dr-masse
Forumsvar skapade
-
Hmmm, om du inte absolut MÅSTE såga av nosen så gör inte det. Den lär, om inte annat, bli närmast osäljbar om du någon dag funderar på att byta bräda. Jag har sett väldigt röjda nosar byggas upp till klart bra skick. Du kan inte prata med någon affär som säljer brädan och höra vad de tycker?
Men visst, om du är orädd och inte vill ha nosen där så är det bara å kapa. Det funkar, men kanske inte så snyggt. Lite scoop försvinner ju, så du kanske kommer att “fastna” med nosen i vågor lite oftare.
Surfa På!
-
Eftersom jag haft funderingar i samma linje så får du lite av mina tankar kring detta här, hoppas det ger något. Värt att veta är att jag bara testat formula några gånger och aldrig kört större än 90 cm + 9.9… (“småprylar” i Formula-världen, mao)
-Är det svårare att åka på en formula?
Det är definitivt ett annan teknik, i alla fall. Högre bom, annan balans, jobba med vaderna (mer än man tror!), spännande slörar (öh, jag vågade knappt satsa). Jag tycker att det ÄR svårare, men samtidigt så kan man ju komma igång och ta höjd på sätt som nästan är ruggiga.-Är en formula lika slagtålig som en freeride?
Nej, det är ju tävlingsprylar vi talar om här. Fast de håller bättre än de course-brädor man såg för några år sedan, så det har blivit bättre.-Är det lämligt för mig som åkt 10-15 dagar i planing att satsa på en formula?
Hmm, svår fråga. Jag tycker nog inte det, men du lär få andra åsikter här.-Måste man kunna vattenstarta eller kan man dra rigg på en formula med tanke på de stora seglena?
Att vattenstarta tio kvadrat segel och mer lär vara intressant. Själv skulle jag glömma det. När en sådan här rigg trillar i drickat gäller det att vara snabb, en maststrumpa fylld med vatten i den här sizen lär ta ett tag att få upp. Som alltid en teknikfråga, att jobba med vinden lär vara ett sätt.-Finns det några fördelar med en freeride?
Jag tycker det. Manövervänligare, lite mindre krävande för seglaren, finns att köpa i “slagtåligare” konstruktion, smidigare att hålla på med. Fler placeringar för fotstropparna, vilken kan vara viktigt när man utvecklas.-Är tacksam för all övrig information som kan vara till hjälp vid mitt val…
Om jag vore dig skulle jag allvarligt kika på brädor som “inspirerats” av Formula-utvecklingen, men som inte går hela vägen. Du får många av Formula-brädornas fördelar (tidig planing, bra höjdtagning, fart, kortare bräda, “fri” känsla i planing) i ett lite användarvänligare paket.Brädor jag tänker på är skapelser som Fanatic Sting Ray 150/170 (även TT), AHD FreeDiamond 74/77/87, Exocet SpeedSlider 77/87 och Starboard FreeFormula 138/168/198 samt Carve 151.
Detta är exempel på brädor som ger dig många seglingsdagar till lägre pris med något smidigare utrustning än en fullfjädrad Formula-utrustning.
Om du har funderingar på att tävla så är naturligtvis Formula helrätt, men vill du mest dra fördelarna av formula-tanken så tror jag att de brädor jag nämnt ger i stort sett lika många seglingsdagar. Du tappar lite i fråga om höjd och djup på slörar, men behöver i gengäld inte lika “maxad” utrustning (rigg och fena) för att få ut mycket av din segling.
Något som dock kan vara värt att tänka på är att de tidiga formula-brädorna inte var fullt så extrema i måtten som dagens och därmed lite “snällare” för oss vanliga dödliga. Exempelvis kan en beggad Starboard 155 vara ett fynd för en vanlig seglare som har en nionolla eller lite större och mest vill bränna runt lite sköna lättvindsdagar.
Nåja, hoppas det gav något i alla fall, det lär komma fler svar.
Lycka till å Surfa På!
-
Hmmm, hade tänkt att inte svara eftersom jag inte kört seglen, men lite allmänna tankar från mitt håll blir det ändå…
– Vad har du för mast/master? North är ju lite petiga med att det “ska” vara North-master och även om NP försöker med samma trick så uppfattar jag NP som lite mer kompatibla med andra tillverkares master
– Vilka övriga segel har du? (hur passar respektive modell in i din “palett”)
– Vilken karaktär är du ute efter i ditt segel?
