dr-masse
Forumsvar skapade
-
Trä är läckert, höll på att köpa en Fanatic Rip 58 Wood Edition, f-n så snygg…
Men bland Starboards brädor så gillar jag Acid bäst:
Men deras formula-design är obegriplig för mig, trots långa förklaringar på deras forum… (det enda det talar om är hur låååååååångsam en formula är jämfört med en lågflygande vansinnesraket som Jim Drake var med å petade på nån gång på sextitalet 😉
Surfa På!
-
Där blev det fel. Jag menade denna OVANSIDA (även om jag är en grabb som gillar glada färger å motiv, det är väl min smaklösa sida som vill ha sitt) så är det lite väl neo till å med för mig… oj, oj, nu kom huvudvärken smygandes igen… 😉
och det var ju ingen undersida, vilket jag i förbifarten mindes det som… fick så ont i ögonen att jag inte kunde studera bilden alltför länge 🙂 dags å ta fram brädorna och kolla hur de ser ut igen, det var ett tag sedan.
Surfa På!
-
Ett till klipp…
Kolla Jaws-filmen och vänta till slutet… hygglig tubåkning!
Surfa På!
-
RRD blandar och ger, tycker att “Austin Power designen” är snygg emellanåt men den kliver lätt över gränsen… (undersidan på brädan som Hoffman håller i är ju, öh, jag får nästan lite huvudvärk…)
Men WaveOne är rätt sjysst, både på och av vattnet.
Kanske skall vi diskutera något så oerhört nödvändigt som “snyggaste brädan” här i decembermörkret istället? (OJ!, vad viktigt)
Själv tycker jag att de nya JP-brädorna är ett ordenligt lyft mot tidigare:
Tycker även att Angulo-brädan som Josh Angulo (Angulo Boards skall bli kul att se) håller i är snygg:
Fast annars tycker jag att vindsurfingbrädor är rätt bleka i designen generellt sett… Jämför exempelvis med snowboards (skrev jag verkligen det?!?)…
Surfa På!
-
Ähum, om Calle Nyberg satte sådana där grymmetresextis skulle han nog inte filma så mycket mer… 😉 (han lär lysa som en sol i flera dar om han läser din komplimang!)
Det är Rush Randle som seglar. Han är skapligt bra på sådana där moves (har något minne av liknande manövrar av honom för flera år sedan).
Surfa På!
-
Ursäkta dum fråga, men jag har hyggligt bestämt för mig att en cheese görs med vinden (variant på framåt) snarare än mot. Det där ser mest ut som en cheese-inspirerad bakåtloop och är väl ingen Cheese?
Faktiskt så tycker jag att denna påminner mer om en cheese, isåfall:
http://www.surfersmag.de/cgi-bin/adframe/moves/09972_0.htmleller:
http://wind.agoride.com/article_14280_21_16.htmsom väl är mer hur jag minns en cheese (ähum, har för länge sedan testat och, som vanligt, kraschat alihop… loopkontot är fortfarande tomt…)
(dessutom hittade jag i min webbjakt på cheese-klipp en bild på Cantagalli när han seglar en ställe som heter Capo Mannu på Sardinien, ser ju hyggligt ut…)
När åker vi till Sardinien istället för å sitta här? 🙂
Surfa På!
-
Det är fruktat stort. Hittade ett klipp som var hyfsat…
http://www.mavsurfer.com/mavsurfer_00/video_clips/jaws_xxl_opener.html
Oerhört, helt enkelt. Inser hur superliten jag skulle känna mig av att bara vara i närheten, de masthöga dagar jag sett har varit väldigt bra för den egna ödmjukheten. Att då tänka sig sådana där höghus… jösses.
Surfa På!
-
Just den dagen var symaskinen trasig… 🙂 Oerhörd serie, andas inte så lite gamla serietidningen “Buster”.
Räknas silvertejp? Då har jag “sytt” några segel.
Surfa På!
-
Den brädan har jag haft och gillade, på min satt det en trimbox och jag antar att det är därför du frågar om fenplacering.
När jag körde med 7.0, ett räjssegel (Gaastra Total Flow F1) så hade jag en slalomfena på 34. Fenan körde jag längst bak i trimboxen, bakersta stropparna hade jag längst bak, främre paret näst längst bak. Funkade fint för fart, tycker jag. Man kan nog ha samtliga stroppar längst bak, men eftersom jag är lång (190) så gillar jag ibland att ha lite “spread” mellan stropparna för kontroll och balans.
