dr-masse
Forumsvar skapade
-
Se till att det är ordentligt torrt (kolla framförallt där skummet syns). Laga med gelcoat eller liknande, blir väldigt hårt och bra. Finns även lagningssatser på surfshoppar som oxå ger hård lagning (tror faktiskt att det är samma sak som gelcoat). Gelcoat finns i de flesta båttillbehörsaffärer och på Biltema, bland annat.
Surfa På!
-
Nämen nu känner jag mig ju sådär ruggigt trögtänkt igen (tredje gången idag, för att inte tala om den här veckan).
Vad är skillnaden i ditt sköna fotbollsplansbreda krysskatande rullbandsexempel och det innan? Man torskar ju fortfarande exakt 5 km/h? Precis som i exemplet innan. Eh?
Båda mina hjärnceller slåss nu om vem som förstår, men ingen har ett svar. Ah, lite hjälp, kanske?
Surfa På!
-
För plattare vatten och mindre vågor så är nog 6.2 ett rimligt max på den.
Har kört den en säsong i vågor, där skulle jag säga att femhalv-femåtta är lagom som max. Större segel blir för otympligt för vågsegling, tror jag.
6.7 funkar säkert, men ger nog inte tidigare planing än 6.0 – 6.2 pga brädans bottenkurva och bredd. Det är ju inte världens mest lättplanade bräda precis. Själv gillade jag den mycket i vågor, grym kontroll även med 4.2.
Surfa På!
-
Det jobbiga momentet är när de börjar fråga efter tax-free butiken och undrar vad som finns under däck.
Surfa På!
(sorry, kunde inte hålla mig… 😉
-
Det där tar ju ett tag att lära sig. Och när man lärt sig så glömmer man ofta bort vad det var nu igen.
Själv har jag sisådär koll på fenor, men följande kan väl va någon slags grundinfo:
– När man seglar i mycket vind och upplever kontrollproblem, att brädan gärna vill upp på kant eller är svår att få in i sväng så är fenan ofta för stor. Att byta ner till en mindre kan göra väldig skillnad.
– När man seglar i lite vind och sätter tryck på fenan och brädan liksom inte greppar (nästan spin-out, ibland även spin-out) och har svårt att ta höjd så har man ofta en för liten fena. En större (mer yta) fena bjuder dessutom oftast på tidigare planing. Priset är lägre toppfart (mer fena = mer motstånd).
Sedan är ju det här med fenor och fendjup inte helt lätt. Två 30 cm djupa fenor kan vara väldigt olika till sin karaktär. Den ena kan vara en ren hårdvindssak med liten yta för slalomräjsing i mycket vind, den andra kan ha klart mer yta för freestyle-segling i normala vindar.
Fenans profil spelar oxå stor roll. Tunna fenor gör mindre motstånd, men kräver i gengäld ofta mer yta (de har mindre lyftkraft). Dock tycker jag att de flesta hyggliga fenor idag är ganska tunna, även för våg och free-riding. För bara några år sedan kunde man fortfarande hitta rätt tjocka saker i shopparna.
Fenans svepning (outline, öh, på svenska?) från sidan spelar stor roll. Generellt sett så ger mer bakåtsvepta fenor bättre svängegenskaper. Normalt sett så är räjs-fenor helt raka eller har mycket liten kurva. Vågfenor däremot, har rejält bakåtsvep. Freeride och mer allround-betonade fenor ligger mittemellan med allt från ganska raka grejor till sådana som är snarlika rena vågfenor.
Till sist betyder fenans flex en hel del det med. (Jösses, mycke å hålla reda på…). Formula-seglare kör med identiska 70 fenor med olika “flex” beroende på segelstorlek och förhållanden. Stor skillnad, tydligen. Själv hade jag ett tag två mycket lika 23 vågfenor där den ena var klart mjukare i toppen. Den var mer lättsvängd och gick att kontrollera i mer vind. Sämre höjdtagning var det med den mjuka. Fenor kan vara både för mjuka och för hårda i flexen, svårt att märka tycker jag. En för mjuk fena har dock en förmåga att bjuda på sköna spin-outs när man pressar lite för mycket.
Överhuvudtaget kan man som happy-go-lucky lekman (såna som jag) glatt jämföra fenor med flygplansvingar. Raka å tjocka vingar = mycket lyft för en jumbojet, typ. Tunna och bakåtsvepta vingar = fart och sväng på en F18 typ. Exempelvis har en Tomcat har mer raka vingar när den lyfter som sedan sveps bakåt i mer fart.
Min främsta erfarenhet av fenor är som hyggligt elementär vågseglare. Till samma bräda i Guincho hade jag fyra fenor (19, 20, 21 och 23). Lärde mig att rätt fena ibland nästan var viktigare än rätt segel. Med 21 och 4.7 kunde det kännas väldigt bökigt, byte till 20 fena (istället för att rigga ner = jobbigare) och vips! rejäl skillnad i kontroll och sväng.
