dr-masse
Forumsvar skapade
-
Öh, detta (som så mycket annat inom vår fina sport) har jag läst mig till… 🙂
Men du kan ju testa med att kontakta Ezzy på http://www.ezzy.com
På http://www.ezzy.com/OEM/lanka.htm finns bilder och adress till deras fabrik.
Lycka till å Surfa På!
-
Eftersom det verkar bli NNV och N i helgen, är det någon som kan säga hur Baggen är? Borde ju bli bra och det ligger längre ut mot skärgården än Görväln och Värtan (som är knepigt på N) vilket känns rätt (mer vind längre ut).
Jag har aldrig seglat Baggen, men premiär i helgen känns ju lockande! Går man i vid segelbåtsklubben? Finns ju en betongramp där, eller hur?
Jag vill helst undvika långa bilresor i helgen… 😉
Surfa På!
-
Åk till Eckerö. Uppe i Skag lär det ligga på bra i helgen. Finns en camping där du nog kan gå i oxå.
http://www.eckero.aland.fi/images/eckero.gif
Surfa På!
-
Ha, ha! Kul med test!
med tanke på outline, bottenkurvor och kanter och andra småsaker kring bräddesign så skall man nog ha en hel del flyt för att bara kunna flytta bak mastskena å stroppar å få det att funka… 🙂
Rätt rigg till rätt bräda låter som en bra prio, tycker jag.
Surfa På!
-
hoppla, vad är det där för ett anonymt litet påhopp? kanske ta kontakt med konfmaster direkt först och ta diskussionen där, månne? Eller skaffa id här och skicka ett meddelande genom konfen – funkar fint!
Jag känner inte vår konfmaster, men sådana här inlägg brukar spåra ur. Ta det direkt med källan först? Kanske?
Att sen publicera ett så surt inlägg här i vår fina “nu kommer det snart att blåsa grabbar å tjejer” tråd, något vi inte haft på LÄNGE och som gör att vi alla febrar inför helgen, gör väl inte saken bättre… 😉
Surfa På!
-
hmmmm, jag är faktiskt inte lika säker… farligt att ge sig in in getwets “specialområde” men ibland måste man våga… 😉
Jag har nämligen ägt en Mega JAG (dock en 92a tror jag, kanske annorlunda?) och det är en av mina favvo-brädor genom tiderna. Den användes glatt till det mesta och gick inte bara fort utan kunde med god vilja förmås att svänga å hoppa en del oxå.
Nu är det så att vi för ett par år sedan plockade fram min brors goa kultbräda, en AHD speed slalom 265, som i outline och, framförallt, mastfotsplacering, var väldigt lik min JAG. Vi stoppade på ett modernare cambersegel, ett Gaastra Total Flow F1 (det sista innan roliga toppar dök upp) på den och si, det gick inte alls särskilt bra. Även om vi placerade mastfoten längst bak i mastskenan så var det uppenbar obalans i grejorna. Mastskenan satt helt enkelt för långt fram. Brädan har även testats med ett Supersonic 6.7 men problemet kvarstod. Med äldre segel däremot, typ mitt fina gamla ART Racing 5.8 (suck!) så fungerade allt fint.
Så jag dristar mig till att vara lite osäker på om ett modernt (typ högst 3-4 år gammalt) cambersegel funkar med din JAG. Det jag skulle göra är att jämföra mastskenans placering med en modern slalombrädas. OM det överensstämmer någorlunda så lär det funka. Skiljer det dock för mycket, typ att JAGens mastskena slutar där en modern brädas börjar (sett från nosen) så kan det bli knepigt. Tror jag.
Nu kanske jag är ute å cyklar i hundraåtti här, det här hänt förr! så jag inväntar med spänning getwets svar på mina små funderingar kring detta…
Surfa På!
-
getwet har koll på detta.
Min enda kommentar är att en 5.5a med cambers verkligen går att hålla i väldigt mycket vind, mindre än så lär du, som getwet skriver, inte behöva. Glöm 4.7.
Dock har jag ett litet tillägg, en 5.5a med cambers är inte särskilt svår att vattenstarta, så det är inget att hänga upp sig på. Det är stor skillnad på att vattenstarta en 5.5a och en 7.0a.
Surfa På!
-
Oj! Du har rätt! Hoppas bara att SMHI har det oxå…
Lör: Mellan nordväst och nord, 8-11 m/s Dygnets högsta vindhastighet 13 m/s.
Sön: Nord, 11-14 m/s Dygnets högsta vindhastighet 15 m/s.hoppas, hoppas, hoppas…
Surfa På!
-
jag är ingen erfaren vågseglare, men svarar ändå eftersom jag åkt lite på brädan du råkar ha. Något som jag funderat på efter att ha läst många bra inlägg här är om du kör med för lite tryck i seglet? Just Rip 58 (antar att det är den du har eftersom den har 84 liter) har jag seglat en del (typ 30 gånger) och tyckte att den var ganska lätt att få igång.
Men att segla vågbräda skiljer sig ju från att åka runt på större grejor. Med större grejor så kan man plana fram även om man har ganska dåligt tryck i seglet. Har man inte tryck i seglet med mindre bräda, typ vågis, så blir det ju bubbelibubbåkning nästan med en gång.
