dr-masse
Forumsvar skapade
-
testa http://www.surfstore.co.uk, där finns en del. http://www.windsurfingmag.com har oxå en del, mest fakta än så länge (inte så mycket omdömen, alltså).
Surfa På!
-
Det blir ju lite självklarheter här…
Mitt inlägg handlade väl aldrig om att ge handlarna mer pengar, snarare var det mer ett försök till konstaterande att om inte handlarna tjänar pengar lär det inte bli så många trevliga surfbutiker att steppa in i. Fri konkurrens skall naturligtvis komma konsumenter till godo, men även handlare måste överleva.
Jag ser gärna fler butiker i Sverige och tror nog att Surfman + Surfcompaniet kan bli en stark utmanare, framförallt genom att slå sig samman.
För mig handlar det om att shoppa i den butik som finns närmast mig. Gillar att kunna se grejerna och eventuellt byta eller reklamera om det blir fel. Det är bökigare annars.
Jag har oxå handlat på postorder/nätet och det har fungerat fint (såväl Wallén, Surfers som Locs har fått några beställningar) varje gång. Dock vet jag att det tar emot att returnera grejorna på posten ifall något skulle pajja. Men att handla över nätet är ju fritt fram! Tyskt eller varsom där det funkar för var och en. Dessutom så innebär det lite prispress på vår hemmamarknad, vilket jag oxå tycker är sunt. Ibland tycker jag bara att floden av inlägg som handlar om dyrt i Svea vs. apbilligt överalltannars haltar något. Frakt och moms är väl två exempel som jag kommer att tänka på här och nu.
Att uppmana folk att “bara handla i svenska butiker” funkar ju inte. De måste kunna erbjuda sina kunder något som man är beredd att betala för. Om den lokala butikens främsta existensberättigande – service, lokal kännedom, rätt sortiment – inte håller, ja då är det ju bara att shoppa på distans som gäller. Min lilla ambition i det här sammanhanget är att påminna lite lätt om att surfbranschen i Sverige är väldigt liten (1000 nya brädor om året enligt Tomas Persson, även om vi dubblar den siffran är det inte mycket) och att det som kan se billigt ut via nätet kan bli dyrt om det går fel. Slutligen tycker jag att surfing nog inte är det billigaste, men inte tokigt dyrt heller. Framförallt så har priserna legat stilla på en hel del grejor i nära 15 år… (min första vassa bräda, en F2 Sunset Slalom, kostade 1987 8995:-). Kolla in vad en Mistral Superlight kostade när den var het…
25 000 spänn på första utrustning är väl lite att ta i? Då är man bra j-a entusiastisk! Men jag håller med om att det är för dyrt att börja. Komplett hyfsat kit för en 6 – 10 000 borde vara rimligt (då talar jag om nya grejor). Kanske börjar det närma sig, tycker mig se bättre nybörjargrejor/kit än på länge! Det är väl jämförbart med vad det kostar att börja snowboarda eller golfa eller dyka eller mountainbike eller andra utesporter med lite prylar?
Till sist – sen ska jag nog släppa detta ämne.. 🙂 – lär det nog finnas starkare “karteller” kring surfprylar där marknaderna är större än här. Öh, kanske i Tyskland och Danmark, månne?!?
Surfa På!
-
Jag har kört en del Hiace i mina där, men mest en Model F.
och med tanke på misshandelskvoten på dessa bilar så höll de rysligt bra, en folkabuss hade krävt en hel del mek under samma behandling… (nu hör det ju iofs till “charmen” eller vad det är att det SKA mekas med folkabussar… 🙂
Hittar du en Hiace till bra pris å uppgifter i serviceboken så har du något att fundera på – det kan vara en j-gt bra surfbil!
En nackdel tycker jag dock att Toyota har (frånsett att de är trista) å det är dyra reservdelar å service, på min tid i alla fall…
Bussa På!
-
Öh, att tala om “karteller” i den minimala bransch som utgörs av vindsurfkrängande butiker och individer i Sverige är väl att ta i lite?
Om surfhandlarna tjänar pengar och överlever får vi fler och förhoppningsvis bättre butiker. Vad är det för fel med det? De kan ju inte ta ut mer än vad vi som handlar är beredda att betala, eller hur?
Jag börjar bli lite, lite matt på allt detta om hur billigt det ska va. Det är ju bara att jaga lägsta pris på Internet och shoppa loss. Men om man som jag vill ha en butik att kolla grejerna i, kunna reklamera, byta in gammalt, snacka lite, träffa polare – ja, då gör det inte så mycket att brädan kostar lite mer än i Tyskland.
