Forumsvar skapade

Sida 364 av 427
  • dr-masse

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 09:30 som svar på: Äntligen..ett segel för alla förhållanden!

Även om detta inte är direkt nytt* så är ju voodoos oefterlikneliga och maratonmässiga north-entusiasm något som alltid får i alla fall mig att dra lite extra på smilbanden… 🙂

Men jag håller nog med voodoo. Allt är ju tycke och smak, men jag gillar tanken på en linje segel som ändrar karaktär sådär lite lagom beroende på vilken storlek lappen man spakar för tillfället har. Mer freestyle i stora, allround i mellan och våg i små är ju inte så dumt. Genom att göra det i en linje så ges möjligheten att “lära känna” sina segel lite bätte och hitta rätt trim lite enklare. Naturligtvis förutsätter detta att disajnern tänkt på detta, men det vore väl bra dumt annars. Fast sådär jättenytt är ju tänket inte, med det är nog klart bättre än tidigare försök!

Surfa På!

* en härlig blandning av nya och gamla goa grejor som ART Convert, Ezzy Transformer, Ezzy SE, Ezzy Powerwave, Gaastra MW5, Gaastra Pulse, Hotsailsmaui Psyclone, Hotsailsmaui AWOL, Hy Line Tarifa (ah!), Gaastra NP Raf Wave, NP 4WD, NP MPR, NP Expression, Mistral Curve (läs texten på http://www.windsurfer.com/Webhouse/old/mistral/curve.html och förundras över likheten med beskrivningen av Duke), North Convertigo (se där…), Sailworks Revolution, Sailworks Quadro, Tushingham Series 5, Tushingham Storm samt fina UP Wave Slalom är väl några exempel på segellinjer genom åren som haft olika karaktär beroende på storlek (freeride/freestyle – allround – wave)

• dr-masse

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 08:22 som svar på: Surfställen nära Solna/Sundbyberg

Några ställen norra sthlm:

Mälaren
    – Ekerö, södra Björköfjärden
    – Lövstabadet (Hässelby)
    – Görvälnsbadet (Järfälla)
    – Kallhällsbadet

Östersjön
    – Näsbypark, Stora Värtan
    – Fågelödudde (Lidingö)

Det finns en pdf på Stocholm Vindsurf http://www.stockholmvindsurf.bragit.com/ med bra spotinfo. Petters Windsurfing Pages (länk och banner här bredvid) har oxå bra samling av spots. Hoppas detta gav någe.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 07:26 som svar på: Skåningar – tacka mig!

Ah, så du menar att säga upp sig från jobbet är lösningen? Hmmmmm, intressant… 🙂

Varsågod!

• dr-masse

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 15:03 som svar på: Skåningar – tacka mig!

Jodu, det jobbas på de däringa prioriteringarna hela tiden! Ibland rätt, ibland fel, oftast vet jag inte.

Ah – ämne för en hel tråd tror jag, hur få surf, familj, jobb å de där sociala typerna som kallas vänner att funka i en enda stor härlig glad soppa? Mitt recept just nu är lite sisådär…

Tips?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 08:42 som svar på: “Plattvatten” double forward

och här flyger han dubbla varv igen…

http://www.dailydose-shop.de/mpg/move-doppelfrontloop2(320×240).mpg

j-ar…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 augusti, 2003 vid 21:39 som svar på: Masterfarenheter eftersökes.

X3 masten duger nog fint åt en återvändare. Japp, jag tycker att den är jämförbar med en reflex 3200.

Men kanske är det värt att se om någon lite lättare mast går att hitta om vi pratar 490 mast eller längre? Kan vara trevligt.

Men om rätt mastpris är viktigt för att han skall komma igång igen så är det väl bara att haussa X3 järnet – trevligt med återvändare!! (hans rigg lär ändå bli ruggigt mycket bättre än det han hade innan, väl igång igen så lär han ändå kika på att uppgradera sin X3 till någe vassare, men det är ju ett happy problem, eller hur?)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 juli, 2003 vid 10:16 som svar på: Nu verkar Bringdal börjat sin utmaning..

Jodu, och tajmingen verkar fin:

“The National Weather Service has issued a High Wind Advisory for the next three days, with speed reaching up to 65 knots (75mph or 120 km/h) The winds are forecast to blow from a Northeasterly direction.

The Challengers had a relaxing Friday using it mostly for a day of preparations and regaining of strength to be ready for Saturday, which is expected to be the first day in a series of very windy conditions in Arinaga.”

Från worldspeedsailing.com. Det vore grymt om de slog rekordet!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 juni, 2003 vid 14:45 som svar på: Torörapport önskas…..

