dr-masse
Forumsvar skapade
-
Du har en trimbox. Det var bara Fanatic och Bic som hade det.
Plastkuberna är till för att du skall kunna flytta fenan till en tre-fyra olika lägen. När du lossat skruven ovanifrån är det bara att ta loss fenan som vanligt.
Trimboxarna var hållbara och bra, kanske lite strul med passformen ibland. Fanatic släppte trimbox när de köptes av Boards and More (som även äger F2, Mistral, North och Arrows). Nu är det powerbox som gäller (tuttle på räjsbrädorna).
Surfa På!
-
Det var mig du såg.
Våtdräkt är ju ett av de skönaste plagg som finns. Vissa smärre sidoeffekter som småunken doft, gummigubbeframtoning och dålig luftgenomströmning tar jag med ett leende.
För att alltid befinna sig i startgroparna har jag insett det svåraste momentet i vår sport är att få på sig våtdräkten. Och våtskorna. Å när man väl har seglat en trettitre minuter sådär så är de tangenbordsplippande musklerna så utmattade att bara tanken på att kränga av sig stryplatexkostymen (aka våtdräkten) får den mest rutinerade vindsurfteoretiker att storkna. Så jag tog inte av den.
Här på jobbet har jag nu börjat få komplimanger för min snygga hållning och “den där läckra tajta tröjan” som jag har under kostymen. En våtis med rätt passform, krympslang är lämplig förebild, håller ju till å med ihop min skranliga kropp till stilfullt upprätt läge. Quinnorna i kontorslandskapet tittar med spänning efter mig då jag sveper förbi med en aura av latex och spänstighet lämnad efter mig i korridorerna.
Stoppad i trafiken kliver jag naturligtvis ur i full gummimundering. Häpna konstaplar släpper mig direkt när jag påpekar att “den där druknande tre-åringen vid Fågelöudde väntar på min specialinsats, klart jag kör fort!!” Bara å köra vidare.
Väl framme vid surfspoten är jag numera heltidshjälte. Tiden från insladd med grekmacka på grusparkeringen till riggad å klar full speta på vattnet är såpass kort att surfpolarna, och vetenskapsmännen, undrar om jag har grejorna riggade i handsfacket. Briljant, om jag får säga det själv.
Frun däremot är inte lika glad. På middag hos goda vänner är jag den enda som inte tar av kavajen. “Hmm, tycker ni oxå att det luktar gammal gummicentral här inne?” brukar värdinnan undslippa sig redan vid förrätten.
Sist sade frugan att “du kan väl ha shorts ändå!”. Sagt och gjort, på med shortsen. Att våtdräkten satt kvar under vad väl inte riktigt vad hon tänkt sig… Men surfkidsen tyckte jag var kungligare än någonsin, häpp!
Om jag behåller våtdräkten på tillräckligt länge räknar jag med att neoprenet snart muterar med min hud. Då kommer det här att vara löst för all framtid.
Surfa På!
(asch, jag befinner mig på en såpass avlägsen modeplanet att shorts över våtdräkten för mig mest framstår som att käka en sandwich från Pressbyrån med gladpacken kvar. Obegripligt… 🙂
-
På min nya NP sele är snabbkopplingen ganska rejält omarbetad. Hade iofs inga problem innan heller, men det ser och känns stabilare.
Mycket nöjd med min nuvarande Wave Pro Auto (öh, tror jag den heter).
Annars är väl det viktigaste att hitta en som sitter riktigt bra, det var därför jag skaffade en ny då min gamla inte satt så bra som jag önskade. Försök verkligen att prova före köp, om det går. Utöver NP så verkar Pro-limit, Da Kine och WSH alla ha riktigt fina midjeselar, tycker jag.
Surfa På!
-
Vindar på upp till tio sekundmeter är ren njutning. Så länge du inte seglar i brytande vågor… 🙂
Jag har seglat min 115 i upp till en 12-14 sekundmeter skulle jag tor, men det är ju alltid svårt att bedöma vindhastigheter. Rejält tryck i femfyran var det i alla fall, så jag är rätt säker på att det var mer än tio.
