Forumsvar skapade

Sida 392 av 427
  • dr-masse

Medlem
    13 november, 2001 vid 17:24 som svar på: WebContest

Å det där var ju LÄTT dagens lilla underhållningsstund på jobbet! Verkligen kul, även om min burk tokhängde sig första gången jag försökte kolla lite. Tänk om vi kunde få se samma sak från lite större tävlingar, det vore apskoj!

Surfa På!

(Lars fick min röst, hans hopp å trick var ju både högre å svårare tyckte jag men båda grabbarna kunde segla… själv så vurpar jag snyggare i alla fall)

• dr-masse

Medlem
    8 november, 2001 vid 07:37 som svar på: Mexico

Hmmm, sökte runt lite på webben å hittade (tyvärr… ) följande på [url]www.maztravel.com:[/url]

Mazatlan is just far enough south to get direct exposure to the Pacific ocean without being blocked by the Baja peninsula. Consequently you can catch some nice waves here. Surfing is usually done at the Cerritos beach, north of Mazatlan about 5 minutes by car. Some other good spots are Pinos, next to Ciencas de Mar by Paseo Claussen, and Punta Camaron near the Sheik Restaurant. Be careful though, as both of these areas are rocky near the shore, and you don’t want to crash yourself and your board on the rocks with the breaking surf. You can rent full sized surfboards for $20 per hour, plus a guarantee with a credit card. Boogie boards are available everywhere on the beach for $3 per hour.
    The breeze usually kicks up in the afternoon, and given the nice winds and gradual shelf, you would think that windsurfing would be very popular here. Unfortunately, it isn’t. In fact I recently tried to rent a board and sail, but could not find one available from any of the operators. If windsurfing is your thing, you’ld better plan on bringing down your own rig.

Du får la’ vågsurfa istället! Av någon underlig anledning så lider jag inte alltför hårt med dig… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 november, 2001 vid 08:41 som svar på: En styv fråga.

Njäee, riktigt så enkelt är det inte. Master med exakt samma IMCS tal kan bete sig olika ändå pga respons och böjkurva. Dessutom så tror jag knappast att alla master egentligen är likadana från tppen å neråt, herrejävlar vad det skulle kapas i stugorna då… 😉

Min filosofi är – kapa inte om du inte MÅSTE (säger jag som har kapat några master i mina dar… ;-). Du sabbar oftast en fungerande mast som blir sämre och mindre hållbar. 30 cm är rätt mycket att kapa.

Läs mer om MCS och IMCS här

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 november, 2001 vid 11:33 som svar på: Stora segel & långa master

Ah, jag minns en tid när jag skrattade högt åt det faktum att min första bom (till min Johnny Myrin, ah!) var lika lång som min första fun-board, 270 cm.

Jag skall sluta med det nu. 308 lång bom, jösses. Nu får man tjacka ny bil för att få in bommen. Tiderna förändras…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 november, 2001 vid 11:24 som svar på: Surftidning på svenska …

Det är ju, milt sagt, hedrande att nämnas i dessa sammanhang. Kan tänka mig med att bidra, problemet är väl två.

– Deadlines. Eftersom jag sysslat lite, betoning på lite, med tidningsproduktion (borde jag skriva det där?) så vet jag att det innebär att man måste leverera. Detta krockar förvånansvärt ofta med problem nr två.
    – Inspiration. Min inspiration till att skriva är skapligt humörbetonad och ojämn. Blir väldigt sällan bättre av “nu har vi en blank sida som han den där slöfocken Masse skulle fylla…”. Men samtidigt vore det ju rackarns skoj att se någon tryckt surfblarra i Svea igen, skulle faktiskt kunna bli en riktig entusiastgrej!

Själv tror jag på en kombo av konfen/surfblaskan/trycksak. Att vi kör löpande på konfen (måste väl vara Sveriges mest besökta vindsurfingsajt?!?), använder det tunga jobb som lagts ned på Surfblaskan och med jämna mellanrum trycker en tidning när det finns material (typ 2-3-4 nummer om året är nog rimligt).

Asch, hur blev det såhär? Hade mest tänkt att kommentera lite och inte komma med egna idéer…

icq möte är väl kanske ett bra test (får la skaffa mig det dåra) för att se om det skulle kunna gå att prestera något “Virtuellt”. I vanliga fall avskyr jag orden “… åsså gör vi en virtuell organisation av det…” här på jobbet då det aldrig funkar, men här kan det väl vara värt ett försök?

Surfa På! Snart i tryck!

• dr-masse

Medlem
    5 november, 2001 vid 07:39 som svar på: kontakta SVT vid nästa stomm..?!

