dr-masse
Forumsvar skapade
-
Enkelt. Ta reda på var jag befinner mig under säsongen. Sen åker du till exakt motsatt ställe.
Näe, men allvarligt talat så är ju vinden inte så särskilt förutsägbar i vårt sköna land.
Dock verkar ju vår + tidig sommar vara vindsäkert på Öland (Haga Park). Även Gotland har jag fina erfarenheter av tidigt på säsongen. Skåne verkar ju kunnna bjuda på vind oavsett säsong om man kan åka lite bil. (hade inte Skåne en väldigt bra sommar i år?).
Västkusten verkar ju vara lite av och på. När lågtrycken från Nordsjön väl rullar in så blir det ju ofta bra, ibland under längre perioder. Fast de senaste två säsongerna verkar inte ha varit några höjdare, frånsett enskilda dagar? Tittar man strikt på vindstatistik så verkar ju Orust och Tjörn bjuda på mycket vind i förhållande till övriga landet.
Sedan finns ju alltid sådan där underliga ställen som på vissa vindriktingar ger mer vind pga lokala förhållanden. Ett bra exempel är väl Fituna söder som Stockholm som i maj/juni vid vackert väder och sydliga vindar nästan ofelbart bjuder på fin bris och mer därtill. Finns nog en hel del ställen liknande detta.
Själv har jag upplevt ett lustigt lokalt fenomen i Skanör där det blåste 6-7 sekundmeter vid själva hamnen och när vi åkte en fjuttig bit till Höllviken så var det snarare 10-12 istället…
Surfa På!
-
Ja, för fan. Glömde ju Acid 77an. En favoritbräda i vinterteorin.
Surfa På!
-
Innan du handlar annan bräda eller nå’t tycker jag absolut att du skall testa med att skruva i en lite större/kraftfullare (öh, “powerful” på svenska?) fena.
Själv skulle jag köra runt en 24 fena av “onshore” karaktär med 5.7 på den brädan (för bättre höjdtagning). En fena som ger mer “tryck” kan göra att brädan lyfter lite mer och känns mindre seg med stora segel.
Jag har 20, 22 och 24 till min RRD CultWave 55 och tycker det är ganska stor skillnad i hur brädan beter sig med olika fenor. Hade jag exempelvis 22 som störst så skulle jag få svårare att ta höjd med större segel. Den största skillnade med en lite större fena är just höjdtagning och planing, tycker jag.
Lycka till å Surfa På!
-
Oj! Vilken skön prylfråga såhär i vintemörkret.
JP FS 113
Mistral Razor 8’4”eller
Fanatic Skate 112 ltd
Goya 86eller
AHD Maxxride 70 DT
AHD Maui Force 8’4” eller Attitude Wave 58eller
Exocet Compact Move 115
Exocet Universal Wave 78 (egentligen är nog Original Wave bättre för mig, men Universal är ju fräck)eller
Naish SuperCross 8’8”
Naish Wave Quest 254eller
RRD AvantStyle XL
RRD FreeStyleWave SSå mycket skoj, så lite tid (eller, öh, pengar…). Skall fundera på någon härlig teoretisk rangordning… 🙂
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem11 februari, 2003 vid 13:45 som svar på: Starboard Formula 147 vs. Fanatic Falcon T²Kool fil att ladda ner, som formula lekman är ju även jag intresserad av hur 147an kommer att funka. 232cm ÄR kort… om den dominerar lär det påverka både det ena och det andra framöver, hypersonicen kanske bara är början…??
(tänk om man för fem år sedan hade påstått att “jodå, man kommer att segla 230 långa och en meter breda brädor med tolvhalv och när det brallar i ordentligt så blir det en lite mjukare sjuttifena med nionoll istället”…”du borde sluta röka på innan du pratar vindsurfingens framtid, hörrö…”)
Förresten, vann inte Steve Allen formulakoppen i PWA oxå? Eller? Ere samma som eurocupen?
Surfa På!
-
Just nu har jag endast en oseglad fena. Det är helt klart rekord för mig. Det brukar vara minst ett par segel, någon mast och en bräda… typ…
dock tror jag mig veta att du ligger hyggligt till i denna “tävling”… 🙂
Surfa På!
