dr-masse
Forumsvar skapade
-
Helt rätt! Man vill ju inte ha bakhalt när man är ute å seglar.
Surfa På!
-
Jo, det går snabbare om man kan hålla sig nära kanten, mer hävstång helt enkelt. Lite svårare att kontrollera dock. Och när det blåser mycket och går riktigt fort (typ fortare än vad jag kan segla…) så är ju kontroll = fart.
Surfa På!
-
OM det där är en surfbil så är det, utan tvekan, landets hårdaste. Utan en enda sticker.
Surfa På!
-
I det här fallet så tror jag att varken byte av bräda eller segel ger någon sådär fantastisk skillnad… Noa är väl ett skapligt snabbt segel och en AHD FD 65 är ju rätt “svängig” av sig.
Näe, vill du ha mera fart så är det nog andra grejor som gäller. Typ riktig slalombräda eller liknande. Mistral MTX eller RRD Fireball bjuder väl på fart, tillsammans med exempelvis ett Trans Am så lär det bli åka av…
Fast i ditt fall så tror jag först att byte av bräda lär märkas i form av fart, helt enkel enklare att köra överriggad på en lite smalare och mer fartbetonad sak än en TT Max (även om jag själv tycker att free-stajl brädor är förvånansvärt snabba de med).
Det här var mina egna så funderingar, inga absoluta sanningar här inte.
Kul fråga! Surfa På!
-
Det är rätt rejäl skillnad på en Astro Rock och en modern bräda med liknande mått och volym, tro mig.
Men egentligen behövs lite mer info för vettiga råd (skrev han som om han kunde ge sådana… ;-).
– Var seglar du?
– Vilka segelstorlekar vill du kunna köra?
– Vilken typ av segling? (manöver, fart, lite av varje)
– Hur duktig är du nu?
– Vad är viktigast; att brädan funkar i mycket vind eller ger så många seglingsdagar som möjligt?Surfa På!
-
Det är ju lite lurigt det här, men jag tror nog att du skall välja en snäppet större bräda. Visst, det blir nog lite att hålla i när det blåser, men i gengäld får du fler seglingsdagar, vilket man alltid lär sig mest på.
Minst 110 liter tror jag nog. Antingen en modernare “Wide Style” typ AHD FreeDiamond 65 (ett rent exempel) eller en mer klassisk 285:a tror jag blir fint (typ Mistral Flow 284, F2 Ride 284 eller liknande).
En sådan bräda kan du med fördel komplettera med en mindre när du blir vassare.
Lycka till å Surfa På!
-
Hmmm, äldre tester är ju lite lurigt, men testa
http://www.windsurfingmag.com/ (bra, men endast till 2000)
http://www.surf-magazin.de (saknar beskrivning, men betyg finns, endast till 1999)
http://www.surfstore.co.uk (tester ur engelska Boards och Windsurf, endast till 1999)
http://www.windsurfer.com (surfares egna åsikter om brädor, går till 1993)
http://www.epinions.com (surfares egna åsikter, tunt med info tycker jag)Sen finns ju segeldatabasen oxå, men det är ju inte brädor (ännu…).
Har säkerligen missat ett antal! Men hoppas att det kan vara nå’t…
Surfa På!
-
Det gläder mig att den sten jag valde att inte gräva upp i Sillvik som vilt härjandes nioåring uppenbarligen hade ett uppdrag att förvalta…. 😉
Surfa På!
(kul historia! “Johans” identitet är väl skyddad, vi tiger som webben)
-
Eller hur stort vindregistret är…;-)
surfa På! (kul med kataloger är det)
-
dr-masse
Medlem30 augusti, 2001 vid 15:00 som svar på: Det här tycker i alla fall jag var intressantFast här är ju ett par exempel på folk som gått bättre med camberlöst just på kryssen? Nåja, mest en notering.
Eftersom segel med tajt mastficka har en förmåga att vara bökiga att rigga så kanske man skulle designa ett camberlöst med en mastficka som går att “tajta till” efter riggning? Känns som att “för mycket slack på buken” borde gå att lösa ganska lätt för en duktig segeldesigner… Vore verkligen kul att se ett seriöst försök på camberlöst räjssegel!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem30 augusti, 2001 vid 14:24 som svar på: Det här tycker i alla fall jag var intressantTyp den enda sajten jag inte kollade (varför är det alltid så? hör jag någon säga lagen om alltings j-ighet i bakgrunden?)… visste att jag hade sett det nyligen någon stans. Dock såg man väl dollareffekten rätt väl, 5500:- måste väl sägas vara skapligt mycket för en camberlös nionolla? (Retro)
Kul att de tas in, dock!
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem30 augusti, 2001 vid 14:19 som svar på: Det här tycker i alla fall jag var intressantJo, jag har trott precis samma sak (att man drar fördel av ett cambersegel i byiga förhållanden), men efter att ha läst Bruce Petersons erfarenhet blir jag lite mer tveksam. Kanske kan ett camberlöst med justerbart uthal ha ett närapå lika bra register som ett cambersegel? Då kan det lätt vara värt att välja camberlöst eftersom de är billigare (oftast), smidigare att hantera, rigga och lättare.
Håller med om “att ha fart på grejorna” men här finns ju ett frö som indikerar att man kan få lika bra fart på grejorna med camberlöst…
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem30 augusti, 2001 vid 14:15 som svar på: Det här tycker i alla fall jag var intressantEtt tag såldes ju Sailworks av Surf Import Sweden ligan (bl a SP och Skidsport), men de droppades under nittitalet, blev väl för dyra. Försök att ta in Sailworks har gjorts efter det, men några mängder verkar det inte ha blivit. Tog inte Landskrona mannen in seglen? Sajten ligger nere (roligt felmeddelande från Apache servern…) så jag kunde inte kolla.
Själv gillar jag deras designfilosofi skarpt, tre linjer som är tänkta att räcka för allt (nu är det faktiskt fyra…). Både Retro och Revolution är ju väldigt intressanta och populära där de säljs i lite större volymer.
Tror att Retro är ett höjdarsegel för oss “vanliga dödliga” i de flesta sammanhang. Men dollarn är ju inte så skojig för oss svenskar, så det lär nog dröja innan vi får se Sailworks på allvar i Sverige igen. Synd, tycker jag.
Surfa På!
-
dr-masse
Medlem30 augusti, 2001 vid 13:58 som svar på: 107.000 SAS Eurobonuspoäng brinner i knutarnaSAS (eller partner inom Star Alliance) flyger till Lissabon, vet några som nyttjat Eurobonus för detta.
Guincho kan dock vara lite vanskligt efter augusti, om det är dit du tänker fara?
Vad sägs om Malaga och bila ner till Tarifa? Fullt genomförbart.
Eller Dublin och testa Irland? verkade ju GRYMT på hösten när PWA var där.
Lycka till å Surfa På!