Jag skulle rekommendera alla att skaffa minst två, gärna tre, fenor till sina brädor. En för lite vind, mer vind och en för mycket vind. Kanske är det framförallt i mycket vind som skillnaden i att byta från en standardfena till en mindre blir mest uppenbar för de flesta av oss.
Hoppas detta gav någe, finns folk som kan detta rysligt mycket bättre än mig, men se det som en fingervisning.
Surfa På!
-
Lutar nu åt en Freemove 25, skall även kolla in Stylemastern… kul å testa, om inte annat! 🙂
Hmm, kanske blir det en mer slalomorienterad fena i större size. Vill inte flytta stropparna hit å dit varje gång, men det är nog det som gäller. På freeride/räjs tiden så hade jag alltid stropparna långt ut, nåja. Skruvdragare är nog inte så dumt, får väl slänga i spärrskaftet tills vidare 😉
Tack för ditt tänk, bra med någon annans syn på saken innan man slår till!
Surfa På!
-
Har själv både köpt (lite) och sålt (mer) här på konfen. För min del har det funkat kanonbra! Mycket, mycket smidigare än innan konfen fanns, helt klart.
Surfa På!
-
Oscar, en grej i ditt inlägg fångade mitt intresse (ett inlägg som jag för övrigt håller med om).
Du skriver att större än 28 fena inte är värt att skaffa. Jag har en 30 (orginal) fena i min JP FS 115 som jag kör med även med stropparna i “centrerat” läge. Funkar fint, tycker jag, men det kan ju även bero på min genuina obegåvning på freestajl-fronten. Skulle jag inte märka någon större skillnad mot en 28 fena med stropparna i detta läge?
Är nämligen på gång att skaffa två nya fenor till JPn, båda Maui Fin co Goya “Freemove” (lutar det åt). Är inne på följande:
– en 35 fena för dagar då jag måste harva ut till vinden (kryssa lite) eller de dagar då jag nöjer mig med att kunna bränna runt lite med 7.2an. Måste jag då flytta ut stropparna, tror du? På JPn kan man ju peta dit dubbelstropp bak och flytta ut främre hyggligt mycket. Samtidgt så råkar jag gilla att ha stropparna centrerade för sväng och annat… Skall jag rentav satsa på en annan fenmodell för sådan här åkning (och höjdtagning, som jag vid vissa vindar på mina sommarspots är sorgligt beroende av).
– en 25/27 (kan inte bestämma mig) fena för att se om jag kan få bättre “sväng” i brädan, framförallt för att få till 360 i stropparna. Den här fenan är mest aktuell för sextvå åkning. Skall jag istället för Goya Freemove rentutav satsa på en renodlad freestyle-fena (typ Stylemaster) för det här syftet?
Intresserad av dina å andras synpunkter!
Vart visst en fendiskussion av det här… 🙂
Surfa På!
-
Två, ähum, småsvåra manövrar typ trettifem eoner ifrån mitt manöverspann…
Flaka/Swayze:
Bilder från http://www.pwaworltour.com och http://www.stehsegelrevue.com
Flakan finns på http://www.stehsegelrevue.com/moves/swayze/
Chacho kan beskådas på http://www.pwaworldtour.com, gå till 2002 års evenemang på Magdalen Islands och kolla efter Campello.Testa å bifoga en Chacho, hoppas det funkar.
Surfa På!
-
Jag håller inte alls med. Välj en bräda som flyter med marginal. Segla även i lättare vindar med en mindre och lätt rigg. Välj en bom med smalt grepp.
Det är alltid rätt att göra det så lätt för sig som möjligt i början. Se till att få grunderna på plats utan att det kostar för mycket kraft så går det bra mycket enklare, och framförallt är roligare, i början.
Moderna brädor, även de med rätt mycket volym och “nybörjarstämpel”, går fint att segla i rätt mycket vind. Blir man sedan såpass duktig att man vill köra i över tio sekundmeter och har koll, ja då är det bara att sälja sin nybörjarbräda eller behålla den (vilket jag skulle göra) för dagar med mindre vind och komplettera med en ny eller beggad mindre bräda.
Vill man göra vindsurfing tillgängligt för många så är det roligare om det går så lätt i början som möjligt. Det gör det inte med “en bräda som är precis tillräckligt stor för att man kan dra rigg på den”. Ett sådant tips är endast relevant för någon som är mycket entusiastisk och i stort sett redan har bestämt sig för att lära sig köra småprylar oavsett hur mycket tid och kraft det tar. För en sådan, ovanlig, person kan det vara helt rätt.
Men för majoriteten av de som vill pröva på vindsurfing och kanske (de vet ju inte) vill ta upp sporten så är det, enligt min mening, precis den här sortens råd som gör att folk uppfattar vår sköna sport som betydligt mer krånglig och otillgänglig än vad den faktiskt är.