– Typ av bräda som skall användas?
– Vilken/vilka storlekar handlar det om?
– Eventuella prisskillnader?
– Vem och var vill du helst köpa seglet? (mao, var tror du att du får bäst service ifall något strular?)I övrigt är det två fin-fina vågsegel (de som kör med dessa segel verkar nöjda), det vanliga tipset är att välja det som man känner starkast för! Låter otroligt oseriöst, men brukar bli bra… 🙂
North kan ligga snäppet före NP i kvalitet, men den är inte dålig på något av dessa segel (OBS! tycker jag). Pratade med en kille som lagar surfsegel och han ansåg att North låg i framkant vad gäller kvalitet tillsammans med Gaastras senaste segel. NP tyckte han var bra, men snäppet under pga lite fler plastdetaljer. Intressant info tyckte jag.
Själv kör jag NP och tycker de håller bra, jag har även ägt North med det var ett tag sedan… (de höll iofs grymt bra, men det bästa jag haft i fråga om hållbarhet är Ezzy (som sys i samma fabrik som North))
Surfa På!
-
Hänga ut å hänga ut… å det här skriver du nu, kunde besparat mig en massa knappande… 😉 Alla selar oavsett modell är ju hängselar… Själv väntar jag med spänning på “TV-soff selen” med fjärkontroll, den vore skön…
Surfa På! (öh, ere någon som fattat prognoserna till helgen, blir det vind eller inte?!?)
-
hörde att roberton var smidig att få in i bilen när den var vikbar? kanske dags att omvärdera det designkonceptet… 😉 (någon som minns brädan som gick att vika ihop?!?)
efter din lilla fadäs har jag tagit kontakt med mitt försäkringsbolag…
Surfa På!
-
Ah, äntligen ett ämne att bita i för en sann vindsurfteoretiker! (ähum, om du vill läsa något som liknar ett normalt svar kan du med fördel hoppa direkt till sista meningen)
Till att börja med så åker ju riktiga män bräda med ren muskelkraft. Legender såsom Craig Maisonville, Robby Naish samt Pelle på Landet har samtliga förevisat sin enorma armstyrka genom att kunna ligga och köra i timtal utan att ens fundera på att kroka i.
Sen dök det ju upp några mesproppar i mitten på sjuttitalet som tyckte att varför hänga där som en vante när det friskar i lite å muskelgrabbarna åker iväg som om de hade limmat fast händer och fötter till sin utrustning? Sagt och gjort, en usel hängsele konstruerades.
Här finns det teorier om att det i själva verket var muskelgrabbarna som kom fram till diverse hängselkonstruktioner under de första tio levnadsåren av detta för oss klenfisar oundgängliga hjälpmedel. Dessa tidiga konstruktioner gick i stort sett samtliga ut på att få användaren att se oerhört fånig ut, klämma ihop brukarens bröstkorg på ett så smärtsamt sätt som möjligt samt ge obefintliga möjligheter till att kroka ur och därmed förmedla våldsamma kastfall. Förnedring åt de som körde med hängsele var tanken.
Men klenfisarna gav sig inte. De första flytvästliknande skapelserna med en pytteliten fyrkantig platta med krok på, typ en sån som man har till lås på ladugårdsdörrar, kom att förbättras. Själv minns jag med en liten nostalgisk tår i ögonvrån min otroligt fräcka Race Marine hängsele med coola ryggplattor, rosa och grå samt en fett BRED (det var det som gällde) krok.
Min finurlige, och om möjligt klenare än mig, vän Ulrik köpte i ett svagt ögonblick denna ögonsten av mig, vände upp å ner på den och vips! så var han ägare til en sittsele! Briljant! Såg ut som smuts, samlade upp halva Mälaren när han gjorde sina patenterade ass-dips, men en sittsele var det. Ulrik var kung.
Nästa läskiga ögonblick i hängselens historia var när muskelknuttarna insåg att de blev omåkta av klenfisar. Få saker får vindsurfsporten att utvecklas så snabbt och omvälvande som när detta omvända styrkeförhållande inträffar… (varför tror ni att det finns 12.5 i Formula? ;-).
Något smartskaft insåg att man borde mecka ihop en sele som man kunde sitta i. Typ sådana som klättrare använt i evigheter… (här kan man ifrågasätta vindsurfindustrins kollektiva intelligens, borde ju inte varit sådär jätteklurigt att fixa detta enorma steg, eh?). Den ena versionen mer anatomisk än den andra fanns snart i var mans mun, öh, butik och när en tokkrallig legend som Fred Haywood sågs åka väldigt fort med en sittsele så var det bara å dega upp för de flesta av oss.