Vad är det som är så fel och fult med att tjäna pengar på att sälja surfprylar? Eh? Tror tyvärr inte att Frälsningsarmén, Röda Korset och Amnesty kommer att ge sig in i branschen…
Själv tycker jag, som inte ens bor i Götet, att Surfman å Surfcompaniet låter som en kalasidé och som har goda utsikter att skänka västkusten ytterligare en trevlig och välsorterad shop! Skall besökas om jag är där nån gång.
Förresten, innebär inte fri konkurrens att marginalen SKA tillfalla butikerna? Vem skall den annars tillfalla? Staten? Agneta Fältskog? Dig? (vore i och för sig trevligt men blir svårt att få den butiken att gå runt… 😉
Surfa På!
-
Hej hopp!
Efter att ha plöjt igenom med händerna i kallt vatten (issörja) utan handskar och därefter vistats lite för längre utomhus i ett par minusgrader valde han, dumt nog, att tina upp sina väldigt värkande händer i lite varmvatten… De svullnade upp ordentligt och det var en smärtsam erfarenhet för honom.
Det var ingen bra idé, han hade länge (vet ej om han fortfarande har det) nedsatt känsel i fingertopparna samt problem med stelhet i fingerleder.
För övrigt förstår jag inte riktigt varför du är skeptiskt? Är väl ingen större hemlighet att det är ganska lätt att förfrysa fingertoppar och andra delar av kroppen (typ näsa, öron och tår) när det är kallt å blött å blåsigt om man är oförsiktig? Vill det sig ännu värre kan man råka ut för allmän nedkylning av kroppen å det är inte alls bra.
Reagerade mest på första inläggets beskrivning av smärta i händerna och “hugga av dom” men anade visserligen att det nog var en viss överdrift. Tyckte därför att det kunde vara vettigt att mana till viss försiktighet, det var allt.
Surfa På!
-
Den här diskussionen är kul! Lite off, men vaddå.
Förstår dock inte att du dissar Audi A6? Fyrhjulstrift å sexa (2.7 om du har råd) och du har en grym surfbil. Körde en sån, för dyr för mig men j-ar… Skapligt rymlig inuti (rätt mycket mer späjs än A4 Avant).
Det enda jag ångrar med min firmabil är att den är för liten… Skulle valt en större kombi! Så jag kan faktiskt inte undvika att rekommendera dig att ta en stor bil, Alfa GTA Sportwagon är ju iofs tokgrym, men kanske ändå inte…
BMW 5-serie som kombi är kass, tycker jag. För liten inuti, helt enkelt. (inte mycket större än 3-kombin).
Volvo å Saab har det ju inte helt oväntat skrivits en hel del om här, goa å fina men svennebilar är det… (säger jag och drömmer mig bort om en Aero)
Annars är Seat Ibiza ett alternativ! Välj med fördel den med mikroskopiskt vridmoment och tokdegig växellåda 🙂 (det var “min” surfbil i flera år)
Tjacka Range Rover.
Surfa På!
-
ja, nu när det börjat dyka upp fler och fler små “specialforum” här (vilket jag iofs är emot, gillar en stor fet familjekonf för alla som är så aktiv som möjligt) så kan väl vi köra igång ett för “teoretiska vindsurfare”… Typ du och jag i alla fall!
Ah, nu skall jag fundera på hur jag kommer ur mina dubbla pushloops med fullplaning. I teorin.
Surfa På!
-
“Dom flesta surfare som har lite klass och förnuft undviker konfen.”
Ha, ha – förklarar väl varför jag är här… 🙂
Jag råkar gilla ett forum som är någorlunda aktivt för min favvosport. Att det blir högt å lågt, fel och rätt tar jag smärtfritt, det är ju ett öppet forum det här. Ingen tvingar mig att läsa.
Dock tycker jag ibland att det är synd att de som är snabba att kritisera konfen förvånansvärt ofta verkar vara duktiga seglare med god insyn i sporten (klart bättre än min som inte är mycket att hänga i tallen). Ibland tycker jag mig till å me kunna ana vissa tendenser till elitism… “Ah, konfen är bara för såna där pellejönssurfare som inte kan nå’t. Är man en grym grabb som jag så dissar man den och behåller sin koola attityd i alla sammanhang.” Det är trist.
Hela grejen med konfen är ju busenkel – DU kan själv se till att höja kvaliten och skriva om det DU tycker är vikigt. Med lite flyt stöter du på likasinnade och kan ha en diskussion du aldrig kunnat få annars. (öh, inte på arbetstid i alla fall… 😉
Jag har genom åren skrivit några inlägg här, många dåliga, några normala och ibland så har det kanske blitt något läsvärt (enligt några här, till min stora förvåning).
Bidra istället för att dissa är mitt motto här. Enkelt.
Konfen har definitivt lärt mig mer om vår sköna sport och gett mig många leenden – det vore kul om det kunde fortsätta!
