Forumsvar skapade

Sida 387 av 427
  • dr-masse

Medlem
    8 april, 2002 vid 14:01 som svar på: Ding-kopia

Hmmm, du tänker inte på Biltema? Där finns något liknande för under tjugolappen.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=0&iItemId=19656

Från tidigare inlägg här på konfen av Johan:
    Angående polyesterspackel och annat som innehåller styren, så ska man ALDRIG använda om ens kärna är gjord i styrofoam eg polystyrenskum. Styren är nämligen bindemedlet i dessa plaster, så de kommer i kontakt med detta igen så kommer i värsta fall kärnan bli till vätska.. Med andra ord se på innehålls förteckningen efter styren..

Kolla vad du köper, mao.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 april, 2002 vid 08:09 som svar på: Arrows Burner eller Speedster

Nu har jag inte kört något av dessa segel, men de verkar heta. Tänkte dock ge lite tankar på hur du kan resonera, om inte annat.

Fråga dig själv vilken typ av segling du är ute efter och uppskattar mest.

– Om det är fart som gäller, välj det segel som är stabilast av dessa två (i det här fallet Burner, om jag inte missminner mig).
    – Vill du däremot gärna ha ett lite följsammare segel, som fortfarande är snabbt, och som är lite roligare i manövrar, välj det som har dessa styrkor (speedster, eller hur?)

Även din egen nivå och dina förhållanden påverkar det hela. Om du fortfarande försöker förbättra “grundmoment” i din segling (gippar, manövrar, fart) skulle jag helt klart rekommendera det lättare/manövervänligare seglet av de två. Om du däremot har koll på detta och mer är ute efter att pressa prylarna till max, välj det lite stabilare/mer fartbetonade seglet.

Vision 161 är ju ingen tävlingsraket, så ett lite manövervänligare segel kan visa sig vara helrätt för denna typ av bräda. Speedster, månne?

Hoppas detta gav något, lite tankar kring ämnet eftersom jag själv funderar i samma banor kring samma segelstorlek… (8.5 i mitt fall)

Men det blir nog bra med vilketsom!

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2002 vid 07:23 som svar på: w-Sörf Bild

kanonbild – den bilden tycker jag är ett klart ämne för tidningen vindsurfing. Är orginalet i “tryckbar” kvalitet? Verkar vara en dia från början (vilket vore suveränt!). Om fotografen tycker att det vore skoj med en publicering, ta kontakt med Per Svanberg så blir han säkert gla. Några av kitebilderna var ju oxå sjyssta.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 april, 2002 vid 07:19 som svar på: Skidsport

finns helt klart prylar framme, inte riktigt “allt” (vad gäller 2002 grejor) men en hel del att klämma på.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    3 april, 2002 vid 14:17 som svar på: Segelstorlekar.

4.0 + 5.3 låter lite väl, men visst kan det funka (allt funkar!). Själv skulle jag dock ogärna “ta” ett sådant gap, 5.3 – 4.5 är mer realistiskt tror jag.

Jag kör 4.5 – 5.4 – 6.2 vilket går bra. Hoppet mellan 6.2 – 5.4 är helt problemfritt, 5.4 – 4.5 går bra, men ibland saknar jag en femnolla…

Förra året körde jag 8.5 – 7.2 – 6.2 – 5.4 – 4.5. Märkte att om jag inte körde 8.5, ja då åkte 6.2an nästan alltid fram. 7.2 blev närmast överflödigt och har därför sålts i år eftersom jag inte vill ha dyra segel som inte används…Årets segelpalett blir därför 8.4 (ej köpt, men snart…) – 6.2 – 5.4 – 4.5.

Fyra segel för allt, tror benhårt på det! (åsså ändrar jag mig till nästa år igen…!)

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    3 april, 2002 vid 14:10 som svar på: Nya grejer?

Jag tillbringade en månad med förra årets Impact i Guincho och blev posivitv överraskad. Gillade de minst lika bra, om inte bättre (mer följsamma) i vågor än mina NR. Dock föredrar jag NR här hemma för mer allroundåkning. Testade även Gaastra Manic en del, gillade Impact bättre.

Nu är ju jag rätt risig på att segla vågor, men seglen var helt klart inte problemet (snarare killen bakom spakarna)!

Mycket tyder på att årets Impact är en tydlig förbättring av förra årets å då har i alla fall jag svårt att se att North skulle ha något redigt mycke vassare i sitt bagage… 😉

Som alltid – tycke och smak. Men nog tror även jag att årets Impact är ett av de bättre vågseglen som finns att köpa 2002.

Min lilla femtiöring var det…

Förresten, kul att se voodoo å Staffan igång i samma debatt, Staffans inlägg tillhör konfens klart mest läsvärda och jag lär mig nå’t nästan varje gång.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    3 april, 2002 vid 13:58 som svar på: Fuerte 4/4-18/4??

Otrooooooooooligt avundsjuk är ja men va fan ni får ha det skönt!

ta ett par-tre cervezas och slå på en fetvurpa i shorebräjket för mig.

Hoppas på ett par svängar med Cult 55an när ni är iväg!

El Surfo esta På!

• dr-masse

Medlem
    27 mars, 2002 vid 10:32 som svar på: Säkerhetsfråga från luftfartsverket

från tidigare post av Mista Kefir här på konfen, bland det högsta jag sett på bild…

http://www.steffo.nu/files/1-16303-vidar.jpg

Hoppa På!

• dr-masse

Medlem
    27 mars, 2002 vid 10:10 som svar på: hur hoppar man? (snälla)

http://www.neilpryde.com/fstyle_guide/chophop.html, http://www.ultranet.com/~lefebvre/Windsurfing/Articles/airtime.html samt http://www.the-daily-dose.de finns en del att läsa och se.