Med 5.5 körde jag med en 28 freeride-fena, den flyttades fram minst ett snäpp i trimboxen. Om jag orkade (öh, inte det man alltid prioriterar när det blåser) så flyttade jag fram stropparna två snäpp över hela brädan. Den blev mer lättmanöverad och lättare att kontrollera. Min uppfattning är att brädan nog skulle må fint av en än mer manövervänlig fena när man kör med 5.5 eller mindre.
Det är värt att flytta stroppar och fena på Bee 274 om man tar sig tid, är väl någon slags sammanfattning. (stroppar + fena långt bak = fart, stroppar + fena långt fram = manöver, typ)
Visst, den är inte helt modern. Men jag vet folk som kört 7.4 (Supersonic) på den och själv seglade jag 4.7 några gånger och hade riktigt skoj med det (inga supermanövrar men kul för hopp). 7.4 – 4.7 måste väl även med dagens mått mätt sägas vara ett hyggligt vindregister? 🙂
Ibland saknar jag min Bee 274…
Surfa På!
-
-
Åh, vad fult att ställa mig mot väggen sådärbara… 😉
Själv har jag prenumererat på förhållandevis få tidningar, utan köpt hos tidningshandlaren när intressanta nummer funnits (typ alla 🙂
Nåja, lite tyck från mig kring detta:
– Surf Magazin – den tyska dominerande blaskan. Finns nog ingen annan tidning i världen som har så stor påverkan på surfmarknaden som denna. En riktigt tidning är det, påkostad och med bra bilder. Men den är på tyska och testerna är emellanåt underliga (har ironiserat kring detta lite, om vi säger så). Men ingen surftidningssamling är komplett utan Surf. Så är det. Hyggligt pris, en femtilapp ungefär, prenumeration bättre såklart. Saknar självdistans, om något. http://www.surf-magazin.de
Tyskarna har ju dessutom skrapat ihop några sköna surfsajter på webben, http://www.surfersmag.de, http://www.the-daily-dose.de å http://www.stehsegelrevue.de som ju alla är rätt skojiga.
– Engelska Boards är både trevlig och rysligt ful i vissa delar av tidningen. Blandar högt å lågt mellan riktigt, riktigt bra reportage (supergrejor som när Simon Bornhoft seglade med Robby å Dunken) och obegripliga grejor från Englands okända nordostkust med någon lokal seglare på utrustning från det forna Östtyskland. Gillar dock deras test och köper nästan alltid vågtestnumret. http://www.boards.co.uk
– Engelska Windsurf är en annan engelsk blaska som är lite mer “officiell representant för UK vindsurfing”. Kul att de har två blaskor i England. Lite snyggare, men kanske oxå tråkigare. Även här bra test, även om de ibland jämför lite lustigt mellan brädor och segel (får ibland en känsla av att testet blir det som man fick med sig till Egypten). http://www.windsurf.co.uk
Att pundet är starkt gör att de engelska tidningarna blir dyra (typ sjuttifem spänn), men de är onekligen roligare än Surf Magazin. Fast deras hemsidor… är inte roliga.
– Windsurfing Magazin, ett glättigt amerikansk mag som jag gillar. Dock väldigt varierande kvalitet i innehåll från nummer till nummer och, naturligtvis, väldigt amerikansk. (navelskåderi, någon?). Ibland verkar de inte ha några vettigt att skriva å då blir det “Photo gallery” över 35 sidor vilket kombinerat med en ledare och Eric Sanfords krönika (han är kul!) gör en hel tidning. Fina bilder, men jag vill ha lite mer läsning… Testen är, eller har varit, omfattande men ger inte så mycket eftersom nästan allt är “cool”, “atomic”, “best on test” eller “awesome”. Annonsörerna måste älska de. Trotsallt en tidning som jag prenumererat på i ett par omgångar och varit nöjd med. Prisvärd prenumeration och bra värde sett över ett år. Att de dessutom glömt att sluta skicka tidningar ett par gånger gjorde det inte sämre… (om man står ut med alla “offers” som rasar in i brevlådan) http://www.windsurfingmag.com
– Windsport. Kanadensisk blaska (tror jag?) som jag gillar. Dock är reportagen ibland gamla (har man köpt exempelvis Boards och Windsurf så känner man igen sig lite väl mycket ibland…), men det kompenseras väl av att den är snygg och innehållsrik. Långa reportage, det gillar jag. Testen är väl sådär, men har inte läst så många. Up and coming i min blaskvärld. http://www.windsport.com
– Planchemag. Fransk stor blaska, gör test tillsammans med Surf Magazin. Synd att min franska är så risig, annars en klar kandidat till bästa surfblaska. Innehållsrik och hyggligt snabb med nyheter och nya prylar. hemsida?
http://wind.agoride.com/ är ju en grym fransk sajt, tycker jag.
