Forumsvar skapade

Sida 384 av 427
  • dr-masse

Medlem
    21 maj, 2002 vid 08:10 som svar på: windsurfing på Scottland

Det finns en ö däruppe någonstans som heter Tiree, den har man läst om. (eller “varit där” i teorin, he, he).

Läs mer på http://www.tireewindsurfing.com/

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 maj, 2002 vid 08:01 som svar på: Newcastle, Australien

Jag har bara varit där ett par dagar och sett ett par stränder, men vågorna var otroligt fina. Dock är det väl inget höjdarställe för vind, som Petter skriver, men vågsurfingen är känd för att vara mycket bra… (borde lärt mig det istället 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 maj, 2002 vid 14:31 som svar på: Dr Masse var är du ? ser du inte hur sidan blivit !

Ähum, skulle kanske lagt till att det är ett högst temporärt (nåja, några år tydligen med tanke på sex års dagisförkylningar) tillstånd.

Barnriggar har redan spanats in. Den från Hot skulle jag nästan vilja ha själv.

Det är ju surfa med barn det handlar om. Inte surfa trots barn, eller hur? 😉

Tilläggas bör att min dotter verligen gillar att gå på mina segel och banka på mina brädor (särskilt RRDn, det känns extra bra). Jag tolker det enbart som ett starkt, spirande intresse.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 maj, 2002 vid 14:25 som svar på: lite pix

öh, du åkte vart och köpte vaddå?

(lite trög såhär sent på fredagen…)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 maj, 2002 vid 12:02 som svar på: lite pix

Oj, oj, oj, det såg rätt ut hela vägen.

Ere Dunken på http://www.sevenius.com/pic/h6.jpg?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 maj, 2002 vid 11:48 som svar på: Dr Masse var är du ? ser du inte hur sidan blivit !

Vi kanske skall nöja oss med att brädorna är flytande?

(nä, nu börjar det bli dååååååligt)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 maj, 2002 vid 11:37 som svar på: häng- el. sittsele? (till dr masse + er andra)

att ens insinuera att jag skulle ha varit på en golbana i andra syften än att med en hårt åtspänd Fred Haywood Anatomic Snoppbuster sele speedsegla i de fina dammarna är ju ett tydligt tecken på att vi alla har okända bröder… 😉 (jfr Jaques Brels okände bror Kjell Brel…)

Det vore nästan lika dumt som att jag mitt under den allra bästa surfsäsongen skulle åka till Irland för att spela golf. Det händer ju inte. Öh.

Jag lägger hela min skål av framtida förhoppningar i visionen att min brorsdotter skall hedra hela sin familj med att om fjorton år sådär ställa släktens första klockrena Pushloop i Guincho med fullkoll på grejorna (och inte hålla på med moderatbandy).

Golf, nä, där blev det fel…&¤&& Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 maj, 2002 vid 11:27 som svar på: Dr Masse var är du ? ser du inte hur sidan blivit !

Hmmm, lustigt nog så tycker jag att konfen varit rätt bra på sistone…

Att bli efterlyst är ju otroligt smickrande, men det finns ju många andra läsvärda inläggare här på konfen (och betydligt många fler som skulle kunna skriva om de bara orkade istället för att gnata om att konfen inte är någe att ha – jamen skriv lite själv… 😉

Just nu befinner jag mig lite i ett läge “a la Mac Tungsurf”, dvs familj gör att ens tidigare så tydliga surfplaner och tid kräver viss, ähum, diplomatisk omdisponering för att upprätthålla surf/liv balansen. Så mina inlägg här samt krönikaskrivande i tidningen Vindsurfing kan nog komma att minska lite framåt.

Mindre dr Masse, helt enkelt.

Det känns ju lite skumt att kommentera sin favvosport om man inte kan lägga någorlunda med tid på själva utövandet (just nu överglänser min tid här på konfen min tid på vattnet med rätt så många timmar, öh, dagar…). Till och med mina närmast ohotade teoretiska färdigheter, i förhållande till förmåga på vattnet ;-), börjar bli skrala, har exempelvis inte koll på nya prylar längre (hårt men sant, insåg att jag knappt kunde nämna en enda F2 bräda häromdagen, visste inte ens skillnaden på Wizzard och öh, ja vad hette den nu igen…)

Jag skrev dock en lite längre harang om hängselar, du kanske missade det? Sökfunktionen på konfen är ju klart bra om man vill hitta något särskilt.