Nu börjar vi tala samma språk här, mer uppmärksamhet är ju faktiskt inte alltid samma sak som att sporten måste bli större. Tror faktiskt fullt och fast att man kan lyckas med sponsring på högsta tävlingsnivå utan att grunden i sporten förändras alltför mycket. Eller att grunden i sporten ens finns. Göran Kropp hade ju skapligt med sponsorer och “cykla till Everest, klättra upp å cykla tillbaka” är ju inte någon nationalsport precis…

Ett exempel som kanske illustrerar möjligheterna bättre kan vara speedway, en liten sport men som lyckas få fram en bragdmedaljör och skapligt med TV-tid. En sport med få utövare (hur många speedway-förare känner du?) men som syns i olika sammanhang och har folk som kan leva på sporten.

Tro nu inte att jag vill undanhålla vår sköna sport för de som vill testa och utöva! Själv har jag nästan varje sommar ett antal kompisar som kravlar upp och ner på brädan, i några fall har de skaffat egna grejor. Alla är mer än välkomna att upptäcka vad som får mig att vara odrägligt nöjd varje gång jag varit på vattnet. Men jag blir alltid lite skeptisk när “nu måste sporten växa” skanderandet drar igång, eftersom jag hört det förut…

Näe, nu får de va färditjötat om det här, hoppas att SBF får en kalassäsong nästa år med många feta sponsorer å skön TV-tid! Men att sporten skulle dö utan tävling och därmed ingen utveckling… Tillåt mig att vara tveksam… Vindsurfing är för mig i första hand en upplevelsesport och ingen tävlingssport, sådana brukar klara sig fint även utan tävlingsmomentet (skulle folk sluta vågsurfa, åka snowboard eller MTB om tävlingar försvann?).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 11:12 som svar på: Jävla handskar! Något förslag?

Har tänkt på samma sak. Vad tror ni om vattenskidor? De har ju ALLTID handskar (nästan) och borde ha sjyssta prylar… Eller?

Kolla dessa, tex

Vattenskidhanskar

Själv tycker jag att de ser bättre å mer genomtänkta ut än de mesta jag sett i vindsurfvärlden… F-n, blev lite köpsugen…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 11:05 som svar på: kontakta SVT vid nästa stomm..?!

– Det är ju precis det som du tar upp som jag är osäker på om det verkligen är så. Jag har aktivt varit involverad i ett par sporter (innebandy å basket) som VÄLDIGT gärna velat växa och bli “stora å respekterade”. Men har sporterna blivit bättre för det? Jag vet faktiskt inte. Och en sak är säker – de har definitivt INTE blivit billigare…

hmmm, fattar inte riktigt vad ni pojkar snakkar om, men om ni redan har försökt att får TV-en interesserat har ni kankse inte försökt tillräkligt hård… Och varför gillar du inte surf på TV? Fattar inte jag. Det hela handla om att får folk medvetna om oss nötter som gillar hård vind, som beter sig annarlunda än resten, att får respekt.

– Självklart gillar jag surf på TV. Det är bara det att när en sport dyker upp i mer allmänna TV-sammanhang så brukar de missförstås rätt snabbt… Svensk TVs bevakning av lite udda sporter som man råkar ha lite insyn i får ju vem som helst att bli lätt förtvivlad. De kan exempelvis inte filma en basketmatch för fem öre (kolla nästa gång de visar basket på TV, kameramannen följer bollen och står placerad snett under korgen, man får huvudvärk direkt). Fan, de kan ju knappt visa bandy på TV utan att misslyckas. Och vad ska du med respekten till? Jag behöver ingen. Vad jag behöver, det är att få surfa. Om priset för att få respekt är att synas i TV och bli betraktad som cooool, då klarar jag mig utan.

Och ju mer det vissar på TV ju större chansen är att pengar börja komma in från olika håll. Varför tror du att fotboll o andra bållsporter är så store? Inte för att det är särkilt attraktiv att titta på eller? En team miljonärs som oftast gör sig bort i 90 minuter och kanske gör 2 mål, vilken insats. Nej, det är reklamen som ligger bakom det hela. Synns man mycket så kan man får fler sponsorer o mer pengar. Företag pumper pengar i sånna sporter föratt det ger reklam o fler kunder.

Mer pengar i vindsurfing betyder mer möjligheter, betyder bättre material o billigare, man synns ännu mer etc. Så är det med dem mesta stora sporter. Som “utlänning” vid jag inte så bra till vem jag ska vända mig, det vet ni kanske bättre. Försök att får dem interresserat och ni kommer at ser att sporten börja växa!

– Och här håller jag inte alls med. Det här är PRECIS de skäl som oftast anges till varför “sporten måste växa”. De som ligger bakom detta är sådana som ser sin framtida karriär på något kansli som mer bevakar sina egna intressen än brinner för sporten som sådan. Detta kanske är intressant om man vill FÖRSÖRJA sig på sporten men om man, som jag, vill UTÖVA den, då är det sällan så. Ofta precis tvärtom, faktiskt. Om du kan nämna en enda sport som har blivit billigare, bättre fått fler möjligheter och, framförallt, blivit ROLIGARE av att den blivit STÖRRE så kommer jag att tänka om. Jag kommer inte på en enda. Exakt vad är det som blir så bra för att en sport växer?

