Forumsvar skapade

Sida 369 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    16 april, 2003 vid 08:19 som svar på: Gun Masts?

    Näe, jag tror inte heller att normalsurfaren behöver bry sig mer än att undvika att handla helt fel (typ kapa en 490 mast till 430… :-).

    Förra gången jag skulle handla mast (det var då jag kollade lite kring det här) slutade det med att jag bara tog en i affären som inte var alltför dyr och åkte å seglade. Det blåste ju. (att jag sedan hade tur och att den funkade väldigt bra med seglet var ju en bonus!)

    Summasummaru, som du själv skriver, är ju att alltid i första hand följa tillverkarens rekommendationer. Det är ju först när man går utanför dessa som man kanske behöver fördjupa sig lite i det hela. Å sen köra så det ryker!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    15 april, 2003 vid 15:05 som svar på: Gun Masts?

    Jag har ställt mig själv samma fråga. Uppenbarligen är det så att det inom IMCS finns utrymme för tillräcklig olika böjkurvor så att masterna blir olika ändå. Lägger man dessutom till att master har olika diameter, tjocklek, kolfiberhalt och förstärkningar så börjar det bli uppenbart att även två till synes mycket lika 460/25 master kan bete sig olika. Och förmodligen gör det.

    Ett längre svar som jag en gång hittade på rec.windsurfing av Roger Jackson lyder såhär (det gav i alla fall mig lite mer info kring detta):

    The lower carbon content mast will have lower reflex response, so as someone here suggested, your sail will not twist off as quickly, nor return to it’s normal shape as
    quickly when your encounter gusts and lulls.

    Mast bend characteristics, and stiffness are percentages, and IMCS is calculated so masts that meet the same specifications, on paper, may not be the same diameter, or the bend characteristics may fall within the same “range” or tolerance, but be biased slightly so the middle is stiffer, or the tip is softer, and these little variations can affect performance.

    Think about it, if the designer used a 100% carbon mast, made on a specific mandrel (all masts are laid up or wound on a mandrel) then the designer will use seam shaping and sectioning in the luff sleeve to fit the diameters and tapers of masts made on that specific mandrel. Other masts, of different carbon content could be made on the same mandrel, with the same diameters, and almost the same bend characteristics, but in order to get the same bend characteristics, the mast designers often change the shape and diameters of the mandrels to give them the closest match with different carbon contents. They also change the fiber orientations, etc. to get as close as they can, but only masts with the same carbon content, off the same mandrel, that the designer used to originally make/design
    the prototypes will have all of the optimum characteristics.
    You may not be able to tell (by feel) whether you have the right mast, but I can assure you that if you sailed the same sail with the “best” mast (the one the sail was designed for) and a lower carbon content mast meeting the same specs. only 1/2-1 pound heavier, you would feel it instantly, and if you had a way to really objectively
    measure the sails performance, over a range of conditions, you would quickly notice the difference in measurable performance.
    Regards, Roger



    Vad gäller vår förmåga att vara objektiva här på konfen så är det, som alltid, omöjligt. Mina små tips påverkas naturligtvis av min begränsade värld och, i många fall, utrustning. Det är lättare att uttala sig om sådant man åkt på själv, men ibland dristar jag mig till att tipsa om sådant som i närliggande. Dessutom är det ofta svårt att hålla sig ifrån lite allmänt tyckande, det är ju kul med diskussion även om det visar sig att man har fel! (vilket jag haft, jag säger bara deep-tuttle och tuttle fenor)

    Utöver detta så saknar även jag, vilket jag ofta påpekat, en mer aktiv närvaro här på konfen av Svensk surfelit, butiksägare och annat folk. Så länge de skriver vilka de är och vad de representerar så är det bara skoj och tillför mycket, se bara på Gaastra-konfen med Barry Spanier (och andra konfar som blir bättre och bättre, själv tycker jag att Fanatics konf snabbt blev bra där bla Craig Gertenbach, Franscisco Goya och Sebastian Wentzel svarar på frågor).

    Fördelen med den här konfen är ju att den i sig är neutral så man kan ju tycka vad man vill om svar och tips.

