Forumsvar skapade

Sida 376 av 427
  • dr-masse

Medlem
    28 november, 2002 vid 09:03 som svar på: Årets Julkalender!!!

Ja, där ser man ju hur överskattad hypersonicen är. Försök att sätta en gladlynt liten grabb på den brädans nos och segla iväg…

Det enda jag saknar med en annars i övrigt oerhört smakfull julkalender (den tjuuuusigaste jag sett, faktiskt) är den obligatoriska pay-offen “fina priser utlovas”.

Nu blir ju julspänningen, om möjligt, värre än någonsin.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    27 november, 2002 vid 12:38 som svar på: Landsort webcam

borde jag ju såklart lagt in (alternativ är annars att ha markören på bilden, högerklicka å kolla på “properties”)

http://www.surfblask.nu

jag var egentligen ute efter att kolla lite på kallsupen, men de verkar ligga nere pga domänstrul just nu.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2002 vid 13:55 som svar på: Såriga händer i värmen

Det där stämmer. Levde länge, länge i tron att valkar var bra och skyddade mina mjäkiga kontorshänder efter lite segling varje säsong. Döm om min förvåning när en lärd man inom området (läkare) förklarade för mig att valkar inte är någe bra när det blir blött (och varmt och salt). Valkarna löses upp och “tar med sig” skyddande hudlager när det lossnar och vips! så har man sådan där sköna sår i händerna att få lite salt och schampoo i igen.

Något som bekräftat detta är att en kompis med hårdhudade nävar (får mina tangentbordsvalsare att framstå som silkeslena kleenexvantar) var den som hade störst problem med detta under en surfweekend, till allas förvåning.

Så – sist (snyft, alldeles för länge sedan) jag seglade i lite varmare väder och vatten så såg jag till att hålla valkarna någorlunda nerfilade. Kändes ohyggligt omanligt (vilket ju iofs var helt i linje med att jag hyrde all utrustning) och det har ju hänt att jag någon gång visat upp mina sargade händer för ointresserade närstående för att få bekräftat vilken krävande sport jag sysslar med… Men resultatet blev skapligt hela händer i fyra veckor helt utan tyskhandskar (som inköptes före resan vis av tidigare problem). Inte illa.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2002 vid 09:01 som svar på: Flyg till Kapverdeöarna?

Anonym (varför blir jag inte förvånad?),

Om mitt inlägg som pekade på det hyggligt onödiga med att avsluta ett i övrigt skönt inlägg med “slöa jävla blånegrer” uppfattas som bror duktig och PK så tar jag det utan problem.

Visst, jag kanske var väl “pekpinnig” (det blir så ibland) men vill för allt i världen undvika den här sortens diskussioner/kommentarer här på konfen. I mina ögon är det både inskränkt och j-igt onödigt. Aftonbladet fick lägga ner sin chat pga inlägg i den här riktningen. Det kan man tycka vad man vill om, men så blev det.

Nu blir det inga fler kommentarer från mig i den här tråden.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2002 vid 08:51 som svar på: Vågsurfing i Portugal

http://www.beachcam.pt listar de flesta spotsen, man måste dock regga sig åsså är det på portugisiska…

Men det finns en hel del fina spots, vilket även en sån som jag som inte vågsurfar fattade när jag var där.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2002 vid 08:44 som svar på: Följebåt!!!!!!!!!!!!!

Hyr en sådan här…

http://www.ribcharter.se/rib/batar/batar.html

Hmm, lite dyrt kanske. Men de är snabba!

Stridsbåt 90 är skoj att köra, lite knepiga att få låna bara. Robert Aschberg har ju annars en kul båt (civil G-båt). Ring honom, vetja.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    13 november, 2002 vid 08:35 som svar på: Flyg till Kapverdeöarna?

Vilken fin nedsättande kommentar du avslutade ditt inlägg med som annars hade utmärkt inledning om Kap Verdes uppenbarligen grymma vågor. Har ansökt om visum (student, uppehåll och arbets) i Australien, Portugal och Brasilien.

1 månad hade varit snabbt i samtliga ovanstående fall…

Om du vill ha riktigt kul – pröva USA. Eller varför inte se hur lång tid det tar för en Kap Verde-bo att få visum i Sverige?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 november, 2002 vid 14:31 som svar på: Vindsurfing spots världen över

Tror du tänker på http://www.gul.com/beach/bornhoft.html, men den länken verkar inte funka längre. Skall se om det går att hitta ändå. Någon som har sparat, månne?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 november, 2002 vid 08:10 som svar på: man blir på bra humör av Dr Masse

Jag kan skriva korta inlägg. (aaaaargh, det där var svårt, bara en enda liten mening i ett inlägg… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 november, 2002 vid 16:07 som svar på: Har de nya brädorna gjort seglingen roligare?