-
Jag har en JP FS 115 som är inhandlad utifrån ungefär samma önskelista. Dock är väl höjdtagning sådär, men ingen någorlunda manövervänlig bräda är väl någon höjdtagningsraket, precis. Fast ibland funderar jag på att skruva i en mer freeride-orienterad fena för de där dagarna när jag skulle vilka kunna ta lite bättre höjd (typ en 36-38 fena istället för den 30 fena som används nu). Lite andra fenor än vad brädan kommer med är ju ofta ett enkelt sätt att bredda brädans register.
En stor fördel som JPs freestylebrädor har, tycker jag, är att de både är skojiga för enklare trick (min nivå, typ) men samtidigt är skoj att åka rakt fram på. Tack vare snäppet mindre “extrem” design (jag jfr med exempelvis Naish Flying Pig, Mistral Twister) och möjlighet till både mer free-ride orienterad och manöverorienterad placering av fotstropparna så kan man ha mycket kul med de. Visst, ibland saknar jag den där riktiga “svängen” i brädan, men får i gengäld en bräda som är hyggligt snabb och skoj rakt fram. Lätthoppad är den oxå, det gillar jag.
För de segelstorlekar du anger skulle nog en JP FS 105 kunna vara nåt (eller 103 som den heter i år). Jag upplever min JP FS 115 som lite stor för 5.4 och du anger ju 6.7 som störst. Misstänker du att det kommer att bli mer raktframåkning än svängande och trickande så kanske du skulle fundera på något som en JP Carve 104 som ju är lite mer fartbetonad.
Andra tillverkare har ju fina brädor oxå, det jag försöker peka på här är att en “normal” freestyle kan vara ett hett alternativ om du vill ha hygglig fart med mycket manöver. För mer fart kan något som en JP Carve vara bättre för dig.
Se brädorna lite som exempel och något jag råkar ha erfarenhet av, kanske kan det vara något att utgå ifrån.
Lycka till å Surfa På!
-
Det är skönt att konstatera att man har sina teoretiska övermän här på konfen… min prylfanatism framstår som oerhört subtil och kontrollerad i sammanhanget, he, he.
(och Ola, det är nog bara du, och jag och S.., som är intresserade av den artikeln. Men två läsare är ju inte fy skam, jag brukar ha en läsare som tycker att jag är en kul kille och då inkluderar jag mig själv i antalet läsare)
Kanske ses vi i Guincho i sommar? Har påbörjat en “mjuk” övertalningskampanj där hemma, den här vintern är min bästa vän just nu för att sälja in lite Portugal i sommar… 🙂
Surfa På (nya grejor ;-)!
-
Inte för att jag är någon fristilare, men jag har kört 64an och köpte min freestyle på ungefär samma grunder som dig (lättvindskomplement till min 255 vågis). Om du skall beställa en goya 255 samtidigt så tycker i alla fall jag att det lätt är 64an som gäller för en man med din vikt å längd. Själv upplevde jag 64an som förvånansvärt “liten” men samtidigt ändå väldigt lättplanad. Kul sak med sjunoll och sexnoll, blåser det mer så är det bara å plocka fram goyan.
Dessutom är det aldrig fel med lite marginal, blir det mycket sjunoll segling så kommer du gilla 64an mer än 61an.
Framåt med Skate 64 är inga problem, har en kompis som regelbundet loopar den…
Detta tror i alla fall jag blir fint.
Surfa På!
-
TP Design (förut Sihab, tror jag) med Tomas Persson som ägare betalar för rätten till varumärket Simmer på någe vis. Därav kontor i Sverige och Halmstad.
Lokal kontakt i Sverige är generalagenten och det är Surfers Paradise (Surf Import Sweden) med de butiker som tillhör detta importsamarbete (Skidsport, Helgasjön).
Är ju lite kul med märken som har “svensk” anknytning – Simmer och AB+. Tycker i alla fall jag.
Så har jag fattat detta.
Surfa På!
-
Tack för att du tyckte inlägget var skapligt läsvärt. Hmmmm, nu när du skrivit vilka grejor du har så kanske tänket att skaffa en nyare bräda istället för dessa inte är fel.
Tigan 260 (jag har seglat några gånger på den) är ju rätt så gammal och passar pga mastskenans placering, outline, volymfördelning och bottenkurva (öh, alltihop…) ganska illa, nästan inte alls, med moderna segel. Den är, enligt min mening, “för” gammal för att vara värd nyinvesteringar i form av riggar och fenor. En klassiker, men tiden har sprungit ifrån den. Copellon var ju en rysligt vass bräda på sin tid (jag tycker fortfarande de är väldans läckra), men lite begränsad i sitt användningsområde. Ingen manöversak, precis. Men den är modernare än Tigan och borde funka hyggligt med moderna riggar.
