dr-masse
Forumsvar skapade
-
Ah, detta kan man diskutera länge och väl… (handlar ju till sist om pengar och utrymme…:-).
Vi utgår från ditt ZeroFive 7.5.
Du kan lugnt kliva ned på 6.0 från det.
Pratar vi Simmer så handlar det om Onshore 6.2, FreeZone 6.0 eller 6.3. Att lägga märke till är att FreeZone 6.3 helst vill ha en 460 mast, de andra funkar på 430, vilket som passar dig bäst beror ju på.
Nästa steg är något kring 5.0 – 5.5. 6.2 – 5.0 funkar, men är ett stort kliv.
Personligen tror jag att FreeZone kan funka lite bättre på din Flow 76 (eller varför inte ett Simmer Fly 6.3 eller ZeroFive 5.9?) än Onshore i en storlek runt 6.0.
Så, några alternativ att välja mellan
1. ZeroFive 7.5 – FreeZone 6.3 eller 6.0 – FreeZone 5.3
2. ZeroFive 7.5 – ZeroFive 5.9 – Onshore 5.0
3. ZeroFive 7.5 – FreeZone 6.0 – Onshore 5.0
4. ZeroFive 7.5 – FreeZone 6.3 – Onshore 5.3
5. ZeroFive 7.5 – Onshore 6.2 – Onshore 5.3
Hur f-n blev det fem (5!) alternativ?!? Nåja. Kul med teori!
Om du letar beggat är väl 3 och 4 de mest realistiska alternativen. Kom ihåg att en Onshore 5.3 lär du kunna hålla i ganska mycket mer vind än din gamla femnolla. Om du skall köpa en freestyle nästa år kan det ju vara kul att ha ett FreeZone i 6.0 eller 6.3 när det köpet blir av.
Tänk på att det kan finnas en fördel i att köra samma segel i flera storlekar. Därför tror jag att ett ZeroFive i 5.9 kan vara ett bra köp till din bräda, den passar nog en Flow 76 fint och funkar även till Freestyle (om man nu inte är någon vulcanspockgoitergrubby kung, förståss). Man lär känna karaktär och trim och de “överlappar” varandra bättre. Exempelvis kan Simmer Onshore 6.2 och FreeZone 6.3 ha ganska olika vindregister, trots att storleksskillnaden är försumbar, eftersom de har lite olika “uppgifter”.
Fast jag tror nog att alla alternativen blir fin-fint och bättre än det du har idag.
Lycka till å Surfa På!
-
ett MYCKET trevlig resereportage finns att läsa på:
http://www.apelviken.nu/resor/marocko2001.html
Kolla även in dagboken, blir man sugen eller…
Surfa På!
-
Jag har absolut ingenting emot att distributörer/surfshopägare seglar på egna grejor och skriver om det här på konfen, snarare tvärtom. Det vore faktiskt KUL om Surfers, Skidsport, Uniue, Surfcompaniet, Helgasjön, Surfbutiken å andra (nu har jag glömt ett antal igen… 😉 skrev om nya grejor som testats här då och då.
Tror fullt och fast att de flesta av oss kan bedöma om “erfarenheterna” är trovärdiga eller ej.
Inlägg som “bästa brädan jag någonsin kört, planade först, gick snabbast, tog höjd som en gud, hoppade så att jag fick ta flygcert, manövrerabar så in i h-e, lättast, hållbarast, snyggast och skönaste fotstropparna” lär inte tas seriöst efter ett tag…
Det enda jag begär är att man tydligt i avsändaren visar vad man representerar och/eller är sponsrad av.
I mitt fall är det ju enkelt:
dr Masse
sponsrad av: sin motvilliga familj och Trisslotter (inte ännu, men snart…)Ett bra exempel är rec.windsurfing där exempelvis Bruce Peterson (Sailworks) skriver om sina segel när det dyker upp frågor eller han upptäckt någe kul. Sedan får man ju själv bedöma hurpass trovärdig informationen är, men man vet klart och tydligt vem det är som skriver.
Eller titta på Gaastras eller Starboards forum där man bemöter det mesta.
Tänk om exempelvis Tomas Persson kunde skriva lite om Simmer här då och då, jag skulle i alla fall uppskatta det mycket (man får väldigt bra svar av honom på mail, t ex.).
Jag har länge inte förstått, och förstår fortfarande inte, varför så många av de som jobbar inom sporten eller är verkligt duktiga seglare lyser med sin frånvaro här på konfen. Jag vet inget bättre forum i Sverige där man kan få ut lite nyheter och snabb feedback i alla fall. Vad är det som är så farligt?
