Forumsvar skapade

Sida 391 av 427
  • dr-masse

Medlem
    7 januari, 2002 vid 09:55 som svar på: North-Sails

Som sagts är loftet från USA och är riktigt stora segelmakare (störst?) för olika former av segelbåtstyper och tävlingar (entyps och annat). Vindsurfing är väl en försvinnande liten del av deras business. Som för de flesta andra… 😉 (Neil Pryde drar in bra mycket mer på väskor och våtdräkter, tex)

Dock misstänker jag att “Boards and More” eller va rom nu heter (Mistral, F2, Fanatic, Arrows samt North å nåt mer kanske) på något sätt pröjsar för att få använda North-loggan på windsurfingsegel, tror inte att North Sails själva “äger” vindsurfingdelen utan snarare glatt tar betalt för loggan numera. Om jag inte är fel ute så sys North på Sri Lanka (där även Ezzy och Naish syr sina segel).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 december, 2001 vid 08:31 som svar på: En segelfråga?

Skulle faktisk vilja veta mer – vad är det för segel (märke och modell)?

Annars så tror jag nog att det kan funka, men intressant är även vilken din nästa storlek över 5.0 är och vilken bräda du använder dina segel på. Den kan exempelvis vara så att den bräda du har inte ges någon fördel i mycket vind för att du kör 4.5 istället för 5.0.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 december, 2001 vid 12:52 som svar på: Segelfråga från nybörjare

Eftersom vi är exakt lika långa och väger lika mycket så kan man ju uttala sig lite här… hoppas jag. Har dessutom tagit en sväng på en Mistral 295 å det är ju en trevlig bräda.

Att 6.0 och 8.0 funkar bra stämmer, enligt min erfarenhet. Ofta är det en fördel att hålla sig inom samma segellinje eftersom man lär känna sina grejer och hur de skall riggas, varför det kan vara värt att kolla in Supersonic 8.1 för din del, om du gillar din sexnolla. Men även Gaastras segel är fina grejor och det finns andra som kan vara värda att kolla på, men det beror ju även på vilken butik du vill handla i. North, Simmer, Hotsails är några andra jag kommer att tänka på som har fina segel i den klass du söker. Men det bästa är alltid att testa själv innan köp, såklart. Och höra lite med kompisar som seglar i samma krokar som du gör.

Att gå från 8.5 till 6.0 funkar oxå, men kräver lite mer. Själv går jag ofta från 8.5 till 6.2, men har även ett 7.2. Vilket ibland är bra, men jag kör helst 6.2 såfort det går. Min 7.2 har faktiskt blivit mindre använd än jag trodde, eftersom jag ofta går från 8.5 till 6.2 när vinden ökar. Men då är jag i gengäld rätt så rejält överriggad med 8.5. Eftersom du inte verkar vara sådär superrutinerad, av dina frågor att döma, så skulle jag nog inte rekommendera att du köper ett segel större än 8.0, gapet kan bli väl stort. Lite överlappning mellan segelstorlekar är aldrig fel, eftersom vinden sällan är helt stadig när man byter segel. Dessutom så tror jag inte att 8.5 är sådär jättebra på din Mistral, utan misstänker starkt att 8.0 är nära nog perfekt som största segel på den brädan. Vinsterna i form av tidigare planing i att köra 8.5 istället för 8.0 är nog synnerligen marginella på din bräda. Om du verkligen vill kunna plana tidigare så ger nog en lite bredare och modernare bräda bra mycket mer effekt än att hänga på ett så stort segel som möjligt (gränsen ligger nog kring 8.5 – 9.0 beroende på segeltyp) på din befintliga bräda.

Hoppas det här gav något och att du hittar rätt segel!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 december, 2001 vid 10:45 som svar på: Neil Pryde NR

Hänger inte med riktigt i ditt resonemang – vad menar du? Kör själv NR 4.5 – 5.4 och 6.2, samtliga 00 och för mig funkar de fin-fint (kommer inte att byta på ett tag till, såpass nöjd är jag).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 december, 2001 vid 08:54 som svar på: Hjälp!!!!!

Ring Johan på Skidsport, 08-267076, han har fixat frontbeslag på Pryde/Fiberspar.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    3 december, 2001 vid 12:11 som svar på: Surfartikelhjälp önskas 🙂

Ah! En gammal hjälte som dyker upp – härligt!

Några frågor som jag ser till Tomas:

– Vad hände med CyberRace? Hur ser du att det seglet bidrog till segelutvecklingen? Varför ser vi inga segel med “roliga toppar” längre? Beror det på att de kräver för specifika master och toppanordningar, dvs att det blir lite för dyrt och krångligt?

– Vem är den bäste vindsurfare du sett? Dunken eller Naish? Var Dunkerbeck så totalt dominerande som hans resultat uppvisar eller är det mer ett resultat av spons, utrustning och lite fördel hos domarna ibland?

– Världscupen idag är ju rätt avslagen, kommer den att försvinna till förmån för enskilda evenemang? Världscupens framtid?

– Vart tog Persson Aagesen vägen? Några fenor hann det ju bli? Vad gör Aagesen idag?

– Vad säger du om Starboard? De har ju blivit skapligt stora på kort tid med norrmän vid rodret (eller bommen… ;-)? Kan vi få se ett nytt segelmärke etablera sig på samma sätt, månne?

