Forumsvar skapade

Sida 389 av 427
  • dr-masse

Medlem
    1 mars, 2002 vid 07:33 som svar på: Vem vill åt mitt lösenord?

Lägg noga märke till mina olika IP-adresser… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 februari, 2002 vid 13:38 som svar på: Kolhalten i master?

Att köpa så mycket kol man har råd med är väl sant, i viss mån.

Men ofta blir det prioriteringar. Min tanke kring detta är att köpa “bättre” mast/master i de längder man använder mest, helt enkelt. Visst är det kul att ha en nittiprocentig kolmast i 400 längd, men för de flesta av oss lär den inte komma till användning sådär våldsamt mycket.

I många fall tror jag nog att 30% kol (typ) duger gott i 400 och 430 master och längre oxå, men en 460 med 50% kol å uppåt är trevligt.

Men allt beror ju på hur utrustningen ser ut i övrigt. Det är ju liksom inte värt att lägga sina surt förvärvade pistoler på supermaster om seglet är från 1988…, ja du fattar nog vad jag menar.

Men att ha samma kolhalt i alla master man har behöver man inte. Om man inte är någon slags strukturfascist, eller nåt.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 februari, 2002 vid 11:56 som svar på: Surfers Paradise katalogen!!!!!!!!!!!!!!!

Jag tror att årets segel kommer att ha mer buk, tidigare planing, högre toppfart, större vindregister och vara bättre i manövrar. Lättare och hållbarare, dessutom.

Årets brädor kommer tack vare den helt nya bottenkurvan, tunna och fina kanter kombinerat med hållbarhet, låg vikt och otroligt brett register vara bättre än någonsin.

Såväl segel som brädor säljs dessutom till ett pris 500:- under ordinarie pris! Fantastiskt! 😉 (öh, VEM är det som betala ord. pris, skulle jag vilja veta?!?)

Ah – vårtecken i sin allra ädlaste form!

Surfa På!

(och JA, jag ser oxå fram emot katalogen, mer genombläddrad lektyr finnes ej i mitt hem… 8-D )

• dr-masse

Medlem
    26 februari, 2002 vid 09:47 som svar på: Letar välkända/okända spots i Brazilien…..

Har ju inte vindsurfat i Brasilien (ännu…) men känner landet efter resor + några år där.

Nordöstra Brasseland kring Fortaleza verkar ju väldigt bra. Har snackat med folk som varit där och de intygar. Jericoacoara skulle jag själv GÄRNA åka till.

Även sydligare krokar är inte dumt, mycket av Brasiliens vindsurf rör sig kring Ilha Bela (vackra ön, betyder det och inte utan anledning kan jag säga). Där finns en formula-publik samt mycket fin segling, dock inte så mycket vågor.

I Rio går det STORA vågor emellanåt, när jag var där blåste det dock inte. Men här finns också fina möjligheter.

I övrigt är ju Brasilien en skapligt stort land… öh. Så det lär finnas MASSVIS med heta spots!

Boa sorte!

• dr-masse

Medlem
    23 februari, 2002 vid 10:43 som svar på: Vem vill åt mitt lösenord?

Tack!

Nu vet jag. 😀

dr Långben

• dr-masse

Medlem
    21 februari, 2002 vid 10:29 som svar på: Någon som sett priserna i….

Det låter VÄLDIGT dyrt, måste jag säga. Kronans kurs mot dollarn slår igenom, vi får väl hoppas på att andrahandspriserna förbättras… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    20 februari, 2002 vid 08:03 som svar på: surf tidningen?

Ah – men eftersom du har sparat det förmodar jag att du var lite intresserad?

Själv har jag också samlat på mig smärre berg med broschyrer på diverse mässafaris, men då har intresset funnits där. Broschyrer, och tidningar, som åkt med men inte varit något för mig har ju hamnat i runda arkivet rätt snabbt…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    19 februari, 2002 vid 16:09 som svar på: surf tidningen?

Vad jag har förstått skall utdelning av tidningen på mässan vara ganska “restriktiv” och endast lämnas över till folk som visar intresse för SBFs monter å prylar.

Annars håller jag med om din spaning – allt som inte kan ätas kastas… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 februari, 2002 vid 15:15 som svar på: Test av formula

Du kan väl starta en speciell vågkonf. Där kan du både skriva, läsa och beundra dina egna inlägg helt utan inblandning från andra. Rysligt bra.

Själv tycker jag att formula-delen av konfen är fel och gillar tanken på EN gemensam konf för alla vindsurfare i Sverige. Sporten är liten ändå, å vill man inte läsa om Formula/vågsegling/fenskruvskalibrering så är det ingen som tvingar dig.

Vill ju inte vara veckans gnällspik här, men formula vs. vågsegling vs. tractorpulling vs. filmjölk snack känns både överflödigt och ointressant.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    8 februari, 2002 vid 10:08 som svar på: Ny vindsurfingbutik har öppnat!