Måste ge Jesper en rejäl poäng här – att segla Torö i så varma och sköna förhållanden är otroligt fint. Svårslaget i Sverige, oslagbart i Stockholm. Nästa gång skall jag minsann “smyga” efter honom på närmare håll ut i vågorna…

För övrigt borde de som stannade och fick bättre segling efter 17.00 mangrant ställa sig upp och utbringa ett rungande unisont “TACK!” till mig som åkte hem då. Skönt att man lyckades fixa lite vind åt er i alla fall!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 juni, 2003 vid 11:54 som svar på: Torörapport önskas…..

Legendariskt… nej. Men kul – ja!

Själv är jag mest nöjd med att för första gången på länge ha åkt till Torö och, häpp! faktiskt fått segla!

Såhär såg min dag ut:

– Efter diverse planering och förhandling samt förberedande packning kom vi fram vid tiotiden. Inte så mycket folk, inte så mycket vind (190 grader, sju sekundmeter). Gick ut å seglade på insidan med sextvå vilket var i minsta laget, men skojigt. Efter någon timme rätt bra. Rysligt ringrostig på brädan, tipset att “segla småbräda är som att lära sig cykla” mottogs med mental stor tacksamhet men avspeglade sig knappast i min segling. Kanske är problemet att jag aldrig lärt mig segla småbräda? 🙂 Försökte lura ut getwet med 9.8 för att locka fram mer vind… funkade första gången han gick ut i alla fall…
    – Efter tolv nån gång åt jag lite, vinden mojnade något och vred mer mot sydväst.
    – Vid två small det till. Vinden alla väntat på var plötsligt där – tokdrag i femhalvor, själv nästan sprang jag upp till bilen och riggade fyrhalv (!). En femton sekundmeter var det nog uppe som mest. När jag skulle ut lade det sig lite. OK, riggade 5.4 och gick ut. För litet det oxå… skulle inte riggat ner sextvåan… Men stunden (typ trekvart) med vind var kul, om inte annat att se “kaoset” på vattnet där rediga vurpor blandades med feta loopar.
    – Mellan två och fyra var det sådär, jag guppade runt udden för att kolla vågorna. Dyningen hade byggt upp rätt bra och det fanns vågor. Men vinden var, tyckte jag, väldigt vansklig och jag hade svårt (det har jag iofs alltid, öh, är ju rätt risig vågseglare) att plocka vågor. “Fastnade” nästan i brytzonen helt utan vind vilket kändes mindre bra. Såg stenkrossen framför mig och tragglade mig utåt igen.
    – Vid fyra drog vi hem, då hade vinden ökat lite. Kan tänka mig att det blev lite bättre mot kvällen med lite stadigare västvind.

Som helhet en dag med VÄLDIGT varierande förhållanden… Så – Torö “lurade” mig (igen) men jag fick segla och träffade många surfkompisar, så det var en skön utflykt ändå. Mycket folk var det, knökfullt med bilar när vi åkte, måste ha varit hundra pers där.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 juni, 2003 vid 06:51 som svar på: Landsort vs Torö

Just på väst och sydväst så har man ju åkt bom några gånger… Jag la till å med ner Torö ett tag efter typ åtta bomkörningar i rad… 🙁

Men min erfarenhet (inte alltför stor, medges) är att just vid V – SV så verkar det “lyfta” mycket över Torönäset och stenstranden. Kollar man ut några hundra meter så blåser det ofta mer ner mot Öja och Landsort (eller ser ut att göra i alla fall).

Men på SO verkar det ju ofta stämma bättre mellan Landsorts fyr och Torö, min nästa åkning till Torö lär nog bli på SO eller “bra” V tror jag.

Någon annan som upplevt samma just på SV och V på Torö eller har jag bara haft otur?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    4 juni, 2003 vid 14:15 som svar på: Hur påverkas surfingen av EMU ?

Och det blev ju väl politiskt, så jag raderade mitt inlägg.

Sådärja. Tänk om man kunde radera inlägg i verkligheten oxå! Ah!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    4 juni, 2003 vid 11:40 som svar på: Hur påverkas surfingen av EMU ?

EMU står för, som alla vet, Ey, Massa Uthal!, och är ett löfte om mer vind i alla EU-länder. Norge har som en direkt följd av detta inte haft någe vidare surf på ett par år.

Minns exempelvis orkanen “Jeanette” som minsann hösten 2002 svepte in över samtliga EMU-länder och gav grym segling för tyskar, fransmän, hollandäre, belgare, danskar å till å med några finnar. Icke-anslutna EMU-stater som England och Sverige undveks stillfullt och fick bara spillror av denna fina storm. England fick mest regn. Norge fick ingenting.

