Forumsvar skapade

Sida 379 av 427
  • dr-masse

Medlem
    25 september, 2002 vid 12:35 som svar på: Fetaste Tricket För stunden!?

Hålla på å tricka å greja… Nä, nä, ett fint litet hopp räcker för mig.

e11_high_high.jpg

Annars måste jag ju säga att “chacho” är helt sjuk.

Hoppa På!

• dr-masse

Medlem
    25 september, 2002 vid 12:11 som svar på: segeltyper?

Varför har jag fem stjärnor under mitt användarid när jag skriver inlägg här?

Ser ju tokigt drygt, men trevligt, ut. Fem kastfall vore närmare verkligheten…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    25 september, 2002 vid 12:09 som svar på: segeltyper?

Ja, vågsegel är sydda för att tåla lite mer. I gengäld är de lite tyngre. Ibland även lite dyrare.

För ett segel runt 5.5 skulle jag lätt välja ett vågsegel.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    25 september, 2002 vid 11:40 som svar på: Val av Freestyle

Jag är ju ingen freestyle-nisse, direkt men har lajjat lite med manövrar och badat som f-n i år (KUL har det varit).

Och jag har kört NR 5.4 på min JP 115, vilket funkar bra, även för en sjuttifemkilos klenfis som mig. Faktiskt riktigt skoj när det är lite byigare (lättare att hålla fart) och det går att dra på skapliga hopp med en lite större bräda.

För övrigt tycker jag att RRD ser kanonfina ut 03. Har petat på den lilla en hel del… ;-). Jag är dessutom duktigt “såld” grin.gif på Neil Prydes nya linje och look, Expression skulle jag vilja ha (men det får vänta).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    25 september, 2002 vid 11:21 som svar på: segeltyper?

Det var ju fint om jag lyckades reda ut nå’t…

Femfem verkar vara ett lagom nästa segel. Det spelar nog inte sådär jättestor roll om du skaffar ett freestyle eller vågsegel i den storleken. Det lär bli bra ändå.

En väldigt enkel definition av freestyle är väl att det är vågsegling/manövrar på plattvatten. Det går att loopa på plattvatten, så freestyleseglare kan göra rätt avancerade trick även om det är i stort sett saknas vågor. Finns det vågor så blir det mer vågorienterade trick, men man kan självklart ha kul med freestyle-grejor även om det är lite vågor oxå!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    25 september, 2002 vid 10:17 som svar på: segeltyper?

Ähum, ett litet teoretiskt försök från min sida…

Race-segel
    Segel som är framtagna för tävlingsbruk i första hand. De större storlekerna för Formula-segling (över nio kvadrat), de mindre för mer slalom (fart) orienterad segling. Egenskaper som prioriteras är höjdtagning, fart och kontroll. Seglen är svårare att manövrera, känsligare för trim och val av mast (rätt mast är närmast nödvändigt för rätt prestanda). Är utrustade med cambers, 3-5 stycken i normalfallet.

Används av tävlingsseglare men även folk som vill ha högsta fart och kontroll trots mer “friåkning”. Generellt sett inget för nybörjare och utgör en ganska liten del av segelmarknaden.

Exempel på segel är Gaastra Nitro, Neil Pryde RS, North Warp, Simmer TP, Challenger Formula…
    Storlekar 5 – 12.5 kvadrat

Free-race segel
    Segel som är väldigt lika race-segel och med snarlika prestanda. I stort sett samma fart för oss “dödliga”, kanske något sämre höjdtagning. Mindre extrema i materialval (lite tjockare monofilm, exempelvis) och kan riggas på snäppet “enklare” (lägre kolhalt) master. Har oftast 2-3 cambers, men camberfria alternativ finns.

Andvänds i viss mån av folk som tävlar med budget, folk som vill ha race-segel men som inte vill lägga pengarna/ha lite hållbarare grejor.

Exempel på segel är Neil Pryde V8, Gaastra GTX, North MatchRace, Yes Twin Cam
    Storlekar typ 6-7 – 11 kvadrat

Freeride-segel.
    Segel med fortfarande bra fart i men något lättare att manövrera, rigga och trimma. Går att köra med “normala” master. Ofta camberlösa, men camber finns oxå.

Exempel på segel är Simmer ZeroSeven (fart), Simmer ZeroFive (manöver), Neil Pryde Diablo, Neil Pryde Spirit, Ezzy Infinity, Sailworks Retro, North Tonix/TransAm, Challenger Fuego,

Används av alla möjliga figurer, nog det segel som säljer bäst. Allt mellan fem och tio kvadrat.

Free-move segel
    Ett nytt litet påfund… Freestyle-segel med mer fart och stabilitet i, skulle man väl kunna säga. Fart, manöver och kontroll i någon slags kompromiss

Exempel på segel är Neil Pryde Jet, Simmer Fly, Tushingham Storm, Gaastra Pulse, Yes Move…

Kul segel att stoppa på brädan när det blåser lite mer. Finns mellan typ sjuåenhalv och fem kvadratmeter.

