Forumsvar skapade

Sida 377 av 427
  • dr-masse

    Medlem
    6 november, 2002 vid 15:03 som svar på: Fanatic är för bäbisar

    (du vill egentligen inte läsa det här… 😉

    Känns igen, jag löste det hela med att vintertid (fetare dojjor) skruva dit “vanliga” stroppar från en annan bräda. Det går ju bra att skruva i quick-lock fästena. Har även slaktat quicklock-stroppar, tagit delar och satt dit Neil Pryde stroppar istället, funkade fint.

    Trots att jag har erkänt platta fötter, vi toffelhjältar har ju ofta det, så tycker även jag att Fanatics quicklockstroppar är lite trånga över fötterna, särskilt vintertid.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    6 november, 2002 vid 09:52 som svar på: Förslag på bräda.

    Brädan du nämner är en AHD FD 65, om volymen stämmer (115 liter) enligt http://www.a-h-d.com/range_2k2/fd/65.php

    Åtta kvadrat skulle jag säga är (vilket stämmer med AHDs rekommendationer) lämpligt största segel för denna bräda. Jag har provseglat en AHD 65 en gång och den påminde mycket om min AHD FD 70, lite mindre och manövervänligare. Trevlig bräda! På en AHD FD 70 är runt 9.0 nog det största man kan peta på och fortfarande njuta av trevlig och balanserad segling tillsammans med en 48/50 fena (typ, eller en kortare fena som kan hantera större segel, sådana finns).

    Så, om du funderar på åtta – tio kvadrat tycker jag att brädan (AHD FD 65) är för liten för dig. Dock är det en bra storlek som “enda bräda” eftersom den klarar lite mer vind fint och fortfarande är skoj med segel ner mot femhalv – fem kvadrat. Vill du dock segla lite mer och kunna använda större segel (över åtta kvadrat) är en FD 70 ett trevligt alternativ. Nackdelen här är att den är lite större och därför blir mindre underhållande (svårare att kontrollera) med segel under sex/sexhalv. Det finns ju många andra fina brädor i den här klassen, se gärna mitt resonemang kring FD 65 och FD 70 som något att ha i åtanke när man väljer bräda i denna klass. Liknande paralleller kan nog dras mellan brädor som Fanatic X-ray 130 och 150, Mistral Radar 125 och 140, Exocet SpeedSlider 67 och 77 osv…

    Det finns, helt enkelt, fasligt mycket att välja på.

    Jag lutar nog fortfarande åt att en lite större bräda kan vara aktuell (i det här fallet typ en AHD FD 70) åt dig, men skulle nog helst vilja veta mer om var du seglar, din nuvarande nivå, vilken typ av segling du prioriterar samt vilka segel du tänkt att köra med på bräden. Du får en lite stabilare plattform, fler seglingsdagar och en bräda som med fördel kan kompletteras med en mindre när det blir aktuellt.

    Ett exempel för att summera det hela – tänk på vilken segelstorlek du tror att du kommer att använda mest på brädan och se till att köpa en bräda som det funkar bra med. Även om en AHD FD 65 funkar bra med ett 8.0 så är det en storlek som är närmast perfekt på en AHD FD 70, för att exemplifiera lite.

    Till sist kan jag väl ge en liten bakgrund till hur jag resonerade när jag köpte min AHD FD 70 (det finns en lååång tråd om det här på konfen, sök efter “den ultimata kombinationen” ovan). Jag ville ha en bräda som funkade skapligt i lättvind (ej optimalt, då hade det blivit ännu större typ Formula) med åttahalv-nionoll, som var kul med sjunoll och som jag kunde göra lite trick (eller vad det nu är jag håller på med… 😉 på med en sexnolla. Det var ganska precis vad jag fick. Dock upptäckte jag att det där med att göra trick var såpass skoj och utvecklande att jag nu bytt min AHD FD 70 till en mer renodlad freestylebräda. Jag har tappad dagar med planing, men seglar ändå i samma vindar (när det blåser lite kör jag lite lättvindstrick istället, det är oxå skoj).

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    6 november, 2002 vid 09:26 som svar på: en fråga???

    Du har ju fått en liten flora av svar här…

    Det går ju att “dra rigg” på det mesta, som synes (även om man har vatten upp till midjan).

