dr-masse
Forumsvar skapade
-
Kan väl bero på att det är skillnad på privatimport och företagsimport. Borde faktiskt kunna funka. Brorsan har ju en firma… som tar in sportprylar… hmmmmm…
Vad gäller skick så var min tanke att brädan skulle skickas till Svea som om den redan var min egen… lite sand på stropparna å sånt… Har jag som privatperson köpt och använt en pryl utomlands så är det annorlunda…
(oj, oj, inspirerar jag till fusk här, nej, nej… 😉
Surfa På!
-
han får väl skicka den som begagnat skräp… 🙂
Jag tog priser rakt av från prislistan, med tull å moms kan det bli surt. Vad är momsen på NZ? Egentligen fattar jag inte varför jag skall betala moms på frakt och på en vara som jag köpt med moms i annat land, men det är väl en annan historia…
Hur har ni löst det när ni tagit hem brädor?
Surfa På!
-
Slutnota tutti för slalom raketos i Sverige är 1180 USD + 265 USD för frakt. Summa 1445 USD vilket blir 12472 SEK (kurs 8.63). Dyrt, men inte horribelt… 😉 Go, Ericsson, go!!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem13 januari, 2003 vid 08:22 som svar på: Nytt förslag till Amatörregler i SWT-FormulaÅ här lägger jag mig som icke-formula seglare glatt i diskussionen. Har ju ändå kollat ett par gånger och polare som kör (får man skriva då?) 😉 Nästan expert, med andra ord. Eller inte, nej just det.
Låt amatörerna köra ett varv mindre, helt enkelt. Är det kort bana förmodar jag att pro kör tre varv (annars blir det väl löjligt kort), då kan amatörer åka två.
Känner igen problemet med att amatörerna inte får tid till att pausa lite mellan räjsen annars, vissa står ju till å med över nån segling för att hinna ta igen sig/rigga om/grina lite över sin oförmåga (väl det som passar!).
När mina kids å sånt är på plats har jag långt gångna planer på att köra lite amatörräjsing, därför tycker i alla fall jag att förslaget om att låta amatörerna köra ett varv mindre låter mycket sunt. Om inte annat så slipper man bli varvad av hela startfältet :-). Dessutom kan man ju lägga lite tuffare banor för pro-klassen på detta sätt, men behöver ju inte ta riktigt samma hänsyn till amatörerna som ändå kör ett varv mindre.
Surfa På!
-
He, he, ligger väl nära sanningen… Dock var min “förra” bil onödigt dyr den med… helst skulle jag vilja åka rishög men som familjefar blir prioriteringarna lätt justerade av någon slags verklighet… 🙂
Alternativet var två bilar, en bil borde vara billigare (hoppas jag!!).
GetWet verkar ju ha en raket70, den hade varit kul ända tills jag skulle fixa försäkring, nuvarande premie är tillräckligt sur.
Surfa På!
-
Thule är bäst, vilket bevisas av att Robby Naish besökte fabriken utanför Värnamo (dåvarande sponsor) tidigt åttital. Har krökt ett antal andra räcken, Thule har klarat sig.
Idag har det handlats en begagnad V70 som skall få njuta av mina Thule-räcken under lång tid framöver. Den har dessutom dragkrok, vilket är en fördel då jag spanat in getwets släpbygge och känt inspiration… (det är dessutom till stor del getwets “fel” att det blev en V70, det där med att kunna fälla framsätet väger tungt!).
Surfa På!
-
Som så ofta förr finns det inga enkla sanningar kring cambers…
Här på konfen förekom en diskussion runt detta som kanske kan vara värd att spana in: (den är lite lång)
http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=1&Board=konfen&Number=86927
Generellt sätt så handlar seglets fart och vikt mer om användningsområde och design än om det har cambers eller inte. Dock är cambersegel ofta just lite tyngre och med god stabilitet och fart i tankarna. Själv tycker jag att no-cam segel idag är såpass bra att för mig är cambers egentligen endast aktuellt i tre fall:
– Stora segel (över åtta – nio kvadrat)
– Tävlingssegling (formula)
– Åka fortsomfan på slalomraket (speedsegling)För samtliga dessa tre så är camberfritt ett alternativ, dessutom. Det är väl nästan bara om man tävlar (formula) eller verkligen vill åka riktigt fort på sin fintrimmade slalombräda som cambers är i stort sett nödvändigt. Men som för att krångla till det ytterligare så har det på sistone dykt upp segel med cambers som är lätta, hyggligt lätthanterliga och enkla att rigga (typ Gaastra Swift och Neil Pryde Spirit). Typ det som no-cam segel ansetts vara så bra på… Inte lätt, det här med enkla sanningar!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem10 januari, 2003 vid 10:53 som svar på: vad planerar ni att köpa för nytt material ?I år känns det som om budgetens mörka mantel kommer att styra mina surfinköp något… 🙁
Tänker därför satsa på det där runtomkring som brukar förbises i normala fall. Typ fenor, hängsele, mastfötter och annat smågodis. Bättre än inget!