När jag har lärt folk surfa på lite modernare, breda, brädor med en liten och lätt rigg (även i mycket lite vind) så är det verkligen skoj både för mig och den som lär sig att se hur snabbt man kan utvecklas (slag och gipp på en dag i de flesta fall). Hade jag släppt ut samma människor på “en bräda som precis flyter” så hade det inte alls varit lika skoj, vare sig för mig eller nybörjaren. Det är till och med så roligt att jag snart kommer att skaffa en ren nybörjarbräda för att låta kompisar testa sporten och själv kunna glida runt i lätta vindar och träna segelmanövrar. Eller bara plana runt i sommarvindar och ha det skönt.
Så – skaffa en nybörjarbräda eller en bred freeride med lite hållbarare konstruktion. Toppbrädor för nybörjare! tycker jag.
Till sist – nybörjarbrädor är inte bara för nybörjarsegling. De går fint att behålla som lättvindsbrädor och har dessutom ofta ett klart bra andrahandsvärde om man nu vill sälja. Men då har man ju lärt sig och vill fortsätta, så det är ett positivt problem tycker jag. Det är betydligt tristare att skaffa för “svåra” och små grejor från början. DÅ blir det DYRT.
Vart lite långt, det här. Men jag tycker att det smugit sig in en del “nybörjartips” här på konfen som går ut på att skaffa allt från freestylebrädor till beggade slalombrädor. Om inte personen som skall lära sig är väldigt entusiastisk, har klart bra förutsättningar (testat liknande sporter, vältränad) och verkligen vill bli vindsurfare från början så är dessa “råd” inge vidare för de allra flesta nybörjare. Tycker jag.
Surfa På!
-
Det där måste vara någon form av rekord. Trodde att skaffa arbetstillstånd i Portugal slog det mesta i form av byråkrati, men heja Sverige!
Du borde väl kunna låna däck för besiktningen och slippa köpa, i alla fall.
Surfa På!
-
Nån freestyle session nu i helgen, freestyle SM nästa.
Surfa På!
-
Skoj!
Ah, den första NYA brädan! En känsla som inte kan återupplevas men som måste upplevas!
Hoppas du får en redigt skön start med ditt nya kit. Petade själv på en sådan där “360 Evolution” häromdagen och kan bara säga att dagens nybörjare har ju en otroligt mycket skojigare och snabbare resa framför sig.
Skriv gärna några rader om hur det gick!
Surfa På!
-
Om du har börjat med olika segelmanövrar och annat så kommer ett freestyle-segel från 99-00 funka fint. Det finns bra segel att köpa till vettig peng från just den perioden.
Jag har i år bytt från Soul 7.0 2001 till Expression 7.2 2003 och skillnaden är väl mest att Expression har snäppet bättre balans och verkar vara stabilare. Nu är de iofs lite olika segelmodeller (Soul var lite mjukare), men skillnaden är inte sådär väldans stor. Har dock bara kört ett par gånger på Expression, så har lite “intrimning” kvar. Gillade Soul 2001 en hel del, dock.
Så – hittar du ett freestyle-segel från typ 2000 i bra skick så kommer du att uppleva det som väldigt mycket smidigare att manövrera än det cambersegel du har. De är ju liksom till för olika saker.
De segel som, i mina ögon, utvecklats mest de senaste tre-fyra åren är segel som är större än säg åtta kvadrat samt större camberlösa segel. Där har det hänt en hel del.
För freestyle och vågsegel har det väl varit mer en fråga om “evolution” än “revolution” under samma tidsperiod.
Lycka till å Surfa På!
-
Alltså, det här är ju inte helt enkla frågor. Jag vet verkligen inte om jag har rätt men vet hur illa jag själv tyckt att modernare segel fungerar med brädor från just samma tidsperiod som din Screamer.
Å ena sidan så kanske du som “amatör” inte känner sådär jättestor skillnad, å andra sidan så kanske du som “amatör” utvecklas bra mycket bättre och snabbare och prylarna lirar fint tillsammans från början.
Jag lutar nog åt det senare, men vet naturligtvis inte om jag har rätt.
Du anser dig ju uppenbarligen ha råd med att handla en nyare beggad rigg än de segel du har till brädan och då tycker i alla fall jag att det kan vara relevant att fundera på om det kanske är värt att spara lite till och även byta brädan. Men du gör ju helt klart rätt i att börja med riggen.
Jag tror nog att det kommer att funka. Försök att hitta en no-cam 6.5-7.0 och en hygglig mast, men du får vara beredd på att placera mastfoten allra längst bak i skenan på din Screamer. Seglet kommer garanterat att vara bättre än det du har och om det funkar med Screamern så är det bara att köra! Men om du kan – prova före köp.
Det enda jag drar mig lite för här är att skriva “javisst, bara att handla” eftersom jag i grund och botten är tveksam till nyare riggar på såpass gamla brädor.
Men om du är beredd till lite “kompromissande” i din segling (lite underlig balans ibland som gör att du får hänga lite snett å så emellanåt) så är det bara att köra. Om inte annat så kommer din “nya” rigg att funka den dagen du byter Screamern till något modernare bygge.
Lycka till å Surfa På!