    Men för mig betyder “dra rigg” att brädan som används flyter. Och då är du på gränsen. Eftersom du ställer frågan misstänker jag (kan ha fel) att du inte är grabben som drar rigg på en 70 liters vågbräda i shorebräjket på Hååkipa, direkt. Och då är nog 104 liter i underkant för bekväm riggdragning. Det kommer nog att funka, men kräva en del balans (beror naturligtvis även på brädans design, är den bred och platt så blir det enklare). I normalfallet skulle jag råda dig att lägga på en tio liter för enklare riggdragning och lite marginal, dvs en 115-120 liter ungefär. Om det nu är viktigt för dig att kunna dra rigg på brädan utan att den sjunker, vill säga.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    31 oktober, 2002 vid 08:20 som svar på: Förslag på bräda.

    6.5 – 7.0 utan camber låter som en fin idé för ett första segel. En bra storlek som går igång hyggligt tidigt men ändå är fin att lära sig med eftersom grejorna fortfarande är skapligt hanterbara. Dessutom kan du sedan enkelt komplettera med ett större (typ 8.0 eller större) och mindre segel (5.0 – 5.5) för att kunna segla i de flesta vindar som vårt land erbjuder. En linje skulle kunna bli något i stil med 8.5 – 6.5 – 5.5 eller 8.0 – 6.0 – 5.0 typ (beror ju naturligtvis på vilka segelmodeller man väljer/hittar, se det som en fingervisning).

    Något som kan vara värt att fundera på är mastlängder. Med lite tänkefterföre och flyt så kan du köra 5.0 och 6.0 (6.2) på en 430 och en 8.0 på en 490 mast. Annars är det lätt hänt att det krävs tre master (430, 460 och 490) vilket kan kännas lite surt/dyrt. Två master istället för tre är enklare och billigare, men visst kan det vara skönt att ha en mast till varje segel om man har råd, framförallt när vinden ökar/minskar så slipper man rigga om hela paketet.

    Rätt mast till seglet är viktigt.

    Anledningen till att jag rekar lite större brädor än den RRD som nämns här är enkel – lite större bräda och inlärningskurvan, i normalfallet, blir kortare (lite stadigare grejor). Att en snäppet större bräda är betydligt enklare att få upp i planing (och därigenom blir roligare att segla) och lära sig manövrar på spelar också in för en ny surfare. Sist, men inte minst, så ger lite större grejor det som är viktigast – timmar på vattnet. OM man däremot vet med sig att man enbart vill ha en bräda och inte är sådär jätteintresserad av att segla om det blåser mindre än en 6-7 sekundmeter så är ju en 100 – 110 liters sak oftast en bra komprimissbräda som går att köra i ganska lite vind men som fortfarande är hyggligt bra när det blåser mer.

    Dock föredrar jag att rekommendera en inledning av karriären på en snäppet större bräda (120-150 liter) som med fördel kompletteras med en mindre bräda när man börjar få lite koll och är redo för mer vind. När det väl blåser är det ordentligt mycket roligare med småprylar.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    30 oktober, 2002 vid 15:09 som svar på: fluga med freeleach

    Ah, får mig att minnas en skön ART-broschyr från tidigt nittital (?) då en viss Monty Spindler jämförde sina Cut-away segels profil med en pilgrimsfalks vingform… eller var det en fiskmås… Var ju tvungen att köpa seglet efter det… 🙂

    Surfa På!

    (ett annat sätt att säga – inget är nytt under solen, men flugvingar är ju coola, hotsails psyclone månne?)

  • dr-masse

    Medlem
    28 oktober, 2002 vid 08:59 som svar på: Förslag på bräda.

    Häng inte upp dig så mycket på brädans längd, bredd och volym är nog intressantare. Så länge den har minst en 115 liter och är någorlunda bred drar du nog rigg ganska lätt.

    Den föreslagna Bee:n kan helt klart fyndas till bra pris. Bic Techno är en annan poppis bräda, själv har jag haft en AHD FreeDiamond 70 som jag gillade mycket och lätt skulle kunna rekommendera till ganska “nya” surfare.

    Lite enkelt sammanfattat tror jag att något som är mellan 65 och 80 brett (typ), 260 – 290 långt med en 120 – 150 liters volym borde funka fint. Då har du en bräda som du kan lära dig mycket på och som funkar fint i ett skapligt brett register. Blir du duktig och börjar uppskatta att segla i mycket vind (det brukar bli så!) så är det bara att komplettera med en mindre bräda.