Sittselar satt nu på var mans sits. Utom Robby Naishs, men han är ju lite udda.
Som alltid ligger man ju som klenfis ett steg fel i coolhetsutveklingen inom vår sport ständigt och jämt, så jag hann ju inte mer än njuta av sittselen så började en ny generation vågåkande grabbar racka ner på oss sittseleägare.
“Nej, nej, det här går ju inte! Inte kan vi vågåkare förknippas med räjsing å Fred Haywood!”. Så Angulo, Randle å Waltze å andra hawaiianska agendaägare trollade snabbt fram den ursprungliga hängselvarianten (“bröstsele” ibland kallad) å hottade till den. De höll på med såpass krångliga manövrar att kastfallen blev så hårda med sittselar att de föredrog den något mildare varianten som en högre krok erbjöd.
Ett par riktigt balla grabbar tyckte att hängselen var snyggast som ett rejält bälte, knipsade av axelbanden i samma veva och vips! så var midjeselen född.
Och inte blev det bättre av det här för oss som försökte fatta vad som stod på… Robby körde midjsele i räjsing, Dunken åkte vågor med sittsele och mittialltihop stod Mark Angulo med en bröstsele som var j-igt läcker.
så jag körde vidare med min Fred Haywood Anatomic Snoppbuster (den var inte så skön i just det partiet). Att jag varken hade råd eller ork att handla nytt lämnar vi glatt därhän. Det hela gick så långt att jag faktist nästan började känna mig lite coooooool när jag var i stort sett ensam om att åka sittsele i vågor i vad som garanterat var en av de äldsta konstruktionerna på vattnet.
Till slut förbarmade sig mina vänner över mig, eller så skämdes de så mycket över min daterade look att de insåg att akut hjälp var nödvändig. Brorsan såg till att langa in en ny sittsele, som iofs är sex-sju år nu och lagom till mitt inträde som muskelman, vadå “gubbe”?, då jag passerade tre sköna decennier så dök en midjesele upp i samlingen.
För er som plågat er hela vägen hit så kommer någon form av sammanfattande “svar” på q-lobos ursprungliga fråga sammanfattat i en mening:
Sittsele används mest i räjsing och åka fort eftersom den är skönare att åka länge i, midjesele ger lite mer rörlighet och används för mer manöverorienterad segling och denna till synes enkla tumregel ignoreras alltsomoftast eftersom folk verkar göra lite som de vill i alla fall, midjeselar syns i Formula-sammanhang och sittselar återfinns på freestyleåkare så gör som du vill så blir det säkert bra fast jag håller mig till tumregeln och är jättenöjd med det hoppas det funkar för dig med.
Något som dock alltid är rätt är kliva ner i drickat med en urgammal och solblekt Fred Haywood Anatomic Snoppbuster Harness för segling i dubbel mast på Hookipa.
Enkelt, eller hur?
Surfa På!
-
I stort sett vilket segelmakeri som helst har väl, men jag kan rekommendera Björns Segelvård i Stockholm (han reparerar surfsegel och vet vad som behövs):
BJÖRNS SEGELVÅRD
Östgötagatan 33, 5 tr
116 25 Stockholm – Södermalm
08 641 01 88, 070 641 50 88
e-post: laga@segel.nu -
Kul!
Låter som ett perfekt sommarkit för fina dagar i Stockholm. Peta in ett inlägg när du kört lite, vore skoj att få veta hur du gillade grejorna.
surfa På!
-
Det där tycker jag låter som ett perfekt kit som största grejor i Stockholm, om du är av min vikt å längd ungefär. (190 + 75 kg är jag)
Tycker faktiskt att just den brädan är rätt lockande…
Från Diablot kan du kliva ner på sexhalv eller nåt, sen typ femhalv och fyrhalv. Allt du behöver på fyra segel, inte dumt.
Komplettera med mindre våg/friåkningsbräda och du är kitad!
Ungefär så har jag gjort, och det funkar för mig. (jag har alltså två brädor å fyra segel allt som allt).
Vill man segla mest är det, som många redan påpekat, Formula-grejor som gäller. Men då bör man nog vilja tävla oxå, som det skrivits här så är det på startlinjen det avgörs.