Hmmm, kanske är det för larvigt att synas här. Ajaj, snacka om att sänka sin egen cred… 😉
Det som är minst värdefullt är ju om någon importör skriver anonymt om den/de märken som importeras och vurmar för dessa. Nu vet inte jag om inlägget ovan kring Airinside är skrivet av importören, men trovärdigheten sjunker ju ganska så dramatiskt om så skulle vara fallet. All info om Airinside är kul (det är ju rätt så udda brädor), men det ger mer om man vet lite om vem som skrivit.
En lite utförligare rapport vore inte fel. Gärna med avsändare.
Killen som skriver om Naish fördelar och glatt sågar JP i ett inlägg längre fram är ju intressant. Det kan väl aldrig vara så att han, som äger två Naish-brädor, har ett litet, litet intresse av ett bra andrahands-värde på just Naish-brädor? Nejdå. Jag har inte någon anledning att försvara JP, men att hänga ut märken för bristande kvalitet i ett publikt forum kräver lite eftertanke. Om man kört sönder sin egen bräda är det intressant, men att säga att ett märke generellt sett har allvarliga kvalitetsproblem är ju lite mer vågat.
Hur många brädor har gått sönder? Har tilverkaren åtgärdat problemen? Har garantivillkoren fungerat? Vilka brädor har gått sönder? Vissa serienummer? Hur har de gått sönder? Samma ställe allihop? Ja, det blir en del frågor…
Mig veterligen tillverkas Naish och JP i samma fabrik (Cobra), så hur stora kvalitetsskillnader kan det vara fråga om? Snarare någon hanterbar konstruktionsmiss, skulle jag misstänka.
Hmmm, blev lite långt detta…
Surfa På!
-
Farligt, farligt att svara på inlägg där man efterlyser “de kunniga”. Oj, vad naiv jag är…alltså, sådant här är ju supersvårt. Det är ju grymt mycket en fråga om timing, var man säljer och hitta köpare som söker just den här typen av grejor.
Men som den vilda, vågade och dumdristiga (skrev jag verkligen det där sista?) person jag är så gör jag ett försök.
Jag har lagt två priser – ett lägsta som handlar om att “kränga NU för att desperat få in pengar, kvittar vem som köper” till ett “prylarna hittar flera köpare som mer eller mindre slåss om att få handla grejorna”.
Alla uppgifter tages lämligen med ett lätt sinne och lagom allvar… 😉
Dock saknas en mycket viktig uppgift i samliga fall – årsmodell?
Nåja, jag förutsätter att allt är modell 2000, OK? Lägg på typ 10-20% på priserna om det är 2001.
Let’s go!
1st Kolmast Neil Pryde Beg (till 6,7), 2-delad
– Om det är en “Freeride” = 1000 – 1300:-, Freeride Pro = 1500 – 2000:-1st Kolmast Fiberspar Ny (till 8,2), 2-delad
– Reflex 4200? = 1500 – 2000:-1st Bom Neil Pryde, Race, beg, passar till bagge
– Alu, antar jag? = 900:- – 1200:- (skick å köparens behov)1st Brada Mistral Vision 130 Ny med stroppar (-00)
Hmm, lurigt, men 4500:- – 6000:- (beroende på skick och var den säljs, det högre priset blir nog svårt, 4500 – 5500 är kanske rimligare)2st fenor till ovanstaende, nya, tror de ar 42 och 47cm
– Bör absolut säljas MED brädan, annars 300-400:- per fena.1st Boardbag Mistral passar naturligtvis till bradan
– Bör absolut säljas MED brädan, annars typ 500 – 700:-2 st Mastforlangare ( Du kan ha bagge seglen riggade samtidigt)
– Typ 300:- – 400:- per förlängare1st Mast o Segelbag Neil Pryde (Plats for 6 segel och 3st 2-delade master)
– Typ 500:- – 600:- (är det en Streamliner? lägg på någon hundralapp eller två)2 Segel Neil Pryde Diablo; 6,7 och 8,2 nya
– Segel är ju för j-a svårt, hmmm, modell 1800:- – 2500:- är nog rimligt, lite mer för 8.2 möjligtvis… Mellan fyra och femtusen för bägge bör hitta köpare.Nu inväntar vi bara den stora “konfattacken” då mina orimliga angivelser sågas fullständigt… 😉
Skälet till att jag vågade på mig detta kamikaze-upprad är att jag själv sålt liknande grejor under året… (fast det förlåter kanske inte min dumhet, nåja).
