dr-masse
Forumsvar skapade
-
dr-masse
Medlem2 januari, 2003 vid 11:34 som svar på: Freestylebräda, lämplig volym? 95L? 110L? 115L?Jag är en grymt orutinerad freestajlare. Men köpte en ändå eftersom jag ville utveckla min segling lite. Det blev en JP FS 115 för att få mycket segling men ändå ha kul. Kör 7.0 – 5.4 på den (7.5 skulle lätt funka, 5.4 är väl litet). 6.2 fungerar helbra.
Håller med Oscar här. En större freestyle-bräda ger mer segling och det är ju det som man utvecklas av. Själv är jag förvånad över hurpass kul jag haft med sjunoll (det segel jag använt överlägset mest). När det blåste kass i somras var jag klart nöjd att ha valt en lite större freestyle och kunde kajka ut och tricka lite i den lilla vind som var. Bättre än att sitta på stranden.
Nu är jag LÅNGT (vi pratar Borlänge – Ulan Bator här) ifrån någon hoppåtrickkille, men för segel- och svängmanövrar har JPn funkat kanonbra. Är övertygad om att den extra volymen + bredden hjälp en obalanserad kille som mig att lära mig trick lite enklare.
Jag har även testat Fanatic Skate 64 + 112 (en gång), AHD Maxxride 64 samt Mistral Score 111. Även här måste jag hålla med Oscar om att utvecklingen gått framåt, Skate 64an upplevde jag som klart mindre och roligare än exempelvis Score 111 (som jag iofs oxå gillade, men av andra anledningar).
Det som i slutändan avgör valet av storlek på bräda är väl tre saker:
1. Den egna kunskapsnivån (samt vikt). Sätter man spockar å willygrubbychachos på löpande band så lär en något mindre bräda vara intressant eftersom den är lättare att kontrollera “i luften”. Om man, som jag, befinner sig mindre “i luften” än vad som kanske skulle önskas och mer befinner sig “i vattnet” titt som tätt så är extra bredd och volym trevligt. Det går lättare att lära sig, helt enkelt.
2. Övriga brädor och segel. Jag ville ha en så lättplanad bräda som möjligt att komplettera min lilla (85 liter) med. Den skulle dock gå att hoppa med och ha lite kul på. En så stor freestyle som möjligt kändes helt rätt. Dessutom behövde jag bara komplettera min nuvarande seglegarderob med en sjunolla för att vara “kittad”. Trevligt.
3. Var man seglar. Vet man att det kommer att bli mycket 6.0 segling så kan man ju med fördel välja en hundraliters freestyle. Om man, som jag, seglar på de mest underliga ställen ur vindsurfingsynpunkt (byigt, dåliga vindar, kallt.. öh Sverige?) så är det trevligt att ha lite “reservvolym” i grejorna (stort segel å bräda).Har man en liten bräda att komplettera med så tycker i alla fall jag att en så stor freestyle som möjligt är ett helintressant alternativ.
RRDs nya twintippar är ju mina favoriter, den där hundrafemman skulle jag vilja ha… Å skulle jag få förmånen att handla en compstyle så skulle det lätt bli 258an…
Nu är ju som sagt min erfarenhet av “freestylesegling” begränsad, men för att ge mitt svar på dina frågor… 🙂
Vad säger ni som har erfarenhet av freestylesegling, är volymen ivägen?
– Nej, det är den inte.
… eller är det så att volymen gör det enklare att tricka då brädan inte sjunker?
– Ja, för mig har det helt klart varit så.
….eller spelar volymen mindre roll och bredden är viktigare?
– Japp, det skulle jag tro. Hur lätthoppad brädan är spelar oxå in. Samt att det går att ändra karaktär ganska mycket genom att byta fena. (min JP blir rejält mycket lösare med en 25 freestylefena i boxen istället för 30 orginal).Nåja, hoppas detta gav någe. Jag väger oxå 75 kg, om det är av intresse. Om inte annat får jag önska lycka till och ser fram emot att få höra vad det blev för redskap i slutändan!
