätt mast för mig i det seglet.
Lycka till å Surfa På!
-
Kram på dig oxå.
Sura, ah, Surfa På!
-
Ähum, uttryckte mig nog slarvigt.
Det jag menar är att vi surfare måste acceptera att ibland får vi bära (kånkande) grejorna lite längre än vi vill, och att det innebär att man får parkera en bit bort och tänka sig för (knepigt).
Mitt inlägg handlar inte om någonting annat än att man skall sköta sig, OK? Hänsyn till bofasta/stugägare gäller. Har skaplig koll på detta med vägföreningar och bommar och problem runt detta… 🙂
Surfa På!
-
Ja, det där var ju minst sagt rimliga krav. På vissa ställen får man helt enkelt acceptera att det blir lite kånkande och knepigt, men så är det.
Förstår helt klart den “rebellkänsla” som uppstår på väg ut till surf (parka slarvigt, hälla ut prylarna överalltihelabusken, sprida ut sig i största allmänhet) men är ju inte särskilt funkis om stället bommas av.
Så – hänsyn både på vatten och parkering, ah!
Surfa På!
-
Ja, så länge du inte köper något väldigt side-shore orienterad vågsegel så kommer det att funka fint. När det blåser femnoll så är det ändå drag i grejorna… 🙂
Rekommenderar i stort sett alltid vågsegel i storlekar under typ femhalv, om inte specifika behov/krav finnes.
Lycka till å Surfa På!
-
Håller inte alls med. Jämför jag med tiden B.K (before konfen) så säljer jag mina grejor bra mycket lättare idag.
Visst, lite prut förekommer men det är väl närmast självklart. Jag prutar oxå, både när jag handlar nytt å beggat.
Allt handlar ju om tillgång och efterfrågan. Har man exempelvis en bra 430 mast och vill sälja lär det finnas många köpare. Ett sexnoll race-segel däremot lär vara knepigare och tappat mer av sitt värde. Att vissa anonyma tycker att det är tokdyrt är ju bara att ignorera, man märker ju rätt snabbt vad som är seriöst eller inte.
Och får man inga svar alls på sin annons så är nog priset för högt. Begagnat priserna är ju rätt låga, men samtidigt tycker jag att det är kul att det trots allt finns en marknad som gör att man kan sälja och få lite kosing till nya grejor. Jag byter upp mig typ vartannat-tredje år ungefär, och det funkar fint. Då brukar grejorna ha sålts för 50-60% av nypris (segel för 1500-2000:-, brädor för 5-6500:- ungefär). Nu bor ju jag i Sthlm, och här verkar andrahandsmarknaden haft rätt bra fart de senaste två-tre åren, kanske är det annorlunda på andra ställen?
Summasummarum är – jag tycker köpåsälj här på konfen funkar riktigt bra!
Surfa På!
-
Välkommen åter!
Sjunoll till femnoll är ett rejält kliv. Till aktuell bräda är väl femnoll-femhalv lämpligt som minsta segel och runt sjunoll som störst.
Hmmm, tror att sjunoll och femhalv kan vara ett bra alternativ. Om du blir fastbiten igen och köper en mindre bräda så kommer den att funka fint med femhalvan åsså kan du skaffa en fyrhalva för dagar med rejält med vind.
När du har toktryck i femhalvan så kommer brädan ändå att kännas såpass stor att en femnolla inte gör så stor skillnad. Så länge du inte seglar i riktiga vågor, vilket du inte lär göra med brädorna du kollar på, så lär du kunna hålla femhalvan i uppemot en 14 sekundmeter (då pratar jag maxvind i vindbyar här, inga stadiga 14 med byar på mer, då blir det jobbigt…). Se till att skaffa två fenor till brädan – en större för lättare vindar och tidig planing, en mindre för mer vind och kontroll. Det är viktigt.
Så, med sjunoll och femhalv så lär du få bra segling mellan en låga sex upp till en tolv sekundmeter (byar på lite till).
