dr-masse
Forumsvar skapade
-
Egentligen borde jag ju inte krångla till det mer än nödvändigt… 😉
Men – here it goes, som de säger i Alabama:
Rip 58 har jag kört en del på. Och något av det som har förvånat mig mest med den brädan är hur bra den går att köra med just 4.2… (dock med mindre fena än orginalfenan, viktigt att tänka på)
Om du kan tycker jag att du skall hålla dig till samma linje och modell av segel. Exempelvis misstänker jag att ett NR 5.0 och ett Zone 01 4.5 kan ha klart större överlapp än NR 5.0 och 4.5 (är ganska säker på att ett NR 5.0 går att hålla i mer vind än ett Zone 5.0). Dessutom finns det fördelar, tycker jag, att “lära känna” en segelmodell och veta hur den skall riggas och vad man själv gillar med den. Jag har blandat och gett rätt mycket i mina dagar, men måste säga att det aldrig varit fel med ett par-tre segel i samma linje.
Jag tycker nog att du skall sikta på ett NR 00 i rätt storlek istället för någon annan modell (Zone 01 tex). Blir dessutom lite billigare… 😉
Som nybörjare eller skapligt normalbegåvad surfare (till vilket jag räknar mig själv) så tror jag inte att man får ut så mycket av att ha många segel. Variablerna blir fler och valen krångligare, dessutom blir det dyrare…
Ett mindre gap än 4.5 – 5.0 skulle jag anse som bortkastat på de allra flesta av oss, tror knappt att ens riktigt duktiga seglare bekymrar sig om att ha mindre gap mellan storlekarna än så.
Men i grunden kvarstår mitt tips och jag tror att 4.5 blir ett utmärkt minsta segel för vågsegling på en rip 58. Samtidigt är 4.2 inte fel, du kan segla i ytterligare lite mer vind och kan vara bra att ha i åtanke ifall du inte får tag i just 4.5. Dock tycker jag nog att du skall kolla in en mindre fena än orginalet till din bräda för segling med 4.5/4.2.
Hoppas det funkar å att du hittar “rätt”!
Surfa På!
-
Eftersom jag har NR 00 i 6.2, 5.4 å 4.5 så tar jag mig friheten att svara…
Mitt hopp från 6.2 till 5.4 är inga problem alls. 5.4 till 4.5 är inte optimalt, men fungerar fint. Så 5.0 till 4.5 är hellugnt. 5.0 till 4.2 är ju rejält, men går nog. Om du väger drygt 80 så lär du kunna hålla ett NR 4.2 i en hel del vind, men kanske kan 4.5 vara värt att tänka på om du vill använda ditt minsta segel lite mer (beror på var i landet du bor och seglar mest, i och för sig).
Något som kan vara värt att ta med i beräkningen är vilken bräda du skall köra på och hur bra du tror att den funkar med 4.2. Kanske är det inte värt att köra mindre än 4.5 på din bräda? Så är det, just nu, i mitt fall.
Vilka förhållanden du kör i påverkar också en hel del. Själv tycker jag helt klart att det är viktigare att vara “rätt” riggad i vågsegling (min vågseglingskompetens är dock skapligt begränsad… kanske just därför jag vill vara “rätt” riggad) varför en segelpalett för vågsegling i mitt tycke bör ha lite mindre gap mellan storlekarna. Mitt “hopp å lek å lite vågor” är ju 6.2, 5.4 och 4.5. Hade jag köpt segel för mer renodlad vågsegling hade det helt klart blivit 6.2, 5.4 och 4.7 eller 5.8, 5.0 och 4.5. Vad jag försöker säga är att det gap jag har mellan 5.4 och 4.5 är helt OK för min bräda och mina förhållanden, men jag vet att i vågor så hade jag tyckt att det var för stort.
Något som väl belyser detta är att när jag seglat i vågor och hyrt utrustning (inte särskilt hardcore, men vad gör man inte… 😉 så har jag vissa dagar bytt segel från 4.7 till 4.5, något som jag ALDRIG skulle bry mig om på hemmaplan…
Blev lite långt detta, kanske skulle jag våga mig på att avsluta med ett konkret tips? Vill du ha ett minsta segel att bränna runt med i mycket vind och har en bräda som funkar för det – köp 4.2! Vill du segla mer i vågor och komplettera din femnolla med ett mindre segel – köp 4.5.
Hoppas detta är till någon hjälp…
Lycka till å Surfa På!
