Forumsvar skapade

Sida 386 av 427
  • dr-masse

Medlem
    18 april, 2002 vid 12:40 som svar på: Vågsegel 5,8

är inte Hot SO lite åt det hållet oxå? känns som en fråga för Ola H. detta…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2002 vid 12:37 som svar på: Hood-segel

Åh! Tufft! Johan Salén och Hood! Det är nästan så att jag känner det gamla köpbegäret i min kropp igen! Ah! Det bidde ett Hy Line istället, på den tiden…

http://www.hood-sails.com finns ju, men inte mycke surf där, inte.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2002 vid 12:34 som svar på: Vågsegel 5,8

Inte för att jag vet så jäla noga, men Hot? Tänker på det där SO seglet de har som, vad jag i sant teoretisk vindsurfinganda här LÄST mig till ;-), verkar påminna en del om Ezzy i karaktären.

Annars har ju nästan “alla” tillverkare segel med “bottendrag och goda egenskaper även i övre vindregister”… 😉

För länge sedan körde jag Ezzy, saknar de fortfarande, grym kvalitet om inte annat.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2002 vid 09:06 som svar på: Dummaste vindsurfkonstruktionen vi helst vill glömma?

Tveklöst den där flärpen i våtdräkten som gör att dragkedjan ALLTID fastnar när man skall stänga.

Annars var ju lösningen att segla med centerbordet hängandes över armen på slörarna inte dum den heller, skiljer män från möss.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2002 vid 07:03 som svar på: Teoretisk Vinsurfing

Ah, känns skönt att konstatera att i alla fall nio pers läst min krönika! 😉

Nu framstår ju det här som om jag enbart fiskade beröm, vilket ju var rätt osnyggt. Men trevligt! Publicerade mest krönikan här ifall någon som inte fått “Vindsurfing” kanske kunde fått sig ett leende. Det hela slutade visst med att folk som redan har blaskan läste krönikan en gång till här, hå, hå, ja, ja.

Att min skrivådra skulle föräras något annat än vindsurfing vete fasen, men det är kul att skriva om favvosporten.

Har postat ny krönika till nästa nummer av Vindsurfing, men vet ej om den kommer med, det avgör redaktionen. Är inte riktigt nöjd med den själv, får se om jag kan slipa till den.

Fenstorlek, hur kunde jag missa den? Skall se om det finns lite tid…

Surfa På!

(ni som kände igen er – välkomna till föreningen Teoretiska Vindsurfare!)

• dr-masse

Medlem
    16 april, 2002 vid 15:31 som svar på: steffo.nu….trist!!!

Ah, dessa begåvade resonemang. Det är ju själklart utseende på en konf som styr om man är där eller inte! Om den handlar om något man är intresserad av, innehåller en massa funkis grejor eller har folk som man kan dela erfarenheter med är väl inte så petigt.

Bara den är snygg.

“Ah, varför besöker du den där konfen om “historiska tvättmaskiner mellan 1952 och 1978″ så himla ofta?”

“Jo, sörru. Den är ju så himla snygg! Kassa inlägg, risig närvaro, tre deltagare (varav jag är två under olika namn) och lite trist attityd (den tredje deltagaren) är ju sådär. Men den är så fetsnygg att jag är där flera gånger om dagen! Sa jag att jag byggt den själv?”

Några av de, enligt min mening, bästa konfarna är inte alls särskilt snygga. Men innehållet är desto bättre. Så de besöker jag. rec.windsurfing, neilprydemaui.com är ju två exempel på fula men bra konfar, tycker jag.

Denna konf är både stilren å funkis. Jag begär inte mer, framförallt inte av folk som sätter av fritid för att fixa det hela. Beundran är snarare på sin plats, eller?

Nu misstänker jag starkt att ditt inlägg bara var ett sånt där “öh, nu skall jag reta de lite” och att jag inte borde brytt mig, men va f-n.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2002 vid 09:33 som svar på: KÖPES!

se bifogad karta från http://www.shellgeostar.com (GRYM sajt om man skall planera lite bilåkning).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2002 vid 09:31 som svar på: F2 Maui Project, Var ?

http://www.surfcompaniet.se/f2.html

så kanske du får upp något?!?

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2002 vid 09:22 som svar på: F2 Maui Project, Var ?
  • dr-masse

Medlem
    10 april, 2002 vid 06:41 som svar på: Hur stor fena ungefär behöver man till ett 9kvm segel?

En skapligt relevant fråga i sammanhanget – vad har du för bräda?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 april, 2002 vid 08:11 som svar på: Lagar Skidsport?

Japp, Johan på Skidsport lagar. Dock på Fuerte nu…

Ring Skidsport och prata med Staffan och hör om han har några tips.

Hoppas det fixar sig!

• dr-masse

Medlem
    9 april, 2002 vid 07:46 som svar på: Skillnad i bottendrag racesegel – freestylesegel?

Ett racesegel planar normalt betydligt senare än ett freestylesegel, om jag inte är helt fel ute.

Nu kanske jag överdriver lite här, men ett 5.8 fullcambrat racesegel går väl igång när man kan köra 5.0 freestyle och går att hålla i lika mycket vind som typ en fyrnolla våg…

Alltså, inga vetenskapliga siffror, men det är ordentligt olika segeltyper vi talar om här. För att illustrera det hela så seglade jag i höstas bredvid en viss speednisse (getwet) som körde 8.4 räjssegel. Jag körde 5.4 våg, båda hade bra segling, fast på olika sätt (även om 8.4an nog såg lite stooor ut emellanåt… 😉

Alltså, köper du ett freestyle dito så kommer du att plana klart tidigare med ett segel i samma storlek som det du har. Dock kan du inte hålla det i lika mycket vind. Men jag tror nog att du får roligare segling på på din freerajd-bräda!

Varför inte titta på de “nya” freemove seglen? Iofs ett förbannat töntigt nytt uttryck, igen, men jag tror de kan vara klart lyckat på en sådan bräda. Typ av segel är Neil Pryde Jet, Simmer Fly, North Tonix och liknande.

Förresten så är jag, om man inte är ute efter enbart högsta fart, ingen vän av segel med cambers under 7.0 – 7.5 på den bräda du verkar ha. Du kan nog ganska lugnt titta på något manövervänligare, det lär gå skapligt fort ändå…

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    9 april, 2002 vid 07:36 som svar på: Fungerar ett 8.0 segel?Svar JA

Kul!

Av ren nyfikenhet – vad blev det för åttanolla som gjorde såpass stor skillnad mot 7.4? (North IQ 3D var 7.4an, eller hur?)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 april, 2002 vid 14:11 som svar på: Liberty tillbehör

Petade iofs på en Liberty-förlängare å tyckte den såg klart bra ut.

Men Chinook är ju helgedigna grejor. Fick tyvärr min mastfot stulen i Portugal, men det är rejäla doningar… Har NP nu och är nöjd, men Chinook känns som det är gjort för att hålla… länge…

Har även haft ett par Chinook-bommar som hållt ihop j-igt bra. Enda missnöjet var greppet som åkte av lite för lätt. Men bommen höll.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 april, 2002 vid 14:06 som svar på: gorge fins ?

Gorge Sports finns ju, Bill Kline verkar ju vara rätt vass på fenor. Curtis heter dom (bland annat orginal på Starboards formula brädor, många verkar tycka de är bra).

Kolla mer på http://www.gsport.com

Tyvärr gör ju dollar och liknande att det blir lite dyrt… Varför inte spana in fenor som är gjorda i Europa istället?

Surfa På!

Sida 386 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.