Forumsvar skapade

Sida 367 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    15 maj, 2003 vid 13:05 som svar på: En fråga till dig Dr. Masse…

    Du vet att jag aldrig kommer att förlåta dig för det… och hålen i mina segel… och min mast… och brorsans CLS… och chokladen i farsans sliprondell… 😉

    Var rädd om din ltd så kanske, kanske, kanske jag en vacker dag kan förlåta dig 🙂

    Det är på tiden att du skaffar en GWS igen. Den höll ju.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    15 maj, 2003 vid 12:32 som svar på: Hur mkt vind vid vattenstart?

    Det beror ju på rigg och bräda. En liten vågis kan man ju trycka ner lite mer och därmed komma upp på lättare. Men absolut, med bra teknik kan du vattenstarta i klart mindre vind än man kan plana i. Så det är bara att träna!

    Själv kan jag vid låga vattentemperaturer kravla mig upp på brädan och sedan knappt ha någon fart alls. I stort sett den enda manöver jag verkligen behärskar då det är tidigt på säsongen – “fort som f-n vattenstart i nästan ingen vind med frostbett i neoshortsen”.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    15 maj, 2003 vid 07:58 som svar på: test

    Kolla på http://www.surfstore.co.uk

    http://www.surfstore.co.uk/page/tests/testmistral.html#twist102

    (klämde på en Twister på Skidsport häromveckan, den var lätt!)

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    15 maj, 2003 vid 07:17 som svar på: Varning för Search-03, dålig byggkvalite.

    Jag håller med dig, någon form av miss har de ju gjort. Frågan är om den är rent estetisk eller har någon praktisk betydelse. Nåja, själv ogillar jag rejält även om det är “estetiskt”, man vill att grejorna skall hålla ihop helt enkelt. Framförallt när man pyntar extra för att handla av de tillverkare som tar lite mer betalt än andra.

    Skall definitift hålla ett ögon på mina Expression angående detta, ännu så länge inga problem, men de kanske inte har riktigt samma förstärkningar. Vad gäller NP master så kör jag vidare på mina Reflex Wave, det funkar kalas med Expression 6.2 i alla fall.

    Hur stora är “bubblorna” i dina Search, egentligen? Vore intressant att se på bild.

    Tycker du gör helt rätt som tar upp detta, dock är det ju alltid vettigt att följa upp och se vad det handlar om.

    Om nu limningen släpper och det blir fult så tycker nog jag att de kanske skulle ha struntat i det om man som kund blir oroad över att seglet håller på att falla isär.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    15 maj, 2003 vid 07:09 som svar på: En fråga till dig Dr. Masse…

    Har gått och grunnat lite på din fråga, sorry att det dröjt. Finns nog flera här som kan, men här kommer mina funderingar:

    – Screamern (den du har) är såpass “gammal” så att det knappt är värt att investera i en nyare rigg till den än det du har. Den funkar med sjunoll eller lite större, men skillnaden i tidigare planing mot den sexhalva du har är såpass liten att jag nog inte tycker det är värt det. Dessutom är det tveksamt om din Screamer kommer att funka någe vidare bra med en sjunolla-sjuhalva från 97-98. Redan här börjar riggarna bli såpass moderna att deras balans stämmer ganska illa överens med de segel som Screamer ettan en gång designades för. Du kommer att behöva köpa både mast och segel, dessutom (din Art mast misstänker jag starkt är lagd åt topp-flex hållet, jag har haft ett par liknande).

    Därför tycker nog jag att du bör fundera på att spara ihop en liten slant till och istället sikta på att uppgradera både bräda och segel när det funkar.

    Men om du nu ändå vill handla en modernare typ sjunolla (det lär bli rejäl skillnad i stabilitet och balans mot ditt ART), se till att få låna eller testa en polares på din Screamer först för att se om det funkar. Det kan mycket väl fungera fint, men jag tror att det är bäst att kolla i verkligheten först.

    Jag har skrivit det förr, men brädor som är över tio år gamla har annan bottenkurva, mastskenan längre fram (det enskilt största problement), annan outline och annan volymfördelning. Allt detta sammantaget gör att modernare segel sällan funkar särskilt bra eller inte alls på alltför gamla brädor. Och hur mycket jag än gillade min gamla Screamer så är det inte en bräda som jag kan rekommendera någon att investera i modernare riggar till.