Skulle du i framtiden vilja segla riktigt ofta och köper en större bräda oxå så kan du skaffa en nio-tio kvadrat segel, vilket oxå kompletterar sjunollan fint.
Så, mitt lilla tips, skaffa sjunoll och femhalv. Du kommer att bli förvånad över moderna segels balans och stabilitet, samtidigt så är de lite annorlunda (triangeln mastfot – seglets tryckpunkt – fena är lite annorlunda jämfört med för tio år sedan) att segla grejorna men det lär man sig snabbt!
Sjunollan lär användas mest, se till att hitta ett bra. Femhalv finns det många fina lätt beggade vågsegel att hitta, funkar utmärkt som “hårdvindssegel” för de brädor du kikar på.
Har utgått från att du väger en 75-80 kilo och inte kommer att ha något emot att emellanåt segla med tryck i prylarna.
Surfa På!
-
Ett par nära i år… mitt problem är att det går ALLDELES för långt mellan surftillfällena… 33…
Loopa På!
-
Kvalificerad gissning, ah!
Om du skall jobba så lär det blåsa, mmmm. Nu gäller det att hålla ett öga på prognoserna (och lista ut hur jag skall smyga in grejorna i bussen).
Tack!
-
Det är ju alltid kul att spekulera lite…
Tror nog att du är ganska rätt ute. Lär gå mot små tillverkare med specifika serier och produkter samt några större. Kan till och med tänka mig “nya” märken som nyttjar Boards and More för distribution och butikskontakter, typ.
Även Cobra-fabriken borde väl få smaka lite mer konkurrens, tycker ni inte? AB+ i Kina är ju intressant, Proof-fabriken likaså.
F2 kanske blir som HiFly, ett lite mer nischat märke?
Ah, vi som surfar och lever lär få se!
Surfa På!
-
Jahaja! e de så vi ska räkna, ah! 🙂
Då har jag, låt mig se, följande:
– NP Raf Slalom 6.4 från typ 88
– NP Raf Garda 4.6 (CutAway, det du!)
– NP Combat 4.0 (ah, kammorosa!)
– Gaastra Speedfoil 5.7 1989
– NP 6.3 regattasegel anno 1983
– NP 5.6 “stormsegel” anno 1984 (wooooohoooo)
– NP World Cup Slalom 6.3 (säger bara Anders Bringdal)
– Doyle (hej Johan!) 3.7 typ radikalt
– hmmm, känner på mig att jag glömt ett par…
åsså ett NP NR 5.4 som inte är sålt ännuHåpp!, tolv segel, alltså. Tack för tipset, nu känns det genast mycket bättre! Puh. Inser dessutom att jag inte har två utan sex brädor oxå. Mmmmm.
Surfa På!
-
Har slagit till på 6.7, 5.7 å fyrsju…
Tre segel! Ett experiment… men lär utökas med fyrtvå oxå…
Surfa På!
-
F2 sunset har jag hört talas om (och ägt), men sunrise… ?
Tror nog att det är sunset som menas. En klassisk bräda från sista halvan av åttitalet, ah!
Men om du skall byta upp dig från din Tiga Jibe tycker jag nog i alla fall att du kanske skall spana in något modernare.
Var seglar du, hur duktig är du, vilka segel har du och vad vill du få ut av din bräda?
Surfa På!
-
Ja, det verkar onekligen som om nästa steg är något för dig. Något skapligt allround-betonat (freestyle, freemove) runt 100 liter blir nog fint. Tillräckligt med flytkraft för att dra rigg hyfsat enkelt om det kniper, tillräckligt liten för att vara kul i mer vind.
Finns MÅNGA fina brädor i den här storleken, spana runt lite på webben och prata med surfpolare så kommer du nog rätt snart att “zoooooma” in på några stycken som känns heta.
Lycka till å Surfa På!
-
om du tyckte det där var långt skall du se nåra av mina tidigare, alldeles för långa… 🙂
Surfa På!