-
Japp, tog en sväng på den i Guincho å gillade den skarpt, även för en sådan som jag… (öh, ingen kung i vågorna direkt och kunskapsavståndet mellan mig och Cisco är väl skapligt enormt). Seglade dessutom en dag på den här hemma och den funkade rysligt bra även i mera “brännaruntimyckevind” segling (uppemot 20 sekundmeter den dagen).
Årets skall vara lite, lite större vilket passar mig fint. Om det sen, med större fena, går att köra 6.2 på den, det får ett litet test utvisa… 😉
Nåja – gott om tid kvar till köp, härligt med spekulationer!! Som vanligt lär jag väl knalla ut ur butiken med någe annat än vad jag hade tänkt mig…
Surfa På!
-
Tackar ödmjukast för alla svar, som tro det eller ej, har gjort saker och ting tydligare för mig. Därför lutar det nu åt en Goya 255, köper till två-tre extra fenor och ser hur det funkar.
Surfa På!
-
Det där med att vi ofta väljer för stora brädor tycker jag är väldigt intressant. Jag har för avsikt att köpa en ny minsta bräda i år. Helst skulle jag vilja kunna köra mitt NR 6.2 på den, men det kanske är att begära för mycket av en bräda som jag vill kunna köra 4.5 på utan problem?
Hittills har jag mest tittat på brädor i 85-90 liters klassen (önskemålet om att kunna köra 6.2 har påverkat en hel del), men börjar nu tveka lite.
Brädor jag kollat på tills nu, för att ge en bild till er, är JP FSW 86, RRD WaveCult 55 (som skall funka med 6.2 enligt uppgift), F2 MP Style M och Fanatic Rip 58 (2001) samt 55 (2002).
Kanske är det främsta skälet för min tvekan att det verkar som om en 75-80 liters bräda är effektivare idag och är den storlek som har bredast användningsområde när det blåser lite mer? Samtidigt är jag lite orolig över att en bräda i den här storleksklassen inte kommer till användning särskilt ofta samt att jag får större problem så snart det mojnar lite (typ inte komma in till land…)
Brädor som jag kollar på nu är mer åt JP FSW 78, F2 MP Style S, Goya 55, RRD WaveCult 50 och liknande godsaker. Men är de för små?
Det här är en bräda som skall funka som komplement till min AHD Freediamond 70 och åker fram såfort det går.
Mitt dilemma är således följande:
– Jag vill ha en så liten bräda som möjligt som komplement till AHDn, när det väl blåser är det klart skojigast.
– Jag vill inte köpa en FÖR liten bräda som komplement till AHDn, inge kul om det blir en väl stor “lucka” mellan brädorna.Så – tror ni (kanske framförallt S… och Ola H.) att en modern 75-80 liters bräda är tillräckligt “effektiv” för att kunna funka i säg 7-8 sekundmeter med en 5.8a? Eller finns det brädor som funkar med 6.2, är kalas med 5.4 och fortfarande bra med 4.5 (ordentligt överriggad)? RRD TwinTip wave lär ju enligt några klara precis detta, men den verkar inte tillverkas längre… vill ha NY bräda! (nu lär jag få påhopp här, men nytt är skoj!)
Ibland får jag en liten känsla av att när jag väl planar med en 85-liters bräda skulle jag nära nog samtidigt vara igång med en snäppet mindre bräda, vad tror ni?
Mina förutsättningar är mest Stockholmssurf, ibland öppet hav, 75 kg, hyfsat lätt på fötterna och 6.2, 5.4 samt 4.5 i segelstorlekar. Detta förklarar månne mitt intresse för Freestyle/vågbrädor (fast även S… kommentarer kring dessa brädor har varit mycket intressanta), eftersom det blir lite vågor och mest bränna runt och ha kul segling, dock med god kontroll och manövrerbarhet. Kanske skall jag byta lite segelstorlekar och köra 5.8 – 5.0 – 4.5 för en ny bräda? Vi får se.
Oj, blev långt det här… Men det är vinter och det är skoj att planera setup inför säsongen!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem21 januari, 2002 vid 16:05 som svar på: Tjen lette penge på en nem måde på internettet….Jag är snart beredd att skicka 30 USD till nitroclicks (ett fint och ärligt företag i bästa klass) i “mickehastighetspippis” namn så han kommer upp i sina surt förvärvade femhundra för att slippa eländet… 😉
Naturligtvis ser jag till att detta följs upp av en samling äkta Nigeria-brev, diverse pyramidspel och den närmast unika möjligheten att bli delägare i en Vitrysk ofattbart lovande oljekälla. Priset för det, nästan, äkta certifikatet? (med Boris Jeltsins signatur på)? 500 USD, vad annars?