Fast har man som jag inga tävlingsambitioner (och liten möjlighet att anpassa sitt liv efter tävlingsdatum och liknande) så är jag mer tveksam till Formula. Grejerna ÄR rätt dyra, håller sämre (det är tävlingsprylar vi talar om här) och mindre manövrerbara än en medelstor freeride-bräda (som du frågar om). Vill man kunna kryssa runt i väldigt lätta vindar fina skärgårdsdagar så kan ju en beggad formula och en nio-tiokvadratrigg vara klart intressant, själv väljer jag bort de dagarna surfmässigt utan väljer dagar med mer vind numera.
Skälet till att jag skriver varför formula är dyrt är att det hänger ihop med att tävla (för de flesta). Och när man tävlar vill man inte bli omseglad som f-n hela tiden för att man har toksämst grejor av alla. Det här är ju iofs i hög grad en mentalitetsgrej, men jag har grymt svårt att se mig själv tävla så smått i formula och INTE suktas av kolbommar, fetfenor, värstingmaster samt jättesegel. Och det kostar. Rejält. En redig kolbom kostar ju som min bräda.
En stor nackdel som formula brädor har, tycker jag, är att den “prylbalans” de är byggda för kräver rätt stora riggar. Jag gillar att segla på så små grejor som möjligt, då är det inge vidare med en formula-bräda som är mer eller mindre oduglig med segel under åtta kvadrat… Visst, moderna formulagrejor har ett ruggigt vindregister, men här gäller det att fråga sig vad man vill. Tävlar man så är det enkelt, men själv skulle jag aldrig välja att köra en fet formula med 9.8 när jag kan köra vågbräda och 6.2 istället… Ja, jag väntar gärna på vindbyarna, det är en konsekvens jag har valt att ta. Med Formula planar du hela tiden.
I Stockholm så åker jag i lättare vindar på AHD FreeDiamond 70 och Simmer 8.6 som största grejor. Brädan har valts för att kunna vara ute och åka lite de dagar det är fint och blåser lite mindre. Det funkar utmärkt. När det blåser mer så är brädan skoj, så fort det går åker lilla brädan fram (vid typ 8-10 sekundmeter).
Faktiskt så funderar jag på att i framtiden köpa en snäppet mindre “största” bräda för att minska gapet mellan AHDn och vågbrädan något. De dagar det blåser lite för lite så tänkte jag träna manövrar i lättvind istället, det är kul att förbättra sig på detta har jag nån slags idé om. Smygtittar på en stor freestyle eller freemove, typ.
Nu vart det kanske lite dissning av Formula här 😉 Det var ju inte riktigt meningen, men jag tror att man bör reflektera över vad man köper när man väljer en sådan bräda. Allt det här är ju som när jag för ett par år sedan här på konfen ställde en liknande fråga som dig och fick till svar “fundera på vad du vill istället” och det var ju helt sant.
Så – fundera först på vilken segling du vill ha och prioriterar. Och vad får det kosta?
Hade jag fett med pengar och tid skulle mitt “drömkit” vara superenkelt:
ett styck Formula + niotiokvadrat helkolrigg
ett styck Friistalj + sju å sexnoll
ett styck våg + femfem, fyrsju å fyrnoll
ett styck åka-fort-som-fan + sjunoll cambervörsting
ett styck nybörjar för kompisar.
Men det har jag varken råd, plats eller tid med. Så det blir kompromiss, istället. Och just precis där någonstans så börjar det bli knepigt… 😉
Men jag är klart nöjd med mitt “Stockholmskit”, hoppas du kan hitta DITT!
Lycka till å Surfa På!
-
Kanske kan man be Svanberg eller någon annan biffig formula-kille pumpa med tolvfemman hela tiden. Då borde man kunna köra 4.7 lätt i bakvattnet, fina ramper att hoppa på blir det efter en formula oxå… 😉
Vindriktning ser ut att vara SO – S här på ostkusten, mer västligt på västkusten… Vi får la se hur det blir, själv siktar jag nog på söndagen.
Surfa På!
-
Någon som skriver just dessa rader har programmerat sin video…
Det säger väl egentligen allt. Fast inte tror jag att det blir någon folksport av det hela efter att folk i stugorna spanat in ett program om Jaws, precis. “Guu va de ser gött ut, Sven-Göran! De däringa jåvs ser ut präxis som någe för daj å mej, undrar om Asta och Stanislav vill åke me?”.
