dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jo, det är väl det han menar, men kunde inte hålla mig… 😉
Ripe finns det visst nå’t som heter… Nåja.
Surfa På!
-
Min rekommendation är enkel – kolla om du kan få låna en 460 mast som passar till ditt segel nästa gång du seglar (förhoppningsvis äger någon surfkompis det). OM det känns bättre kan det vara värt att handla en ny. Blir det inte läge att surfa med kompisens mast, testa att rigga på land. Ibland kan man faktiskt någorlunda bra med lite riggning och torrsegling avgöra om en mast passar seglet bättre (pumpa lite, kolla böjkura och flex).
Att kapa 20 cm på en mast är ganska mycket, men det kan funka OK. Dock kan masten ibland bli mindre hållbar när man kapar (förstärkningar i botten och bomområde funkar inte som de ska) och egenskaperna blir sämre (styvare och kortare). Generellt sett så bör man väl in i det längsta undvika att kapa ett väl fungerande mast, men ibland så är det snustorrt i plånboken, resan bokad och ingen mast till vågseglen… (det har hänt).
Jag har kapat några master i mina dagar (typ haft en 450 mast, kört av min fina 430 mast och blivit lite desperat = fram med bågfilen, kapa 450). Det har alltid funkat, ibland bra, ibland mindre bra.
Gossarna här som alltid handlar nytt så fort något inte passar på millimetern i deras fiiiiiiiina surfutrustningar kan man väl ta med en näve salt…
Lycka till å Surfa På!
-
varför göra så när IP-adressen står i informationen för varje inlägg? (“From IP 130.235.45.134 står det på ditt, t ex)
Surfa På!
-
Antar att du är nöjd med MTXen? Är det en Seatrend 100 du jämför med?
Surfa På!
-
Njäeeee, det är väl snarare precis tvärtom. Mer nedhal gör att masten böjer sig mer bakåt. Linjen mellan akterlik och uthal blir kortare, varför en större del av seglet kan “twista ut” och släppa den överskottsvind som man inte orkar hålla. Detta syns på landbacken genom att seglet blir fladdrigare i akterliket under riggning.
Med ökat uthal ges seglet en flackare profil vilket minskar lyftkrafen (eller vad det nu heter på segel) och gör seglet lättare att hålla i mer vind.
Alltså – om du tycker att ditt segel känns tungt att hålla är det bara att öka nedhal och uthal, på så vis ökas twisten (med nedhal) och minskas lyftkrafterna (med uthal). På de flesta moderna segel kan komma långt med att bara justera uthalet, därför har exempelvis justerbara uthal blivit populära på senare tid.
Såhär har i alla fall jag fattat det, om jag har lett dig in på villovägar så lär det komma en rättning ganska snart… 😉
Fast jag kan ju ha missförstått din fråga, men nej, man blir inte mer överriggad med mer nedhal, det är tvärtom. Med lite nedhal får man ett segel som går igång tidigare, men som man i gengäld snabbare blir överriggad med.
Surfa På!
-
Sjysst bild, var är det någonstans?
-
Hmmm, om du kan tänka dig att köpa ett begagnat eller lite äldre segel är väl ett NP SuperSonic 7.4 från -99 svårt att slå:
Mast: 478
Bom: 213
Rek. mast: Freeride 460, FreeridePro 460, Race 460Simmer Zero-five å zero-seven modell 2000 (2001 inom parentes) är också ett par alternativ:
Zero-five 7,5
rek mast:460/25
mast:493 (485)
bom:207 (206)Zero-seven 7,4
rek mast: 460/25
mast: 484 (478)
bom: 210 (205)Nu när de flesta tillverkare har tagit bort “toppspröten” har mastlängderna blivit lite längre igen, större segel än 7.0 är väl lite småknepigt att hitta för en 465 mast (har du 465? om masten är gammal – kolla att den har rätt styvhet för det segel du köper, annars blir det inge bra. Provrigga gärna före köp.)
Ett par segel som jag hittat, och själv varit intresserad av, som är över 7.0 och tar 460 mast är Hot Sails Maui Daytona och Stealth. Hot verkar köra med en lite annorlunda skärning på sina större segel än vad många andra gör (kortare master och bommar). Mer info finns på http://www.hotsailsmaui.se.
STEALTH 7.5
Mast: 487
Bom: 201
Rek mast: 460 25/25
Pris: 4050:-Det finns garanterat andra alternativ, besök några tillverkares sajter och kolla runt lite, det här var vad jag kom på såhär i farten.
Lycka till å Surfa På! -
Seglen görs nog inte i steg om 0.3 för att du förväntas köpa 4.1, 4.4, 4.7, 5.0, 5.3 och 5.7 utan för att du skall kunna hitta de storlekar du behöver.
4.1, 4.7 och 5.3 eller 4.4, 5.0 och 5.7 är nog de vanligaste valen, gissar jag.