– Wind Magazine, annan snygg fransk blaska. Bara bläddrat i, men kanske värd att kolla för den fransktalande delen av konfen. http://www.windmag.com
– American Windsurfer, skapligt patriotisk amerikansk surftidning (nähä?, med det namnet?). I början MYCKET påkostad, de första numren var utan tvekan det snyggaste och bästa jag sett i svängen i ett helt nytt (större) format. Sedan blev nog budgeten lite mindre och de kom på kant med delar av vindsurfindustrin (annonsörer) efter några underliga test. Den var dyr (typ 80-90 spänn), men jag köpte några nummer ändå eftersom den i början var bra, nu vet jag inte hur den är. http://www.americanwindsurfer.com
– Freesail Magazine, köpte några nummer i Australien. Gillade faktiskt den, men har inte sett den på några år. http://www.windsurfing.org/freesail.htm
Har faktiskt för mig att det finns en till australiensisk tidning?– Surf a Vela. Bra spansk blaska, tycker jag. Har köpt den lokalt då och då samt i Portugal, kul å få intryck av andra delar av windsurfvärlden. Kanske inget ämne för prenumeration, direkt men lite cool å ha liggandes hemma när surfpolarna tittar förbi… (“vafan är det du läser?!? spansk surfblaska?” “japp, jag är prenumerant dessutom. He, he”) http://www.surfavelaonline.com
Finns ytterligare en spansk blaska, Fuerza7, som har en sjysst hemsida på http://www.windandfly.com, har bara bläddrat i den en gång för länge sedan.
– Windsurfing Magazyn Polski. En polsk surfblaska som är rätt stor, vinsurfing är på gång i Polen. Cred å prenna på den!, men min obefintliga polska förbjuder mig att kommentera. http://www.magazyn.windsurfing
Åsså finns det en hel hög till, bland annat någon japansk blaska som skall vara näst störst i världen efter tyska Surf (?). Holland borde ju ha någon fin blaska oxå, men holländskan är lite skral, typ.
En lista på surfmag finns på http://www.windguide.com/windsurf/publish.htm
Ja, om jag inte har bekräftat mig själv som teoretisk surfblaskepajas efter detta så…
Surfa På!
-
Det här är ju ett intressant ämne, tycker jag.
Jag tror nog att de uppskattningar som gjorts i denna tråd kring materialkostnader är rimliga. Att det är stora skillnader i materialkostnader för en customshaper på Maui jämfört med Cobrafabriken i Thailand ligger i sakens natur – volymer. Cobrafabrikens materialkostnad ligger nog väl under hälften jämfört med customkillens, vilket kombinerat med lägre löner och fabriksmässig tillverkning förklarar utpriset på 300 dollar.
Ser vi till Oscars exempel kring segel så ligger ju skillnaden i inköp (2 400:-) mot utpris i butik (4 000:-) hyggligt väl om man jämför Guns priser (direktförsäljning) med konkurrenternas butikspriser (om vi lägger på Guns marginal). Gun har rimligtvis liknande material/tillverkningskostnader som resten av gänget utan håller ner på marknadsföring (team) och distributionskostnader istället.
Naturligtvis kan en erfaren custombyggare hålla mycket hög (bästa) kvalitet, men om inte Cobrabrädorna höll tillräcklig kvalitet skulle vi nog se fler custombyggare runt om i världen än vad vi gör idag.
De rena materialkostnaderna för ett vindsurfingsegel är sannolikt mycket låga. Nylon och OH-film, öh monofilm, är inte dyrt i stora volymer. Lattorna är nog det som är dyrast sett till ren materialkostnad. Tar vi en bräda för 10 000:- i slutled så lär råmaterialet för Cobra knappast överstiga några hundralappar.
