Forumsvar skapade

Sida 371 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    28 mars, 2003 vid 08:01 som svar på: Vilket segel kring 9.0 är smidigast/snabbast?

    NP V8 9.0 = 490 mast
    Gaastra GTX 9.3 = 490 mast
    Sailworks Retro 9.5 = 490 mast
    Simmer ZeroSeven 9.0 = 490 mast
    Ezzy Infinity 9.5 kan riggas på 490 (“2nd choice”).

    Det finns säkert fler… 🙂

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    27 mars, 2003 vid 13:56 som svar på: Vilket segel kring 9.0 är smidigast/snabbast?

    Det finns ju många fina segel runt nionoll. Verkar vara en sund största size till den brädan, oxå (9.0 – 9.5).

    Det finns, som jag ser det, tre huvudsakliga alternativ:

    1. Hitta en begagnad race-rigg runt nio kvadrat. Här kan du få mycket för pengarna. Nackdelen är minskad hållbarhet, något krångligare riggning samt att det ställs höga krav på rätt (läs – dyr) mast. Kan verka lockande, men inget som jag skulle rekommendera till den bräda du har.
    2. Ett free-race segel med ett par-tre cambers.
    3. Ett free-race/freeride segel utan cambers.

    Själv är jag, i den segelstorlek du tittar på (över nio kvadrat), svag för segel med ett par-tre cambers. Jag tycket att cambers i denna segelstorlek tillför lite bättre vindregister, acceleration samt höjdtagning. Nackdelen kan möjligtvis vara något krångligare riggning och manövrerbarhet, men den är inte särskilt stor. I vissa fall kan faktiskt ett segel med cambers vara lättare att rigga än ett utan, det beror mycket på segelmodell (exempelvis ansåg jag mitt Neil Pryde V8 8.5 vara lättare att rigga än mitt Simmer ZeroSeven 8.6).

    Men moderna camberfria segel är mycket bra även i dessa storlekar och är minst lika snabba som cambersegel på halvvind och slör. Detta med fördelen av lite lägre vikt och smidigare hantering.

    På min inköpslista för segel i denna storlek skulle man hitta sådana segel som NP V8 och Gaastra GTX. Skulle det bli camberfritt så finns det många fler alternativ (Hot Sails, Challenger, Arrows, Simmer för att nämna några).

    Även North har fina segel, men här gäller det nästan att ha rätt North-mast för att det skall funka rätt. (North master verkar vara lite annorlunda, av någon anledning). Har själv testat TransAm och gillade det.

    Mitt tips är att utgå från den bräda du har, vilken typ av segling du är ute efter med aktuellt segel och handla utifrån detta.

    Hoppas du hittar rätt å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    14 mars, 2003 vid 09:15 som svar på: Laga hål i en bräda bra & snyggt!

    Det där skulle jag, om jag uppfattat skadan rätt, lätt laga själv. Knalla in på Skidsport och snacka med Johan så hjälper han dig säkert med några tips. Själv har jag lagat liknande med lagningsatser från Skidsport (blev riktigt bra), men Plastic Padding går oxå utmärkt.

    Är man petig, det var jag, så kan man köpa hobby-spray färg (ej vattenlöslig…) och måla över skadan med. Köpte min på Hobbex i Gallerian. Funkar!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    10 mars, 2003 vid 20:29 som svar på: Victory for EXOCET TF100 in Martinique

    Skön läsning! Just nu känns freestyleåkandet roligast, men lite formula-tävlande lockar så småningom. Vi får se hur det blir!

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 13:13 som svar på: Stora Förändringar inom freestyle från 98-03?

    Varsågo! Mistralen är det bara att behålla, om inte annat kul att bränna runt på i hög fart lite blåsigare dagar… 🙂

    Att du upplever den som “rank” är ju inte märkligt, precis… den är ju rätt liten.

    3000-4000 borde du kunna hitta en hygglig fristajlare för. Tycker inte du skall hänga upp dig sådär överdrivet på längden, viss det är kool med kort (går in fint i bilen oxå), men skillnaden mellan 239 och, säg, 255 är ju inte sådär våldsam… (6%). Ta fram linjalen och kolla in 16 centimeter. Det är inte mycket och hindrar knappast en ofjädrad fristajlåkare liknande mig från att bli bättre… (“fan, nu missade jag Spock 540 igen eftersom brädan är för lång…”, knappast).
    Dessutom har längden, till en viss gräns förståss, nog rätt lite med brädans egenskaper i stort att göra.