Volcano 5.9 och drX 5.0 verkar ju självklart för dig, sedan blir det lite lurigare. Vill du använda ditt minsta segel lite mer, och kanske ha det lite tungt när det tutar i ordentligt, så är väl 4.4 fin-fint. Men jag är rätt säker på att 5.0 – 4.1 inte bör vara alltför knepigt med ett såpass modernt segel som drX är. Men visst, det lär väl dyka upp nån dag när du önskar att du hade en 4.4 i nävarna… 😉 Själv går jag ju från 5.4 till 4.5 utan problem med mina NR, kanske 5.3 – 4.4 är perfekt! Och ett lite större Volcano! Oj! Vad krångligt det blev!!
Lycka till å Surfa På!
-
Det lär finnas en skön krokodilkostym modell “Gena” (minns någon här Drutten och Gena?) som plågat mig i onämnbara sammanhang att hyra på Buttericks. Då krokohuvudet är i glasfiber lämpar det sig sannolikt ytterst väl för en surfande krokodil.
Porrklubb är fel, vi var inte på samma ställe som Björn Rosengren och hans okände partikompis HSB, utan besökte en trevlig videobutik med lite annorlunda sortiment. Krokodilen valde ut några tyska filmer som var väldigt dyra, trots sitt att de uppenbarligen var sk-tdåliga…
Surfa På!
-
Tackar ödmjukast för eventuell saknad. Laptop finns, modem paj (skall fixa). Dock konfas det klart mest när jag jobbar (som nu) eftersom jag måste göra något vettigt här oxå… 😉
Det där med långa hängseltampar är lite intressant, nu är ju inte jag någon formulagrabb direkt, men borde det inte vara en fördel att köra med lite längre tampar i formula eftersom man står ganska långt ut från själva seglet? En liten undring…
Surfa På!
-
En 460 mast tar väl i normalfallet runt 6.0 – 7.5, men det beror på segelmodell, ålder å tillverkare (ett 6.0 freestylesegel tar i många fall en 430, tex). Köper du ett lite äldre vågsegel (2-3 år gammalt) så funkar en 460 mast på många segel runt femhalv. Men 460 är nog fortfarande en bra allround-längd på mast för de flesta surfare.
Mitt grundtips är att du gör tvärtom, bestäm vilka segel du skall ha först och köp mast efter det. Det är ju alltid en fördel i plånboken att kunna använda samma mast på så många segel som möjligt.
Lycka till å Surfa På!
-
Oj, oj, där blev man lite köpsugen. Igen. Antar att klistret i tangentbordet släppt?
Surfa På!
-
Om du har en Astro Rock blir runt 5.5 bra som minsta segel. Du kan nog ganska lugnt gå från 7.0 till 5.5. Förmodligen kan du hitta en lite äldre 5.5a (vågsegel) som riggas på 460 mast, denna passar rätt säkert till 7.0. Tycker att du skall satsa dina pengar på större seglet i första hand.
Lycka till å Surfa På!
(4.2 – 5.0 – 6.0 – 8.0 är en storlekskombo som funkar väl för de allra flesta, rätt storlek på segel blir petigare när man tävlar eller seglar vågor)
-
Det finns väl två sorters twist inom vår vackra sport som i alla fall jag känner till – seglet och fenan. Ibland säger man att fenan flexar iofs…
Nåja, twist kan väl beskrivas såhär ungefär när det gäller segel. Säg att du seglar rakt fram med ditt sköna, nya vågsegel. Plötsligt kommer det en efterlängtad vindby. När seglet träffas av vindbyn så gör kraften att masten böjs åt lä och akterliket viker sig utåt av kraften. På så vis “spiller” seglet ut tillräckligt med kraft för att du skall kunna fortsätta gasa med bibehållen, eller ökad, fart.
I bilden som jag bifogat (lyckades inte länka in den) kan du se hur seglet till höger twistar ut något mer och har akterliket spänt, medan seglet till vänster är mer neutralt med ett akterlik som är mer löst (förmodligen för att han befinner sig i lä om grabben till höger). Sorry om bilden är lite stor, men tyckte att den illustrerade fenomenet twist ganska bra.
Hur ett segel skall twista är väl det som en segeldesigner lägger ned väldigt mycket av sin tid på eftersom det styr seglets egenskaper väldigt mycket. Naturligtvis kan du påverka hur ditt segel twistar genom val av mast, hur du riggar och seglar. Även bommen påverkar mycket, framförallt om seglet är lite större (vilket förklarar dyra carbonbommars popularitet – en så styv bom som möjligt låter mast och segel jobba så effektivt som möjligt).
Även fenor twistar, framförallt de nya, djupa formula fenorna. De har helt enkelt såpass mycket tryck på sig från en tokfet bräda, ett segel stort som en mindre lägenhet samt en lätt överviktig surfstolle att fenan böjer sig, mest i toppen. Detta är något som man är mycket medveten om och försöker dra fördel av genom att få fram fenor med rätt flex.
Hoppas detta var till någon hjälp!
Surfa På!
-
Grymt byigt? Du har med största sannolikhet upplevt vind jämn som en nyoljad bowlingbana med Stockholmsmått mätt. Bara att vänja sig. I övrigt har du fått fina tips om Ståkkhålmspåts i föregående inlägg!
Välkommen å Surfa På!