En tio sekundmeter bör gå fin-fint, tycker jag.
Vad är det för en Seatrend du har? Om det är den jag misstänker (en 290 Race) så bör JPn upplevas som mer lättseglad och allmänt roligare. Seatrenden kan vara snäppet snabbare i rätt vindar, men JPn bör ha ett större register som den är skoj i och plana tidigare.
Lycka till!
-
Har inte testat 113, men väl ägt och kört 115 (2002 modellen).
Eftersom vattenstarten inte alltid klaffar så skulle jag rekommendera den större JPn. Den extra flytkraften och, framförallt, stabiliteten kommer du att uppskatta mycket när du lär dig olika segel- och planingstrick.
Min JP 115 har jag kört ett antal gånger med bra tryck i 5.4an och det har gått fint (chop, ingen vågsegling). Mindre fena än orginal rekommenderas dock.
103an är med säkerhet mer allround än 113 och klarar mer vind bättre. Men med tanke på din nivå och det du skrivit så tycker jag inte att de extra litrarna är i vägen. Du kommer ju att segla mest i lättare vindar med typ sjunoll (det brukar bli så i Svea).
Jag har inte märkt några som helst problem med hållbarhet på min JP. Möjligtvis att det yttersta skalet “chippar” lite vid smällar, men den har hållt minst lika bra eller bättre jämfört med andra brädor jag ägt (Fanatic, RRD, Mistral, AHD…).
Skillnaden mellan JP Freestyle och Carve är, som redan skrivits här, inte alltför stor. Vilken du än väljer så lär du bli nöjd. Själv tycker jag att Freestyle-brädornas förmåga att svänga lite bättre enbart är trevligt. De går ändå rätt fort.
Jag tycker att din tanke att komplettera med en mindre bräda låter sunt. En stor freestyle och en mellanstor vågis är ingen dum kombination.
Lycka till å Surfa På!
(har medvetet hållt mig till JP här eftersom det är det du frågade efter)
-
KUL! Nästa gång är det väl 30 knops vallen som gäller… 🙂
Japp, en Garmin eTrex har jag oxå spanat in. 1600 var ju klart aptitligt…
GPSa På!
-
Från rec.windsurfing:
the “max speed” function on the etrex and other gps recievers is very
unreliable. the best way to use the gps for determining your speed on
windsurfer runs is to download the data to your computer, and look at
the speed of individual track segments.the thing you need to remember is that the gps doesn’t measure speed
directly. it calculates speed from sequential positions that are
timestamped.one problem is that the gps occasionally looses its lock on the satellites,
and so for a short while, it doesn’t know where it is. when it doesn’t
know where it is, it will interpolate for a few seconds. when it eventually
does know where it is, it may find that the distance is from the last
interpolated point is quite large and it will calculate an anomalously,
and mistakenly, high speed for that track segment.another potentential problem is that because your position changes,
or the orientation of the gps changes, it will change one of the
group of satellites that it uses to make a fix. when this happens,
the magnitude and/or orientation of the position error can suddenly change,
which can also yield a mistakenly high speed for the track segment.
in normal operation, the position errors are nearly identical in magnitude
and direction from one trackpoint to the next so calculated speeds are
quite reliable – their accuracy is better than the position accuracy.if you download the tracklogs (note tracklogs are not the same as tracks)
you will see that the anomalous speeds are easy to spot. individual track
segments usually last only a few seconds, and your speed isn’t likely to
vary much over that short a time. a typical log of sequential speeds
associated with a series of track segments may look like this:
23.1 22.7 23.0 23.2 23.4 23.7 23.8 23.6 30.2 23.7 24.0, obviously the
30.2 stands out and it is not a valid speed. however, the gps
may report it as your max speed for the interval.on the yellow etrex, the gps decides what time interval to use for
each track segment. often they are ~3-10 seconds. on the other models,
the vista for example, you can set the time interval between trackpoints.