Surfa På!
-
När jag var på Santorini två första veckorna i september så blåste det rejält varje dag (4.5 – 5.5 segling). Löjligt stabil vind som kom varje eftermiddag och ökade över kvällen. Hyrde skräp och körde lite, men Naxos lär vara bättre… och framförallt Paros.
Kolla upp lite mer på http://www.windlords.com/Spots_grfrm.htm
-
Du borde kunna hitta en fin freestyle för sextusen, tycker jag. Även en Skate. Jag har testat Skate några gånger och gillat allihop (den största modellen från 2001, 2002 och 2003).
Själv kör jag JP 115 och den passar mig som risig fristilsåkare helfint. När jag lärt mig lite mera trick kanske jag byter den mot något mer radikalt, men just nu är den perfekt. Gillar att den är trevlig att köra “vanligt” med samtidigt som jag kan lära mig nya trick på den. Hoppar bra gör den oxå, något som jag gillar mycket. Ett mycket bra komplement till min lilla bräda, helt enkelt. Dock hade jag svårt att välja mellan JPn och en Skate, det blev JP för att testa ett nytt märke… (sjukt, men sant).
Surfa På!
-
Ere ingen som kan fixa fram en bild på F2-brädan med Gorbachev på (sputnik?)? Eller den med en vindsurfande frihetsgudinna? Pratar vi produktionsbrädor (ej custom eller hemmabyggen) så är de i min värld två väldigt svårslagna kreationer…
Vad gäller hemmabygge är mitt eget fulast. Så är det. Skall fixa bild på undersidan, vill bara förbereda er mentalt redan nu…
Surfa På!
-
2 x Guincho för min del, stället har verkligen bjudit mig på allt från total förnedring till oförglömliga dagar. Det blir väl så när man försöker lära sig vågsegling på en spot som ibland är ganska ovänlig.
Det första är en dag sent i augusti 1996. Ovanligt rena vågor (2-meters, typ) med långt och platt emellan, sällan sett Guincho så rent och fint. Bra tryck i 4.7. Efter en sommars tvättmaskinskurs började jag få lite ordning på grejorna och vågade lite mer. På väg ut så får jag bra fart och ser den närmast perfekta hopprampen samla ihop sig framför mig. Bestämmer mig för att ladda för höjdrekord. Mitt eget, alltså. Vågen närmar sig bryt men blir faktist bara större och större. Oj, oj. Men tajmingen verkar stämma! Vilket är helt otroligt för att vara mig, men det är en annan historia. Det läckraste är att eftersom det är kväll så ser jag solen rakt igenom ett ovanligt rent och “tunt” vågface precis innan jag tar avstamp. Än idag den vackraste våg jag sett, kristallklar rätt igenom. Hoppet blev med mina mått mätt rysligt högt och jag var fruktat nöjd med att fixa en skön noslandning och segla vidare.
Faktiskt så är just det här ögonblicket så starkt att det egentligen är det jag söker när jag seglar i vågor. Har varit nära några gånger, men samma förhållanden, känsla och resultat har nog inte kommit igen. Jakten går vidare…
Det andra tillfället är juni 2001, samma ställe. Min vågridning är ju hyggligt outvecklad, kan man minst sagt säga, men det är kul som f-n att bara åka med. Dock har jag respekt för lite större vågor och tycker att det är knepigt att komma på rätt ställe. Men återigen hände det. Jag tajmade rätt våg närmast perfekt. Plockar den mycket längre ut än vad jag någonsin lyckats med tidigare och märker på vägen in att ojdå! den här kommer att bli stor. Men får en stark “nu eller aldrig” känsla och bestämmer mig för att nu blir det till att åka med. Med bred marginal min skönaste vågritt (eller, öh, “våg som jag åkte med på”) där vågen som mest tornade upp sig mot masthögt. Den enda gång jag fått en våg på Guincho som tagit mig från yttre delen av strandens södra del hela vägen förbi klipporna på mitten. Faktiskt så blev det största problemet att “kliva av” eftersom vågrackaren aldrig slutade gå utan fortsatte hela vägen upp på stranden… kastade mig backside över skumkanten på slutet nöjd med att inte bli uppspolad i alla fall. Är ingen vågseglare, men för mig en helt oförglömlig upplevelse.