    Surfa På!

    (fast den dagen jag skriver inlägg som motsvarar värdet av en dag med fyrhalv så lär Horace flåsa i luren närsomhelst, “ja, det var Horace från Svenska Akademien här, årets nobelpris i litteratur har tilldelats en dr masse, känner du honom? (jag svarar nog iofs “nej” på det övertygad om att chefen slutligen kommit på vad det är jag egentligen gör under dagarna och nu har riggat en fälla)…”. Men mitt ego gillar ditt beröm av tangentbordsvalsen!)

  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 12:18 som svar på: Stora Förändringar inom freestyle från 98-03?

    Hmmm, jag är ju ingen freestajlare, precis, men gick igenom ungefär samma tankar för ett tag sedan. Det hela slutade med att jag sålde lite mer grejor än tänkt för att finansiera en lite nyare modell…

    Men här kommer min, som alltid, teoretiska syn på saken…

    1998 var väl nästan det första året som freestyle-brädor började dyka upp i lite större antal, typ Mistral Score 85 och 104, RRD TwinTip och F2 Air (260). Jämfört med dagens freestyle-brädor så är de lite mer “försiktiga” i sin design och är nog mer allroundbetonade.

    Utvecklingen från -98 och framåt har gått mot kortare och bredare. De där riktigt korta dök väl upp i serieproduktion 2001 (Naish Flying Pig var nog först, men även AHD hade tidigt riktigt korta saker). Någonstans förra året tycker i alla fall jag att det verkar som om freestyle-brädorna dessutom delades upp lite i två “olika” skolor:

    – Allround-betonade freestyle brädor
    Brädor som funkar fin-fint till freestyle, men som även är kul för de (dvs oss, i mitt fall) som även vill åka lite längre sträckor rakt fram.

    Exempel på detta är brädor som JP Freestyle, Mistral Score, Starboard FreeSex, AHD MaxxRide

    De här brädorna ligger ju väldigt nära kategorin “freemove”, anser jag. (som dessutom anser att alla de här f-annade kategorierna gör mer skada än nytta, det är ju tokförvirrande nästan jämt)

    – Renodlade freestylebrädor
    Brädor som bara handlar om freestyle och inte är något att åka rakt fram på. Manövrar är det enda som gäller. Exempel på brädor är väl sådana alster som Mistral Twister (Joker 03), Naish Flying Pig och F2 CompStyle.

    Brädor som ligger väldigt nära det renodlade, men som har kvar lite mer allround förmåga verkar typ RRD och Fanatic Skate vara, på någe vis. Guuuuu va logiskt det här blev, öh.

    Nåja, summa summarum. Vill man ha en verkligt radikal freestylesak att bränna runt på så är det nog klokt i att handla något från i fjol eller i år. Vill man däremot hitta en bräda som är kul för manövrar men som även funkar att åka runt lite sådär allmänt på så tror i alla fall jag att en 2-4 år gammal freestyle-bräda kan vara ett helbra köp. Kolla bara skicket lite extra noga eftersom de i många fall får lite mer stryk än en “vanlig” bräda. Typ nosen är värd att kolla in…

    Något som jag dessutom tror har förbättrats ganska mycket på freestylebrädor är vindregister. De både planar tidigare men är trots det lättare att kontrollera i mer vind. Jag seglade en Mistral Score 111 för några år sedan (tre?) och den var väldigt skoj tills det började blåsa lite mer, då blev det studsigt. Likadant med en annars skojig AHD (MaxxRide 62 tror jag det va). Även om min nuvarande JP Freestyle 115 inte heller är någon höjdare i mycket vind (femhalv-segling) så är kontrollen bra mycket bättre än på Mistralen och AHDn, dessutom så planar JPn tidigare.