    Sen finns ju, som alltid, undantag. Är du mest intresserad av segling i lättare vindar kan du tom kika på en beggad formula-bräda (typ Starboard 155), är du superambitiös i din vilja att bli en riktig vågkung kan du kolla på mindre brädor än vad jag föreslagit. Se det hela som en tanke, vare sig mer eller mindre.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 14:02 som svar på: Asbilliga fjolårsbrädor

    Nästan en befrielse att det fanns en hake… 😉

    Kommer kanske från uthyrningsverksamhet eftersom det är såpass många nya brädor, då gäller det att ha koll på skicket (är min erfarenhet).

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 13:23 som svar på: Gaastra MW5 vad är det för segel?

    Vilka modeller och storlekar testade du? Vad är du ute efter nu och till vilken bräda?

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 12:18 som svar på: cambers eller inte?

    En diskussion har det blivit, aldrig fel på fredageftermiddagen!

    Dock behöver du inte “reta” mig för att få igång diskussioner, jag är mer lättstartad än så och det blir så mycket trevligare då.

    Och diskussionen fortsätter 🙂

    Du skriver:
    “Vi kan nog enas om, som du är inne på, segeldesignen är det viktigaste inte frågan om cambers? Om vi då kan kan enas om detta kan vi då inte också samstämmigt säga att att det är bättre att köra ett nocam segel som är lika bra som ett cambrat eftersom nocamseglet innebär lägre vikt, större windrange och lättare transitions?”

    Att segeldesignen är det viktigaste är vi helt eniga om. Men tyvärr kan vi inte samstämmigt stäga att det är bättre att köra nocam som är lika bra som cambrat. Detta då:

    1. Jag har inte tillräckligt torrt på fötterna för ett sådant uttalande och har seglat för få stora nocam/cam segel
    2. Jag är faktiskt tveksam till att din åsikt att nocamsegel innebär “lägre vikt, större windrange (vindregister) och lättare transitions” är sann i alla lägen. Så enkelt tror inte jag att det är. Det som jag ställer mig mest tveksam till är större vindregister. Ett nocam startar tidigare än camsegel i många fall, men det beror nog mer på seglets utformning och användningsområde än själva cambern. Vidare har faktiskt cambers en förmåga att stötta profilen, och därmed seglets stabilitet, på ett sätt som i alla fall jag anser att nocam har svårt att matcha. Så – jag anser att i de allra flesta fall så har ett camsegel större vindregister. Om inte annat så bevisar det faktum att cams är det som gäller på tävling detta – där är vindregister A och O, kanske framförallt i och med Formulaklassens etablering. Men visst, skillnaderna är små och valet mellan ett vasst nocam-segel och cams handlar mer om preferenser än om seglens objektiva kvaliteter, tror jag.

    Vad gäller Simmer så var det vare sig otur eller fel på seglet, det var bara inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Simmers Nocam-segel (de jag har seglat i alla fall), kanske framförallt ZeroSeven, har duktigt med latt- och nedhalsspänning. Detta gör att när man väl åker så är det stabilt. Men riggning och hantering, exempelvis är rotationen ganska “brutal” för ett nocam-segel, är lite bökigare.

    Simmers vågsegel, bland annat Onshore, har jag haft i omgångar och även testat ett Freezone (01 tror jag) 6.3 som jag tyckte mycket om.

    Vidare tycker jag inte att någon här (kan ha missat) direkt sjunger “cambrarnas lov” utan mer påpekar att cambers, trots nocams stora popularitet och klara existensberättigande, har en del fördelar och ibland inte är så dumt om man gillar det. Vare sig mer eller mindre.

    Men på det stora hela är vi inne på samma linje, nocam-segel är väldigt bra numera och är man någorlunda ny så är det ett bra, och oftast rätt, köp.