Så, i vindens tecken, rösta på Ey, Massa Uthal! i höstens val!

Eller har jag missat nå’t här?

Om du menar den där eviga valutaunionen så har den en uppenbar fördel för oss surfers i alla fall. Prisjämförelser på utrustning som behöver inhandlas för framtida stormsurfande kommer att bli bra mycket enklare med en gemensam valuta. Själv är jag inte så lite förtjust i tanken att kunna dra till Guincho och handla i samma valuta som hemma å slippa tänka “dela med två, dra av tio procent och lägg över i Excel” varje gång något skall handlas.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    4 juni, 2003 vid 11:26 som svar på: Något att ha?

Kolla här: http://surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=1138&discipline%5B3%5D=10 och http://www.fanatic.com/pics/hardware/archiv/boards/01-su6-bee144.jpg

Tror dock inte den heter “Ultra Bee” utan något annat (fanns i vanlig och lätt, LTD, konstruktion).

Väldigt populär när den kom, tappade sedan en del till kortare och bredare konkurrenter.

Men helt klart en duglig rookie-bräda (fördel om man inte är helt ny, dock) som man kan utvecklas på. Lättplanad och lättseglad sak med bra fartpotential.

Om det är fint skick på grejorna så är väl 6000:- helt OK med tanke på nypriset för att handla all utrustningen.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    4 juni, 2003 vid 07:31 som svar på: Min uppfinning fungerade inte bra.

Detta var det härligt galnaste jag sett på konfen på länge! Underbart!

Några små tankar:

– Fällbara fenor har ju funnits förr, kanske värt att kolla på en sådan konstruktion?
    – Kanske är lösningen att konstruera en fena som är väldigt “mild” mot rampen? Tänker att en modern freestylefena med väldigt rundad framkant och skydd på spetsen borde funka? Eller en kortad weed-fena? Du får ju ändå lite underlig stabilitet med den konstruktion du har, så en fena med lite “sämre” seglingsegenskaper men som funkar i hoppet kanske kan vara nåt?
    – Kanske är en bräda med flera fenor, och därmed kortare, lösningen? En tri-fin eller så?
    – Vad tror du om en fena med “platt” spets? Typ hydrofoil, men i det här fallet mest för att skydda hoppet? Som är vinklad så att det bara är att bränna upp på hoppet? Bifogar synnerligen amatörmässigt försök till illustration på en sådan.

Det här var skojigt! Fler idéer!

Surfa På!

(nu tog det en stund att skrapa ihop det här inlägget, kanske irrelevant nu… 🙂

• dr-masse

Medlem
    3 juni, 2003 vid 12:51 som svar på: Skydd för kastfall

Det har förekommit diskussioner om att deviatorn vid en riktigt fin “träff” faktiskt har potential att göra smällen ännu värre. Effekten lär bli att masten får ännu mer kraft mot brädnosen ifall deviatorn inte styr undan som den skall. Det blir ju dessutom en skaplig brytpunkt mot mastboxen, gäller att den är rejält ditsatt. Dessutom så tycker i alla fall jag att deviatorn måste vara i vägen vid slag och manövrar runt masten?!?

Nåja, är ju alltid trist att pajja nosen. Själv får jag numera mycket sällan kastfall vid “normal” segling (händer typ endast i mycket vind när jag slarvar vid start eller ofrivilliga ikrokningar i samband med gipp).

Skota in är ju ett tips. Ett annat är att försöka “känna av” kastfall på väg och helt enkelt försöka sänka farten eller gå upp i vind, då blir det bra mycket lindrigare eller undviks helt. Men om man exepmelvis lär sig att segla med hängsele är ju några sköna kastfall snudd på obligatoriska.

Sen finns ju de där kastfallen som är oundvikliga om man verkligen ligger på gränsen med grejorna rent speedmässigt. Många formula-brädor har ju tilltygade nosar. (har man sett 100 kilos speedseglare som studsar över vattenytan som pingisbollar så vet man att alla kan åka på kastfall… ). Minns bland annat en Neil Pryde-video (Fast Forward?) där allas vår Bringdal åker på ett grymt kastfall i minst sagt hygglig fart.

Nackdelen med dagens “wide-style” brädor är väl att det finns så mycket mer nos att sikta in sig på numera. Minns polarens Bic Allegro speednål, en träff på nosen på den lilla rackaren så hade man väl fått ett diplom… 🙂

Surfa På!

Sida 364 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.