Det finns nästan alltid små guldkorn här på konfen som man missar, själv fick jag dagens smil när Adde undrade hur japanarna fick AB+ nya brädor att prata dålig engelska (läs under AB+ på formula konfen)…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 maj, 2002 vid 07:45 som svar på: Kelly Hawk eller Tony Slater?

Det där var ju ruggigt tufft! Liiiiite svårare i vindsurfing, dock 😉

Surfa På!

(själv har jag vilda funderingar på att testa vindsurfingvarianten “flickflack” http://www.surfersmag.de/cgi-bin/adframe/moves/09972_0.html?id=102162152062958846867, eftersom jag fegar ur på mina framåtförsök…)

• dr-masse

Medlem
    15 maj, 2002 vid 13:22 som svar på: F2 Maui Project Style!

Här är mitt försök till “svar”, du får ta det som lite vägledning…

Vilken av brädorna är det lättast att gippa med tror ni? Á e det stor skillnad pá dom?

– Ja, det är skillnad men inte så stor. Det handlar snarare om teknik och eftersom du håller på att lära dig lär du inte märka några enorma olikheter.

Typ klart de e skillnad men tror ni att jag skulle märka sá mycke? Menar hur lätt dom planar á hur lättsvängda dom e!

– Planingsegenskaperna beror ju mest på brädans bredd, bottenkurva samt hur stor fena du kan köra eller kör med. En bred sak med lång och rak bottenkurva samt rejäl fena går igång ganska mycket tidigare än en mer manöverorienterad bräda i samma storleksklass som är smalare, mer sväng i bottenkurvan samt med mindre fena.

Freestyle brädor är ju väldigt lättsvängda och har skaplig fart (tillräcklig fart för många surfare). En stor freestyle kan bli lite knepig att hantera i mer vind då bred+kort bräda kan bli ganska “studsig”.

Á om man skall köpa nágon begagnad, hur lángt tillbaka kan man gá i tiden eller när började dm bygga shyssta freestyle brädor som e lättsvängda!

– Köper man en bräda med ett par-tre år på nacken så tycker i alla fall jag att man kan hitta fina saker.

á e de stor skillnad mellan áren?

– Freestyle-brädor har väl utvecklats rätt mycket, men jag tycker att det verkar som om fjolårets och årets brädor inte är sådär våldsamt olika. Det finns några lite mer “extrema” exempel som är kortare och bredare än tidigare (tänker på Naish Flying Pig och Mistral Twister, tex). Fast det är lite olika från märke till märke, årets Fanatic Skate lär vara ganska mycket bättre än tidigare version.

á hur mycke kan man ge för en begagnad freestyle utan att betala ett jäkla överpris!?

– Mellan fyra och sju-åtta tusen tror jag nog att du bör kunna hitta många beggade freestyle brädor för, det som styr är naturligtvis skick och ålder. Det finns ju några stycken att kolla in under “säljes” här på konfen. Ett alternativ för dig kan ju oxå vara att köpa en ny “fjolårsbräda” till reducerat pris i en lokal surfshop. Så brukar jag göra… 😉

oj de blev en massa frágor…!

– Vete fasen om du fick nåra svar, men kanske lite att tänka på.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 maj, 2002 vid 09:27 som svar på: F2 Maui Project Style!

Hmmm, med tanke på hur du beskriver din nuvarande kunskapsnivå så tycker jag nog att en MP Style kan vara lite “overkill”.

Det är ju rätt så vassa brädor, det här. Därmed inte sagt att inte du skulle uppskatta den lätta vikten, egenskaperna och att de är cooooola…

Men det låter dyrt, tycker jag.

Gippa och å hoppa omkringmedbrädor kan du hitta till lite lägre pris som du fortfarande kan utvecklas rejält på.

Brädor som jag tänker på är typ Fanatic Cross, AHD FreeDiamond, F2 Wizzard, RRD Avantride, Mistral Radar, Starboard Carve…

Ja, det finns mycket skoj. Nu är ju inte alla de här så värst mycket billigare, men tror att de kan passa dig och din nivå snäppet bättre.

Du lär knappast bli missnöjd med en MP Style (den skulle jag vilja ha oxå), men tror klart att en lite billigare bräda i samma klass lätt ger dig lika mycket att utvecklas och ha skoj på!