– Är betydelsen av testresultat överdriven inom vindsurfing? Hur ser du på test?

– Vilket Simmersegel är du själv mest nöjd med? Vilka är det som du jobbar med? Hur fungerar samarbetet med Diffin?

– Hur fungerar företaget Simmer, egentligen? Bröderna Simmer har väl några procent, åsså ligger ett loft på Hawaii, något bolag som har rätten till varumärket finns i Sverige och sedan tillverkas det på Winlok (eller va fabriken nu heter) i Kina? Eller? Vilka andra segel tillverkas i samma fabrik som Simmer?

– Hur kommer det sig att måttangivelserna på Simmer segel ibland stämmer förvånansvärt illa? (exempel – 2001 Race och FreeZone, mitt gamla (-97) onshore)

– Vilka fyra-fem Simmer segel och storlekar skulle du rekommendera till en typisk normaltung lite duktigare Sverige seglare för att täcka allt från lättvind till kuling å lite vågor?

– Vilka är de främsta fördelarna med en Skinny-mast? Har ni testat de på mer friåkningsbetonade segel?

– Vad tycker du om Formula? Kommer Simmer att satsa vidare inom detta eller har det blivit för dyrt?

– Ditt roligaste världscupminne!

– Ditt roligaste vindsurfminne!

– Vem är den sämste seglare du sett ställa upp i världscupen? 😉

Ja, det var lite från höften sådär. Lycka till!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 november, 2001 vid 12:39 som svar på: Lurad av Boards Mag?

Häpp! Har precis motsatt erfarenhet av det magget, fixa pren på webben och har fått såväl dubletter som oväntat lång prenumeration… (säg inget till amrisarna).

Kul att få blarran i lådan och billigare än i kiorren!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2001 vid 13:37 som svar på: WebContest

The final results will be announced on
    2001-DEC-03.

Hämtat från sidan, vi får se om det gäller…

• dr-masse

Medlem
    22 november, 2001 vid 10:11 som svar på: F2 Nytt !

He, he, där gjorde du ett litet försök att komma åt mina surt förvärvade pund… Men den gubben går inte, sörru… Har testat brädan å den är för stampig i mycket vind för min smak… Dessutom är jag ute efter något som är snäppet mer vågbetonat/kontrollerbart, vilket de flesta modernare FreeStyle Wave brädor verkar vara… Mistral Shift känns hetare än WaveScore 88an om vi säger så…Men hoppas du hittar en köpare, 88an är ju klart kul med 5.5 – 6.5!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 november, 2001 vid 13:39 som svar på: F2 Nytt !

Aldrig, aldrig kunde jag tro att F2s Gorby-brädor skulle överträffas i ren och skär fulhet (i och för sig skulle det vara rätt läckert att idag dyka upp med en Gorby sputnik i högsta hugg på Haga eller nå’t). Men som så ofta förr krävs det en mästare för att överträffa sig själv. Ett antal av de nya F2-brädorna är ju tokfula! Aaaarrgh! Mystery – ja det är sannerligen en mysterium hur en bräda kan bli så avskräckande. I en redan vedervärdig design, inte ens snygga flames, har man blaffat dit en ryslig drake som pricken över e-et (e som i elände, i det här fallet). Bra för stöldrisken, i alla fall ;-). Kanske det mest träffsäkra namn man sett sedan Ivana Humpalot i Austin Powers.

I övrigt ä ju Mystery 252 precis den typ av bräda jag spanar på just nu, FreeStyle Wave, runt 85 liter för 4.5 – 6.2… men utseendet… näääää…

sådärja, då har man avslöjat att det spelar alldeles för stor roll hur grejorna ser ut oxå, löjligt men sant.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 november, 2001 vid 09:38 som svar på: Till dr Masse

Är man trummis i bandet så är man… Undrar om jag är med efter att jag imploderade under turnén med Stonehedge på scen… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2001 vid 14:25 som svar på: Tyskarna slår till igen – fenguide

Du ska uppenbarligen köra på en 42 fena i alla fall… 😉

Pekar väl rätt tydligt på värdet av sådana här grejor, kul å knappa, stämmer hyfsat med det gäller å tänkt till sist lite själv så att det blir rätt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2001 vid 09:51 som svar på: Tyskarna slår till igen – fenguide

Ha, ha! Vad hittade du för en skön kombo som frassekodarna inte kunde knäcka?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2001 vid 09:49 som svar på: WebContest

men har du inte windows media player i så fall? Det är kul att kolla på, testa! Själv fick jag spara ner filerna för att kunna kolla, men det gick bra sedan.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 november, 2001 vid 09:38 som svar på: Segelstorlek?

Tror att det kan bli rätt bra skillnad, IQ 3D är, vad jag vet, ett segel som går igång lite senare och som går att köra i mycket vind. Vad som styr möjlig segelstorlek är ju i hög grad brädans bredd (snarare än volym) och hur stor fena den kan ta snarare än volym. Men åttanoll borde funka fint, förmodligen lite störe oxå. Välj gärna ett segel som har bra bottendrag snarare än ett rent räjssegel (en räjs åttanolla är ju ett riktigt hårdvindsåk för Formula grabbarna numera…).

AHD har ju ett forum, varför inte gå in där och fråga hur stor fena resp. segel de tror att du kan köra på brädan – ahd forum ?

Surfa På!

Sida 391 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.