Forumsvar skapade

Sida 397 av 427
  • dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2001 vid 13:44 som svar på: Det här tycker i alla fall jag var intressant

Intressant! Eftersom “höjdtagning” varit en faktor för val av cambersegel för mig (i storlekar över 7.5) så verkar det ju inte vara så kritiskt…

Blir nog camberlös nionolla nästa gång, således.

Skulle vara kul att se vad som hände om man verkligen jobbade fram ett camberlöst segel för tävlingsbruk, att gå bra på höjden brukar ju löna sig rätt rejält…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2001 vid 12:28 som svar på: sillvik-GBG. askimsbadet, Åsa

Då var det ju j-igt nära! Kanske kommer jag ner, kanske inte…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2001 vid 10:56 som svar på: Flygbolag!!?

Riggen är för att SAS inte fattar att master är delbara numera…

När jag har flugit med riggen (i en streamliner-bag) har jag sagt att det är sportutrustning, funkat fint.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    30 augusti, 2001 vid 10:51 som svar på: sillvik-GBG. askimsbadet, Åsa

Åh, trevligt! Vet inte om jag vågar, dock. Man vill ju inte få sina fina illusioner förstöras. Eller lever det månne upp till min drömbild?… Ah!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 augusti, 2001 vid 14:17 som svar på: sillvik-GBG. askimsbadet, Åsa

Aaaaah, Sillvik. Detta ställe. Denna oas. Okänd för alla, känd för ingen. Tills nu. Några snabbfakta:

– Segel? Ta med dig 5.0. Allt som behövs.
    – Bräda? 250 vågisen på 75 liter blir perfekt. Det är den alltid här.
    – Våtdräkt? Nej. En liten rush-guard, kanske.
    – Mat? Grillen tänds vid kvällen, kall öl delas kostnadsfritt ut.
    – Stel? “The Swedish Bikini Team” har sitt massage-träningsläger här.
    – Rädd? Ingen har hittills lämnat Sillvik utan att ha haft en bättre surfdag än någonsin tidigare i sitt liv. Varje gång. Det du. Bara å ladda.
    – Sanning? Alla manövrar som du aldrig lyckats med tidigare och nu plötsligt grejar förevigas på bild och film för att beundras av en hänförd strandpublik.
    – Trångt? Trots att alla dina surfpolare är där är du alltid ensam på vågen.

Lämna med fördel bilen med rutorna nere, det blir så varmt annars. Stölder förekommer ej.

Denna dag var lite risig, blev faktiskt underriggad med femnollan i någon minut.

Aaaaaaaaah, varför är det inte såhär?

Råkade drömma mig bort lite i kontorslandskapet. Vet inget om Sillvik rent surfmässigt, men i min värld är det VÄRLDENS STÄLLE! Sabba inte det nu med en massa fakta ur verkligheten… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 augusti, 2001 vid 08:50 som svar på: Nån som seglat i Görveln?

Intressant fråga! Har varit där och “rekat” lite, men inte hittat något bra. Någon som vet? Ser ju klart bra ut på NV om man bara tittar på kartan.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 augusti, 2001 vid 07:38 som svar på: Nån som seglat i Görveln?

Öhhhh? Möjligtvis väst, men nordväst? Njäe, skulle jag vilja säga. På NV finns det bättre ställen i Stockholmsområdet.

Fågelöudde är väl rätt klart som allra bäst när det blåser ost, har haft några riktigt bra dagar där då. NV brukar vara j-igt byigt på Fågelöudde, det är ju inte särskilt långt till andra sidan i den vindriktningen. Dessutom är NV på Fågelöudde en rejäl chansning, känns det som (för oss som har lite att åka) eftersom det blir kasst om vinden ligger lite mer på N.

Ersta, Görväln, Kalhäll, Lövsta samt östra sidan av Värtan är väl några ställen som alla kan anses som “bättre” än Fågelöudde på NV?

Nåja, huvudsaken är att man får segla. Mer info om Ståkkhålmsspots finns på http://www.stockholmvindsurf.com, med fin liten pdf att ladda ner.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 augusti, 2001 vid 07:27 som svar på: Var surfa i Gbg-omr. på nordlig vind?

Ha – nu chockar jag västkustmaffian! Dr Masse har minsann i sin barndom badat som en liten tok i Sillvik och dykt efter musslor från sin jättetuffa uppblåsbara Viking 1 båt!

Om kartan funkar så ser du var Sillvik ligger. Om den inte funkar, kör mot Lilleby (söder om Björlanda) och vidare ner mot havet (tror att det är skyltat, men här kan jag helt klart ha fel eftersom en tioårings vägbeskrivning inte är det bästa).

F-n vad kul det vore att surfa där!

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2001 vid 11:13 som svar på: sjuksurfa?

Nu är vi inne på områden som jag egentligen inte borde uttala mig om, eftersom jag har rätt risig koll, men du har säkert en poäng. Är det bara lite halsont (typ att en blå polarbjörnstablett ordnar problemet) så är det nog inte så j-a illa. Är det tungt att andas så verkar det ju onekligen vara bra att ta det lilla lugna…

Finns det ingen riktig “doktor” här som kan reda ut våra små lekmannaförsök i ämnet?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    27 augusti, 2001 vid 11:03 som svar på: sjuksurfa?