    Tycker exempelvis att det var helskoj att se Olandersson skriva några tips på freestylekonfen, mer sånt! Vart tog Fredrik B. vägen, förresten?

    Jo, till sist. Mig veterligen så är North och Gun-master “kända” för att ha en liten annorlunda böjkurva mot många andra tillverkare. Skulle jag exempelvis köpa ett North-segel så skulle jag tveklöst köpa en North-mast till det. Även Guns master var ett tag lite styvare än genomsnittet i samma längd, kanske är de fortfarande lite annorlunda? När jag hyrde grejor i Guincho var en del segel riggade på Gun-master och de var lite annorlunda (passade mindre bra än Arrows egna master). Men klart sämst var de kapade ART-masterna, helkass.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2003 vid 13:26 som svar på: snåla in på mastkostnaden

    Varje gång jag missar ett trick tänker jag “f-n, jag skulle haft en lättare mast”. Omständigheter och utrustning är de faktorer vilka gör att jag är så talanglös. Egen förmåga? Nej, nej.

    På ett lite allvarligare plan handlar ju egentligen mest om vikt. En skillnad på typ ett kilo i masten märks, tro mig. Men sedan blir det knepigare. Jag märker inte särskilt stor skillnad mellan att olika master har olika kolhalt om det inte skiljer alltför mycket i vikt. Däremot kan jag märka att olika master passar olika bra till ett visst segel. Så först å främst gäller det att hitta rätt mast, sedan kan man roa sig med kolhalt. Att sikta på minst 30% är nog bra, då är det en vettig mast som kan bete sig som en kolmast “ska”, dvs är hyggligt spänstig och inte hurtungsomhelst.

    Är man riktigt duktig så gäller naturligtvis lite andra regler (underförstått – jag räknar inte mig själv som “riktigt duktig”). Då kan det vara värt att blada upp flera tusen för en hundrakolmast. För mig är det nog inte det. Jag har master mellan 50 å 70% kol just nu, tycker det är en bra mix mellan prestanda, pris och hållbarhet.

    Det gjordes ett test kring detta av våra vänner tyskarna i surf-magazin för ett par-tre år sedan. De kom fram till att tillverkarnas mellan-mast passade normal och skapligt duktiga surfare bäst. Att snäppa upp sig till en riktig värstingmast ansågs inte vara värt pengarna, helt enkelt. Och jag håller nog med.

    Men visst, var budgeten en annan så skulle mastgarderoben min nog uppgraderas lite. En 430 mast på ettåetthalvtkilo skulle vara nåt… men fy vad dyra de är…

    (jag har testat att segla en freestylerigg med 100 kol, kolbom å hela köret, det var skönt men inte värt de extra pengarna mot det jag kör med idag…)

    Jo, just det. För att stöka till det hela så har jag lärt mig att det här med procenthalt inte betyder samma sak alla gånger. En 80% kolmast från en tillverkare kan mycket väl ha sämre prestanda än en 60% mast från en annan. Det är, tror jag, till å med så att två stycken olika master med 80% kol kan innehålla olika mängder kolfiber. Det handlar tydligen om hur masterna läggs upp å tillverkas. Aldrig skall man få förstå något helt och hållet… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2003 vid 07:11 som svar på: Kan man kapa masten?

    Det är klart att det går (allt går), men seglet kommer inte att bete sig som det är tänkt. Akterliket kommer att bli mer spänt, seglet kommer att upplevas som tyngre i mer vind och bli svårare att hantera. (vanligtvis)

    Dock kan det vara värt att kolla hur mycket för lång 460 masten blir till seglet. Eftersom det är sexnoll misstänker jag att det inte borde vara alltför mycket. Är du dessutom lite tyngre så är en styvare mast ett mindre problem än för en lätt person (Dunken körde ofta med styvare master än standard i sina segel, väger man hundra pannor så gör man). Ut å testa på vattnet (om du kan), men annars är ju alltid rätt mast till seglet bäst.

    Vad gäller kapningsfrågan så tycker jag “nej”. Förstör inte en bra 490 mast genom att kapa den. Du kommer att ångra dig vid framtida segelköp eller om du en dag skall sälja masten. Dessutom, som redan påpekats här, så är det fel mast till seglet från början och det blir inte mycket bättre av att du kapar den (iofs “bara” 4 cm, men den blir inte mer rätt till seglet för det, snarare tvärtom då en kapad mast blir styvare).

