Forumsvar skapade

Sida 395 av 427
  • dr-masse

Medlem
    24 september, 2001 vid 13:27 som svar på: vart skall man åka & när

Hmmm, nu är ju inte jag någon global surfresenär, direkt, men skulle väl kunna sammanfatta mina erfarenheter och polares såhär ungefär:

– Oavsett årstid, åk dit där det är varmast. Få fenomen såsom varmt väder verkar kunna skapa vind. Vinter i Svea, åk dit där det är sommar (typ Sydafrika, Nya Zeeland och Australien, Brasilien. Varför inte Argentina där det lär finnas GRYMMA vindar på deras sommar)
    – Vår och höst är det tillräckligt varmt på ställen lite närmare/billigare (charter) för att det skall bli vind (Typ Kanarieholmar, Västindien, Egypten, Medelhavet)
    – Sommaren är ju kul hemma, för det mesta. En tripp till Danmark kan lätt löna sig och vill man smaka vind så lär ju Tarifa, Marocko, Guincho, Greklan och Kanarieholmarna låta dig använda småsegel så det räcker
    – Det är alltid rätt att åka till Hawaii
    – Barbados är trevligt nästan jämt, även när det inte blåser 😉

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 september, 2001 vid 07:37 som svar på: NEILPRYDE

Med tanke på att du “får avsmak för ställen som detta” så är väl rätt kul att du håller på att få en egen liten fan-club här… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 september, 2001 vid 11:08 som svar på: 14 m/s, 76 grader (NO), på Torö nu!

Är ingen Torö-expert, men NO är väl precis så mycket frånlandsvind det kan bli…

Surfa På! (men kanske inte på Torö idag)

• dr-masse

Medlem
    17 september, 2001 vid 07:06 som svar på: Grejor till Sydafrika?…

Exakt min (lilla) erfarenhet. En jättebag med allt i är klart bättre än tre-fyra stycken.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    13 september, 2001 vid 10:56 som svar på: Till alla!
  • dr-masse

Medlem
    10 september, 2001 vid 11:44 som svar på: 2 North -01 segel kvar…

fortfarande fel forum??

(sorry, kunde inte hålla mig… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2001 vid 08:01 som svar på: The: Silent Fin-project.

Har man sett! Ett svar från någon som borde ha koll, skall genast ge min “tjutfena” en behandling a la Bill Kline och se om den tystnar…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2001 vid 07:09 som svar på: The: Silent Fin-project.

Tycker gott att du kan lägga ut ett lätt redigerat (avpersonifierat, om det behövs) ex av mäjlet här, utgår glatt från att fler än du och jag (kanske minst en till i alla fall) tycker att detta är lite roligt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 september, 2001 vid 07:06 som svar på: Torö igår (söndags)

Du skojar, right? Jag som inte kunde segla igår… Tänkte “så jädra bra kan det väl ändå inte vara…”.

Hoppas att ni som var där njöööööt!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 september, 2001 vid 06:30 som svar på: Kvalitet

Här är faktiskt jag lite benägen att hålla med. Har kört NP, Gaastra, North, Hy Line (aaah), ART, Arrows, Simmer och Hot (samt provat och upplevt ett antal polares grejor) genom åren men det segel som haft en närmast knäckande bra kvalitet är mitt gamla Ezzy. Tokigt bra kvalitet på mitt, i alla fall. De enda segel jag sett (av de lite större märkena) som varit i närheten när det kommer till synbar kvalitet är gamla North segel (typ Zeta) och vissa Naish segel (typ Hokua).

Om jag skulle köpa segel där hög kvalitet skulle vara av högsta vikt så skulle Ezzy ligga väldigt bra till hos mig. Annars tycker jag nog att de allra flesta segel idag håller bra kvalitet, Simmer inkluderat. Deras problem verkar snarare vara ojämn kvalitet än att den är generellt dålig. Sedan har de varit slarviga emellanåt och släppt billiga segel som inte verkar hålla måttet…Har kört ett par Simmer segel, framför allt Onshore, som höll väldigt bra.

Hot tycker jag spontat ser klart lovande ut, men har för lite kunskap om deras nuvarande modeller (har bara sett ett i år, men det gillade jag) för att kunna uttala mig om deras kvalitet.

Hoppas du hittar rätt – Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 september, 2001 vid 11:43 som svar på: Matt vs blank botten

Var den matt före eller efter att den delaminerade? Ett känt fenomen bland dessa i övrigt OERHÖRT coooooola brädor… (bidrog skapligt aktivt till Kleppers sorgliga konkurs)

Grön?!?!, var den inte mer kul (och kul)? Färgminnet är inte det bästa…

Surfa På!

(lång tråd, det här, kring ett iofs intressant ämne men HUR MYCKET AV BRÄDAN LIGGER I VATTNET egentligen… Rigg, bräda, fena, teknik, ja, det mesta känns som om det påverkar mer i fråga om fart på en bräda än huruvida botten är slipad med smärgelduk eller inte…Det är riktigt – jag är inte tekniker för fem öre, men en glad amatör!)

• dr-masse

Medlem
    6 september, 2001 vid 11:38 som svar på: vilket ger mest fartökning ?

Jag kom just på att jag har namnet. Bill Kline på Gorge Sports brukar ju uttala sig om sån’t här i lite olika sammanhang:

(från http://www.gsport.com)

Contact Bill Kline at Gorge Sport USA:

Phone: (541) 387-2649
    Fax: (541) 386-1715
    Email:billgfc@gsport.com

104 Third St.
    Hood River, Oregon
    97031

Se till att ringa nu så att vi slipper få tinnitus hela gänget!

Surfa På!

• Självklart trodde jag det, ville bara skriva hans namn – “Jonathan Livingston Seagull” – det är ett skönt namn… Och påpeka hans status.

Att jag ser honom som hjälte var ett försök till bevis på att jag höll med dig om Måsens kvalitéer, men ibland kan det bli tokigt när man skriver…

Surfa På!

• Va f-n ska han kolla på måsar för? Som han verkar segla så borde måsarna kolla på honom…

Själv seglar jag som en lätt (ibland rejält) berusad mås för det mesta…

Annar är ju Jonathan Livingston Seagull en given hjälte i sammanhanget.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 september, 2001 vid 07:22 som svar på: vilket ger mest fartökning ?

Du är inte ensam, själv stod jag med surformraspen i högsta hugg och spanade in min busvisslande vågfena…

VAD ÄR DET SOM GÄLLER?

Besked innan vi slipar ner våra fenor till tunna ätpinnar (visserligen tysta under segling, men inge vidare på kryssen)!

Surfa På!

Sida 395 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.