Forumsvar skapade

Sida 368 av 427
  • dr-masse

Medlem
    12 maj, 2003 vid 11:04 som svar på: resmål för återupptagning

Beror ju på hur mycket du vill segla, budget och vad som prioriteras i övrigt.

Men Grekland, Kanarieörna, Dominikanska, Sardinien och Garda är väl alla vindsäkra ställen på sommaren med tillgång till bra surfgrejor.

Mistral har ju rätt mycket info på sin hemsida om Club Mistral som finns på många bra spots, http://www.club-mistral.com

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 maj, 2003 vid 08:39 som svar på: Theyr (gamla HALO)

Underbart! Vilken start på veckan, oj vad jag saknat den. Löjligt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 maj, 2003 vid 10:37 som svar på: Fenans betydelse?

Ah, min gamla favvo-bräda!

Nåja, såhär körde jag med den:

7.0 = 36 fena orginal, 35 fena slalom

5.5 = 28 B&J fena

4.7 = 25 onshore (våg) fena, 28 B&J fena

Jag tycker att brädan har ett mycket brett register, 7.0 funkar som störst (testa igen). Till fyrhalv så är nog en kraftfull 25-26 fena ett bra alternativ, skaffa även en 30-fena för dagar med tryck i sexnoll så är du kitad!

Stora segel – stora fenor, små segel – små fenor är ju grundregeln som någon/några här påpekat.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 maj, 2003 vid 20:40 som svar på: masten har fastnat som en del

Pode tentar com dois “booms”, uma em cada parte do maste, isso vai com certeza resolver o problema! Lindo!

Surf a vela e o maximo!

• dr-masse

Medlem
    6 maj, 2003 vid 13:50 som svar på: Sthlm norr i eftermiddag/kväll?

Den ligger i mitten av bilden.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 maj, 2003 vid 11:19 som svar på: Sthlm norr i eftermiddag/kväll?

Istället för att åka så långt kan du vid SO åka till Lövsta. Helt OK på den vindriktningen.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 maj, 2003 vid 08:49 som svar på: Mokey flip eller Shaka.

Verkligen! Ännu ett skönt trick att lägga till samlingen som jag är verkligt långt ifrån, ah!

Faktiskt det snyggaste nya trick jag sett på tag.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2003 vid 13:20 som svar på: KORT PÅ SURFGUBBSENS BRÄDOR!!!???

Jodu! En (ah, två!) sådan har man haft!

Skall skaffa scanner snart och fördjupa den här tråden lite…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2003 vid 13:12 som svar på: Sista funderingar

OK, skall försöka (vi får se hur det här går).

Segelstorlekar:
    Det beror ju på segelmodell. 2.0 – ja, för ett “juniorsegel” eller liknande. 9.0 – ja, för lite mer avancerad lättvindssegling så funkar det garanterat. För mer “normala” segel så är nog 5.5 – 9.0 något som man kan köra med. Typ.

För en person av din längd och vikt skulle jag rekommendera det minsta och största segel du kan rigga med en 460 mast.

Typ 6.0 och 8.0 således, eftersom du är nybörjare kan det vara värt att skaffa 6.0 först. Försök, om du kan, att redan från början använda rätt mast till dina segel. Skaffa 8.0 oxå så kommer du att få mycket seglat med den brädan!

Exempel på segel

Hängselinor:
    Svårt att svara på sådär generellt, men justerbara mellan 22 och 26 bör nog funka. Stor fördel med justerbara om man är lite osäker/ny i sporten, tycker jag.

Lycka till å Surfa På!

(funderar själv på att skaffa en och lära kompisar på!)

• dr-masse

Medlem
    28 april, 2003 vid 10:51 som svar på: R.I.P.

Det där var ju rysligt trist att läsa. En verklig entusiast som lämnat oss.

Drömvind och vågor där han är nu, hoppas jag.

• dr-masse

Medlem
    24 april, 2003 vid 08:58 som svar på: Helgen i Stockholm?

Tror att det kanske blir för ostligt?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 april, 2003 vid 06:52 som svar på: vindsurfare=daliga?

Hmmm, jämförelsen håller inte riktigt, men jag är i viss mån benägan att hålla med. Att vindsurfare till synes inte är så “duktiga”. Se bara på mig.

Alltså, med tanke på hur länge jag har seglat så tycker jag själv att jag är rätt kass. Visst, rutinen finns, men nog f-n borde jag kunna lite fler moves, segla snabbare och våga mer. Looparna borde stå som spön i backen när jag seglar, men det gör de liksom inte alls i verkligheten. Fasen.