    Det här utgår från mina erfarenheter av att ha testat nyare segel på äldre brädor, det har varit en besvikelse varje gång (de få gånger jag har gjort det). Men som sagt, pröva själv om du får tillfälle men försök undvika att handla en ny rigg innan du vet om det funkar någorlunda i alla fall.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 14:57 som svar på: 150 liter – hur kul är det?

    Det låter som en hundratrettiliters i mina öron, helt klart.

    Upp till en tio-tolv funkar det bra, sedan är det mindre grejor som gäller. Skaffa gärna en mindre fena med mer kontroll till brädan oxå, känns extra viktigt på moderna, bredare brädor.

    Körde min AHD FreeDiamond 70 med diablo 7.2 och 36 fena i vindar upp till en tio-tolv (tolv i byarna, inte stadigt) och det var skoj (inte tokchoppigt vatten). Då var det tryck i grejorna. En 130 liters bräda funkar i de flesta fall fint med typ sexnoll – sexhalv (beroende på segelmodell) och det funkar ju i en tio-tolv sekundmeter om du har lite teknik och väger normalt (74 väger jag).

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 14:20 som svar på: 150 liter – hur kul är det?

    Till att börja med gäller det nog att inte hänga upp sig alltför mycket på brädans volym, andra mått säger nog mer och då framförallt bredden.

    Men en 130-liters bräda med en “normal” bredd på 65-75 cm planar inte i 4 m/s (kan dock plana igenom sådana vindhål). En 5-6 krävs nog för att gå igång om man är normaltung med ett segel på åtta kvadrat eller mer. Men då rullar det på ganska fint och väldigt mycket bättre än jämfört med en tio år gammal bräda med lika mycket volym. Så, i fyra-fem sekundmeter är det nog lite knepigt att hålla fart, men redan vid en eller ett par sekundmeter till så tar det fart.

    Fördelen du får med att välja en lite mer “hårdvindsbetonad” widestyle-bräda är som du själv skriver, det blir roligare när det blåser mer. Inte så där jättelik fartskillnad, men klart bättre kontroll.

    En bräda på 100-110 liter kan tänkas om du vill ha en enda bräda och kan tänka dig att plana mer sällan till förmån för kontroll i mer vind. En sådan går dessutom, som redan påpekats här, fint att hitta lätt begagnad. Men handlar du en modern 130-liters sak med 65-70 bredd så skall det blåsa ganska rejält för att det inte skall funka, så det kanske är det som gäller?

    Jag har själv lärt fru och hennes syrra att segla lite på en 129 liters bräda som var 70 bred. Det gick verkligen bra (klart över förväntan), så det funkar fint! Faktiskt något som jag verkligen saknar med min nuvarande bräda, att ha en som frugan eller kompisar kan testa lite fina sommardagar. Funderar nästan på att skaffa en bara därför… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 11:22 som svar på: Variotoppen tar död på mig!!!!!

    Impact 2003 verkar han ha. (jag läste minsann hela hans första inlägg, visst är jag en skarpsynt och dryg kille… :-).

    Jag gillade Impact 2001 en hel del, ibland tycker jag att det är synd att “min” handlare inte har Arrows. Tyckte bland annat att det var skapligt lättriggat och enkelt att få bra balans i. Men 2003 är nog annorlunda, Staffan lär veta.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 11:11 som svar på: Vberg idag och/eller i morgon??

    Härlig surfdagbok! Jag ligger bara tio (!) surfdagar efter… 🙂

    Surfbuss går tyvärr bort just nu, men om ett par år… Kör in grejorna i Volvon, det funkar OK tills vidare.

    WAP-telefon däremot, det skall jag spana in! Du har ju tipsat om det tidigare här och påminnelsen var inte dum.

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 10:02 som svar på: Vberg idag och/eller i morgon??

    STORT grattis till cool manöver! fy fasen vad långt bort det känns, men har lovat mig själv att sätta ett eller ett par “hopptrick” i år… och 360 i stropparna… 🙂 Hur svår är en Wymaroo, tror ni? Häpp!