Surfa På!
(och svara inte på det här inlägget, då blir det bara värre… 😉
-
Antar att du menar TT Wave? Personligen kan jag inte fatta att RRD inte gör den längre (stämmer det?), funderar på att engagera ett upprop till Roberto!
Visst, den kommer en liten avantmove (heter den, va?) men inte är det TTW, inte… ångrar att jag inte köpte den, men vill ha en NY bräda. Vet ni någon som har en ny TTW?
Just nu kikar jag på JP FSW 86, F2 MP Style S men de är ju snuuuuuskigt dyra…
(Åkej, RRDn är ju inte billig den heller… 😉Surfa På!
(ja, ja, det är inte ursprungsämnet på tråden, men jag låter det spåra ur lite, det är ju fredag)
-
He, he, här blir man kallad för “doktor”… Glöm aldrig att jag är en skojdoktor å inget annat, “dr Masse” kommer av att mitt första inlägg på orginalkonfen (typ våren 1997) var ett “recept” på framgångsrik vindsurfing…
Här kommer min lekmannaförklaring på vad cambers är, det finns andra som kan de tekniska och aerodynamiska aspekterna bättre.
Cambern uppfanns av Gaastra som länge hade (och har) ett patent på lösningen. Genom att sy en bredare mastficka och i framkant på lattorna peta dit en plastklyka lyckades man skapa bättre stabilitet och aerodynamik för sina segel. Som så många andra gånger förr så blev detta påhitt hett som tusan och alla ville ha. Några av de mest uppenbara fördelarna var:
– bättre höjdtagning
– tidigare planing
– bättre fart
– stabilare segelInte undra på att det blev poppis, men några nackdelar uppmärksammades snabbt
– tyngre segel
– bredare mastfickor som vattenfylldes
– sämre manövrerbarhet
– dyrare och krångligare att sy
– svårare att rigga
– slitage på cambers och masterCambers kom därför ganska snabbt att inskränka sig till mer avancerade segel och framförallt tävlingssegel. Men vi har sett den lite överallt, från rena vågsegel till versioner som kan sättas dit och plockas bort efter behov (Neil Pryde, Gaastra, ART mfl…).
Cambern i sig har sett olika ut från tillverkare till tillverkare. Vissa kör med en plastgrej som är gjuten i ett stycke och som är halvcirkelformad i framkant, detta är väl den “klassiska” cambern. (bl a Gaastra)
Några var snabba att sätta dit små “rullar” i framkant för smidigare rotation och ägnade mycket kraft åt att få fram snygga och avancerade versioner (t ex Neil Pryde). Andra har gjutit lite säregna cambers och noga påpekat detta för sin omvärld (bl a Simmer, Windwing)
Andra körde med en variant som bestod av två plastbitar mellan vilka en bit nylon sattes dit. Nylonen låg mot masten, avstående mellan plastbitarna kunde varieras och anpassas till masttjocklek (North, Ezzy). Lite annan riggteknik kom på köpet.
Som så många påpekat löper lattans framkant löst i cambern och påverkar camberns form beroende av vilken bog man seglar på samt vilket tryck man har i seglet. Cambern återfinns på två-till tre lattor på “friåkningssegel” och på 4-7 lattor på tävlingssegel (typ). Om ett segel har cambers så sitter den alltid i anslutning till seglets område runt bommen, det är här man kan få mest effekt av det. Här någonstans sitter ju även seglets buk (i sin djupaste form) samt tryckpunkt, varför det är extra intressant med stabilitet och aerodynamiska hjälpmedel här. Cambern håller ut segelduken runt mastfickan, vilket gör det möjligt att köra med bredare mastfickor och jobba med en tydligare “vingform” i seglets framkant. Som så ofta har ju även detta testats till gränsen, bland annat var allas vår Anders Bringdal länge en vän av ohyggligt breda mastfickor som fylldes med vatten, några havsabborar, lokala triatleter samt en norsk högsjötrålare vid eventuella krascher… (hyfsat knepiga segel att vattenstarta, med andra ord)
så – från “ropen skalla, cambers åt alla” så låter det numera “ropen skalla, nocam åt alla!”. Sanningen ligger väl, som så många gånger förr, någonstans mittemellan… Min lilla spaning här är att jag inte skulle bli ett smack förvånad om vi får se cambern komma tillbaka även i mer friåkningsbetonade segel i ny, modern form…
Personligen anser jag att i tävlings- och stora segel (över 8.5 – 9.0 kvadrat) är väl cambern i stort sett ohotad och ger seglet såpass stora fördelar i form av stabilitet och fart (totalt sett) att den nog lär fortleva. Att dagens cambersegel dessutom är lättriggade och skapligt manövrerbara tål att betänkas… 😉
Vad gäller volym på bräda och segelstorlek så ligger det väl mycket i att rätt teknik kompenserar för en hel del. Dock, om man är av den tyngre klassen, så gäller det nästan alltid att om man väger mer så är det fördel att köra större grejer. Själv har jag en iofs duktig men rejält fet (hej Johan! 😉 kompis som ALLTID kör större grejor än mig (kör jag 5.4 så kör han 6.0, kör jag 8.5 så kör han tionoll…). Det finns en anledning till det, och det är inte bara “teknik”, hans är minst lika bra som min.