i often use 2 or 3 seconds. it will hold 3000 points.be careful not to save your tracklogs on the gps- if you do, they become
“tracks” and loose a lot of detail, but more importantly, they loose
their timestamps, and so can’t be used by your computer to calculate
speeds. download the raw tracklog to your pc.jeff feehan
Så, så länge man håller koll på sina “tracks” så funkar det fint. De jag känner som har seglat med GPS tycker det är både skojigt och lärorikt.Surfa På!
-
Ah! Jag anar en debatt här.
Håller inte alls med. Den största skillnaden är framförallt när vinden är lite mindre tillförlitlig och byig. En större bräda håller fart genom vindhål ordentligt mycket bättre än en mindre. Med samma segel (6.2) har jag upplevt nära nog planing hela tiden med freestyle-brädan (115 liter) och knappt planat alls med vågisen (89 liter) i samma förhållanden. Samma sak med 5.4. Min slutsats, som den vildhjärna jag är, är att det hängde ihop med brädan… 😉
Om nu en större bräda har högre motstånd i vattnet, borde inte formula-brädorna vara jättesmå då? Det är de inte.
Skilj på planingsegenskaper (= bred och platt) och egenskaper under fart. En vindsurfingbrädas motstånd i vattnet i planing är ändå rätt liten, oavsett om det är en 50 cm bred vågis eller en 1 meters formula. Då är det främst fenan som står för motståndet.
Frågan gällde dessutom om en bredare bräda ger tidigare planing med 7.6 segel. På den frågan är svaret tveklöst “ja”. Skulle han skaffa en bredare bräda med större/djupare fena så går han igång tidigare, om inte tekniken är usel.
Surfa På!
-
Spanar just nu mycket på att köpa en GPS och har läst på lite (är man surfteoretiker så är man :-). Årets julklapp till mig själv, känns det som, ah!
Det enda jag kan lägga till är att, vad jag förstår, man tydligen skall vara lite försiktig med just “maxhastighet” på GPSer. Kan bli lite fel. Om du tittar på snitthastigheter och annan hastighetsinfo och max sticker ut oväntat mycket så finns det nog anledning att tro att det kanske inte stämmer. Mätfel är tydligen möjliga, helt enkelt. (det fanns en duktigt lång diskussion kring detta på rec.windsurfing för ett tag sedan).
Därmed inte sagt att vågprylar inte är snabba. 29 knop är fullt möjligt, har en kompis som regelbundet bränner om speedtyskarna på sina slalom å camgrejor med freestylebräda och rigg…
Surfa På!
-
Ja, det är skillnad. Har bytt bräda från våg till Freestyle med samma segel (6.2) ett antal gånger. Mycket tydlig skillnad.
Lycka till!
-
Jösses. Adjektiven tar slut, blir alldeles matt. Otroligt, det krävs ju filmbevis. Till och med mina icke-surfande arbetskompisar blir impade, vilket inte säger lite.
Surfa På!
-
Ja, det där minns jag oxå. Grymt imponerande. Nivån i Gorge verkar vara rejält hög. Men det är alltid kul att se ett clip med film på en fin dubbel oxå, eller hur!
Surfa På!
-
Ah! Intressant!
Du får ta mina tankar kring detta för vad det är – egna små betraktelser. Men jag har haft hyggligt liknande situation och seglat de flesta av seglen du hovrar kring.
Supersonic 7.4 har jag seglat en gång för länge sedan. Däremot har jag ägt ett Supersonic 6.7 i lite över en säsong, ett segel som jag då gillade. Så mina “supersonicjämförelser” utgår från 6.7, men det är ju hyggligt nära.
Soul har jag ägt ett 7.0 (2001) som jag var mycket nöjd med. Jag har seglat ett Soul 2002 (6.2, tror jag det var) samt har nu Expression 7.2 och 6.2. Så när jag jämför Supersonic och Soul så är det lite snett (storlek och år) men kanske tillräckligt nära för att vara intressant?