Annars har jag haft mina bästa dagar här i Svea när jag seglar med surfpolare på gott humör! Då spelar det nästan ingen roll var det blir och hur det är.
Surfa På!
-
1. Det är nog inget kontokort, snarare ett kort han har för att han flyger mycket med det bolaget. Kanske i arbetet?
2. Local-fiske Juan lär inte flyga så mycket med sin veckofångst.
3. Vad vet du om vilka han väljer att hjälpa och inte hjälpa?
4. Om hans inlägg är skryt, vad är då ditt?Visst, att “vifta med kortet” är väl som det är, men jösses! vilken reaktion på den lilla biten av ett i mina ögon mycket skojigt inlägg. Åsikter är ju alltid rätt (detta är ett öppet forum), men du levererar ju mer än bara åsikter utan får med en hel del förutfattade meningar om killen oxå… (“killen med bla-bla-bla-platinum-bla-bla-bla kortet”, “Mr Slick-Rick”, “The Rich Kid från Fiskebäck”) Antingen så känner du honom personligen och driver med honom eller så går du hyggligt långt i dina slutsatser. Att du dessutom passar på att utgå från att en hel hög är “impade” och desstuom “patetiska” för att man gillar hans inlägg gör väl att din åsikt blir rätt svårvärderad. Jag är inte impad, men hans inlägg var ju läsvärt. Bara tanken att en sneresande västkustsvensk påverkar Campellos möjligheter på tävligen är ju rolig kuriosaläsning. Skönt att bli bjuden på lite sån’t här i vintersvea.
Ett egentligen alldeles för långt svar, men jag tycker det är synd att det tar en sån här sväng när någon skriver ett inlägg på konfen.
Surfa På!
-
Om detta är sant, vilket ju vore helt grymt, så borde Campello ge dig den vinnande brädan om han vinner alltihopa!
Härligt med lite “skryt” på konfen! Oj, oj, oj, vad jag önskar att jag vore där och inte här just nu.
Surfa På1
-
På tal om sånt där är det alltid idé att kolla upp hem/reseförsäkring innan resan. Kan vara en räddning när man väl är på plats med trasig bräda.
Annat tips är att många kreditkortsföretag (exempelvis Amex) har sjyssta försäkringar om man betalar resan med deras kort. Har faktiskt nyttjat detta då bagage kommit på vift.
För övrigt är det pest att flyga över London (Heathrow) och bör till varje pris undvikas om man vill få med sig grejorna vid ev. byte av plan.
Surfa På!
-
Tiden kommer att utvisa detta… 😉
(Twister 02 -> Joker 03… ännu lättare!)
Surfa På!
-
Du har rätt Oscar, det var ingen jämförelse. Mest ett påpekande om att det finns mycket brädor i den här klassen därute. Det är ju bara att titta på Score och Twister för att se skillnaden.
Personligen valde jag bort Twistern för att jag gärna ville ha något med lite “freeride” i och fick det med JPn. Åker runt och “cruisar” lite med min freestyle emellanåt, vilket funkar fint. Tror inte att Twistern skulle passa till det… Är dessutom rätt rejält kass på freestyle, så något “enklare” och mer allround kändes och har blivit rätt.
Det är nästan som om freestyle-brädorna börjar dela upp sig i två läger:
– ett mer “allround-betonat” som är lite som Freeride brädor med mycket manöver i, typ JP, Mistral Score, Fanatic Skate, både åka rakt fram å svänga mycket
– ett annat mer renodlat mot Freestyle, typ Twister å Flying Pig, brädor som knappt går att åka rakt fram medOscar, skall du bli en “Joker” nu, förresten? Team edition…
Surfa På!
