dr-masse
Forumsvar skapade
-
det där var roligt! väntar oxå på filmerna…
Surfa På! (redan imorrn! yessssssssss)
-
Det var ju kul att läsa att det funkade fint! Hade ju lätt kunnat bli lite surt för mig annars… 😉
Att vara turistattraktion så här års är en fin sak med vindsurfing i vårt avlånga land. Själv kan jag inte bestämma mig om prylarna skall med till norra Roslagen i helgen, ser ut att bli vind på söndag men 0 till +3 grader lockar inte sådär jättehårt…
Vad klen jag börjar bli. Dags att ta på sig diskhanskarna, antar jag. I övrigt håller jag med om dina observationer vad gäller sele å stroppar (även om placeringen av hängseltamparna inte är SÅ egen, seglets tryckpunkt styr nog för de allra flesta). Jag kör oxå med lite mer än en handbredd mellan tamparna, har gjort det i tio år nu så det sitter i…
Surfa På!
-
Små tillägg, bara. KP vann väl räjs 13 (?) och Wojtek låg rätt långt ner (runt 25) när bommen gick av (läste på windsurferen.dk), så det var nog kört ändå.
Men visst är väl Formula VM bevis på att seglaren avgör, själv är jag oerhört impad av KP och Albeu som ju är skapliga våg (KP 2a PWA) och freestyle seglare… (Albeu FreeStyle 1a)…
En annan intressant spaning är att många lyckats bra på 175an och att i stort sett endast Wojtek körde 186.
Ytterligare intressant är att flera brädmärken var med i toppen, bland annat så verkar Fanatic ha gått väldigt bra med tanke på seglarna.
Å varför lägger jag mig i det här som inte kör Formula?!? Jo, det är kul att följa klassen och dra lärdomar ur tävling. Själv kommer jag att skaffa en nionolla (eller större, men då måste jag handla ny bräda) och köra med det tills det blåser för småprylar. Måste funka lätt med tanke på de vindar som grabbarna körde 12 kvadrat i…
Summa summarum har det varit väldigt skoj att följa Formula-utvecklingen, jag är fullständigt övertygad att det blir roligare för oss som inte tävlar av den här klassen! (vem vet, kanske dyker även jag upp på en startlinje så småningom, det lockar…)
Surfa På!
(f.ö. tycker jag att det är trist att ni har ett eget forum, tycker att Formula inläggen hörde till konfens bättre och gav roliga spin-off diskussioner som knappast uppstår här i ett mer “begränsat” forum, typ “vågar man uttala sig i Formula forumet även om man inte kör Formula?”)
-
Hmmm, det är blir lite kvalificerade (eh?) gissningar å erfarenheter, but here it goes…
Om du flyttar mastfoten bakåt så borde följande hända:
– Brädan blir mer lättmanövrerad, du får lättare att svänga och hoppa
– Brädan kan få tendens att lättare gå upp i vind
– Du får lättare upp brädan i planing (till en viss gräns), väl uppe i planing kan brädan kännas lite mer svårkontrollerbar och oroligSjälv märker jag hur jag numera, med moderna segel å fenor, har mastfoten i stort sett alltid 135- 145 cm (oftast 140) från aktern (då talar vi två brädor och segel från 8.5 – 4.5). Tryckpunkten ligger bra mycket mer snarlikt på moderna riggar, enligt min uppfattning. Faktisk är det till å med så att jag kör med min 7.2a (NP Diablo) något längre bak i mastfoten än min 6.2a (NP NR), vilket är lite motsatt hur det har varit förr (stora segel längre fram, mindre längre bak).
Ibland, när jag kör rejält överriggad, så flyttar jag fram mastfoten några centimeter för bättre kontroll, det brukar hjälpa.
Vad gäller hängseltamparna så brukar i alla fall jag inte flytta de i förhållande till var jag har mastfoten. Viktigare är att jag har de “neutralt”, dvs att jag ganska enkelt kan segla utan händerna på bommen. Vid mycket vind åker de ibland en liten bit bakåt, eftersom jag är en klen kille å inte orkar skota in tillräckligt då… 😉
Mastfoten längre bak kommer att ställa högre krav på din balans och förmåga att styra brädan, men det lönar sig. Du får roligare segling, helt enkelt.
Sen kan man självklart sätta mastfoten FÖR långt bak, å då blir det inge kul alls. Ett exempel på detta är väl Mistral första lansering av Vision-brädorna, där mastfotens placering långt bak gjorde att många ansåg brädorna svårseglade och tröga (den har nu flyttats fram något). Brädan vill bara upp i vind, man plöjer fram som en atlantångare utan att plana och det känns riksfånigt när man väl kommer i stropparna och får stå upprätt som en pinne för att överhuvudtaget kunna segla.