    Egentligen ser jag bara tre skäl till att kapa en mast – man är mycket duktig och vet exakt vad man gör eller om masten har gått sönder lite i topp eller botten och man kapar bort exempelvis en spricka (det har jag gjort ett par gånger och det funkade). Det sista skälet är om det är kris och man har en gammal mast som inte är värd särskilt mycket, det blåser som f-n och är många mil till närmsta surfshop… då har det hänt att bågfilen åkt fram… 😉

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 april, 2003 vid 06:54 som svar på: Problem med EfterJobbetSurf

    Precis där har även jag letat ilägg. Märkligt att det skall vara så knepigt, jag har även kollat längre söderut vid Smidö (hygglig potential på NV…) och inte hittat bra iläggsplatser, nästan exakt samma problem.

    Är det så att det är en vägförening eller liknande som äger vägen (“här slutar allmän väg”) så har föreningen faktiskt rätt att förbjuda genomfart och liknande. Allemansrätten gäller inte bilar… Men jag har börjat göra så att jag kör fram dit där jag vill rigga, lägger ut rätt grejor och parkerar sedan bilen där det funkar/är OK. Visst, det innebär några extra minuter men är oftast inte farligt. Dessutom frågar jag ofta någon stackars ovetande boende om hur de tycker att jag skall göra. Detta har gett mig möjlighet att få låna folks parkeringar, köra ut på ångbåtsbryggor (!) samt få rigga på en tomt… Allra, allra oftast är folk mycket hjälpsamma och tycker det är kul att man frågar. Helt fel taktik är att parkera vilt, sprida sina grejor, skräpa ner och försvinna från platsen som en genomsnittlig bankrånare. Misstänker att “Torö-problemet” har lite med detta att göra…

    Ett litet upprop här är att försöka ta hänsyn och fråga lite när man kör in och tänker surfa på vägar som inte är “allmänna”. Även om de boende inte kan stänga av stranden så kan de göra det bra mycket knepigare med åtkomsten och riggplatser.

    Feg, skall nog själv kolla in det där stället, ser mycket lovande ut!

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    11 april, 2003 vid 13:47 som svar på: Skillnad på RRD Wave Cult och Wave One från -02?

    Har själv en Cult 55a. Du är inne på rätt spår, culten är mer allround-vågis och waveone mer vågridningsorienterade. Använder faktiskt mest min på plattvatten i mer vind, men vill ha en bräda som funkar fint på vågor när möjligheten dyker upp.

    Samtidigt har jag seglat med folk som åkt waveone på plattvatten och det gick ju det med. Fast den är mer vågbetonad, mer kurva och tunnare kanter. Ganska mycket tunnare häck, oxå, vilket väl gör den knepigare att få igång eller ställer lite högre krav på teknik. Omtyckt bräda av de som kör den (känner ett par-tre ägare).

    Fina brädor är både cult å waveone, enligt min mening (är ju lite partisk här).

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2003 vid 13:27 som svar på: segel hjälp

    Gör ett försök, finns ju många som vet mer än mig om sånt här…

    Mig veterligen är väl rekommenderad mast till FreeZone 6.3 460? Men det går nog fint att köra med 430, framförallt om du inte är alltför tung.

    Jag har själv åkt FreeDiamond 70 i ett par säsonger, hade den som lätt- och mellanvindsåk. Tyckte mycket om den brädan!

    Dock finns det ett litet krux här. Jag tycker inte att brädan egentligen går att segla med så mycket mindre segel än sexnoll, ungefär. Jag körde 6.2 som minst på den. Blåser det mer så gör brädans bredd och den fenstorlek som man närmast måste ha (mindre än 36 funkar knappt på grund av bredden) att även om man hade femnoll så blir det kontrollproblem…

    Så, skall du segla i 20 sekundmeter så rekommenderar jag dig starkt att fundera på att komplettera med en mindre bräda först… 🙂

    Men för att återgå till segeldiskussionen. Jag tycker att du ganska lugnt kan kliva ner en kvadratmeter från ditt FreeZone. Nånstans mellan 5.5 och 5.0 således, varför inte ett Onshore 5.3 om du vill fortsätta med Simmer?