    Dock har min övertygelse kring nocams (om du kollar mina inlägg tidigare här på konfen så har jag nog rättså konsekvent rekat nocam när det dykt upp) svalnat något av dels lite mer egen erfarenhet, dels när jag testat moderna (02) freeride-segel med cambers och blivit ärligt förvånad över att de varit så bra på mycket av det som jag sett som de största fördelarna med nocam (riggning, vikt, manövrerbarhet, trim). Därav mina tankar kring att det inte är så superpetigt med om det är nocam eller inte, det viktigaste är att hitta det som passar ens övriga utrustning, kunskap, preferenser, seglingsförhållanden och plånbok. Något som fick mig att fundera, och kanske tillåme lära mig lite, i detta ämne är denna tråd (skapligt lång) http://forums.gaastra.com/bepartofit/ubb/Forum1/HTML/001116.html från gaastra konfen. Bland annat så var Tinho Dornellas och Barry Spaniers åsikter intressanta att ta del av. Ett annat ämne är att titta på vad Tinho Dornellas skriver när han får frågan GTR (nocam) vs GTX (cam):

    “Hi Alfonso,
    I am very biased towards the GTX for the larger sizes especially.
    I use them in my clinics and the sails are simply exceptional. if you sail in strong and steady winds, the GTR sail will deliver top level speed and performance, but you have to sail them very powered. The GTX on the other hand can be sailed in minimal winds and still produce the desired power and lift. The GTX feels lighter in the hands when under powered, and during tacks and jibes, it “hides all the millions of little mistakes we all make during maneuvers, resulting in a smooth and “pro looking” ride.”

    Intressant, eller hur? Nu kommer detta från honom, på samma fråga har säkerligen en som Bruce Peterson ett lite annorlunda svar. Olika filosofier, helt enkelt.

    Och till sist – skulle jag själv köpa ett segel idag över åtta kvadrat skulle jag tveklöst välja ett med cambers. Men det är ju vad JAG skulle göra utifrån mina förhållanden och ambitioner, långtifrån allmängiltigt.

    Surfa På! (får se om det blir någe surf i helgen, säsongen börjar närma sig sitt slut för mig… 🙁

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 11:41 som svar på: Cambers eller inte del 2

    Jösses, du är på hugget…

    Att segla nionoll i byar upp till 12 m/s på en tävling är väl inte sådär jättemärkvärdigt? Han hade säkert kul om han fick ett bra resultat… 🙂

    Att Ulf kryssar runt i sex timmar och gör lite manövrar här och där är väl upp till honom och har väl rätt lite med hans kunskaper om segeldesign att göra? Om inte mitt minne sviker mig så brukar han, från andra inlägg, ha en delvis annan syn på sånt här.

    I min värld är det inte speciellt mycket svårare att göra helis, bakvindsgippar och andra segelmanövrar med ett cammat segel, faktiskt. Lite bökigare, men fullt möjligt.

    Har sett formulapojkarna göra både det ena och det andra med tolvhalvsegel.

    Återgår nu till den ursprungliga tråden för att svara på ditt andra inlägg…

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 11:27 som svar på: Gaastra MW5 vad är det för segel?

    Jag är hyggligt säker på att det är ett vågsegel (“freewave”) och helt klart utan cambers. Kom före Gaastra Heatwave (som jag haft och verkligen gillade). Ett helt OK segel för sin tid (95?-97). Var nära på att handla ett själv efter litet test. Bifogar en bild jag hittade.

    Varför söker du cambers, förresten? Enbart nyfiken.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 09:32 som svar på: cambers eller inte?

    Detta är inget nytt. Men att lägga in hela den diskussionen för någon som säger sig vara “grön” kände i alla fall jag var att kanske gå lite för långt. Det blir lätt lite väl teoretiskt, något som iofs jag är bra på.

    Är mycket väl medveten om faran att uttala sig generellt i sådana här ämnen, men ibland krävs det nästan för att kunna ge någorlunda begripliga tips. Jag menar, det är ju åsikter och inte fakta, eller hur?

    De inläggen du lade in här (och det finns gott om andra inom området) har även jag, med intresse, läst. Dock försöker jag alltid hänvisa till mina egna erfarenheter så långt som möjligt. Det inlägg som du hänvisar till är jag tex tveksam till om en man som Barry Spanier skulle hålla med om. Han kan ju lite grann om segeldesign, om vi säger så. Talar vi nocam vs cam så var det ju en redig diskussion kring detta på bland annat rec.windsurfing och gaastra konfen där Bruce Peterson (Sailworks) kom med en intressant utmaning som dessvärre inte blev av (Bruce på ena sidan och Barry Spanier på andra, kul!).