Eventuellt måste min NR 6.2 bytas eftersom den har seglats mycket. Svåra beslutsvåndor kring detta…
Surfa På!
-
En lite ljusare version bifogas… (undrar om det funkar?)
Surfa På!
-
Ha, ha! Den var kul!
Oj, oj, oj, oj, oj, oj vad lite jag bryr mig om vilket segel som är bäst eller “testvinnare”. NP får gärna vara sämst. Mitt gamla Hy Line Tarifa får gärna “vinna”! 🙂
Trist på jobbet gör att man kan lägga läbbigt mycke tid på å nagelfara tyska surftest… 🙂
Min poäng var egentligen väldigt liten och enkel – ser ingen större vits med att dra för långa slutsatser av vare sig staplar eller text i tester. Åsså var jag lite frågande till din utnämning av Hot som testsegrare genom att lägga ihop poängen i staplarna, något som jag menar inte funkar. Enkelt.
Segla är det som gäller, det nätta istäcket och -18 grader håller dock emot något.
Hur blev det här så här långt, egentligen?
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem3 januari, 2003 vid 08:54 som svar på: Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!Innan du handlar GUN vill jag bara göra ett litet tillägg (eller en förstärkning av Addes synpunkter… :-). North är kända för sina lite “udda” master vilket innebär att deras segel sällan funkar som de ska på andra master än North. Så i ditt fall skulle jag absolut först kolla in North-master att köpa (nya äldre, beggade eller nåt) innan jag köpte master av ett annat märke. Inge fel på GUN, men liksom de flesta andra på marknaden förekommande mastmärken lär de inte funka sådär superbra till dina North-segel vilket ju är lite synd om du ändå tänkte lägga pengar på nya master.
Om du vill kan du ju börja med att köpa “rätt” mast till femnollan och använda den med variotopp till fyrnollan. Visst, fyrnollan blir inte perfekt men går OK att segla med och du lär använda femnoll klart mer än fyrnoll….
Addes förslag om att försöka hitta “rätt” North master som rekommenderades till seglen det år de tillverkades är den bästa, i mina ögon. Typ en sån där 440 mast. Personligen tycker jag att den klart största nackdelen med North är att de är så “beroende” av sina egna master (har väl iofs minskat något, men ändå).
Nu var ju GUNs korta master lite styvare, kanske någon har kört dessa med North och har positiv erfarenhet av det?
Surfa På!
-
Jo, jag kollade de rätt så fåniga staplarna. Undrade bara varför du såg psyclone som “testvinnare” när expression av testarna själva utses till “inofficiell testvinnare” i texten för det seglet?
Även om staplarna är fåniga så brukar surf påpeka att man inte kan räkna ihop de och på så vis få fram en testvinnare… 😉
Litet exempel:
Killersail 5.5:
überspeed:
– – – – – – – – 8manövertauglichkeit
– – – – – – – – 8superloopinggeprüft:
– – – – – – – – 8ausstattung:
– – – – – 5Zumma 29
Fettosail 5.6:
überspeed:
– – – – – – – 7manövertauglichkeit
– – – – – – – 7superloppinggeprüft:
– – – – – – – 7ausstattung:
– – – – – – – – – 9Zumma 30
Alltså, “Fettosail 5.6” får i mitt alldeles egna hemsnickrade stapelexemepel sämre i allt utom “ausstattung” men kan ändå utnämnas till “testsegrare” pga högre totalpoäng i staplarna?!? Knappast. Överhuvudtaget skall man nog vara lite försiktig med att dra slutsatser av sådana däringa staplar, mest kolla om det är uselt eller hyggligt… 🙂
Men jag håller med om att det är kul att få en hint om vad som funkar, det var ju därför jag köpte blaskan!
Surfa På!
-
Vann och vann… om något segel utnämndes till testvinnare så var det väl snarare Expression (“inofficiell testvinnare”), men som de skrev “det finns egentligen ingen enskild testvinnare”.
Tester bör tas med en nypa salt och mest ses som indikation på vilka egenskaper prylarna har och om det är något som passar den egna förmågan, preferenserna och ekonomin.
Det går nog fint att segla vågor med i stort sett samtliga segel som testades, eller?
Surfa På!
(obs! detta är ingen nedrackning på hotsails psyclone eller framhävning av expression, utan mer en reflektion över begreppet “testvinnare”)
-
Ah! Intressant! Är en eTrex inte dyrare än så? Vad kan man hitta en sån för?
Kan man plotta in latlong för grund å sånt? Har ibland tänkt ge mig ut på lite längre turer och då kan det vara bra om GPSen piper till innan man ränner upp på ryssgrundet i 35 knop.