    Men som sagt, även om du kör 5.3 på din Freediamond så kommer du inte att uppleva sådär överdrivet mycket bättre kontroll i mycket vind än med 6.3 eftersom brädan är ganska stor för sådana vindar. Det är ganska mycket begärt att en och samma bräda skall funka fint med 8.1 i lättare vindar och fortfarande vara skoj i femnollvindar…

    Jag tycker att FreeDiamond 70 har ett segelregister mellan 9.0 och 6.0. Det övre registret lite flexibelt beroende på segelmodell (vet att 9.3 funkat med vissa segel), det undre däremot är lite mer specifikt. Jag har själv provat 5.4 på brädan på kul och bytte direkt till 6.2 igen, vågar mig därför på att säga att mindre än sexnoll inte är värt att köpa till en FreeDiamond, annat än för manöverträning i lätta vindar eller om man vill låta nybörjare testa lite.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2003 vid 13:14 som svar på: segel hjälp

    36-38 fena blir nog fint. Körde 36 freeride fena till min AHD FreeDiamond 70 (är väl en hyggligt liknande bräda) som minsta fena en gång i tiden, till 6.2 och tryck i 7.2. Kunde nog varit 38, men det beror ju på fenan såklart!

    Skriv gärna vad det blev för nå’t i slutändan!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2003 vid 12:05 som svar på: Ost vinden fortsätter att dominera

    Aaah, sorry. Borde läsa “trådat” lite oftare… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2003 vid 10:52 som svar på: Ost vinden fortsätter att dominera

    Det var inte så allvarligt menat, typ med glimten i ögat… 😉 Tänkte att det var kul å rimma lite om hur jag, mot bättre vetande, blir lurad av våren varje år (framgick kanske inte så bra). Samma visa de senaste 15 åren… 🙂

    Fast det är lite hårt att kolla ut knappt se mer än hundra meter på grund av all snö i luften, till å me jag känner mig ovanligt lurad i år. En prestation det med.

    Min enkla regel för premiär är att jag inte seglar när det snöar. Fördelen med rejäl vinter är att det brukar bli bra sommar!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    10 april, 2003 vid 10:41 som svar på: Ost vinden fortsätter att dominera

    Ni har naturligtvis fel allihop. Det är frånlandsvinden som dominerar. Själv gillar jag fartvind.

    Och ute är det mera snö
    jag som trodde det var tö
    samma miss i år igen
    glädje, optimism och
    provriggning i trädgården
    en än gång en riktig krock
    mellan mina önskemål
    och Kung Bores vita lock
    kontorslanskapet vaknar av ett vrål
    “Va f-n har hänt, var är min VÅR!?!
    Jag vill inte sitta här,
    jag vill ha surfpremiär!!”

    Varje flinga som faller
    är som syra
    i mitt surffixerade sinnes öppna sår
    de där nya prylarna känns nu väldigt dyra
    kan endast avhjälpas med riktig vår

    Sluta snöa NU! 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    8 april, 2003 vid 12:37 som svar på: segel hjälp

    åsså teoretiserar vi vidare… 😉 (ah, lite verlighetsförankring finns väl bakom det hela oxå, får vi hoppas)

    Att går ner till typ sex kvadrat från Zeroseven åttanoll verkar helrätt, tycker jag. Framförallt om du siktar på att bara ha två riggar. Att få till det med en 430 mast är inte alls dumt, du får som du själv redan listat ut en mast som funkar med mindre segel i framtiden. (har själv kört samma taktik för att “slippa” en mast, dvs 430 och 490).