Så det handlar om att testa, vissa hittar “sin” balans med mastfoten längre fram än andra, andra har den längre bak. Självklart spelar kroppslängd å vikt in oxå. (själv är jag 190 vilket kan förklara varför min mastfotsplacering för andra som föredrar den ännu längre bak)
Den enda trend som jag kan våga mig på att verkligen peka ut är det faktum att mastfotens placering har krupit allt längre bak de senaste åren. Vi ser nu brädor där ett uttalat mål är att ha mastfoten mitt på brädan för neutral segling och manövrerbarhet, det är brädor som är 240 – 250 långa (där mastfoten således förväntas hamna runt 125 cm från häcken). Exempelvis är Naish Flygande Gris 239 cm, så där hamnar mastfoten mitt på eller bakom mitten…
Min mastfot kryper längre och längre bak, finns väl en anledning till det, hoppas jag (utöver ren dumhet… ;-).
Så testa lite, gärna med mastfoten längre bak än vad du har idag, och se hur det går! Men nyckelorden är balans, balans och balans.
Surfa På!
-
Hade typ samma frågor som Staffan å klickade på “Vanliga frågor”, men länken funkade inte – ni kanske jobbar med den?
Jasså, du blev “enthusiast”, kyligt. Själv blev jag “Doktor”, skönt att äntligen kunna svänga sig med en titel.
Surfa På!
-
Mysigt, frånsett att jag plötsligt hette “Doktor” vilket jag ju inte är alls. Men det vet väl många här ändå.
Tycker faktiskt att det är lite trist att Formula har eget forum, även om jag inte är någon formula-nisse så är det alltid kul att följa en tävlingsklass. Många av formula inläggen har helt klart bidragit till att ge konfen lite kvalitet och klass, och leder ofta till intressanta diskussioner för oss “dödliga”.
Du kan inte få konfen att se ut som ett Word-dokument? 😉 Eller Outlook?
Annars är det otroligt oroande att vara med i topp-tre på inläggsstegen, hoppas aldrig frugan å bossen surfar in här och vet vem jag är.
Snyggt och stilrent, impad är jag att det finns några eldsjälar som håller igång det här å fräschar till med jämna mellanrum.
Surfa På!
(å nu är jag inne i red. funkisen som är ett klart lyft!)
-
Håller med snurrande nederländaren här, fina brädor och mest en smaksak. Testa om du kan, annars köp den som du känner mest för och tycker är värd pengarna. Det tar ett tag innan man vet vad man vill ha för brädor och varför (säger jag som fortfarande slår till med sköna felköp efter 16 år i sporten…)
Surfa På!
-
Komplettering – infon kommer från Gaastras forum “Ask Barry Spanier”.
-
dr-masse
Medlem24 oktober, 2001 vid 14:50 som svar på: Jag slår ett slag för min nya favorit – WAVE/FREESTYLE brädan!Den här tråden har varit väldigt rolig att följa, inte minst för att en sådan fin gammal tandläkaridol som Delfs dyker upp… Lärde känna en annan svensk tandläkare som vindsurfade i Portugal, och vad hade han för en bräda i sitt förråd tror ni? Verkar som om Delfs även sålde brädor inom sitt skrå, fin som f-n var den.
För övrigt är jag en entusiast av FreeStyle Wave fenomenet, kommer till nästa säsong att skaffa en själv – GARANTERAT. Perfekt allround-ha-kul-på liten bräda i Sverige, är jag säker på (framförallt efter att ha läst det här).
Mistral Shift (den lilla), JP FreeStyle Wave 86 och Fanatic Rip 58 (2001) eller 255 (2002) samt AHD PowerWave 257 står på min lista just nu… Men F2n verkar ju högintressant… Och kommer RRD med en arvtagare till TwinTip waven, månne?
Surfa På!
-
Det är nog tur för mig att du inte kan kolla upp hur många tecken per inlägg användarna här på konfen har… Misstänker att mitt är oroväckande högt… 😉
Av någon anledning känner jag mig spontant ganska ohotad av voodoo i just den lilla nischen. En skrämmande merit att lägga till i min allt märkligare resumé.
Fast jag har ju legat av mig lite.
Hmmm, kanske dags att skriva den där reserapporten från Guincho i somras…
Surfa På!
-
Tycker oxå att de ser heta ut! HPL är ju ännu grymmare (och dyrare…), men verkar inte ha någon längd som passar i det här fallet.
Är inte Dynafibers våg kolis 150 – 195?
Uppgifter från [url]www.dynafiber.com:[/url]
Wave
150cm 195cm 5’0″ 6’6″ 45cm 18″ 30mm 33cm 15″ 2.3 kgsKanske tänker du på Freeride?
Freeride
150cm 205cm 5’0″ 6’10” 55cm 22″ 30mm 38.5cm 17.5″ 2.3 kgsFast det här är ju 2001 fakta, kanske har de lite längre bommar 2002?
Men ja – jag tror nog att du vågar köra en bom om du vill minimera lite när du åker. Kör själv NP Wave (alu) 150 – 190 på 4.5 – 6.2 å tycker att det funkar fint.
Surfa På!