Jämfört med exempelvis snowboard och skate så tycker nog även jag att vindsurfare är rätt “kassa”. Samtidigt så har jag med åren lärt mig att det beror på det som så fint heter “träningsmöjligheter”. Det är ju tyvärr väldigt sällan som i alla fall jag lyckas knåpa ihop flera dar i rad med bra förhållanden och kan slipa in nya manövrar eller liknande. Det är inte helt lätt att börja ladda på framåtloopar en surfdag och sedan få vänta tre-fyra veckor till nästa möjlighet. Då har kroppen och skallen glömt i stort sett allt kring hur anfäkta och anamma man nästan fick till det för en gångs skull.

Skatar man så är det “bara” att ge sig ut i rampen igen, är man vid berget med snöbrädan så är det “bara” att knalla upp igen och ta ett till åk i pipen. För oss vindsurfare så handlar det “bara” om att invänta nästa lågtryck, och det dröjer ibland… minst sagt… 🙂

Detta gör att det inom vindsurfing i stort sett bara är de som under längre perioder får uppleva bra förhållanden som blir riktigt duktiga. Inte utan anledning är det gynnare från Maui, Gran Canaria, Australien och andra vind å vågsäkra ställen som blir riktigt bra. Och kommer man inte från ett sådant ställe så gäller det att ta sig dit om man vill vässa sig ordenligt. För den genomsnittlige vindsurfaren som bor lite fel (nära mig), har jobb å sånt så blir det, minst sagt, knepigare.

För mig var det nästan en chock första gången (gångerna) jag seglade i Guincho (vågställe i Portugal). Med 12 surfsäsonger under bältet var det väl bara att ge sig ut, tänkte jag. Och så gav jag mig ut. Och blev tokspolad. Och blev tokspolad. Och blev tokspolad. Men jag lärde mig och blev onekligen bättre, men fick en väldig respekt för vilken tid det tar att lära sig vågsegling samtidigt som jag insåg den enorma fördelen av att kunna bo med sådana här förhållanden inpå husknuten. Då skulle nog till å me jag bli hyggligt bra. Någon gång. Hoppas jag. Väl? 🙂

Fast den stora grejen är att trots att jag är risig, att “träningsförhållandena” för vindsurfing är, ähum, utmanande, så är det nästan detta som gör sporten. För när det väl blåser och man får till det där som man så länge tränat på och eftersträvat så är det så j-a skoj att det slår allt. Fasen, bara att ligga å bränna fram å tillbaka i skaplig vind å bada i var och varannan gipp är helkul det med, även om det fotoestetiskt inte ser mycket ut för världen. Kanske släppa kameran och ge sig ut själv nästa gång? 🙂

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 april, 2003 vid 06:28 som svar på: Helgen i Stockholm?

He, he, näe, så illa är det inte. Eller bra. Som hyggligt nybliven tvåbarnspapps så siktar jag in mig på utvalda helger, har bytt taktik i år och gemensamt valt ut lämpliga helger för surf. De andra hoppas jag att det inte blåser på… 😉

Siktar så smått på söndagen, har ett litet “snickeriprojekt” som dock måste bli klart i helgen.

sydost, ja, om jag inte orkar åka långt så blir det Lövsta, lite längre Erstan och ännu längre Torö. Siktar nog på Erstan, tycker att det varit väldigt bra på SO de gånger jag varit där.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 april, 2003 vid 12:59 som svar på: Team Surfersworkshop promo-film

Det var verkligen kul att se filmen, alltid inspirerande med svenska klipp!

Hmmm, en tripp mot Skåne i framtiden känns inte fel!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 april, 2003 vid 12:33 som svar på: Kvalitet på segel?

En sån där fråga är ju rysligt vansklig att svara på… Många segel tillverkas i samma fabriker och dessutom byter man material och teknik från år till år. Ena året satsas det på hållbarhet, nästa år är det låg vikt som gäller.

Generellt sett så tycker väl i alla fall jag att de flesta etablerade tillverkare har bra kvalitet idag. Visst, det går fortfarande sönder grejor då och då, men oftast finns det skäl till det.

Hållbarhet handlar dessutom om vilken segelmodell det är fråga om, segel för räjsing är ju mindre hållbara (låg vikt eftersträvas) än exempelvis freeridegrejor.

Nåja, för att sticka ut hakan lite och peka ut några stackare så tycker i alla fall jag att exempelvis Ezzy och Naish är några av de tillverkare som satsat mest på långlivade segel de senaste åren, Ezzy kanske mest konsekvent. Men de flesta tillverkare har en eller ett par vågsegelsmodeller som håller för det mesta bland sina produkter.

Ett stort problem kring vindsurfing är att den vanligast förekommande segelduken, monofilm, inte tål UV-strålning särskilt bra. Så oavsett hur mycket man lägger ner på olika former av förstärkningar och andra material så håller inget segel för massvis med soljus i flera år så länge monofilm finns i seglet. Kombindera gärna med sand och saltvatten så har du faktorer som inget segel gillar alls särskilt bra.

Faktiskt en fördel med att surfa i Svea, UV-problemet är liksom lite mindre här… 🙂

Surfa På!

Sida 368 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.