Lämplig storlek på brädan beror ju rätt mycket på dina segel och vad du vill ha för segling, men något runt 110 – 125 liter och 60-65 brett känns ju inte fel om du vill hoppa å gippa. Längden är inte så viktig. Borde funka med typ sjuhalv till femnoll, ungefär, så brädor i den här sizen har vanligtvis ett skapligt brett register och är kul även i mer vind.

Har du fett med pengar så är det bara å handla, men jag ser nog att det finns andra brädor som passar din kunskapsnivå bättre än MP Style.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 maj, 2002 vid 09:21 som svar på: Wavespots: Kroatien och Italien?

Hmmm, tycker mig minnas något reportage om riktigt heta vågspots i tyska Surf utanför Genoa, värt att kolla upp?

kolla http://web.infinito.it/utenti/g/gabri60/sito/sport/windsurf/spot/liguria/liguria.htm

iofs på italienska, men en massa spots i Liguria radas upp…

Gardasjön är ju dessutom inte sådär jättedåligt ändå…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    13 maj, 2002 vid 11:10 som svar på: Vad gör jag för fel?

Alltså, att komma med ett generalsvar som löser det hela är ju inte lätt…

Så det blir lite lösryckta funderingar kring dina rader istället.

Kanske har du lite bråttom? Tror benhårt på att lära sig magin kring vindsurfing stegvis.

Dra ut i lite lättare vindar, bekanta dig med prylarna. Känn efter balans mellan rigg och bräda, hur grejorna beter sig helt enkelt. Träna enklare manövrar som slag och gippar, även om du inte planar.

Tänk på att grejerna skall jobba med dig och inte mot dig. Att “hänga i seglet så att axlarna nästan slog i vattnet” är väl ett tecken på brottning snarare än segling. Vindsurfing är bra mycket mer en balans och tekniksport än styrka och nacksvingar (även om man åker på ett å annat kastfall då och då ;-).

När du skall träna på att plana, se till att skota in seglet långsamt, känn efter fartökningen och kliv stegvis längre bak på brädan. Pröva att segla sträckor med bara främre foten i stroppen och känn balansen. Du borde kunna plana runt hyfsat bra med lite övning utan att stå i stropparna. En klassisk miss är att vara lite ivrig, skota hem för mycket för tidigt och kasta sig bak i stropparna för det är ju där man vill vara. Då blir det mest sidlesplöjande surf i hastigheter som små ankungar lätt överträffar. Inge kul.

Lär dig att plana utan att stå i stropparna först. Sedan kan du börja med att koppla i sele och smyga dig bakåt mot stropparna. Utan tryck i segel, fart framåt och bra balans är det ingen idé att kroka i och kliva i stropparna, då blir det bara en massa plöjande och badande…

Talanglös är du knappast, kunde jag lära mig på fetpråmen Silja Europa med ett segel som mer påminde om en säck än något annat så skall nog du greja detta oxå!

Sist, men inte minst, fråga folk som kan! Be någon som verkar kunna segla någotsånär att kolla lite när du kör och komma med enkla tips!

Det bästa är förståss att sätta av lite tid på en surfkurs eller nå’t, men är du en envis fan (öh, typ som jag) som gillar att lära sig på egen hand så gäller det att spana in folk och ta lite bra intryck.

Några länkar att kolla på:

http://www.the-daily-dose.de finns under “moves” lite nybörjar-videos med tips (dock på tyska).

http://www.windsurfingmag.com har en hel del tips under “instruction”.

Sist, men inte minst, har Petter bra tips under http://www.sevenius.com/windsurf/!

Och det finns en massa mer att läsa, men bäst är att träna såklart! Så, ut på vattnet även de dagar det blåser sådär, det är mer lärorikt än man tror!

Hoppas det funkar och att du snart får smaka planingens obotliga gift!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 maj, 2002 vid 12:33 som svar på: Formula eller Freeride?

Kul! Skriv gärna några rader om vad det blev och hur du tyckte att det funkade – alltid kul med uppföljningar här på konfen!

Surfa På1

• dr-masse

Medlem
    10 maj, 2002 vid 10:36 som svar på: Formula eller Freeride?

Joru, den där hypersonic är man bra nyfiken på…

Sida 384 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.