Det är nog inom vindsurfing som inom många andra industrier, det är inte materialkostnaderna som sätter slutpriset. Det är snarare kostnader för tillverkning, utveckling, marknadsföring, administration, distribution och kundservice som styr. Till sist är man oftast väl medveten om vad slutkunden är beredd att betala. Kan man sälja en rimlig volym segel för, säg, 4 000:-/segel så kommer stora delar av branschen att prissätta sina segel i just det prisspannet. Den tillverkare som tjänar mest blir således den som kan leverera ett segel till slutkund för 4 000:- med så bra marginaler som möjligt.
Naturligtvis spelar volymer en mycket stor roll här. Det är i dagsläget svårt att få upp några volymer på en enskild brädmodell, varför marginalerna på just brädor inte är så himla bra. Den normale surfhandlaren har bättre täckning för fenor, våtdräkter och andra tillbehör en på en bräda.
Distributions, utvecklings och lagerkostnader för en bräda är ju hyggligt mycket större än för en fena, t ex. Fenan (och andra tillbehör) är dessutom mindre känsligt för nya årsmodeller och annat tjafs.
Överhuvudtaget så tror i alla fall jag att branschen kommer att gå mer och mer mot Guns exempel, se på Proof (och snart Angulo). Om Proof-brädorna låg i prisklassen 10-12 000:- till slutkund så tror jag att de skulle bli en mycket allvarligare konkurrent än vad de är idag. Men det kanske kommer? Det kommer att bli svårare och svårare för butiker att ligga på dyrbara lager som riskerar att bli svårsålda i takt med att nya och bättre prylar lanseras. Egentligen har jag ganska liten förståelse för varför en butik skall hålla “allt” i lager när jag i många fall kan tänka mig att vänta några dagar på exempelvis ett segel. Men det har nog mer med branschens oförmåga att leverera lite flexibelt än något annat (det kommer tio containrar segel till Europa som sedan fördelas ut, varsågod och skölj). En butik kommer snarare att bli en lokal representant som kan visa upp utvalda segel och brädor och hjälper dig att köpa rätt, hantera reklamationer och kompletteringar. Jag handlar jättegärna i butik, men har faktiskt rätt litet behov av att den skall vara “fullproppad” med grejor. Så länge en eller ett par storlekar av seglet jag är intresserad av finns för påseende så räcker det fint för mig, bara jag kan få det rimligt snabbt efter beställning.
Ser vi till prisutvecklingen inom vindsurfing så har ju faktiskt priserna för surfutrustning legat närmast stilla i tio-femton år. Min Sunset Slalom kostade runt 8 000:- på den tiden (87-88?), lägger vi på inflation så har grejorna närmast blivit billigare. En Mistral Competition (tidigt 80-tal) hamnade lätt över 10 000:- på sin tid. Ser vi dessutom till hur mycket BÄTTRE prylarna blivit så har sporten definitivt blivit billigare. Med tre segel idag (7.0, 5.5, 4.5) täcker jag in ett större vindregister än med fem segel för tio år sedan (6.4, 5.8, 5.2, 4.7, 4.2).
Jag tror att man är fel ute om man tittar på materialkostnaderna och sedan konstaterar att “oj, vindsurfing är ju tokdyrt”. Vi betalar ju i hög grad för kunskapen kring hur materialen sätts ihop till en för oss i slutändan användbar produkt samt att vi får den i våra händer.
Sett till hur förhållandevis avancerad vår sport ändå är (tänker på hur den utövas, den utrustning som krävs samt de material som används) så vågar jag hävda att den är hyggligt prisvärd. Fenor, master, bommar, segel, brädor, hängselar, dräkter, mastfötter, fotstroppar, ja, mycket grejor blir det. Som dessutom är hyggligt moderna i tillverkning, design och material (vacuumlaminering, kolfiber, kevlar, G10, aluminium och annat). Något som “bevisar” detta för mig är att det knappt, rent ekonomiskt, är värt att bygga själv. Kostnader för skum, epoxi, hygglig väv, boxar, fotstroppar, allmänt slit å hantering av mystiska kemikalier och annat gör att den där lätt beggade vågisen för 4 000:- framstår som ett fynd… (att det sedan finns andra härliga värden med å bygga själv lägger jag åt sidan här)
Man kan idag hitta lätt beggade/fjolårs grejor och skapa ett mycket fint “kit” för 10 – 15 000:- (bräda 4 000:-, två segel 2 000:-/st, mast 1000:- + lite till). Jämför med golf, dykning, segling, utförsåkning, klättring, mountainbiking så är det högst rimligt. Dessutom inga (eller mycket låga) medlemsavgifter, liftkort och liknande. Är väl det att man bränner en massa soppa i biljakterna på vind… 😉
Min erfarenhet är att det inte är kostnaden som gör att folk inte vindsurfar. Det har med andra saker att göra. Befinner man sig utanför en ekomiskt mycket svårt situation, vilket nog de flesta som vindsurfar gör, så har det snarare med prioriteringar att göra. Sportens “problem” är inte kostnad, det är snarare tillgänglighet och synlighet, typ.