    För övrigt så tror jag att du som första freestyle-bräda kan leta efter något som är minst 100L och 60 brett i början, gärna större. Ju större bräda, desto enklare att lära sig. Till å med Matt Pritchard kom med liknande tips på Gaastras forum, typ “Go big!”. Jag är ju i hög grad på “segeltrickstadiet” å dår är det fint att kunna snubbla runt med fötterna på en lite bredare och lättflytande sak. Hopptrick är det en bit kvar till, för min del… 🙂

    För mig så har införskaffandet av mer freestyle-betonade grejor varit ett personligt lyft. Jag seglar när det blåser och lär mig nya saker varje gång. Det var länge sedan jag badade så mycket som förra säsongen, samtidigt var det en av de roligaste på länge och även dagar med tveksam vind var kul för då var det bara ut och testa lite lättvindsmanövrar. Mycket skojigt. Någonstans inbillar jag mig dessutom att lite manöverträning gör mig till en bättre vindsurfare sådär i största allmänhet. Bra blir jag aldrig, men mindre dålig är ju alltid rätt!

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 11:32 som svar på: Victory for EXOCET TF100 in Martinique

    Ja, va f-n. Man måste väl testa alla aspekter av sporten!

    Dock dröjer det nog några år, typ tre. Då har ja å frun kanske lite mer koll på kidsen å så. Eller så har kidsen lite mer koll på oss (det mest trovärdiga alternativet). Då har ja nån slags plan om att handla en formula, lättvindsåka lite och tävla i typ mellansvenska eller vad som finns 2006. Vi får se.

    Löftet till mig själv är att först skall jag lära mig lite fler manövrar och, framförallt, loopa. Hela min utrustning handlar egentligen om att loopa, utan att jag lyckats. Hittills. Smart, va? Och med väl passerade tretti bast så börjar tiden bli knapp…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 09:51 som svar på: Vilka segel till TT M

    Ja, ett litet. Skulle rekommendera ett Expression 6.7 istället för Jet om du vill ha ett lite mer manövervänligt segel. Dessutom tror jag att Expression matchar TT:ns karaktär bättre.

    Dessutom – du har inte övervägt Expression 6.7 och 5.7 istället? Skillnaden i storlek mellan 5.7 och 5.4 är ju inte sådär jättestor och Expression samt Search lär vara hyggligt snarlika. Dessutom så sparar du pengar (Expression är billigare än Search) och får två segel i samma linje, bra när man lär sig en segelmodell lite bättre.

    Har ett par duktiga (en riktigt duktig) surfpolare som kör Expression och de är helt klart nöjda. Den ene körde dessutom RRD TT M förut (nu kör han RRD 03). Har gjort att jag själv valt Expression (6.2 kommer att köpas, 7.2 senare).

    6.4 Jet till 5.4 Search lär inte vara några som helst problem. Jag kör mina goa NR 6.2 till NR 5.4 just nu och det är helt smärtfritt. Gapet skulle faktiskt lätt kunna vara större. Och då är NR 6.2 säkerligen ett mindre stabilt segel än Jet 6.4.

    Så, ur mitt perspektiv är segelvalen för din bräda snarare:

    Expression 6.7 och Search 5.4
    eller
    Expression 6.7 och 5.7
    eller
    Expression 6.2 och 5.2 (det jag skulle ha valt om jag redan hade 8.0 och större bräda, men du är tyngre än mig varför 6.7 är klart intressant – alltid kul att åka mindre bräda!)

    och om du nu av någon anledning kärat ner dig i Jet så tror jag på fullaste allvar att Jet 6.9 och Search 5.4 fungerar helt OK (nu har du ju iofs 8.0 oxå, så Jet 6.4 är nog vettigare ur det perspektivet, men jag tror fortfarande att Expression är ett bättre segel till brädan).

    Nu ställde jag väl till det? 😉

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 09:33 som svar på: Victory for EXOCET TF100 in Martinique

    Liten kommentar bara. Han hänvisar till “Mistral Midwinters” där konkurrensen inte var så hård. Tävlingen som gick nu var “Calema Midwinters” (jag har själv blandat ihop de) med 6 av topp-tio formula grabbsen på plats. Där kom Patrice på 13 plats efter sådana storheter som Chris McGrath, Leonardo Rebello och Devon Boulon (asch, nu retas jag bara :-).

    http://www.calema.com/MW2003RESULTS.htm

    Som formula-aspirant (om några år när kidsen är större) så är det som gläder mig överlägset mest det faktum att det var hyggligt blandat med brädor och segel i toppen. Ett bra tecken på en fungerande tävlingsklass, tycker jag.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    7 mars, 2003 vid 08:25 som svar på: Vilka vågbrädor från typ 94-97 är bra?