Faktiskt så tror jag att en hyggligt modern (upp till säg en tre-fyra år gammal) bräda mycket väl kan ersätta båda dina nuvarande brädor, typ de du redan kikat på (Carve, Cross, Skate och andra liknande saker med typ mellan 100 och 120 liter). En bräda av det här slaget skulle dessutom matcha ditt nya Fly 6,8 väldigt bra, tror jag.
Någon Anonym skrev ju här att han hade köpt en fresstyle på 105 liter som han tänkte köra 5.2, 6.3 och 7.5 på. Visst, han kommer kanske att missa någon dag med mycket vind (fast det mojnar ju alltid lite!) men annars tycker jag att det är tänkvärt. En bräda, tre segel som täcker det mesta. Dagar med lite vind gör han någe annat (eller går ut och lättvindstrickar lite) och vindsurfar istället när det är “bra”. Dessutom är detta en utrustning som utan överdrivna investeringar går att hålla modern. Kanske kan detta vara en väg för dig?
Så – min slutsats (just nu, i alla fall… 😉 av detta är:
Har man råd och plats, köp två brädor. En för lättare vindar (stor freeride/formula eller en stor freestyle) och en för mer vind (vågis/freestylevågis). Detta kräver typ fyra segel (lättvind, vind, mer vind, mycket vind), två-tre master och minst två bommar. Täcker väldigt mycket (allt?) av de förhållanden man kan råka på.
Vill man däremot köra “slimmat” så köp en bräda som har ett brett register (freestyle/freemove/freeride) och tre riggar (vind, mer vind, mycke vind). Här bör man klara sig väl med två master och ofta räcker en bom. Täcker mycket, men man får nöja sig med att plana lite senare och kanske inte kunna segla när det blåser 15 sekundmeter +. Men enkelt välja segel, lätt å packa och smidigt!
(sen finns ju alltid de som vill ha exakt rätt prylar hela tiden och därför tycker att allt under fem brädor och tio kompletta helkolsriggar är otänkbart, men det är en annan diskussion… 🙂
Här får du själv funta på vad som är intressantast för dig. Nackdelen med detta kan väl vara att om man först bestämmer sig för den “slimmade” vägen så blir det lätt fel om man ångrar sig. Brädan man valt blir väl “nära” en liten eller stor bräda, riggarna ligger lätt lite fel i storlekar till tänkbara komplement.
Själv skulle jag nog i ditt fall (och med din vikt) köpa en 100 liters sak som med lätthet ersätter Tigan samt behålla Copellon. Den kan fortfarande vara mycket skoj att bränna runt på! Sedan skulle jag ta mig en funderare på att så småningom ersätta Copellon med en större bräda.
Lycka till å Surfa På!
(för övrigt bör alltid mina inlägg tas för vad de är, personliga betraktelser av vår sköna sport, några “biblar” lär de aldrig bli… 🙂
-
Huruvida cross 110 blir för “nära” eller inte beror väl på vilken typ av segling du vill att brädan skall premiera. Om det är segling med 6.6-6.9 så är det ju den som gäller. Är det däremot viktigt att den är fin med femtvå så är ju den mindre modellen förmodligen bättre.
Min erfarenhet är att när det väl tutar i (stadigt över åtta-nio sekundmeter) så kan man ofta åka lite mindre bräda än man kanske tror och ha skoj!
Du väger ju tio kilo+ mer än mig så en Cross 100 bör du kunna köra i rätt mycket vind å ändå ha mycket skoj på. Du har inte funderat på en liten freestyle, förresten? Typ en WaveSkate? Kanske lite liten? Men skoj!
Kul med återfallssurfare! Själv har jag precis fått andra barnet och lär få en lite “annorlunda” säsong… men snart är vi tre istället för en som surfar i familjen!
Surfa På!
-
Ja, du borde plana i 5-6 m/s med nionoll och en bräda som StingRay eller liknande (Stingray 150 eller 170 i alla fall). Naturligtvis spelar faktorer som hur byig vinden är, om vi pratar 5-6 m/s som minst och hur vattnet är. Platt och fint = lättare att plana i mindre vind. Tror att det kan vara ett fint komplement till din “lilla” bräda.