    Blir oxå HELGALEN på progonserna just nu. Har “förhandlat” fram några helger i vår som är öronmärkta för surfing. Därför är jag tokberoende av framförhållning för att få ut max av seglingen (går typ upp fem på morgonen om det är det som krävs). Men när jag spanar på exempelvis lördagen här i Stockholmstrakten så är det helt sjukt. Allt från 3 till 12 sekundmeter visas upp i SO, SV, V, NV och N…

    Även tidigare prognoser har varit duktig felaktiga, valborgshelgen var totalfel rakt av. Hittills har min förmåga att lägga surfdagar fel gjort att jag i år har seglat hela två gånger… och stått i trädgården och grävt i perfekta förhållanden tre gånger…. Körde i typ hundrafemti (nästan) ut i norra skärgården med familjen i bilen för att SV skulle öka mot kvällen och det blåste grymt hela vägen ut. När jag kom fram vid tretiden blåste det mellan noll och en sekundmeter, inte illa när 8-13 och ökande var SMHIs prognos… (som dessutom gällde vid kusten på svenska sidan…). Surt? Något.

    Näe, längtar till sommaren. Då kommer fördelen med att ha två kids att visa sig genom åtta-nio veckors arbetsfri tillvaro! Inget slår att bo vid vattnet och gå ner och segla om det blåser. Så borde det vara jämt!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 09:44 som svar på: Varning för Search-03, dålig byggkvalite.

    Om problem av dessa slag skulle göra segel “värdelösa” så skulle nog i stort sett alla prylar och märken uppleva en enorm förtroendekris och slaktade varumärken.

    Är dina North-segel “värdelösa” för att de idag tar in lite vatten mellan förstärkningen och segelduken (vilket de, liksom alla andra, gör)? Knappast.

    Alltså, jag hoppas verkligen inte att jag upplevs som någon “NP-advokat” här, tycker bara att det är intressant att kommentera hur rubriker som “Varning för NP/North/Simmer/Yes Onshore Voodoo Search SE, dålig byggkvalite” har en förmåga att skapa inlägg och trådar som titt som tätt mister kontakten med verkligheten.

    Finns det ett “fullkomligt” segel, förresten? Allt kan bli bättre.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 09:27 som svar på: 150 liter – hur kul är det?

    Jag tycker det där låter precis kalasbra. J-ar vad prylar du har fått för pengarna.

    Angående 150 liter så tycker nog även jag att det låter lite i överkant för en som seglat förr. Men det beror ju på vad du vill ha för bräda och vilken typ av segling du är ute efter. Och hur duktig du har sagt att du är. Själv skulle jag lätt kunna tänka mig en 150-liters bräda som lättvindscruiser (och lära polarna med), men då seglar jag på andra brädor så snart det blåser lite mer.

    Kan man tänka sig att ha två brädor kan en hundrafemtiliters ge en massa skön segling i lättare vindar. Kompletterat med en 95-110 liters sak så täcker man de allra flesta förhållanden.

    Men som enda bräda blir ju 150 liter snabbt stort i mer vind. Om man inte vill åka Formula eller nå’t. Då är nog en bräda i 100 – 120 liters klassen bättre om du bara vill ha en bräda. Priset du betalar är naturligtvis färre seglingsdagar, fördelen du får är en bräda som hanterar mer vind betydligt bättre.

    Hmmm, på http://www.boards.co.uk kan du under “test” läsa mer om olka brädklasser, de brukar skriva ganska utförligt. Kolla exempelvis http://www.boards.co.uk/kit/tests/2002/125-140L/index2.asp som kan vara läsvärt.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 08:50 som svar på: Varning för Search-03, dålig byggkvalite.

    Du har ju postat samma fråga (väl?) på Neil Pryde och Neil Pryde Mauis forum. Själv blev jag lite bekymrad när jag läste ditt inlägg eftersom jag tänkt byta till Search i mina småsegel när det blir tillfälle.

    Ett svar finns på http://bbs.cartserver.com/bbs/q.cgi?b389013381 som kan vara värd att läsa för intresserade.

    Dock tycker nog även jag att man bör välja material där bubblor inte uppstår lika lätt samt att NP kunde informerat bättre från början kring hur dessa förstärkningar är utformade och är tänkta att fungera. Nu blev det ju inte så lite oklart för dig.

    Det är alltid, minst sagt, irriterande när man lägger ut för nya grejor som inte är perfekta. Ännu mer (väldigt mycket mer) är när nya surfgrejor pajjar nästan direkt. Det är surt. Jag avskyr det. Personligen tycker jag dock att NP nu håller bättre kvalitet än på länge (jämför med exempelvis sent nittital), även om våtdräkterna nog kunde vara mer hållbara. Att vissa märken emellanåt får kritik för kvalitet och strul verkar ibland hänga ihop med att de har bra många fler kunder än andra (tio missnöjda kunder hörs ju bra mycket mer än en, vilket är som det skall vara men värt att hålla i minnet). Surfgrejor går sönder titt som tätt, det är när detta skall hanteras som man märker vad ens lokala butik eller det märke man valt går för.