Hoppas det var till någe hjälp i alla fall.
Surfa På!
-
Det är ju aldrig fel att höra sig för hos våra vänner tyskarna…
http://www.commonshop.com/tsc/start.asp
(“The Surf Company”) (White Water Space Race verkar ju mullig…)http://www.sport-roth.de
(mest för de dyra men ack så fina Koester-fenorna)Åsså ser du till att segla ifrån en viss nybliven RTX-ägare… 😉
Lycka till å Surfa På!
-
adde, välkommen till vår hermodskurs (gamla fina distanskurser) i teoretisk vindsurfing. Dina framsteg är anmärkningsvärda, intyget på väg.
Håller med adde i stort sett fullständigt. Dock vill jag påpeka att en schnubbe som är en sån där riktig friiiistajler inte tyckte det var sådär våldsam skillnad på TT 01 och 02. Sjyssta brädor bägge, tyckte han.
Själv åkte jag lite Skate 64 i helgen och slogs av hur kul det var (med, som alltid, ett varningens finger för nyhetens behag… ;-). Faktisk väldigt skoj att åka såpass “stor” bräda som svänger och hoppar bra. OK, planade väl inte sådär kanon genom vindhålen, man det var värt att vänta på vindbyarna, tyckte jag. Fick verkligen lust att åtminstone snurra lite mer på seglet än annars, gav mersmak. Badade mer, om möjligt, än vanligt, måste vara bra eller hur? 😉
Surfa På!
-
Ironi är kul! Fast det är svårt med text ibland… Jag misstänkte att det låg någe sådant där bakom, men det är f-n inte lätt ibland.
Själv saknar jag Klepper. (OBS!! IRONI!!) ;-);-);-)
Surfa På!
-
Hmm, man kan nog peta på ett rätt stort segel på den… typ niohalv skulle jag tro, beroende på segelmodell och riggens vikt.
Men eftersom du har 6.6 som nästa så tror jag att nåt mellan 8.5 – 9.0 blir fint. Segelmodeller finns det många av, freeride eller freerace tror jag blir bra. Några xempel är typ Arrows Dragster/Burner, NP Diablo/Spirit/V8, Simmer ZeroSeven, North TransAm/Tonix, Gaastra GTX/GTR, Hot Stealth, Naish Evolution… och några till…
Åttahalv till 6.6 funkar fint, själv går jag från 8.6 till 6.2 (även om jag saknar nåt mitt emellan ibland, men det är mest bekvämlighet).
Mycket skoj finns det, nu nämnde jag nya modeller mest, men ger dig kanske lite idéer. Tänk på att rätt mast är lite extra viktigt i segel av den här storleken, de brukar vara lite dyrare för större segel. Ett racesegel runt 8.5 funkar oxå, lite sämre bottendrag och bökigare i manövrar men stabilt och snabbt. Känsligare för rätt trim brukar oxå följa med. Men ett bra och säkert prisvärt alternativ om du orkar leta lite (många formula-seglare verkar sälja segel mellan 8.5 – 9.0).
Lycka till å Surfa På!
-
Hmm, inte riktigt mitt område, måste jag säga. Så j-a vass på å segla är jag inte att jag känner några direkta fartskillnader på fenor. Kontroll och manöver brukar märkas, men fart är knepigare. Är lite, lite tveksam till att fenan skulle “bromsa” så mycket, kan kanske vara en teknikfråga oxå.
Om du har orginalfenan i din Veloce så är den säkert OK men det kan helt klart löna sig att skaffa en vassare fena. Generellt så kan man väl säga att om man bara är ute efter fart så är det fördelaktigt att köra med så liten fena som möjligt. Dock finns det gränser…
Om jag vore dig skulle jag testa att köpa en slalom fena med någorlunda tunn och fin profil. Finns trimbox-fenor (de e väl sån box på Velocen) med ett par år på nacken att få tag i för bra pris (finns en låda med fenor på Skidsport som jag brukar roa mig med att gräva i… ;-). För några hundralappar kan du hitta fina fenor och testa, du lär märka skillnad. Ganska lite pengar som kan ge mycket, tycker jag. Om inte annat så lär du dig något av att testa!