    När inte ens sådana här herrar inom sporten är överens om “nocam vs cam” så kan det möjligtvis vara så att det inte är fullt så konsekvent som du försöker ange i ditt inlägg.

    Ditt inlägg:

    “Intressant diskussion om cambers, tyvärr ligger många gamla åsikter kvar och skräpar från tiden då nocam seglen ännu ej utvecklats i de större storlekarna. Cambers har framförallt sin plats i Formula eller i storlekar över 10kvm. Varför är det då så, jo därför att de som kan surfprylar (och jag är ledsen Dr Masse men du får ingå i gruppen av okunninga) helt enkelt säger det. Det är uppfattningen bland annat Starboard och Boards står för. Angående Boards så får ni själva läsa deras tester och rekommendationer men jag har tagit mig tiden att på arbetstid klippa lite från Starboard.”

    Jag håller faktiskt inte med om detta. Jag hade inom loppet av samma år (2001) ett cam (Neil Pryde V8 8.5) och ett nocam (Simmer ZeroSeven 8.6) segel. Jag valde att byta till ett nocam-segel i mycket hög grad på grund av de argument som du hänvisar till. Jag hade dessutom fina erfarenheter av nocam-segel sedan tidigare (NP Diablo, North TransAm) och ville testa ett lite större. Enda skälet till att det inte blev 9.2 i ZeroSeven var att det inte fanns inne.

    Döm om min förvåning när jag faktiskt tyckte att mitt V8 var enklare att rigga (!), stabilare och i stort sett lika lättmanövrerat som Simmer-seglet… Något som ytterligare kom att förstärka min ambivalens till att uttala mig såpass kategoriskt i denna fråga som du väljer att göra var när jag i år testade ett NP Spirit, ett segel som i mina ögon jag lätt skulle kunna rekommendera till skapligt “gröna” personer inom vår sport och det har, just det, cambers…

    Själv har jag seglat samt ägt nocam och camsegel (NP V8, Diablo och Spirit, Simmer ZeroSeven, North TransAm i storlekar mellan 7.0 och tionoll) från åren 1999 – 2002 men det kanske har hänt något i utvecklingen som inte jag känner till?

    Till sist skulle jag vilja påpeka att för mig så skulle jag helst vilja ha ett camsegel i storlekar över åtta. Då vill jag ha det som ett camsegel kan ge, helt enkelt. Men det beror ju, som alltid, på ett antal faktorer. Var man seglar, vilken bräda man har, egen nivå, ambitioner, förhållanden och ekonomi. För att nämna några.

    Om jag är okunnig? Jajamensan! Men det tar emot när någon annan (anonym) glatt placerar mig i det facket utan att veta vad jag grundar mina små tips/tankar på.

    Det är snudd på så att jag nästan undrar om du har läst mitt första inlägg? Var någonstans skriver jag att no-cam inte är bra? Var uttalar jag mig såpass konsekvent som du antyder? I mitt sista stycke så anger jag klart att camberfritt (oavsett storlek) är fina grejor i rätt händer, eller? Till en som är någorlunda ny i sporten skulle jag lätt, oavsett storlek, rekommendera nocam. Något annat kan man väl knappast utläsa ur mitt inlägg, eller?

    Jag tror helt enkelt att det inte är så enkelt. Det handlar om mer än bara de där små plastklykorna framme i mastfickan. En skicklig segeldesigner kan skapa ett nocam-segel som mest lämpar sig för mycket rutinerade seglare och ett camsegel som passar nybörjare. Ibland undrar jag om hela den här “cam vs nocam” diskussionen inte har fått lite för stora proportioner? Till syvende och sist handlar det ju om hur seglet är syttåskuret och beter sig i våra händer oavsett om det råkar sitta plastklykor i mastfickan eller inte. Och min lilla “spaning” i sammanhanget är att camsegel är på väg tillbaka (skriver jag sådär i förbifarten och öppnar för nya hugg å slag ;-)…

    Nu kanske jag framstår som känslig för kritik här. Vilket ju är helt sant. Men jag är mån om att inte uppfattas som alltför “märkes-modell-design-vilkentypavseglingmangillarbäst religiös” här på konfen och försiktig med att framstå som någon slags kunskapskälla vilket jag ju inte är. Men när jag har lite egna erfarenheter och tips som känns relevanta är det ju kul att skriva några rader utan att bli refererad till som “okunnig”, eller hur?