Freestyle
    Snurra, tricka å greja är det som gäller. Skaplig fart, men framförallt manövervänliga. Tidig planing är också bra att ha. Ofta lite sämre kontroll när det brallar i lite mer.

Exempel på segel är North Disco, Gaastra Echo, Yes Freestyle, Challenger Morpho, Sailworks Bongo, Neil Pryde Expression, Simmer Twist…

Används av manöverfolk men även en och annan som tycker att det är kul med segel som man kan lära sig nya manövrar med. Sjuhalv ner till femnoll är väl typiska storlekar.

vågsegel
    Hmm, har väl blivit en historia för själv på senare år. Många tillverkare har upp till tre olika linjer med olika “karaktär”. Typ mjuka och så manövervänliga som möjligt (“sideshore”), ett mitt emellan (“allround”) och till sist ett med lite mer fart och kontroll i (“onshore”). Segel som är gjorda för dagar med lite mer vind och framförallt vågor. Vågsegling är ju “individuellt” som det så fint heter vilket gör att det finns mycket att välja på.

Används av de allra flesta när det blåser lite mer, oavsett vågor eller inte. Under typ femhalv väljer nog de flesta att åka vågsegel.

Exempel är Neil Pryde Core/Zone/Search, Gaastra Grind/Manic, North Instinct/Superstar/Triple XXX, Simmer X-flex/Vision/Crossover, Hot Sails R.O.C. Slide/Psyclone/SO, Sailworks Revolution, Ezzy SE, Challenger Kalama/Liquido…

En hel drös finns det…

Nu tycker inte jag att man skall hänga upp sig sådär våldsamt på dessa olika kategorier. EGENTLIGEN finns det bara tre, tycker jag (och sticker ut hakan inte så lite här på konfen). Tävlingssegel, friåkningssegel och vågsegel. Våra kära tillverkare och tidningar närmast älskar att hitta på nya “kategorier” titt som tätt (jag misstänker som alltid en tysk inblandning) där väl freerace och freemove är de senaste påfunden.

Ett vågsegel går fint att köra freestyle med. Ett freemove segel kan man kryssa runt med och åka fort med. Man kan tricka rätt mycket med ett freeridesegel. Ett race-segel kan vara perfekt på freeride brädan. Så det är inte så himla petigt, tycker jag. Det handlar mer om att hitta det som passar den egna plånboken, brädan, förmågan och var man brukar segla någonstans.

Jag har nämnt lite segel som exempel här, mest för att du skall kunna spana in lite. Det är ingen ranking eller nå’t sånt utan se det som illustrationer.

Ett femhalv segel kan du åka runt med och ha mycket kul med. Fast som enda segel så skulle jag (om du väger normalt) rekommendera ett lite större, kanske runt sexnoll-sexhalv för lite mer dagar på vattnet. Skaffa något våg/friåkningsorienterat så blir det säker bra. Om du sedan kompletterar med typ en sju-åtta kvadrat och en fyrhalva/femnolla så är du rustad för många dagar.

Fler synpunkter kring detta lär komma… 😉

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2002 vid 07:26 som svar på: Segelstorlek?

Nej, det är ingen idé. Seglet tynger ned brädan för mycket och du kan dessutom inte köra med den fenlängd som krävs för att det skall ge något. Beroende på segelmodell så är 7.0 – 7.5 ett rimligt max på den brädan. Exemplet med en 7.4 Supersonic som största segel skulle kunna funka mycket tack vare det seglets låga vikt. Men det är nog på gränsen.

En åttanolla fungerar säkert (allt funkar om man vill!) men ger ingenting i vare sig tidigare planing, fart eller kontroll jämfört med 7.0 – 7.5 på din bräda.

Vill du plana tidigare är det nog, tyvärr, en större bräda som gäller i första hand.

Vill du få ut mer av den bräda du har, kolla om du kan hitta något runt sjunoll, skaffa en så stor fena som möjligt för din bräda (typ runt 36-38 djup beroende på modell skulle jag tro) och träna på tekniken…

Jag har kört 7.0 (ett Gaastra Race) på en Screamer II och det fungerade fint, men större skulle jag inte kört.

Det här var mina små tankar kring detta, testa själv är alltid bäst, men åtta-nionoll för din bräda kan du nog stryka helt.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2002 vid 13:22 som svar på: Nyinköpt Seatrend.

OM det är den här sidan du sett brädan på http://www.seatrend.net/pages/65as.htm så är det förra årets färger.