Jag är tämligen säker på att jag “gick igång” i just 5-6 m/s med min AHD FreeDiamond 70 och ett 8.5. Och med snäppet större (9.0), lite bredare och modernare bräda (Stingray) samt djupare fena och mindre vikt än mina 75 kilo så…
Är du nöjd med din Stinger så är det klart att du skall köra vidare på den! Ibland är det så skönt att ha gamla trotjänare som man “kan” och gillar, min RRD Cultvåg lär nog hänga med ett tag.
Surfa På!
-
Intressant diskussion! Självbedrägeri är fina grejor och ger oss många fina argument till diverse investeringar här i livet. 🙂
Det här blir ju helt och hållet utifrån min erfarenhet, så det är ju bara att kasta sig över mina tankar kring detta (vetenskapligheten är väl sådär halvrisig… eller helrisig… )
Helt klart är ju att “äldre” segel (typ mer än 5-6 år gamla) gick igång tidigare. Frånsett annorlunda design så gjorde annorlunda böjkurva på masterna, tighta akterlik samt mer buk i seglen att typ en äldre sexhalva går igång lika tidigt som en modern åttanolla, typ (egen erfarenhet av freeride/freerace segel med cambers, ART, Neil Pryde och Gaastra). Samtidigt har det moderna seglet ett mycket bredare vindregister och betydligt bättre kontroll när vinden tilltar.
Numera seglar jag titt som tätt (eller, öh, när det väl händer) med ett 7.0 freestyle-segel i vindstyrkor som för inte allför många år sedan var givna för mitt grymma 5.8 slalomräjsing segel. Sedan kan man ju alltid diskutera om man egentligen inte skulle vilja köra mindre segel då, men jag uppskattar mycket att seglen är såpass stabila att ganska stora vindökningar många gånger går att hantera genom att dra lite i uthalet. Viss skillnad mot förr, för min del i alla fall…
Löftet om mer seglingsdagar med större grejor tycker i alla fall jag är ett löfte som till stora delar håller. När jag gick från en Bee 274 (ca 105 liter) och sjunoll till en AHD FreeDiamond 70 och åttahalv så utökades min tid på vattnet REJÄLT. En försiktig uppskattning är att tid med planing under liknande förhållanden utökades med ca 50%. Detta eftersom känsligheten för “vindhål”, vinden är ju som vi alla vet mycket sällan konstant, minskade radikalt. Dessutom gav det större seglet i kombination med bredare bräda och djupare fena höjdtagningsegenskaper som Been inte var i närheten av. Mycket skoj att kunna bränna runt och utöka sina spots, tyckte jag. Och då hade ju inte jag några särskilt “stora” grejor…
Och ger man sig på riktigt stora grejor, riktiga formula-prylar eller liknande, så kan man plana och åka fort i nästan löjligt lite vind. För att inte tala om höjdtagningen, det är en upplevelse. (jag har bara testat formula ett par gånger med tio kvadrat som störst)
Men visst, en upptäckt var ju att AHDn och åttahalvan blev riktigt skoj först i en sju-åtta sekundmeter och då hade ju även Been och sjunoll funkat… 🙂
Fast vill man ha mer planing och dagar på vattnet så måste jag säga att moderna segel och brädor har kapaciteten att ge just detta. Och dessutom fungerar när det blåser mer. Att köra en 80-100 cm bred sak (freeride eller formula) med nio-tio kvadrat rigg från fyra+ till åttanio sekundmeter funkar mycket bra. Helt realistiskt, i min ögon, är att gå från nio kvadrat (eller större om vi pratar räjsrigg) till typ sexnoll-sexhalv (beroende på segelmodell).
Fast trots att jag tycker att moderna “lättvindsgrejor” funkar och ger mer segling så har jag till del valt bort det. Ibland förundrar jag mig själv genom min oerhörda inkonsekvens 🙂
Jag har en Freestyle 115 liter och sjunoll som störst numera. Och hur kommer det sig? Någonstans bestämde jag mig för att pröva lite annan typ av segling och lära mig lite nya manövrar. “Utvecklas”, var det viss nån som sa. Beslutade mig även för att ha en “största” bräda som skulle kunna funka bra för hopp, även om AHDn gick helt OK att hoppa med så var den liksom inte avsedd för det. Dessutom upptäckte jag att med lite teknik så fick jag en Freestyle-bräda med sextvå att gå igång i bara knappt ett par sekundmeter mer vind än med min AHD och åttahalv. Det var en ögonöppnare, faktiskt. Så jag bestämde mig för att “ta” smällen att plana mindre till fördel för att ha mer skoj när de där vindbyarna väl kom. Således är jag numera helnöjd med att plana 30% och roar mig med diverse lättvindsträning där emellan. En, för mig, helt annan typ av segling men det har varit väldigt skoj.