Men mer vindsurfing i TV har jag aldrig sagt nej till, det handlar väl mer om någon slags skepsis till att sporter i allmänhet skulle bli så mycket BÄTTRE av att bli STÖRRE som det handlar om… 😉
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem24 april, 2002 vid 06:21 som svar på: Varför är det så svårt att välja en bra Vågis?6.0 på Rip 58 är på marginalen, men kan nog gå fint. Dock är Rip 63 den bättre brädan för just den segelstorleken, är jag skapligt säker på (det gäller att gardera sig här på konfen… ;-).
Dock skulle jag vilja säga att från 6.0 och nedåt är Rip 58 den bättre brädan, som bäst är den med 5.0 – 5.3 tycker jag. Med segel mindre än 6.0 funkar Rip 58 fint, enligt min erfarenhet. Det som jag uppskattat mest med Rip 58 är att trots att den tar skapligt stora segel (5.8 – 6.0 som störst, beroende på segelmodell och vikt på riggen, är min bedömning) så är den väldigt kontrollerbar även när det brallar i (4.2 och mindre fena än orginalet).
Nu behöver du ju inte “låsa” dig vid just Rip 58, men jag tycker att det är en mycket bra bräda om man, som jag, inte är någon kung i vågorna men vill ha en bräda som har god kontroll, bra sväng och skaplig fart. Vilket väl iofs de flesta vill ha ut av sina vågisar…
OM du nu ändå spanar på Fanatic, glöm inte Goya 255. I samma storleksklass, men snäppet vassare tycker jag nog. Fast Rip:en lär du kunnna hitta till bättre pris, och den är prisvärd enligt mig.
Nåja, mycket kul finns det i denna klass, någon form av 80-85 liters vågis tror jag blir fint om du vill ha nå´t som är kul även i mer vind än 5.0.
Med lite flyt får du tips (du kan även söka lite på konfen, kanske Staffans eller Ola H. inlägg kan ge dig nåt mer insatt i ämnet) av fler här!
Nu vet jag inte vad du har för brädor i övrigt, ett skäl som kvarstår till att skaffa en större vågis än Rip 58 är antalet seglingsdagar. Men om du har en slalom/freeride bräda att komplettera med för dagar med mindre vind så blir nog det bra.
Lycka till å Surfa På!
-
dr-masse
Medlem22 april, 2002 vid 06:32 som svar på: Varför är det så svårt att välja en bra Vågis?Detta beror ju på en massa faktorer, som alltid… (Din vikt, dina segel, vad du prioriterar, vad du är ute efter i din segling, lokala förhållanden…).
Men jag har, om vi pratar fjolårets Fanatic, kört på både Rip 58 och 63. Tycker, för vågsegling, att Rip 58 är bättre (kontroll och manöver framförallt). Rip 58 har ett bredare register, tycker jag.
Rip 63 skulle jag ogärna köra med mindre än 5.0. Rip 58 har jag kört med 4.2 vilket gick förvånansvärt bra! (med 20 fena, bör tilläggas).
Jag väger 75 kg, hade jag vägt 10-15 pannor till hade nog Rip 63 varit intressantare för mig (då hade jag med vikt gjort den mer manövrerbar och kunnat kontrollera den bättre i mer vind).
Men som sagt – det finns många fina vågbrädor, hoppas du hittar en som passar dig!
Lycka till å Surfa På!
-
dr-masse
Medlem18 april, 2002 vid 13:16 som svar på: Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?Ah! Underbart diskussionsämne!
Vad garvar vi åt om tio år?
Själv röstar jag för
– shear-tip och liknande toppkonstruktioner (är väl redan nästan där?)
– formula-brädor (jajamensan)
– dagens nedhalskonstruktion med löjliga små tampar och risigt tänk… F-n, till å med spännbanden till takräcket är bättre… (öh, idé?)
– Tabou Mad Cow är tveklöst framtidens motsvarighet till vad F2 Sputnik med en påmålad Gorba på är idag…
– carbon i alla dessa former (kom ihåg var ni läste det först! idag skrattar vi åt våra gamla Serfiac master i alu, hur balla var inte de på sin tid)
– brädor som inte tål minsta lilla smäll utan att tappa färg, form och styrkaSurfa På!
-
Ett helvitt Hood-segel! 4.5 dessutom! Drömsegel. Finare blir det inte. OM du, mot förmodan, slutat att segla på det och skaffat något nyare skräp så är det bara att direkt ställa sig med dumstruten i skamvrån över NM… 😉
Surfa På!