Kom faktiskt på att jag har en trimbox-fena i slalom/fartmodell helt i kolfiber liggandes hemma som numera inte används… (hmmm, tveksamt att svara på ett inlägg och sedan försöka kränga prylar?!?). Men när jag körde med den (34) jämfört med “orginalfenan” (också 34) så var det skillnad i både fart och kontroll, tyckte jag (svårt att objektivt bedöma fart, dock).
Förhoppningsvis får du svar av någon mer insatt i detta, gärna någon som tävlat/tävlar och kan området bättre.
Men att fenan är viktig är det väl ingen tvekan om. Kolla in hur mycket tid formula grabbarna lägger ned på att trimma hela sin utrustning och välja rätt fena för rätt förhållanden!
Lycka till å Surfa På!
-
Antar att du menar 272 lång, 120 liter å 62 bred. Sponant blir svaret “nej” för nionoll på den. Visst, det går men ger inte mycket. Seglets vikt och storlek i förhållande till brädan gör att du kommer igång lika tidigt med något runt åtta kvadrat.
Skall du köra nionoll så titta på något större. Typ minst 70 brett och 130 liter, gärna mer (främst bredd). Räkna med att brädan bör kunna ta en femti cm djup fena, ungefär.
Nu vet jag inte din vikt, dina övriga segel, var du seglar och vilka ambitioner du har men spontant låter en “lättplanad feting” som en bättre bräda om du vill segla mycket och använda den nionolla du redan verkar ha.
Lycka till å Surfa På!
-
jodu, pga av planeringsmiss (det verkade inte bli så bra ett par dagar innan) så satt ja å grilla korv när polarna körde Fituna igår…
Läste oxå windgurus faq, men det är kul att höra vad folk har för erfarnheter här på konfen. Försöker nu hitta komplement till Halo som kan ge lite framförhållning, korta prognoser är ju båtwebben rätt bra på.
Tack för alla svar – windguru verkar helt OK så nu skall den testas skarpt…
Surfa På!
-
Verkar strula med filen, testar med text.
-
Jodu, den text-tv sidan har man blitt hänvisad till… 😉
Egentligen är det ju märkligt att det överhuvudtaget skall behöva bli upptaget till väderstationerna om de nu ändå är digitala (är alla det numera, har inte ringt på ett tag?). Typ sms borde väl vara busenkelt…
Det var som sagt några dagar med skaplig vind i vintras, den vill vi se NU!
Surfa På!
-
Hmmm, är inte Söderarm obemmanad numera? Verkar mest vara ett “konferensmål” dessa dagar… http://www.tjocko-tsf.se/soderarm/index.htm
På http://www.sjofartsverket.se/tabla-e/htm/e10/Adressuppgifter.htm#Fyrplatser finns tel. nummer till fyrar och lotsplatser, så det är ju inte direkt några “hemligheter” som läggs ut här på konfen… 😉
Men självklart skall man vara sparsam med att ringa, förr ringde jag Svartklubben (lite för ofta) men slutade när jag insåg vilken språngmarsch det innebar för lotsgubbarna bara för att jag var lite lat. I övrigt anser jag att vi tillhör sjöfarten och har samma rätt som en segelbåt att få reda på rådande förhållanden, eller? Annars kan man ju kolla om de som svarar tycker att det är okej att man ringer och därigenom visa respekt för deras jobb.
Surfa På!
-
Varför köpa en renodlad freestyle? Om man inte är väldigt duktig på att fristajla så kan det ju vara idé att handla något som inte är fullt så “renodlat”?
Nu har ju inte jag kört så mycket freestylebrädor, direkt, och även om de är väldigt skoj att åka på så blir det lite obekvämt när man skall bränna runt lite allmänt och framförallt lite längre sträckor (beror egentligen mest på fotstroppsplaceringen).
Det här är ju en egen liten teori, jag är typ bra på sådana ;-), men själv kommer jag nog att köpa något mer friåkningsorienterat än en ren freestylebräda som mitt nästa brädköp.
Eftersom jag förmodligen aldrig kommer att ställa vulkaner och spåckar på löpande band men ändå vill ha en någorlunda snabb, lättsvängd och framförallt lätthoppad sak under fötterna är ju en “freemove” som de så fint heter en intressant brädtyp.
Exempel som jag spanat in är Fanatic Cross och RRD Avantstyle. Andra exempel är väl F2 Max2air, Exocet Slide och några till…
Nåja, detta var mest en tanke som kanske ger dig en möjlighet att hitta något som har lite “screamer-känsla” i sig men som ändå är klart manövervänligare.
Lycka till å Surfa På!