Hoppas detta gav något, du får säkert mer info om cambers från någon annan som kan de tekniska aspekterna bättre!
Surfa På!
-
77an är klart mer lättvindsbetonad och tar större segel. Är du ute efter tidig planing å fart är väl den bättre än 70. Fast då tycker jag personligen att man kanske nästan kan börja kika på en “riktig” formulabräda…
Själv kör jag AHD FD 70 och är mycket nöjd. Och ja, jag hoppar med den. Inte den bästa, men det går… (man kan iofs hoppa med en formula oxå, men då föredrar jag nog en FD 70… 😉
Har skrivits en del om AHD FD 70 här på konfen, läs här
Andra brädor som kan vara värda en liten spaning är Starboard Carve (135), Fanatic StingRay å X-ray (samma bräda, olika material), JP Freeride. Och det finns fler… F2, Drops, Lorch, RRD å Mistral…AHD har ju även förnyat Free Diamond-serien med bland annat FD 68 å 74…
Men själv gillar jag FD70ans kombination av tidig planing med hyfsad manövrerbarhet.
Lycka till å Surfa På!
-
“WYMYK NA BOMIE” må vara fin, men jag tycker nog ändå att du underskattar “AKROBACJE”. “WYMYK..” utförs, som du mycket riktigt påpekar, i 2-3 friska sekundmetrar medans “AKROBATJE” klaras i ganska precis noll sekundmeter. För att verkligen övertyga dig om “AKROBATJE”s överlägsenhet i utförande gentemot “WYMYK NA BOMIE” så har jag sparat det allra starkaste argumentet till sist:
Shortsen. “AKROBATJE” brallorna är ju förödande överlägsna “WYMYK…” klädseln. (dock misstänker jag att det är samma odödlige grabb som utför båda tricken…)
Men kanske är vi blinda båda två som inte inser att det sista, namnlösa, tricket i samlingen egentligen innehåller all den svårighet, styrka, precision och kamratskap mellan män som man kan begära av de allra mest sofistikerade och bejublade surftricken? Att polaren som kör en felfri handstående dessutom har brottardojjor från Adidas är ju helt knäckande rätt.
Surfa På!
(öööh, är det månne fredag eftermidda på jobbet? 😉
-
Tycker nog att du var lite ouppmärksam där. “AKROBACJE” är det fräckaste jag någonsin sett efter Goyas “off-the-lip-backloop” på Irland… 😉
Aproliga bilder!
Surfa På!
-
De e la en bräda, eller?
Gött mos!
(göteborgsversionen av dr Masse, minsta supercrossen såg j-igt läcker ut!! köpsug, köpsug hela dan!)
-
Hmmmm,
Har inte kört Shift, men kollat en hel del på den…
Du får ta detta som lite funderingar från min sida, varken mer eller mindre. Teori när den är som bäst!
Men efter att ha kollat in Shiften så ser den ju klart intressant ut. Dock är den nog lite för “fet” för min smak, skulle gärna se den med snäppet mindre volym och tunnare outline. Men så väger jag 75 kg oxå…
OM jag däremot vägde 95 skulle saken vara av annan karaktär. Då lär man kunna sätta tillräcklig press på den ändå. Men du skriver samtidigt att du tänker mycket 4.5 för denna bräda. 95 kg + 4.5 = j-a massa vind! Efter att ha läst test i senaste Windsurfing (UK) och snackat med polare om Shiften så ser jag den mest som en klart lovande kul sak för 5.0 – 6.5 och perfekt med 5.5 – 6.0.