Vindsurfing KAN självklart bli dyrt. Vill man, som jag, gärna hålla sig med de senaste grejorna och har en närmast patetisk svaghet för nya (ah, kartongnytt!) surfpryttlar så rinner det lätt iväg. Men det är ju ett val jag gör, inget tvång. Under ett antal år hade jag en bräda och tre segel, allt beggat eller inköpt med bra rabatt. Inte fasen var det tråkigare att segla för det. (jo, lite säger materialaren i mig)
Om man dessutom tävlar och vill tillhöra eliten i exempelvis Formula så blir det ju ytterligare mer pengar. Men då befinner man sig på toppnivå i en sport där man kan handla i stort sett samma utrustning som världens bästa inom sporten har tillgång till utan att vara multimiljonär. Försök att handla samma rallybil som Carlos Sainz… eller bara en “vanlig” tävlingskatamaran…
Faktiskt så har är det väl närmast ett faktum i surfbranschen att tävlingsprylar är det man tjänar minst på. Volymerna är förhållandevis små, utvecklingskostnaderna är höga och tillverkningen som allra mest krävande. Dessutom har många som tävlar lite rabatter av olika slag varför det knappast är här branschen tjänar några pengar. Mer än en gång har jag fått höra att många tillverkare säljer sina Formula (tävlings)-brädor med mycket små eller inga marginaler, man ser det som marknadsföring. Nu kanske det är på väg att ändras om Formula blir större, men så har det nog länge varit. Överhuvudtaget är inte vindsurfingindustrin särskilt lönsam längre (det var länge sedan), företag som Neil Pryde och Boards and More har starka ägare som ser till att hålla det hela igång men några grova pengar drar man inte in (längre), enligt den information jag fått. Neil Pryde lär tjäna mer pengar på våtdräkter och väskor än vad de gör på alla sina vindsurfinggrejor (inklusive JP).
Nu verkar ju dock sporten vara lite på uppgång igen (eller hur?!?) och om det innebär att tillverkare/butiker och andra kan tjäna lite pengar på vindsurfing så ser i alla fall jag inget fel i det.
Oj, oj, det här blev jättelååååååångt. Men jag har erfarenheter av hur sådana här diskussioner ibland bara resulterar i nedsabling av svenska surfbutiker i smått och vindsurfingbranschen i stort utifrån resonemang som i alla fall jag upplever som lite ihåliga. Tänkte bara förekomma lite.
Har du orkat ända hit är jag impad. Beställ en ny bräda nu!
Surfa På!
-
Hmmm, här blir det blandat med lite egna erferenheter samt diskussioner i just det här ämnet med en kompis i tyngre viktklass (85kg +…).
Att hitta en bräda som funkar med 4.5 – 7.0 blir nog knepigt. Med en 75 liters bräda närmast omöjligt. Visst, det funkar men en bräda som är bra med 7.0 lär inte vara någe vidare med 4.5 och tvärtom.
Skall du köpa en bräda som komplement till din Powerglide, som säkerligen hanterar 7.0 fint, så tycker jag att du skall fokusera på en bräda som gillar 5.0 – 6.0, typ. Och här finns det mycket att välja på…
Själv har jag kört, och ägt, följande typer inom detta segment
– Vågbrädor mellan 75 l – 90 liter
bra: manöver, kontroll
dåligt: planing, höjdtagning, fart (fast jag tycker att det alltid går fort när det är tryck i grejorna under femhalv)
– Freeride-brädor mellan 80 – 110 liter
bra: register, fart, planing
dåligt: manövrar, kontroll
– Freestyle-brädor mellan 90 och 115 liter
bra: manöver, mer fart än vågis, planing 8för det mesta)
dåligt: kontroll, stampighetJapp, jag generaliserar ordentligt på “bra” resp “dåligt” men det är min uppfattning och varierar naturligtvis från bräda till bräda inom respektive “klass”.