I år ser brädorna ut såhär http://www.baltica-marine.de/pages/seatrend/boards.html

Hoppas detta gav något.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2002 vid 11:52 som svar på: Ut i Europa i höst…

Portugal och Spaninen (södra) tycker jag du skall undvika och bespara dig ett antal mil i bil. Så snart värmen avtar och det högtryck som ger passadvindseffekt drar söderut så slutar det blåsa. Efter ett år + ett antal besök i Portugal så kan jag säga att det är mycket lite vind efter augusti/september. Ofta helt dött. De enda gångerna vinden kommer är vid rejäla lågtrycksstormar med då regnar det så mycket så man kan knappt vara ute, modell monsunregn. Fina vågor, ingen vind. Det lär vara likadant i typ Tarifa med betydligt svagare vindar än under sommaren.

Höst i Europa så skulle jag kolla på Sardininen, Frankrike runt Marseille, nordvästra Frankrike, kanske Holland samt vissa delar av Italien. Norra Spanien kan nog funka oxå. Tror jag.

Ett alternativ är ju att hålla noggrann koll på väderläget innan du drar. Rätt lågtryck och Danmark/Sylt/Holland kan ge kanonförhållanden på lite kortare avstånd.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 september, 2002 vid 11:40 som svar på: När planar jag?

Åsså drar man till från höften utan att ha seglat med grejorna:

Lite över 4 sekundmeter, ett par pumptag och du lär vara igång om det är någorlunda platt vatten (ingen dyning på öppet hav, typ). Vid 5-6 sekundmeter så går det, med tanke på vindstyrkan, undan och du klarar samtidigt ganska rejäla “vindhål” (långa stråk under 4 sekundmeter) utan att tappa planing.

Glada gissningar på eftermiddagen i kontorslandskapet som bara väntar på kommentar… 😉

Men vi får se vad formula-proffsen säger, de har ju benkoll på detta (jag har aldrig seglat större än 9.9 samt bredare bräda än 90 cm, småprylar i sammanhanget)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2002 vid 14:33 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Bara för att ytterligare sukta smaklökarna lite…

finE-20020912000000-area3-072.gif

barblegend.gif

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2002 vid 14:25 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Sandviken har jag ganska risiga erfarenheter av, men om det blåser mycket kommer man nog ut.

Har aldrig seglat på Björkö, men vid Salnö lär det gå ganska OK vågor. Kolla på http://www.lantmateriet.com för kartor och vägar.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2002 vid 13:48 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

Ja, det skall vara bra där. Men undrar just om det inte är norrut man ska? Verkar blir mer vind ju längre upp mot Väddö/Gävle man beger sig enligt prognoserna… (iofs ganska logiskt vid nordliga vindar).

Själv funderar jag nu, efter lite magisk familjediplomati, på Salnö på söndag. Någon annan?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2002 vid 13:45 som svar på: 2:a vågbräde..?

Något på en sådär 70-75 liter blir nog fint, du är ju inte så tung. Vågisarna har blivit lättare, starkare, lite bredare, kortare och tunnare. Tunnare kanter har oxå blivit poppis. De flesta produktionsvågisar (utom AHD) tillverkas på Cobra-fabriken i Thailand med liknande teknik, så rent produktionsmässigt är det inga gigantiska skillnader längre (som det kunde vara förr). Oftast innebär en dyrare bräda att lite mer exklusiva och lättare material har används i tillverkningen.

Det finns ju jättemånga att välja på! Försök att hitta en som passar smak och plånbok hyfsat väl så blir det säker fint. Min ganska okvalificerade bedömning är att det hände nå’t bland vågisar för typ tre år sedan när många “pro-line” brädor kom (F2 Maui Project, AHD Maui Force, Mistrals Naish-brädor, Fanatic Goya, RRD MPE osv). Många av dessa är väl fortfarande väldigt bra brädor och värda att spana in. Eftersom du skall köra mest Östersjö kan det vara värt att kika på de lite mer “onshorebetonade” brädorna, eller “wave/freestyle” som många tycker är kul att använda som obegripligt begrepp… (RRD WaveCult, JP FreeStyleWave, F2 Maui Project Style, AHD PowerWave…). De är lite mer lättplanade och snabba. Säger dom.

Ett enkelt sätt, om man har lite mer dollars, är ju annars att köpa en fjolårs eller fjolfjolårs bräda i butik. Då får man NYTT till hyfsat pris. Men en ett till tre år gammal vågis i bra skick runt 70-75 liter borde du kunna hitta ganska lätt (finns en hel del under “säljes” här på konfen just nu), tycker jag.

Det är nog ett ganska bra läge att uppdatera just nu, det har hänt såpass mycket att du kommer att märka skillnad och det är ju alltid kul!

Ola H. eller S.. har mer koll på detta, vi får se om de dyker upp.

http://www.boards.co.uk finns några rader som beskriver ganska väl vad som kännetecknar en modern vågis. (http://www.boards.co.uk/kit/tests/2002/wave_boards/menu.asp)

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 september, 2002 vid 12:43 som svar på: Vind i Sthlm i helgen?!?

140!?! Jag sitter här och har så mycket handsvett på jobbet att tangentbordet är som Prag under översvämningarna senast.

200!!

Surfa På!

Sida 379 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.