Nåja, here it goes again som de säger over there före invasionen av något obskyrt land… 😉
“Om man jämför dessa segel, Hur är botten draget i SOULen? Nu har jag planat riktigt tidigt men supersonicen (kan tillägga att jag har en Mistral FLOW 276) till mångas förtret. Freestyle seglena ska ju ha bra bottendrag och kan man tänka sig att jag kommer att få igång 7,2 lika tidigt som min gamla 7,4a ? Jag kan ju nämna att jag prioriterar tidig planing, inte maxfart.”
– Bottendraget i Soul är bra. Skulle bli oerhört förvånad om 7.2 var sämre än ditt 7.4, skillnaden borde vara, om något, till Soul-seglets fördel. Men något större skillnad är det inte, jag tyckte att mitt Supersonic hade klart bra planingsegenskaper.
“Ett annat alternativ är ju SOUL 7,4 (01) men den ska ju riggas på en 490 (496) mast vilket jag inte kommer att göra i alla fall och då passar ju kanske 7,2 bättre med 485 i luff. Och det är ju även ett år nyare (och förmodligen otroligt mycket bättre )! Även om (Jag antar) Supersonicen har ett större vindregister uppåt så spelar det inte så stor, när jag blir överriggad byter jag ändå till mitt NR 6,2 eller 5,0.”
– Jag skulle drista mig till att säga att Soul 7.2 är ett väldigt bra komplement till NR 6.2. När Soulet börjar bli lite väl bångstyrigt är det bara att plocka fram sextvåan. Helbra. Fast en av de sakerna som förvånade mig mest med mitt Soul 7.0 var faktiskt att det hade klart godkänt vindregister uppåt. Bättre än väntat. Inte som Supersonic, men förvånansvärt nära. Faktiskt riktigt hygglig fart oxå. Freestyleseglen har ju en rätt så tydlig “tidig planing och manövrar” etikett, vilket döljer att många av de är både skapligt snabba och kontrollerbara (exempelvis så har de Simmer freestyle segel jag testat haft bra fart de oxå). 460 masten i 7.2 mot 490 masten i 7.4 borde dessutom innebära att sjutvåan är lite mjukare och vänligare i manövrar. Priset kan eventuellt vara viss stabilitetsförlust. Men om 7.4 har “fel” mast för dig så är det väl bara att välja bort?
“Hur är det då med Expression 7,2, stor skillnad på det och ett SOUL 7,2? Antar att Expression 03 är mer likt SOUL än Expression 02 då båda seglena fanns parallellt 02.”
– Hmmm, en knepig fråga. Vad är stor skillnad? Hur stor är en skillnad? Hur rund är en boll? Hur stor är en stor? Öh, sorry… Men Expression 7.2 är ett väldigt bra segel i lättvind, snäppet vassare än Soul enligt min mening. Samtidigt kan jag tycka att Soul hade lite bättre känsla och balans, men det kan ju bero på att jag inte seglat min sjutvåa så mycket (ännu). Själv har jag inte riktigt fått till riggningen på Expression 7.2 för mer vind, dessutom kliver jag snabbt ner på 6.2 så fort minsta tillfälle ges (gillar Expression i 6.2 ordentligt). Så, förutom estetiskt stora förändringa och lite smådetaljer, så tror jag att Soul 7.2 är ett minst lika bra segel som Expression 7.2. Jag har i alla fall svårt att se nådana jätteförändringar i seglingsegenskaper och beteende.
Och vad gäller tillsalusegel – kolla din mail.
Hoppas detta gav nåt – Surfa På!
(nu har jag bara hållt mig till Pryde här men det var ju det du frågade efter så jag tillät mig den behändiga avgränsningen, häpp!)
-
V8 har väl cambers? Lanseras dock lite senare.
Surfa På!