Några snabba exempel:

Golf. Under första halvan av åttitalet kunde man knalla ut på i stort sett vilken golfbana som helst i Sverige, få tid, svinga lite å ha kul (även om man, som jag, “fuskspelade”). Idag är golf jättestort. Nu är det omöjligt att spela på normala tider, dyrare än någonsin (även utrustning) och en massa härlig administration runt det hela. “Va, har du inte officiellt handicap, då får du inte spela alls”…

Snowboard. En skön, obskyr sport som dök upp för inte så länge sedan. Nu är det en OS-sport och mormor åker bräda hon med. Fullt i backar och en massa regler (”inga brädor här, inte! Håll till i halvpipan, ni, där det är knökfullt”). Billigare?

Innebandy. Tidigt en ren entusiastsport med mycket kul och skön stämning. Sedan började man träna som dårar (“Vi måste ha ett starkt landslag”) och organiserade sig enligt sina större idoler fotboll och hockey med förbund och kanslier till höger och vänster. Att få tag på träningstider, domare och sarger kräver idag sin man.

Lägg kanske särskilt noga till att utrustningen i samtliga dessa sporter nu är dyrare än någonsin. Bättre? Jovisst, men fan vet om det är dubbelt så kul som tidigare. Jag råkar faktiskt tycka att dagens surfprylar ÄR bra och tror inte att det skulle bli ett dugg billigare om det såldes mer. Snarare skulle såna tokskallar som du å jag betala mer än någonsin för att inte ha samma surfprylar som folk kan handla på B&Ws eller Åhléns sportavdelning… Prisnivån i sporter bestäms ju inte av vad prylarna KOSTAR utan nästan alltid av vad du och jag är beredda att BETALA. Lägg märke till hur ”entusiastsporter” som vindsurfing, klättring, MTB, dykning, golf, wakeboard, snowboard, etc, nästan alla har samma ”prislapp” för sina utövare. (säg 5 – 10 000 för grundutrustning, 10 – 20 000 för lite bättre, 20 – 40 000 för folk som tävlar och över 40 000 för de sanna dårarna… ;-). Slump? Knappast.

Den enda möjlighet som jag sett har kommit fram med att sporter blir STÖRRE och UPPMÄRKSAMMADE är möjligheten att tjäna pengar på den. Möjligheten att det blir ännu roligare för oss som brinner för den lyser, alltför ofta, med sin frånvaro.

Motbevisa mig gärna, men jag GILLAR verkligen vindsurfingen som den är nu och har svårt att se vad som skulle bli så j-a mycket bättre av mer uppmärksamhet, pengar och TV-tid för vår sköna sport.

aloha

– Hej på dig också!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 09:38 som svar på: Efterlyser bilder från segling i stormen

Funkar fint, HÄRLIGA bilder – konfen när den är som bäst! Det är något visst med entusiaster…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 09:02 som svar på: kontakta SVT vid nästa stomm..?!

Det är nog tur att man inte kan lägga in själv där, kan få förödanden konsekvenser vid en lite onykter och ovanlig självsäker inloggning…

Kul att någon gillar det som plitas ned!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 08:44 som svar på: kontakta SVT vid nästa stomm..?!

Det är väl upp till andra att bedöma, vore väl skapligt tokdrygt att lägga in sina egna alster där… 😉 Annars gillar jag idén skarpt, skall genast se till att söka upp några inlägg jag minns och flytta dit, bland annat det där Robby Naish mäjlade någon…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 07:53 som svar på: kontakta SVT vid nästa stomm..?!

Nämen, nu är ni ju igång igen… Är det bara jag som inte vill se vindsurfing på TV… 😉 Har ett gammalt inlägg med lite funderingar kring fenomenet här

Så – vad är det som blir så mycket bättre av att vår sport blir megapoppis? Faktiskt så är jag lite osäker på svaret, kolla in dykning t ex, börjar ju nästan bli patetiskt…

Att vi surfar stormen är kalas, men behöver alla se det? Vet ej… Men gärna några sköna mpegar på webben!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 07:34 som svar på: Framsidan…

Ähum, det här får mig liksom att komma ihåg en liten episod i mitt liv…

Lämnade en gång in en blank tenta efter en kvart eftersom det blåste bra… hade nog kört ändå, iofs, men omtentor är till för att utnyttjas (att jag sen hade ett par småköriga terminer lämnar vi glatt därhän…) Vet inte om jag kan rekommendera det, men j-ar vad bra surfet va!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 07:29 som svar på: Björkvik i lördags. Bilder.

Tackar ödmjukast för komplimang. Om jag får sparken härifrån pga “underligt mycket surfande på icke jobbrelaterade sajter” så får jag väl överväga din tanke… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    2 november, 2001 vid 07:27 som svar på: Efterlyser bilder från segling i stormen

Hmmm, funkade inte?!? Kanske ta bort “ä” i Läjet?

Surfa På!

Sida 392 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.