-
Är det en riktigt slörslalomraket så är det det som gäller. Tryck i prylarna och full fart, annars inte. Plugga om tycker inte jag är någe alternativ eftersom brädan ändå inte är gjord för det (botteform och kanter hindrar ändå manövervänligheten).
Det är ju inte någon vågbräda du har, precis, och risken du tar genom att plugga om och greja är att du förstör mer än du förbättrar.
Kanske kan du uppnå lite enklare kontroll genom att flytta fram stropparna något och likadant med mastfoten? Kanske ha lite större “spread” (flytta isär stropparna mer) mellan stropparna också? Det brukar(-de) jag ha. Värt att testa, men några vågseglingsegenskaper lär förbli svåra att locka fram ur en slalomraket… :-). Mitt första tips är att experimentera lite mer och segla brädan så hittar du säkerligen en “balans” i grejorna som gör att du kommer att uppleva det som mindre underligt att segla brädan. En riktig slalombräda är MYCKET känsligare för trim och rätt rigg än en freeride/vågbräda, är min erfarenhet.
Surfa På!
-
Det där är ju snickesnack från deras sida. Jämför med golfutrustning… Det kostar knappast 100 USD att ta med en golfbag på den flygsträckan.
Jag har faktiskt ljugit vid incheckningar… (35 Ave Maria och 10 trosbekännelser på den bikten). Min bag med segel å master var minsann ett volleybollnät… 🙂 För övrigt MYCKET lyckat att skicka fram frugan till den manliga personalen (gärna latinare) vid incheckningsdisken samtidigt som man själv håller sig därifrån. Jag säger bara 0 kronor i övervikt.
Det verkar som om det finns någon form av flygbolagsskräck för just “vindsurfingbrädor” och tillhörande utrustning. Kan ha att göra med att de ser fem meter långa master och 370 långa och blytunga plastschabrak framför sig…
Tyvärr är man ju inte så lite utelämnad i sådana här sammanhang, att ha koll på vad som gäller samt att vara tidigt ute vid incheckning är inte dumt.
Surfa På!
-
Hmmm, som upphovsman till “den ultimata kombinationen” får man väl skriva lite här…
Du kör ju på ett ställe som jag GÄRNA skulle vilja köra mer på. Skanör är ju en höjdare. Nu seglar jag mest kring Stockholm.
Mitt “kit” idag består av en JP Freestyle 115 samt en RRD CultWave 55 (85 liter). Segel är 7.0, 6.2, 5.4 och 4.5. Jag väger 75 kg och är måttligt hygglig på å segla.
Jag gick faktisk “ner” lite i storlek på bräda och segel (hade AHD FreeDiamond 70 + 8.5 förut) trots vårt vindfattiga land. Resonerade som så att jag nog ändå är lite kräsen numera och blåser det tveksamt för sjunoll så kör jag lite lättvindsövningar. Har faktiskt fungerat förvånansvärt bra och trots att jag planat mindre än på länge i år så har jag haft roligare än på länge på vattnet. Lite oväntat, men sant. Och badad mycket, bör väl tilläggas. En annan fördel är att om jag skall iväg med familj å hela köret så tar jag bara med mig JPn och vet att det funkar även om det skulle bli hyggligt med vind.
Mellan 4.2 och 6.8 tror jag att det blir väldigt svårt att bara ha en bräda, tyvärr. Jag har iofs haft det en gång i tiden, men det blir ju en kompromiss som är lite väl. Brädan fungerar antingen bra med 6.8 och blir väl stor med 4.2 eller tvärtom. Tror att du är inne på helt rätt spår med en större freestyle samt en vågis/freestylevågis av någe slag.