Kul med ny shop, hoppas det går bra för er! De är ju rysligt snygga, de däringa Challenger-seglen…

Bra priser verkar det vara, oxå!

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 februari, 2002 vid 13:51 som svar på: 120 fots vågor.

Jodu, det finns STORA vågor därute…

http://www.naval.com/polar-endeavour/

Lägg märke till Formula-brädan som bilden är tagen från. Till och med den framstår som liten i sammanhanget… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 februari, 2002 vid 12:08 som svar på: 88 liter vågis, 100 kg man, i Stockholm?

Hej å hå,

inte lätt det här med brädor… 😉 Åsså har jag ju inte världens koll heller, tycker mest att det är skoj att bolla idéer och därigenom själv få nya intryck.

Javisst tänkte jag på större fiskar än en sån liten rackare. Trodde knappt det fanns – i min sköna, begränsade värld är en “Fish” en bräda som har sina största fördelar i lättare vindar och småstökiga vågor. Har väl dessutom fått lite kritik för just kontrollerbarhet, men det kanske inte gäller längre.

Alltid lär man sig något nytt, jag gjorde det nu minsann!

Kort bräda = lugn bräda oavsett förhållanden håller jag inte med om. Kört AHD Maxx Ride 62 med femhalv, OJ vad det studsade. Likaså med en Mistral WaveScore. Och en Fanatic Skate. Min Bee 274 var faktiskt betydligt mer kontrollerbar… Så riktigt så enkelt är det inte, tycker jag. Men visst fasen tror jag på kortare brädor! Men att “kort och fet funkar i alla lägen” ställer jag mig, än så länge, milt skeptisk till… OK? Bottenkurva, kanter å fena lär ha lite med det att göra?

Förresten, var jag så illa ut vad gäller segelstorlek å Fish 85an?

Specar från star-board.com:

Model, Length, Width, Tail, Weight, Sailsize
    Fish 76, 231 cm, 57.5 cm, 43.0 cm, 7.2 kg, 3.5-5.5 sqm

Fish 86, 239 cm, 57.3 cm, 43.0 cm, 7.3 kg, 4.0-6.0 sqm

Fish 96, 246 cm, 59.3 cm, 44.7 cm, 7.5 kg, 4.5-6.5 sqm

Erkänner glatt att jag tänkte på en Fish i 96ans storlekt, men nog borde väl 5.9 gå på en Fish 86a? Men jag förlitar mig helt och hållet på din (du är GARANTERAT en bättre seglare än mig!) kunskap vad gäller Fishen och faktum är att andra “regler” gäller för en 97 eller 100 kilos man jämfört med en 75 pannors räka som mig.

Nu blev jag ju sådär rysligt nyfiken på en Fish. Det är ditt fel. Jag som trodde jag visste vad jag skall ha för ny liten bräda i år… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 februari, 2002 vid 10:24 som svar på: 88 liter vågis, 100 kg man, i Stockholm?

Jodu, om du redan har en 100 liters friåkningsbräda och vill ha en mindre för 5.9 – 4.7 (där jag är böjd att hålla med om att 100 kg stål lätt håller det seglet i rejäla vindar 😉 så verkar dina tankar sköna och i min anda.

Acid 88an blir säkert fin-fin (jag kikar själv på den). Andra brädor som kan vara kul att kolla på är lite större JP vågisar (90), de nya Naish-brädorna (Comp wave tror jag på) som verkar heta trots att de fått sådär jobbigt onyanserad promo här på konfen och några till (RRD har ju fina vågisar även för lite större grabbar, F2 Maui Project har ju några trogna fans osv…). Dock skule nog även jag nog undvika att köpa de allra “största” vågisarna eftersom de blir rätt så studsiga i mer vind, tycker att du verkar spana in “rätt” size som komplement till din nuvarande bräda. Skönt med optimism!! 🙂

En Fish är säkert kanonkul med 5.9 för en riktig man som dig, men jag tror att med tryck i 4.7 så vill man ha något lite mer hanterligt under våtskorna.

Vore kul att höra vad det blir i slutändan!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    4 februari, 2002 vid 15:40 som svar på: 88 liter vågis, 100 kg man, i Stockholm?

Beror väl på hur optimistiskt lagd man är! Kör du cab oxå? 😉

Kan nog funka fint, men beror ju mycket på hurpass renodlad vågis vi talar om. Vilken är det du kollar på? För vilka segelstorlekar?

Optimism är skönt, själv kollar jag på en mindre bräda till i år…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    4 februari, 2002 vid 12:23 som svar på: Vänta lite….

Rykten är ju tokigt roliga! Ah, någon som vet någe mer? Läste nånstans (Gaastra konfen tror jag) att Ubaldi är shapern – intressant!

Undrar vilka som kommer att ta in brädorna om det blir någe av detta?

Billiga, okrossbara, lätta som gåsdun, snygga, grymma prestanda och livslång no-questions-asked garanti är de synnerligen beskedliga krav jag önskar få infriade av AB+… 😉

Kul, hoppas det stämmer!

Surfa På!

Sida 389 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.