Fast möjligheten att på Timexen se hastigheten medans man surfar sitter i… 😉
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem2 januari, 2003 vid 13:23 som svar på: med vilken manöver blir man kungen av beachen ?Ah, “kungen av beachen”. Detta ouppnåeliga tillstånd.
Det handlar ju, naturligtvis, inte om att träna utan att presentera sig. Minutiösa förberedelser påbörjade i hemmets mörka vrå under de allra dystraste vintermånaderna är en given grundbult.
Följande farliga fällor finns (flagranta faktum förevisar författaren finkänsligt för fackintresserade fans):
1. Manövrar. Vi som vindsurfar vet hur svår en upwind 360 i stropparna är. För den okänsliga pöbeln (99.99999999999999999999% av svenska folket) ser det mest ut som om man precis överlever en drukningsolycka och dessutom sitter fast i segel och bräda som bonus på eländet. För att inte tala om en bodydrag. “Älskling, du åker ju av brädan nästan hela tiden. Är den väldigt hal?”. Nej, det som gäller för att imponera är sådant som lekmannen ser som omöjligt men som vi vindsurfare (alla sju som läser detta) vet är busenkelt. Som att segla utan att bada en hel dag. “Oj, kolla in killen där! Han har seglat i flera timmar och är inte ens blöt i håret!” Behöver jag lägga till att en snygg frisyr i detta läge är värd mer än vilken spockvariant som helst?
2. “Manövrar”. Det som vi vindsurfare vet är olyckor ser för den ökänsliga pöbeln (rätt stor andel av svenska folket, typ) ut som dödsföraktande vansinessdåd. Ger mycket cred. Kastfall har nämnts, gärna i kombination med att segla rätt upp på land. Själv tycker jag att möjlighet att segla rakt in i sidan på dyra (helst jättedyra) andra farkoster på sjön måste tas på allvar. Egen önskedröm kretsar kring att mitt framför den fullsatta sjärgårdskrogen få tillfälle att i en tjusig slör ränna in i det där sjöflygplanet som ibland ligger där vid flytbryggan… Kung på beachen? You bet!
3. Utrustning. Att plocka fram grejor av allra, allra, allra senaste snitt är ju ett närmast garanterat sätt att placera sig onödigt långt från “kungen av beachen” diplomet. Heter man inte Robby, Dunken eller JoshJasonKevin så bör detta konsekvent undvikas. Alla, inklusive jag själv, blir bra mycket mer impade om du klarar en gipp på sant historisk utrustning. Att det sedan är en Exocet 2005 under skalet vet ju bara du… 😉
4. Klädsel och framtoning. Här går alltid jag ofelbart bort mig. Kungen av beachen har garanterat inte heltäckande gummidräkt med dominanshuva och tillhörande smurfskor ackompanjerat av en sexpervostålsele på höfterna. Nej, nej, nej. Och lyckas han, mot förmodan, åla sig ur detta förnedringspaket så gäller det att se ohyggligt vältränad och självsäker ut för att bevara något som kan liknas vid värdighet. Om det, som i mitt fall, är en magnecylblek otränad långsmal lekamen med lite håriga ben som visas upp för omvärlden så är det helkört. Möjligt botemedel kan vara enorma mängder bruncreme och en kostcirkel helt bestående av ryssfemmor och skivstänger. Fast det är nog inte så hälsosamt. En body-double, kanske?
5. Ankomst och avfärd. Kungen av beachen titeln förtjänas redan vid ankomsten. Rullar man in i en barnstolsbelamrad auditjänstekombi med Black Ingvars på hög volym skrålandes över nejderna och på bred ståkkhålmska förklara parkeringen som intagen för att meddelst fetsladdande grekmacka lägga beslag på den enda handikapprutan som finns inom åtta mils radie så kan det vara svårupphämtad entré. Och när man efter ett avverkat surf, följt av mycket utrymmeskrävande upp- och nedriggning i synnerligen nära anslutning till barnfamiljer, unga solgudinnor och andra badbesökare, faktiskt åker därifrån så gäller det att hålla stilen. Att i första kurvan efter parkeringen tappa hela den surfutrustning vars monetära värde högljutt har deklarerats för hela beachen då man glömt att spänna fast kitet sänker även en råkall dubbelloopande spockkung.
Kungen av bechen har varken ankomst eller avfärd till beachen, han är ju redan där eftersom det är där hans liv utspelar sig. Behöver han, av någon outgrundlig anledning, lämna beachen så får han skjuts.
Till sist vill jag bara avsluta med att kung av beachen är, och kommer alltid förbli, en oerhört avlägsen titel för mig. Dels så brukar jag surfa med folk som är bättre än mig, dels så är jag aldrig på beachen när det blåser!
Surfa På!