Där finns oxå filmer, exempelvis http://www.windsurfen-lernen.de/mpg/move-jump.

Min erfarenhet är att det går att få till bra hopp på mycket små vågor (chop). I början hjälper det dock att ha en liten våg som är så brant som möjligt att hoppa på. Enklast är att med tryck i seglet svänger upp lite mot en sådan våg och när man är på väg att lyfta faller av lite grand så att man får vind under brädan (som lyfter lite extra då). I luften är det klart bra att ha vinden från sidan eller till å med lite bakifrån. Jag brukar nog hänga ganska rejält i bommen och försöker kura ihop mig lite i luften och skicka upp brädan lite extra (öh, låter jättekonstigt när jag skriver men du kanske förstår?). Höjd och landning blir klart enklast med vind från sida/lätt bakifrån å man kan komma ur hoppet med fart. Jag tycker det är klart enklast och säkrast att landa med häcken på brädan först.

Misstaget som man oftast gör, i alla fall jag, är att bara svänga upp mot vågen utan att trycka ifrån och inte falla av efter upphoppet. Då blir det mest som små skutt där man möjligen får lite luft men tappar fart och mest faller ner mot vattnet igen där det tar stopp. Varken snyggt eller skönt. Lågt blir det oxå.

En bra övning är att försöka lära sig att hoppa helt utan våg. Det går utmärkt genom att först trycka ner bakdelen av brädan och sedan lyfta genom att krypa ihop i luften. Nästan som att hoppa med brädan på land, som någon skrev. Som alltid är det extra lätt om man har tryck i seglet. Vissa får till förvånansvärt höga hopp såhär, loopa går oxå utan våg…

Mitt bästa knep för att få till lite högre hopp är att vara överriggad. Själv hoppar jag med hängselen ikrokad och gärna överriggad för lite höjd, men det kanske är väl spännande om man håller på och lära sig…

Nu finns det folk här som garanterat är mycket vassare än mig på att hoppa, men jag hoppas raderna och länkarna kan vara lite inspiration nu när säsongen sätter igång!

Surfa å Hoppa På!

• dr-masse

Medlem
    22 mars, 2002 vid 10:53 som svar på: RRD Beast

En sådan “utmaning” skulle säkert få en del uppmärksamhet i tidningar som Segling, exempelvis? Kunde vara kul att se någon (hr ordf himself, månne?) köra ifrån en massvis med gånger dyrare segelfarkost i “officiella” sammanhang!

Dax att höra av sig till Segling? Någon för tidningen Vindsurfing är det väl?

Surfa Om!

• dr-masse

Medlem
    22 mars, 2002 vid 07:33 som svar på: DELAMINERAD JP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jag skulle ta ett snack med Johan på Skidsport i Bromma. 08-267076

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 mars, 2002 vid 09:10 som svar på: Segel och master?

Om du kan tycker jag att du skall testa att få provrigga seglet med två olika master (den ena bör självklart vara rekommenderad NP mast) och någon annan som du funderar på som alternativ. Det bästa är om man kan rigga två likadana segel (två Jet, i ditt fall) bredvid varandra med olika master. Självklart är det bästa att testa på vattnet, vilket sällan är möjligt, men redan på land/i butik så syns uppenbara skillnader ganska tydligt. Själv valde jag en Fiberspar 4200 mast till mitt Diablo istället för en NP FreeRide Pro eftersom den var ett antal hundralappar billigare. Någon större skillnad i prestanda har i alla fall jag inte kunnat märka (är ju inte sådär superbra, men lite segling har det blivit). Har dessutom en Freeride Pro till ett annat segel, så jag känner till den masten lite grand och har kunnat jämföra karaktärerna. Tycker de är väldigt lika, Freeride Pro masten är lite lättare.

Har du råd – köp NP masten så blir det garanterat “rätt”. Men det kommer säkerligen att kunna bli minst lika bra om du väljer något alternativ (Fiberspar, Challenger, Powerex/Simmer…). Ett enkelt sätt att spara lite lusidorer!

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 mars, 2002 vid 13:51 som svar på: hur mycket lägger du på prylar ?

Jag lägger ner en fyrahundra kronor. Kanske femhundra. Lustigt nog får jag en ny bräda, ett par segel och lite brahagrejor för de pengarna. Jag måste vara väldigt bra på att förhandla.

Säg HEJ till min fru!

Surfa På!

(i övrigt djupt imponerad av Svanbergs mod…)

• dr-masse

Medlem
    15 mars, 2002 vid 10:17 som svar på: Sprechen Sie Deutch?

så vitt jag förstår så är det exakt samma info som finns på http://www.windsurfingmag.com fast på tyska… Om man nu vill läsa det på engelska istället (även om tysk precision aldrig är fel).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2002 vid 12:05 som svar på: vågbräda-plattvatten?

Alltså, man borde ju vara försiktig här. Vet inget om dina förhållanden, ambitioner, segel och plånka.

Men eftersom du frågar om plattvatten så misstänker jag att 100% vågåkning är det inte tal om. Och därav en liten fundering…. 😉

Varför inte en våg/freestyle? JP FsW 94, Maui Project Style M eller L, Naish Supercross 257 eller 264, Fanatic Cross 90 eller 100, RRD Avantstyle M… Mycket godis finns det!

Om du gillar Naish så är ju Supercrossen rätt cool, tycker jag…

Ett lite inlägg och en tanke var detta.

Lycka till å Surfa På!

Sida 387 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.