Min JP kör jag mest 7.0 på, ibland 6.2 men har även seglat 5.4 några gånger. 5.4 är inte optimalt, men kul när det är byigt och för hopp. Mindre fena än orginal rekommenderas med 5.4 och för manöverträning. Jag upplever inte min JP med 115 liter som för “stor”, blir den det så kör jag lilla brädan direkt. För dig är väl “minst 110 liter” mer relevant än “runt 110 liter” eftersom du väger mer än mig. Här är det naturligtvis olika från bräda till bräda och handlar om mer än volym (bredd och bottenkurva är nog viktigare), men jag tror du är rätt ute.
Bodde jag där du bor skulle jag lätt handla en andra bräda runt 85 liter för att komplettera freestylen med. Själv är jag mycket nöjd med min Cult, men skulle gärna segla mer på den! Ibland funderar jag på att byta den mot en bräda med lite mer “power” i eftersom det blivit väldigt lite vågor på sistone, men samtidigt vill man ju gärna ha en bräda för de bra dagarna i bagaget… Jag kör faktiskt 6.2 på Culten, vilket fungerar förvånansvärt bra. Mest 5.4 dock, 4.5 inga problem. Vägde jag tio kilo till skulle säkerligen 4.2 funka oxå, dock ej optimalt. Men väger man 85 och kör vågis med 4.5 så skall det blåsa en hel del för att man skall behöva mindre segel… 🙂
Att “ligga å plaska i vitvattnet” är ju inge kul, som du skriver. Se till att handla en vågbräda med lite fart i och, kanske framförallt, se till att ha rätt fena och tillräckligt stort segel för att kunna ta höjd. Har man tryck i grejorna tycker i alla fall jag att man kan ta höjd med det mesta, även om ett par mer “sideshoreorienterade” vågisar som jag testat var klart svårare… Fast klart svårast, för att inte säga omöjligt, är det ju om man är underriggad…
Jag har testat Skate 64 och kört en repa på Skate 112. Tycker de är hyggligt lika varandra. Skate 64 gillade jag verkligen, den var ett hett alternativ till JPn för mig. Mycket lättseglad och rolig sak, tycker jag. Vet inte riktigt varför det blev JPn faktiskt, men något som vägde in var att det var kul å testa ett nytt märke… (otroligt, men sant).
Så – försök att hitta en hyggligt stor freestyle med minst 110 liter samt en onshore eller freestyle vågis på 85-90 liter så borde du klara dig kalasfint.
Kanske Skate 64 + en Fanatic Rip 58 eller Goya 255 kan va nåt? Borde gå att hitta. Eller RRD TwinTip L + CultWave 55? Eller Mistral Score 111/Twister 117 + Razor 8’5”, eller…. det finns en hel del!
Egentligen så hade jag väl inte så mycket att lägga till, du verkar ju redan ha bra koll på vad du är ute efter.
Lycka till å Surfa På!
-
Är benägen att hålla med, gillade verkligen AHDs “enfärgade” brädor, och den är ju ännu snyggare i verkligheten.
Jag är lite antingen eller på det här. Antingen så kör man rent och enkelt, eller om man skall ha design så gäller det att våga lite (vilket inte per automatik innebär neofärger ;-). Renare än såhär blir det väl knappt..
De där Sailboards Maui brädorna var mycket fina, tycker jag (lägger in de eftersom länken fick en lustig ändelse):
Även North Shore Mauis brädor gillade jag (finns de fortfarande?), liksom en del Quatro-brädor som ofta är fina på bilder
Och för getwet lägger jag in en mysig slalom för honom att dregla över såhär på fredageftermiddagen… och för att ytterligare förhöja hans dag så måste jag tillstå att de där Dropsarna från 99 fortfarande är j-igt läckra…
Näe, om jag skulle ta å jobba lite oxå…Surfa På!
-
På tal om “salsgolvsvågor”…
(ja, jag vet, fel sport å tema å allt men va fan, vågen är ju sjuk)
Surfa På!