Förresten undrar jag oxå var voodoo är – uppkoppling hemifrån? 😉
Surfa På!
-
Kul med premiär!!
Men det där med “skrikit som en tok och velat hugga av dom” gör mig lite bekymrad. OK, du överdriver nog, men… Detta är tecken på förfrysningsskador. INGET ATT LEKA MED!! Du kan pajja känsel och blodkärl i dina fingrar för all framtid!
Gör det verkligt ont i händerna när man blir varm igen så är man illa ute, var mycket försiktigt med sådant här och värm händer långsamt, långsamt och endast med kroppsvärme – inga element, hårfönar eller annat dumt!
Är ingen läkare (eh, trots dr Masse 😉 men känner till detta en del, har bland annat sett en kompis pajja sina fingrar på detta sätt… Han har problem idag som han gärna skulle slippa.
+2 grader och surf ÄR vanskligt, var försiktiga med nävarna.
Surfa På!
-
Jag tröstar i detta för dig närmast vitryska elände (att en ståkkhålmsjävul e la före de goa gubbarna) med att mossan är från Masthugget… 🙂
Fast först är man aldrig! Råkade dock va det här denna gång, verkar det som.
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem1 mars, 2002 vid 15:27 som svar på: Per Svanberg rankad 79 inom freestyle i världen 2001!Jösses! Och jag som trodde att formula var hans grej… Helikopterslag med 12.5 på enmetersbrädor imponerar tydligen! 😉
Åsså är han sponsrad av SkidsportBromina. Härligt!
Surfa På!
-
Skönt att se någon med sakkunskap ge sig in i detta! Ah, skall väl erkänna att jag “tog i” lite i mitt inlägg för att se om det kunde ta fart. Det gjorde det.
Men nu börjar även jag darra på manschetten här. Jag har alltid kollat noga att de prylar som jag har inom lås och bom (larm och allt) inomhus täcks av min hem-/villaförsäkring. Men vad är det för läbbigt som dyker upp här?
Skulle det vara så att om vi fick inbrott och mina surfpryttlar stjäls så får jag inte ut något? Men videon, TVn och stereon som står inne i samma hus täcks? Är detta *SANT*? Va f-n skall jag då med hemförsäkringen till?
Hej Salus säger jag bara om detta skulle stämma…
Surfa På!
-
Jo, jag raljerar nog lite. Men grundprincipen består, även om jag oxå tycker att 600:- för 40 000 låter helt OK. Men det lär inte hålla länge till, kolla sakförsäkringsbolagens resultat…
Surfa På!
-
Jag har liksom gnölat lite om detta tidigare, men here it goes again…
Kör oförsäkrat! Detta med “specialförsäkring” för surfutrustningen har, i mina ögon, egentligen bara två syften:
– man har otroligt mycket dyra surfprylar (mer än mig och det är en del…)
– man drar sig inte särskilt mycket för att skarva rejält gentemot försäkringsbolaget när det händer något…. (öh, inte jag inte)Kom ihåg att dina surfprylar i normalt förvar täcks av andra försäkringar (i normalfallet din hemförsäkring). Att någon nu existerande försäkring skulle täcka något som blir stulet ur en bil ställer jag mig ytterst tveksam till (möjligt undantag – fastlåst i takräcke eller att man haft bilen under bevakning).
Detta är min sjuttonde säsong. Under alla dessa år har jag kört sönder en del prylar som, med lite tur och allmänt skönmåleri av omständigheterna, möjligtvis skulle ha kunnat blitt ersatta av försäkringsnissarna. Vi talar om ett par segel, några bommar och några master och annat grus. Säg 15000:- för alltihopa (ej lågt räknat). Annat som pajjat har funkat på garantier, märk väl (typ ett par brädor, några förlängare, en bom och en ny mast).
Nu delar vi hejdlöst 15 tusen med 17 och får då summa summarum 882 kronor om året. Lägger vi till självrisk, allmänt bök med försäkringsbolaget, minskat antal skadefria år… Ja, jag tror ni börjar fatta…
När jag säger “kör oförsäkrat” så gäller det självklart enbart sådana här “specialförsäkringar” som är mer eller mindre underliga tillägg med en massa skumma förbehåll till den hemförsäkring som du MÅSTE ha.
Å skall du ut å resa med grejerna – teckna en försäkring för det tillfället. Men att år efter år pröjsa för småbåtssurfprylsvarianter av olika slag… tillåt mig vara tveksam (med ett självklart förbehåll för grabben som meddelst enormt kastfall mosar hela sin sprillans formula-utrustning och glatt ringer försäkringsbolaget och hävdar att en motorbåt körde över alltihop… ;-).
Surfa På!