Om jag blir omseglad? Jajamensan, precis hela tiden.
Så – allt det här är ju lite en fråga om filosofi och vilken typ av segling man är ute efter. Samt hur biffig man är som grabb (jag är tunn å klen).
Vill man åka runt och få ut många seglingsdagar så skulle jag rekommendera typ 75-85 bred bräda (farligt, det här med mått, det ändras ju hela tiden 😉 med en nionolla på. Den kör man på tills det är dags att ta klivet ner på smågrejorna, vilket mycket väl kan vara en 85-90 liters sak med sexnoll-sexhalv och mindre. Eller så kan man träna roliga trick med sextvåan på bredbrädan, skoj det med.
Med två brädor och fyra segel kan man idag täcka in oerhört mycket segling, anser jag (utgår från mina 75 kilo och förhållanden) med ett modernt “brännarunt” kit:
1 st bredbräda för att bränna runt med (75-85 bred, 120-150 liter, bredd viktigare än volym)
1 st onshore-vågis/liten freestyle/liten freeride (runt 85 liter)1 st runt 9.0 räjs/friräjs segel
1 st 6.0 – 6.5 freestyle/våg/freemove segel
1 st femnoll – femhalv våg
1 st fyrhalv vågAlternativet, som jag valt, är att gå mot en något mer “manöverorienterat” kit och snickra ihop något som (mitt “kit” inom parentes)
1 st stor freestyle/freemove (JP FS 115 för mig)
1 st 85 liters bräda (en RRD fiftyfive finns i förrådet)med segel som
sjunoll – sjuhalv freemove/freestyle segel (NP Soul sjunoll)
sexnåt, femhalv, fyrhalv våg-segel. (NP NR 6.2, 5.4 och 4.5)Funkar fint!
Bara för att exemplifiera (inte rekommendera!) och förtydliga så har jag roat mig med att översätta “brännaruntkitet” till “riktiga” prylar:
1 st Fanatic Sting Ray 170
1 st Fanatic Cross 901 st Neil Pryde V8 9.0
1 st NP Expression 6.2
1 st NP Expression 5.2Detta kan MED LÄTTHET bytas ut mot liknande grejor av andra fabrikat och är ett EXEMPEL! Även ÄLDRE (men inte för gamla) jämförbara grejor är ju TOKRÄTT att kika på om ekonomin, och många gånger förnufter, vill ha ett ord med i laget. Många kan med fördel snegla på riktiga formula-grejor, andra är mer betjänta av lite mer lättseglade och mindre omtåliga prylar. Och så finns det alltid dom som har möjlighet till riktig vågsegling när det blåser och behöver tänka på det.
Faktiskt så kan nog många skippa fyrhalvan (sparsamt använt segel för många i vårt land) och på så vis med tre segel täcka vindar från fem till typ femton sekundmeter. Inte illa, tycker jag.
Ja, det blev ju en himla lång harang det här. Igen. Egentligen ville jag bara säga två saker:
1. Moderna grejor GER roligare och mer segling så länge det passar en förmåga och förhållanden
2. Låna polarens lila-gröna Stinger nästa gång och låt honom köra på dina. Erbjud honom sedan ett kostnadsfritt byte och se hur han reagerar…Och till upphovsmannen av denna tråd; har du råd att ha två brädor med rätt riggar så ger det alltid mer varierad och roligare segling än att bara ha en. Jag har testat båda alternativen och två brädor är bättre. En för mindre vind och en för mer vind. En bredare och mer lättseglad bräda kommer att hjälpa din utveckling, framförallt om du har råd med en lite större rigg till den. Dock kan du med fördel börja med det du har och känna hur det funkar. En Cross 110 tycker kanske jag ligger väl “nära” den bräda du har i storlek.
Ytterligera en fundering jag har är hur gammal din Tiga är? Och vad är slalombrädan för modell?
Självklart kan du köra vidare på din 125 liters bräda. Det bästa du kan göra är nog att försöka få tillfälle att testa en modernare bräda och se hur du upplever skillnaden. Först då kan du nog avgöra om det är värt att köpa nytt.
Mycket tyck å tänk här, vi får väl se vart det tar vägen… Det SNÖAR ute.
Surfa På!