Att Mistral 278 blir stor med 5.0 och mindre har jag egna erfarenheter av (och blir samtidigt sådär skönt nostalgisk när jag tänker på en gammal favorit), kan bara hålla med. Men det jag ser med Shiften är att du riskerar att få väl mycket “överlapp” mellan dina brädor (Classic 278 för 7.0 – 5.0, Shift för 6.5 – 4.5) som du kanske vill undvika. Lite överlapp vill man ju gärna ha, men inte för mycket eftersom ekonomi och utrymme i de flestas fall är begränsad… 😉
Vore jag i dina kläder skulle jag nog möjligtvis titta på en lite mer kontrollorienterad bräda än Shiften (eftersom du efterlyser något för 4.0 – 5.0 i första hand) och kanske snäppet mindre. Men det här är ju inte lätt. Väger man 95 pannor och köper en bräda mindre än Shiften så riskerar den att inte bli sådär väldigt mycket använd i vårt sköna land.
För dig och din vikt så tror jag säkerligen att du kan få mycket kul med Shift å 4.5, men du lär mest köra 5.5 eller 6.0 på den. Vilket innebär att 278an lär få mindre tid på vattnet… Vilket inte behöver vara fel om Shiften är skojigare!
Min rekommendation blir således:
Vill du skaffa ny bräda som “tål” 4.5 segling bättre än din nuvarande, men som samtidigt får skapligt med användning så är nog Shiften (och liknande) ett kalasfint alternativ.
Vill du däremot skaffa ett komplement till din nuvarande bräda, speciellt för segling med 4.0 – 5.0 (- 5.5 kan väl läggas till), så skulle jag kolla på mindre (“mindre” är ju inte bara längd å volym), mer kontrollorienterade brädor. Exempelvis F2 Maui Project Style S, Bic Tribal Wave, Fanatic Rip 55, RRD CultWave 55, Mistral Heat 8’4′ eller Razor 8’5 eller liknande (finns mycket kul!). Här utgår jag mer från din vikt, för egen del hade en bräda för 4.0 – 5.0 blivit ytterligare lite mindre med mina 75 tunna pannor (typ 250 å 75 liter). En sådan här bräda lär få lite mindre användning för dig, men blir desto skojigare när det väl blåser 4.5!
Nu krånglade jag säkert till det… 😉
Annat som påverkar är naturligtvis var du seglar mest. Insjö och småvågor talar för Shift eller liknande, mera hav och vågor för något lite mer kontrollorienterat.
Lycka till å Surfa På!
-
Om du är där och styr iväg från Cali (annars vore det väl rättså hårt å bli första vindsurfarn på Mavericks… 😉 så är ju dina alternativ intressanta.
Men Baja kan ju inte vara fel! “They say the season in Baja goes to mid-March, but Jan-Feb is peak season” från rec.windsurfing.
Vela verkar ha någe center där, kolla på http://www.velawindsurf.com/baja/wind.shtml
Ser inte så dumt ut! Har aldrig varit där själv, men det man såg från PWA tävlingen där var ju GRYMT. Men Maui kan väl aldrig va fel? Billigare än på länge att flyga dit nu oxå.
Lycka till å Surfa På! Vi ser fram emot rapport…
-
Dina segel var så billiga så att jag själv funderade på att handla… 😉
Näe, du behöver nog inte gå ner i pris. Men det är vinter. Och konfen kanske inte alltid är det bästa stället att kränga på, även om jag fått grejer sålda här och varit nöjd med det. Jämför förresten antalet träffar på säljesprylar nu och under säsongen, viss skillnad.
Men som många säger här – vänta till april när folk skall handla nytt och märker att de får tre 2001or från dig till priset av ett 2002… knappt… Och snacka med lokala surfare oxå! Det är på stranden det krängs bäst, är i alla fall min erfarenhet! Men att kränga på stranden nu är lite småknepigt, skulle vara om någon skridskoåkare eller pimpelfiskare vill ha ett freestylesegel 😉
Å glöm aldrig att vindsurfingprylar (och andra sportpryttlar, kolla in MTB tex) inte har någe vidare andrahandsvärde, vi är för många som gillar att handla nytt!
Surfa På!