    Nu hoppas jag att jag inte framstår som någon NP-dåre här, tillverkar man risiga grejor skall man ha kritik för det. Dock försöker jag numera vara lite mer vaksam på folk som direkt “sågar” sina surfgrejor innan de fått svar på vad som har kan ha hänt (har sett det hända på en massa forum på nätet, bland annat Starboard och Gaastra). Annars tycker jag att det är grymt bra att man kan kritisera en firma som man köpt grejor av på nätet, det gäller ju att de tar kritiken på allvar och agerar så snabbt som möjligt. NP verkar ju exempelvis ha haft problem men den första laddningen av 580 master till sina formula-segel, något som “alla” kunnat läsa på deras forum och som de därmed behövt bemöta med information och visa på hur de agerar. Om det sedan duger är ju upp till kunderna att avgöra.

    Surfa På!

    Svaret från neilprydemaui från er som inte orkar klicka på länken:

    Aloha,
    The bubbles you are seeing are not “delaminations” of any kind. They are bubbles. Delamination implies a failure of the material, and this is not the case. The bubbles are actually a result of a superior construction…

    No other sail brand uses sticky-back the way NP does for clew and foot reinforcements. Other sail brands use dacron fabric and just sew the edges. That makes them ONE BIG BUBBLE that holds water. NP uses dacron sticky-back to eliminate that big bubble as it not only holds less water, but it resists tearing better and it spreads load far better. The NP construction is lighter to start with as a result, stays lighter in the water, is more durable and the sail shape is more stable because the load is dispersed more evenly. I don’t see a down-side here…

    When reinforcements are made of sticky-back dacron, unless the underlying surface is perfectly flat, there may well be bubbles. Since this sticky-back is only used over X-Ply or clew/tack frame construction, these surfaces are not perfectly flat. It could be flat, of course, if they just added more materials and made the sails heavier. Or they could cover them with black sticky-back where you couldn’t see the bubbles.

    In my opinion you returned your sails without good reason (no offense…I don’t think you possessed all the facts…). No, your previous 10 sails didn’t show bubbles (except your clew patches…have a close look and you’ll see bubbles in your clew patches, as they used to be made with layers of sticky-back dacron) because they were made the way other brands did, where the dacron is only sewn around the edges (resulting in one big bubble).

    This construction is far superior to what was made before. Yes, there are a few bubbles created when you roll the sail. They do not enlarge. And they hold a lot less water than the old construction. Next year the dacron sticky-back may be more elastic to remove bubbles entirely, but no matter how you look at it the 2003 construction is superior even to last year’s sails.

    So, now you know the reality of how the sails are made. And the benefits of sticky-back reinforcements. I think the benefits far outweigh any detriment a few bubbles create, but that’s just my opinion…

    Best regards, Kevin (det är Kevin Ozee, inte Pritchard)

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2003 vid 19:21 som svar på: Fanatic Goya Freewave

    Efter lite smygtitt så tror inte jag att den är åt EVO-hållet, snarare freestyle-wave. Typ lättseglat allround, alltså.

    Är mycket sugen på en sådan! Ah! Fast för Ola H. så är det väl inte vad du hade hoppats på, misstänker jag…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2003 vid 12:12 som svar på: Fenans betydelse?

    Det finns en adapter som gör att du kan köpa en mindre fena till Bee:n som funkar för andra (läs powerbox) brädor.

    Nackdelen är att fenan blir lite svagare i fenhuvudet, men det brukar hålla bra (har själv kört en hel del med adapter).

    Om inte annat borde du kunna hitta trimboxfenor till väldigt bra pris. Faktiskt så kom jag på just nu (helt sant, tro det eller ej 🙂 att jag har en 30 (tror jag) slalom fena (carbon, fint skick) i trimbox som du kan få mycket billigt, typ hundrafemti spänn. Garanterat bättre för dina mindre segel än orginal, i alla fall. Den funkar nog OK med fyrhalv om det behövs. Har själv kört den med femhalv å fyrsju, femhalv funkade fin-fint, fyrsju helt OK.

    Lycka till å Surfa På!

Sida 367 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.