    Jag kanske tycker att ett Zeroseven 6.2 är onödigt “speedbetonat” i den här storleken för den brädan du har, men det är ju naturligtvis en smaksak. Fördelen är att du kommer att kunna köra det i mycket vind, en klar fördel om du siktar på två segel i år. Själv skulle jag möjligtvis satsa på något lite mer manöverbetonat för mer vind, blåser det sexnoll så lär inte seglet vara det som begränsar din fart utan lite kontroll och smidighet lär du nog gilla (utgår från din bräda, hade du haft en slalomraket så gäller annat). Om vi även här roar oss med att bli kvar i Simmer-gropen så är väl både Fly och ZeroFive intressanta, 5.9 på 430, kul att spana in, men då funkar inte bommen…)

    Faktiskt så hade jag inte helt lätt att hitta ett lite manöverbetonat freeride segel runt sexnoll som har 430 mast och bom på minst 185… Ett var i alla fall NP Jet 5.9 2002 och 2003, ett annat Naish Sprint 6.0. Sedan finns det ju även än mer freestylebetonade segel som passar, men är det intressant? Zeroseven kanske inte är så dumt ändå. Ack, dessa val vi ställs inför!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    8 april, 2003 vid 12:03 som svar på: segel hjälp

    Att få förgylla konfen är ju himla trevligt, ett sätt att bli av med (eller förvärra?) surfabstinensen något. Sitter med ett litet datastopp på jobbet och kan roa mig lite med konftips…

    Det finns ju folk på nätet som kan ohyggligt mycket mer än mig kring sådant här, men att peka åt rätt håll då och då känns ju fint.

    För mer specifika frågor kring din Carve så hör ju Starboards forum till de allra bästa på nätet, tycker jag i alla fall. http://www.star-board.com/forum/forum.asp

    Åttanoll är nog rätt lagom största segel på den brädan, kan även vara värt att komplettera med en 40-42 fena. Är du inne i Simmer-världen så är väl både zerofive och zeroseven trevliga alternativ. Zerofive kan nog vara det som passar dig bäst just nu, även om zeroseven kan vara lite roligare att bränna runt med i just den här segelstorleken. Det blir ju inte sådär jättemycket manövrar med åttanoll, och vill du träna manövrar så är din 6.7a (är inte Fly 6.8a?) utmärkt för det. Zerofive 8.0 har ju i och för sig en klar fördel, det riggas på 460 vilket borde innebära att du inte behöver köpa en ny mast, om jag inte är helfel ute.

    Ditt gamla Simmer femnoll tycker jag nog att du kan behålla ett tag till och byta ut när du känner att du fått mer kläm på grejorna. Då kommer du nog även att veta lite bättre vad för slags segel du vill ha. Men typ ett mindre Fly är nog inte fel till din nuvarande bräda.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    8 april, 2003 vid 11:45 som svar på: EVO- ny vågis från Starboard

    Intressant brädlinje, helt klart.

    För bilder, kolla http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfen&Number=107277

    (Oscar, som så många gånger förr, först… 😉

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    8 april, 2003 vid 11:21 som svar på: mastval

    Ola har en viktig poäng här. Han kan ju det här med master bättre än mig och har fått mig att omvärdera vissa saker kring detta. Ett segel med för styv mast blir bökigare att kontrollera i mer vind, och det är ju det som din 4.7a lär träffa på. Det är helt klart värt att kolla hur mycket för lång respektive för kort masten blir för 4.7 och 5.7. Blir en 430 mast väldigt mycket för lång (typ 20 cm) för 4.7 är det inte helt lyckat, kräver en 400 mast 40 cm förlängning eller mer till 5.7 så är det nog värt att provrigga lite före köp.

    Mitt tips på att skaffa 430 först utgår på sätt och vis från att du kommer att skaffa 400 så småningom. Rätt mastlängd är, dyrt nog, alltid rätt.

    Mitt nya Expression 6.2 riggas på 430 mast, vilket innebär 40 cm förlängning. Överhuvudtaget tycker jag mig se en tendens till att segeltillverkarna “tillåter” mer förlängning igen, och det tycker jag är superbra om det kan innebära en något mer slimmad mastsamling i bilen…

    Jag har kört mitt “gamla” NR 6.2 med olika mastlängder och kan bekräfta Olas erfarenheter. Med 460 var riggen “spänstigare” och mindre förlåtande, med 430 (rekommenderat) så var seglet följsammare och mer lättkontrollerat i mer vind. Dock var jag faktiskt förvånad över att det fungerade såpass bra med 460 som det gjorde, men det hängde nog ihop med att jag seglade plattvatten och att förlängningen endast blev 5 cm.

    Lycka till å Surfa På!

Sida 369 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.