    Jag utgår alltid från att det är tänkande individer som surfar runt här på konfen och kan dra sina egna slutsatser av det som skrivs. Vill komma med en annan syn på saken, vilket det nästan alltid finns, så ser i alla fall jag stora fördelar med att göra det utan att hänga ut tidigare skribenter. “Debatt” var det visst någon som kallade det i det gamla Rom. Annars blir det ju lätt som vilken låg politikerdebatt somhelst – när argumenten tar slut så kan man alltid ägna sig åt lite påhopp på personer istället (eller konfanvändare, som i det här fallet).

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    25 oktober, 2002 vid 07:16 som svar på: cambers eller inte?

    Det är nog ett helt OK nocam. Naish Noa (tillsammans med Sailworks Retro) inledde på sätt och vis “nocam-revolutionen” där man utnyttjade modern skärning och kunskap från cambersegel för att få till nya, hetare nocam-segel. Och det funkade fint.

    Tror helt klart, beroende på pris, att det är ett fint segel att köra med.

    Se till att ha hygglig mast och bom för ett segel i den storleken, bara.

    Lycka till å Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 13:29 som svar på: Asbilliga fjolårsbrädor

    Alltså, även jag som nätbutiksskeptiker av klass (garantier, kolla före köp, leveranser, risk med betalning) måste ju medge att de där priserna var ju något i hästväg… blev ju f-n nästan köpsugen! Letade efter om moms eller liknande inte ingick, har de skrivit fel?!?

    Liksom mellan 4200 och 6000 spänn för brädor som fortfarande är “årets” (vi är ju trotsallt inne i 2002) måste sägas vara skapligt…

    Och 2002 segel för under tvåtusen… Rabatter på typ 60-70%…

    Det verkar som om moms (VAT i England) ingår?!?

    Nästan för bra för att vara sant. Även med frakt till Sverige på grejorna så är det fortfarande väldigt bra priser. Tull skall det inte vara, inom EU.

    Surfa På!

  • dr-masse

    Medlem
    24 oktober, 2002 vid 12:19 som svar på: cambers eller inte?

    Cambers, som så mycket annat i vår sport, är till stor del en smaksak. Gillar man speed och stabila riggar är det svårt att kliva förbi.

    Tävlar man exempelvis i Formula är det cambers som gäller.

    Själv har jag inte cambers i mina segel längre (för första gången på länge…) men så prioriterar jag mer nöjesåkning/lära-sig-lite-manövrar mer än tidigare.

    Någon slags enkel sammanfattning ur mitt, begränsade och introverta ;-), perspektiv:

    Segel under 6.0/5.5 så kör jag vågsegel, tillräcklig fart och roligast
    Segel mellan 5.5/6.0 och 8.0 så kör jag gärna camberfritt. I dagsläget råkar det vara typ freestylesegel, men hade jag ägt en annan bräda hade jag valt något mer fartorienterat.

    Segel över 8.0 har jag helst ha cambers i, bättre stabilitet, fart och kryssegenskaper uppskattar jag som mest i dessa storlekar.

    Nu finns dessutom många som uppskattar cambersegel just när det är extra byigt och menar att det är enklare att hålla fart och planing i vindhål samt att det är lite extra stabilt när starka vindbyar kommer. Är benägen att hålla med, även om jag anser att många camberfria segel (runt åttanoll och neråt, i alla fall) är så bra idag att de matchar många cambersegel väl.

    Nu finns det, som alltid, undantag. Skulle jag exempelvis vara den lyckliga ägare till en riktig slalomraket till bräda så skulle jag ofelbart vilja ha cambersegel till den. Att köra cambersegel med tryck i från sjunoll och neråt är en upplevelse (blir lite nostalgisk här). Minns mitt ART Racing 5.2 som var j-igt kul i mycket vind…

    Jo, en sak till. Jag tycker att man nog bör vara skaplig på att segla för att uppskatta cambers. Innan man har någorlunda koll på grejerna så innebär cambers mer bök än glädje (knepigare riggning i de allra flesta fall, tyngre att manövrera, svårare att vattenstarta, känsligare för trim). Tycker jag i alla fall.

    Hoppas detta gav någe.

    Surfa På!

Sida 377 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.