Jag tycker det har blitt mycket bättre. Med en JP 115 liters och 7.0 har jag bra mycket roligare än med liknade tidigare kit som ditt (Fanatic 274 + 7.0 räjssegel).

Sen handlar det ju om inställning oxå – men jo, jag tycker att grejorna i framförallt lite större storlekar har blivit klart bättre.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 november, 2002 vid 16:02 som svar på: Är dunken svensk?

En man som Dunken är naturligtvis produkten av ett långsiktigt forskningsprogram. Framavlade atleter som systrarna Williams, Tiger Woods och Lillen Eklund framstår som töntiga amatörförsök.

Styrka som en björn (vad annars?), balans som en ballerina, taktisk som Deep Blue, ölsinne som en björn (vad annars?), vinnarinstinkt som Foppa, Michael Jordan, Annika Sörenstam och Ayrton Senna ienochsammaperson samt smeknamnet Terminator säger ju det mesta. Han pratar ju i sina bästa stunder engelska som får självaste Schwarzenegger att framstå som en brittisk professor i något trädgårdsprogram från Cantebury.

För att skapa denna produkt krävdes dansk modersmjölk, holländskt fadersarv kombinerat med uppväxt i den hårdaste surfförhållanden som finns – Pozo på Gran Canaria. Sen seglar man för spanien (E 11) och stoppar in hela dollarbunten i Andorras oåtkomliga bergsbankfack. Härligt!

12 x PWA Overall World Champion (1988-1999)
    12 x PWA Race World Champion (1988-1999)
    7 x PWA Wave World Champion (1990, 1992, 1993, 1994, 1995, 1999, 2001)
    1 x PWA Freestyle World Champion (1998)
    1 x PWA Speed World Champion (1994)
    102 single PWA Worldcup victories

Hyfsad record, eller… (fy fan, 102 segrar, tjena Stenmark…)

Surfa På!

(han lär prata, eller vad det nu är, tyska, holländska, danska, norska, engelska och spanska samt förstå svenska hyggligt och någe mer… undrar vilket språk han betraktar som sitt “eget”?)

• dr-masse

Medlem
    7 november, 2002 vid 10:53 som svar på: uthalstrim

är ingen formula-seglare, men har sett följande (från rec.windsurfing):

http://www.windwing.com/adjouthaul.html (enkelt, typ Sailworks lösning)
    http://www.clamcleat-rope-cleats.com/windsurf.htm (längst ner på sidan)
    http://www.jfeehan.net/windsurfing/outhaul.html

Ja, nog ere lite dåligt klös här när en sån som jag är inne å tipsar om länkar på Formula-konfen… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 november, 2002 vid 09:52 som svar på: Hjälp mig översätta vindenheter! Bft?

Vindomräkningslänk:

http://www.gosailing.co.uk/skipper/calculators/calculator.asp

(tror det finns en på windfinder.com oxå, men den sida låg nere)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 november, 2002 vid 15:30 som svar på: statistisk analys…

Ähum, detta är ju lite knepigt. Det blir ju olika för vilken typ av segling som bedrivs (ah, dessa ständiga parametrar i vår sköna sport), typ av bräda och segel.

Men va fasen, jag plitar in mina nuffror. Lägger till lite tidgare utrustning oxå för att få en mer komplett lista…

– 75 kg
    – 129 liter (freeride)
    – 8 m/s; 8.5 kvm, 48 fena
    – 10 m/s; 7.2 kvm, 44 fena
    – 12 m/s; 6.2 kvm, 36 fena

(att jag dessutom larvat mig med 6.2 och 36 fena i betydligt mindre vind lämnar jag åt sidan…)

– 115 liter (fristajl)
    – 8 m/s; 7.0, 30 fena
    – 10 m/s 6.2, 30 fena
    – 12 m/s 5.4, 26 fena

– 84 liter (våg)
    – 8 m/s; 6.2, 24 fena
    – 12 m/s; 5.4, 22 fena
    – 18 m/s; 4.5, 22 eller 20 fena

Lägg märke till hur jag vid samma vindstyrka (8 m/s) kör/kört med tre olika brädor, 8.5, 7.0 samt 6.2 med 48, 30 och 24 fena… bra för statistiken, eller hur? 😉 Blev nästan lite paff själv när jag insåg detta… Inga vetenskapligt bevisade sekundmetrar, men för mig likartade vindstyrkor i alla fall.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 november, 2002 vid 15:16 som svar på: Fanatic är för bäbisar

Glömde det tipset – kan helt klart funka!

Surfa På!

(och längst ner skriver han i sann bäzzerwizzeranda att “öh hörrö, det där har jag oxå testat, quick-lock fästena tar tyvärr mer plats än vanliga fästen och gör att det gärna blir väl trångt för fötterna”)

Sida 376 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.