    Själv seglade jag Fanatic Fly (253 och 258 samt 259) några gånger och tyckte de var bra. Bäst gillade jag nog Fly 258, en shape som verkade leva kvar i några år (blev väl sedan Rip 258 med små, om ens några, förändringar i shapen). Mig veterligen höll de hyfsat oxå.

    En annan “het” bräda från 1996-97 var väl AHD 255? Höll väl varken bättre eller sämre än någon annan, men några rysligt duktiga fransoser seglade på den sommaren 1997 i Guincho.

    Tror att brädor från just 1996-97 kan vara värt att kolla efter, de började hålla lite bättre då och “standardbrädor” för vågsegling hade tagit över ordentligt.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 10:29 som svar på: RDM förlängare +40cm?

    Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm… inte helt lätt…

    Men rätt mast till det segel du använder mest är ju oftast rätt. Därför skulle jag nog, i din situation, handla en 430 mast till 5.4 först för att sedan komplettera med en 400 mast. 4.7 lär vara OK med 430 masten, men fundera på en 400 mast oxå.

    Det finns dock ett skäl som skulle kunna vara rimligt till att skaffa en 400 mast först, om du inte väger mycket så kan en fyrmetersmast funka fint med din 5.4. Då bör du nog testa först, dock. Men om det är 430 som rekommenderats, så köp det. Är mitt råd.

    Hellre två “normala” master i rätt längd än en supermast i fel längd, är väl min princip. (har faktiskt testat det själv och upptäckt att seglet var bättre med en 15% kolmast i rätt längd än med en 75% i fel längd…).

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    4 mars, 2003 vid 08:18 som svar på: att landa hopp!? rekord?

    Nej. Bilden är sann. Han råkade ut för kraftiga uppvindar på kitebeach, maui. Stor tur som överlevde.

    Surfa På! (fast kanske lite närmare vattnet/marken… 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    26 februari, 2003 vid 20:18 som svar på: guincho?

    Med största sannolikhet – nej.

    Maj – då brukar det börja
    Juni – ofta bra
    Juli – normalt sett säkrast
    Augusti – säkert så länge värmen håller i sig
    September – punkan smyger sig på

    Läs mer om Guincho under “resmål”.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    26 februari, 2003 vid 20:15 som svar på: SA överskattat?

    Man får tacka ödmjukast för alla inlägg! SA står härmed kvar på listan…

    Ursäkta min “frånvaro” från eget inlägg, men har inte kopplat upp mig på några dagar…

    Ett tungt skäl till att Sydafrika lockar är att en kompis bott där i flera år och gett oss fina tips om lokal och leverne, men att seglingen är bra visste jag ju. Det är väl det där med vindsäkerheten som Lars K. är inne på samt att en tripp till varmare vatten onekligen lockar… (öh, Maui?)

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    19 februari, 2003 vid 14:29 som svar på: Toyota model F -88

    Har tillbringat många mil i en model “F”. Skatt å försäkring har jag ingen aning om, men det lär inte vara något speciellt.

    Några punkter:
    – Maskinellt oerhört driftsäker. Går och går och går och går… (trots, ähum, viss misshandel från förarens sida)
    – Kylaren sitter lite illa till under själva bilen. Den “skitar igen” och kylarbyte blir ofta aktuellt. Egentligen det enda “mekaniska” problem som jag känner till med den.
    – Rost, kolla noga. Vissa exemplar av model F verkar rosta rejält, andra klarar sig fint
    – Halvdassiga vägenskaper, mycket lätt bak + bakhjulsdrift gör det till en dålig vinterbil. Ingen bil att ta ut på Krister Klännings “grusväg i skogen” för rallyrepor, precis.
    – “Bäddbar” inuti, sovit bra i bussen många gånger.
    – Toyotas reservdelar är inte de billigaste.
    – Säkerheten är väl, ähum, sisådär, skulle inte vilja frontalkrocka med en “model F”, men det är väl bättre än en folkabuss i alla fall…

    Sammanfattat en klart duglig surfbuss som är driftsäker och enkel att äga. Finns sannolikt att hitta till mycket lågt pris. Nackdel är väl motorns (kylarens) placering, eventuell rost samt säkerhet.

    Allt handlar ju om pris, dock misstänker jag att man kanske kan hitta en “riktig” buss (VW, Toyota Hi-ace eller annan) till liknande pengar och det kan vara ett bättre och lite säkrare köp.

    Lycka till!

Sida 371 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.