Du skriver att du kör 4.7 – 5.2 på din Rip. Den klarar med lätthet 5.5 och jag har kört 5.8 på den utan problem (helst med en lite större fena än orginal, typ 24-25 är nog lagom för att bränna runt lite). Kanske skall du skaffa ett lite större segel än 5.2 till din Rip och därmed öka antalet dagar på den?
Till sist är jag faktiskt lite tveksam till om en större vågbräda ger sådär väldigt mycket mer. Jag har kört på Rip 63 (90 liter) och även om den gick igång lite tidigare (inte anmärkningsvärt mycket) så blev den svårare att kontrollera i mer vind ganska snabbt. Jag har kört Rip 58 med 4.2 i ganska mycket vind och det funkade förvånansvärt bra (med liten fena, typ 20-21). Rip 63 skulle jag ogärna köra med mindre än 5.0.
Så, min lilla teori här (öh, nu är jag där igen) i någon slags sammanfattning:
– Se till att ha tryck i seglet när du kör med vågbräda, åtminstone så länge det handlar om “fram och tillbaka” segling. Skall du däremot köra vågor så kan man ju guppa ut på ett annat sätt för att sedan fånga vågorna på väg in igen.
– Jag tror att det är en teknik mer än en materialfråga. Det handlar nog inte om att ta i lite mer, men att få ordning på tekniken.
– Lite större fena kan nog hjälpa till.Så, mitt tips är att behålla brädan lite till innan du byter. Skall du byta så är det nog en bättre idé att titta på något mer våg/freestyle orienterat eller en liten freestyle-bräda. Då får du större skillnad i planingsegenskaper än att ta en större, mer renodlad vågis. Tror jag.
Till sist ytterligare en viktig sak att tänka på. Vilka segel kör du med din stora bräda? Jag antar att du har en större bräda och då vill man ju ha ett bra komplement till dagar då det verkligen blåser. OM du kör din stora bräda ner till typ 6.0 så är ju en Rip 58 ett fint komplement, till exempel.
Jo, förresten. Jag väger 75 kg typ, och även om jag är lättare än dig så är det inte sådär våldsamt stor skillnad mot 82-84 tycker jag. Hade du vägt 90+ så hade nog en större bräda varit det som gäller.
Hoppas detta gav något… 😉
Lycka till å Surfa På!
-
Nej, det är amerikanskt från början (båtsegel). Rätten till varumärket North för vindsurfingpryttlar har Boards and More (tyskt/österriskiskt företag) som oxå har Mistral, Fanatic, Arrows och F2 (och kanske någe mer…) i sitt stall.
North syr sina segel på Sri Lanka där även Naish sys. Ezzy syr oxå segel på Sri Lanka, fast i ett eget loft.
Surfa På!
-
Om det är NO (det gäller att det inte är för nordligt) så tycker i alla fall jag att Stora Värtan är bra, nära stan oxå. Kliv i vid Näsby Park, bad, gräs å parkering.
Vill man köra lite längre så är ju hela Väddö fint…
Surfa På!
-
http://www.morenotwins.com för två tjejer som verkligen kan segla.
Surfa På!
(http://www.reefbrazil.com om du bara vill kolla på fina flip-flops)
-
på http://www.surfstore.co.uk kan du hitta tester från både Bords och Windsurf på de brädor och segel de säljer (engelsk surfbutik)
http://www.windsurfingmag.com (amerikansk) har sina test på sajten.
http://www.surf-magazin.de har lite från tidigare år (mest siffror).
http://www.boards.co.uk har ju redan nämnts.
Test är test, men de ger ju ofta en fingervisning om man är intresserad av en viss brädmodell eller flera.
Surfa På!
-
Att undvika veck i monofilmen är i stort sett omöjligt (verkar det som). Vid på- och avriggning, transport, segling, kånka-runt-i-skogen och diverse vurpor så uppstår dessa ofelbart.
Monofilm blir dessutom skörare med åren. Den är uv-känslig och klarar inte yttre slitage särskilt bra. Sand och salt är inga favoriter som leder till repor och skörhet. Monofilm må ha många fördelar (låg töjbarhet och vikt, enkel att sy segel i, sikt, lågt pris) men har även en hel del nackdelar för vindsurfing, tycker jag. Bland annat så veckar den sig… 🙁
Ett sätt att undvika hårresande många veck är dock att ta det lite lugnt när man riggar, rulla seglet ordentligt och allmänt varsam hantering (spola av sand och annan smuts med kranvatten, t ex). Tänk även på hur seglet transporteras, även om det ligger fint ihoprullat i segelbagen så blir det garanterat veck om det råkar hamna under fyra formula-brädor, tre master, prylbagen och sju bommar…
Själv har jag genom åren haft, och har, många segel med rejäla mono-veck i. Det som kan vara till tröst är att det inte verkar påverka seglets hållbarhet alltför drastiskt. När mono-vecken blir tillräckligt många eller så kraftiga att seglet är på väg att gå sönder så är nog seglet “slut” i alla fall.
När jag riggar så försöker jag undvika att låta seglet vecka sig alltför mycket. Jag drar tidigt ihop topp och botten av maststrumpan där bommen skall sitta och försöker få masten på plats med nedhal ganska kvickt. Det känns som att ju längre man håller på och riggar med ett fladdrigt segel i vinden, desto mer phula veck blir det.
Nåja, blev ju mest ett resonemang här. Men kanske nåt som var till hjälp… 😉
Surfa På!