Jag har tyvärr inte kört på någon modern Wave/Freestyle bräda (det närmaste jag kommer är en Mistral WaveScore), så där finns det en lucka i erfarenheterna.
Med mina 75 kilo upplever jag att jag i mer vind verkligen gillar att åka vågbräda som har hyggliga fartresurser. Jag hade tidigare en Fanatic Bee 84 (262 x 54, 84 liter) som hade bra segelregister (5.0 – 6.5 OK, även 4.5 funkade) men som jag saknade “sväng” i. Upplevde den även som “studsig” när det brallade i mer. Så jag bytte den mot en RRD CultWave 55 (255 x 56, 85 liter) och fick genast en bräda som i alla fall jag gillade bra mycket mer för segling 5.0 – 6.0 och som hanterade 4.5 klart bättre än den mer freeride-orienterade Bee:n.
För min vikt upplever jag att en vågbräda som är någorlunda allround funkar fint som hårdvindsbräda för segel under 6.0. 85 liter har jag eftersom jag mest seglar plattvatten/småvågor och vill ha lite extra volym. Hade jag seglat mer i rena vågor så hade det nog blivit en 75 liters sak.
Jag har även kört små freestylebrädor (inga av senaste snitt, dock) och de är väldigt skojiga tycker jag med 5.5 – 6.5 segel. Dock får i alla fall jag kontrollproblem när det blir tryck i 5.5 och mindre, det blir lätt lite studsigt. Dessutom får jag problem med att verkligen få tryck i svängar och manövrar.
Här någonstans har jag tillsammans med min kompis som är tyngre gjort en observation. Han, med sin vikt (och kanske, vågar jag skriva det?, styrka) har en förmåga att med ett annat tryck på grejorna få de att bete sig lite annorlunda. Kanter och bredd på en bräda som för mig innebär att det blir lite studsigt och svårsvängt kan han pressa på ett annat sätt och få ut mer av.
Ett exempel är att han kört med en 110 liters freestyle när jag samtidigt åkt en Goya 255. Visst, han hade lite mer kontrollproblem men det var inget jämfört med när jag lånade hans prylar… Då kan vi snacka dålig ordning på grejorna.
Samma bräda som jag upplever har ganska feta kanter som jag får trycka till ordentligt för att kunna svänga med kan en tyngre/starkare seglare uppleva som lättsvängd och med helt normala kanter.
Så – jag upplever det som om att om man väger lite mer så kan säkerligen en liten freestyle (90 – 95 liter) vara ett hett alternativ och söker en bräda för mer vind och lite vågor. Ett annat alternativ är naturligtvis vågfreestylebrädor, som ju skall vara någon form av mix. Dessa brädor tror jag faktiskt kanske har sin främsta målgrupp hos lite tyngre seglare som söker något för mer vind. De ger lite bättre planings- och fartegenskaper men ändå god manövrerbarhet för en lite tyngre kille som kan få ner kanterna ordenligt (ofta lite fetare kanter än på en ren vågis).
Så – fundera på vad brädan kommer att användas mest till och vilka segelstorlekar som är aktuella (viktigast). En mer renodlad vågis tror jag endast är aktuell om du verkligen kommer att segla vågor, annars borde en liten freestyle eller vågfreestyle vara intressant för dig.
Nåja, lite tankar kring detta blev det. Hoppas det gav nåt.
Surfa På!
-
Jag ser med förväntan fram emot “tekniska detaljer som jag med största säkerhet har glömt bort”. Det skulle bevisa följande:
1. Jag är faktiskt inte så gammal alls som det står i passet, nej nästan ung och lovande och het. Och talangfull.
2. Synbara fakta för att jag inte är så insnöad (hörde jag “nörd”?) kring vår favvosport som man skulle kunna tro.
3. Ge mig material att presentera för familj och vänner vilket jag kan peka på och högljutt deklarera att “se där, det finns områden inom vindsurfing som jag inte vet ett dyft om!” (iofs inte helt trovärdigt och poänggivande, men ändå)(eller så blir det bara bevis för att jag ÄR gammal, dåligt påläst och inte har någon vidare uppmärksamhet alls. Oj, oj. Då kommer jag enligt sedvanlig amerikansk asbest-modell stämma upphovsmannen till denna julkalender på slumpmässigt avrundat antal miljarder dollar eftersom nervsammanbrott är dyra numera… 😉
Surfa På!