He, he, he… Är väl, trots mitt självpåtagna alter ego, så lite doktor man kan bli. Dock har jag goda vänner (tro det eller ej) samt en del kompisar som hållt på med idrott på elitnivå. Den vanliga rekommendationen brukar vara att lite snuva och allmän snörvlighet inte är så farligt att idrotta med. Ont i halsen är en annan sak, då är det försiktighet som gäller, tyvärr. Kan lätt förvärras och därmed innebära INGE SURF på ett bra tag (lunginflammation, bronkit, luftrörskatarr och andra otrevligheter som man lätt drar på sig om man kör med halsont).

Hoppas att du blir bättre i halsen! Själv har jag surfat “förkyld” (ej halsont) ett antal gånger, det har faktiskt väldigt sällan blivit sämre i alla fall.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2001 vid 12:24 som svar på: Hjälp om utrustning

att uttala sig om pris på surfprylar… vem vet, kanske känner jag han som vill sälja… 😉

Priser varierar ju rätt mycket beroende på prylarnas skick, var de finns (man vill ju ogärna korsa halva riket för en fena) och efterfrågan.

Brädan är väl skapligt efterfrågad, man ser faktiskt inte sådär jättemånga beprövade freeride brädor runt 275-285 med 100 – 120L i begagnatsvängen.

F2 Ride 282 -98
    – beroende på skick 2500:- till 4000:- kan den väl vara värd. För fyratusen skall den vara i j-igt bra skick med boardbag å ett par sjyssta fenor på köpet, du hittar ju nästan en ny bräda för de pengarna (ny Mistral Flow 276 på SP för 5999:-, tex)

Simmer proam 7.5 -00
    – det här seglet är väl inte det bästa “för att ta steget från nybörjare”, som du skriver, eftersom det har cambers och är orienterat mot fart och stabilitet. Det lär funka väldigt bra med brädan, men jag är tveksam till om det är rätt för dig. Själv tycker jag att det är bättre med ett segel som är mer designat för enkelhet och manövrar i början, det går fort nog ändå… Men om du får ett bra pris på det, typ under 2500:-, varför inte? Men jag tycker nog att du skall köpa en annan typ av segel istället.

Simmer slalom 6.3 -97
    – kanske inte så dumt i början, undvik dock om det har cambers (minns inte hur det seglet ser ut). Högst tusen spänn, kan även det vara i överkant. 7-800:-?.

Fiberspar 460 race
    – beror otroligt mycket på hur gammal och använd masten är. Mer än tre-fyra år och flitigt använd är den inte värd tusen spänn. Fint skick och rätt för seglen, lägg till hundralappar upp mot femtonhundra. Upp mot eller över 2000:-, går bort, för då kan du lika gärna handla nytt (en ny mast med lägre carbonhalt är i mina ögon ett klart bättre köp för dig som skall “ta steget från nybörjare”).

Gå gärna in på några handlares sajter och jämför priser innan du slår till (Surfers Paradise har ganska mycket beg info och är ju inte direkt kända för att vara tokbilliga på området), det finns ju ingen anledning att köpa dyrare grejor privat än i butik.

Nu kommer jag säkerligen att bli överöst med två slags kommentarer:

1. “Har du blivit helt j-a vansinnig! Vilka hysteriska överpriser du är inne på!! F

n va DYRT”
    2. “Försöker du sänka hela beggomarknaden eller! Grejorna är värda bra mycket mer! Inget fel på ett par år gamla grejor!!”

Och båda lägren har väl sina poänger, det bästa är att du jämför lite själv och känner efter vad det är värt att betala. Varför inte försöka få till ett hyfsat paketpris på hela rubbet? Fem-sex-sju tusen spänn för alltihop är väl ingen dum idé? Om du nu är intresserad…

Skälet till att jag vågar mig på något så dumdristigt som att uttala mig i denna fråga såhär publikt är enkelt – har kollat runt en del på liknande grejor till min brorsa och hoppas att du får lite hjälp.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2001 vid 12:00 som svar på: Sthlm helgen- skall det blåsa???

Kollar man på halo så ser det ju inte precis lovande ut… Typ vindstilla…

Men de har ju haft fel förr!

surfa På!

• dr-masse

Medlem
    24 augusti, 2001 vid 06:53 som svar på: HAJ ATTACK!

Oi!

Rio, är du där nu! Hur verkar surfet? Fixat sig med bräda?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 augusti, 2001 vid 15:23 som svar på: Hur blidka vindgudarna ?

Eftersom Lucia uppfyller tre grundfaktorer för vind i Sverige;

– det är en högtid
    – återfinns i december
    – associeras ofta med sprit

så lär det blåsa den dagen i alla fall!

Bockar ödmjukast för tacksamheter sända i min riktning.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 augusti, 2001 vid 13:49 som svar på: Hur blidka vindgudarna ?

Eyyyy, det där har jag copyrajt på… Fast jag bjuder på det, ett givet tips!

Kolla in lite kring detta här

Surfa På!

Sida 397 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.