dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jag har tyvärr inte erfarenhet av de seglen, men tycker att du verkar tänka rätt. Kör själv NP NR 6.2, 5.4 och 4.5 utan problem. Fast om jag vore dig skulle jag nog köra 5.0 å 4.2 i samma linje (varför inte DrX?) eftersom du lär dig hur seglet skall riggas och de kompletterar varandra rätt rent storleksmässig. En Voodoo 4.2 kanske är som en DrX 4.0 i sina egenskaper, typ. Att du tänker köra Volcano 5.9 antar jag är för att få ett lite mer lättstartat segel i den storleken, å det verkar ju vettigt.
Lycka till å Surfa På!
-
Cooolt med transparent powerboxfenhuvud. Luktar lite iMac, härligt!
Hoppas det funkar, har följt med intresser eftersom jag själv skulle vilja göra någe liknande. Grymt bra med dina bilder å beskriviningar! Blev det nya fenhuvudet hårt och bra?
Surfa På!
-
Med risk för att slå på en som redan ligger… Är det möjligtvis en indikation på surfblaskans läsarantal att detta publiceras här men inte där?!?
Förstå mig rätt – gillar initiativet “surfblaskan” hårt, men det är trist att den gått från webbtidning till att bli en ren informationssajt som i stort sett aldrig uppdateras. Kan inte konfen å surfblaskan slås ihop, eller nå’t? Valda delar av konfen skulle kunna skänka surfblaskan den “nyhetskänsla” som numera lyser med sin frånvaro. Saknar surfblaskan som den var! Grymma intervjuer, lite nyheter och sköna artiklar, vart tog det vägen?
Surfa På!
-
Dagens smajl på jobbet! Ha, ha, ha!!
Surfa På!
-
“…fram med bajsmannen” – den var inte dålig…
De här fotstroppsfetischisterna (hur f-n det nu stavas) får ju ta å lugna ner sig lite. Men de finns ju alltid en liten, men hängiven, kategori människor som alltid måste ha tag i det som inte finns att få tag i. Och som, eftersom man inte kan få tag i det, är fullständigt övertygade om att det är jordens pryl man är på jakt efter som vid lyckad nedläggning kommer att göra ägarna snyggare, starkare och bättre. Och om de får tag i det så är det med illa dold glädje som det omsorgsfullt placeras i sitt rätta sammanhang bland de övriga omöjliga att få tag i prylarna. “Ööööh, ere där liksom en Goya Carbon Cut fena? De trodde jag var omööööööjliga att få tag i! Åsså haru såna där da Fine Glamour Stroppar, fan va hårt. Funkar de bra på din helt unika Evidence bräda?”. Detta är kommentarerna som får omöjligtattfåtagi grabbarna att somna med ett småleende på läpparna, drömma sött och vakna med duktig ångest eftersom de har samma hängseltampar som tre personer till i landet. Något måste göras. “Undrar om man kan få Robby Naish att personligen sätta sig vid symaskinen och tråckla ihop ett par sjyssta hängselelinor bara till mig?” är den naturliga följdfrågan för dessa personer i gryningens karga stund.
Sådärja. Nu var jag lite elak igen. Oroväckande vad roligt det var (innerst inne är jag en dålig människa), nästan vodoo fart på tangenterna, även om hans mest verkar vara fyllda med klister numera (se där, ett ironiskt litet påhopp på allas vår västeråsare fick jag med oxå).
Jo, för att slå på ditt inlägg oxå! Ha, ha! Här skriver du ett skönt inlägg med välriktat gnäll lite här och där, lite politiskt korrekt beröm oxå, där summan av kardemumman är att det är för lite drag och för få profiler här, typ. Skriv inte anonymt, då. Hörrö. Du kan väl skaffa dig ett skönt alter ego typ “fan vad ni är dåliga oj! vad jag är grym!” istället för att gömma dig bakom den anonyma fegheten (skriver jag som inte använder mitt riktiga namn), tunnis!
Hmmm, det här kan nog bli något. Nästa gång skall jag nog skriva om North masten.
Surfa På!
-
Jag har ingen erfarenhet av Volcano-seglen, men ger lite generella tips här (vet att det finns Volcano-snubbar här på konfen, de får väl ge dig lite mer specifik info eller rätta mig).
Blir lite orolig över att du skriver “glasfibermast rätt längd i alla fall”. Hoppas att den har lite kol i sig och rätt styvhet, annars är mina små tips till liten eller ingen nytta. Fel mast = felriggat segel. Nästan alltid.
Generellt sett är ju Volcano ganska så specialiserade segel med mycket bottendrag. Har seglat en del med en kille som hade en 5.8 och han planade förvånansvärt tidigt, måste jag säga.
Eftersom seglet är sytt för att ge tidig planing och väldigt fina manöveregenskaper så antar jag att det inte kräver alltför mycket nedhal. Självklart skall det vara bra spänning i nedhalet, men du behöver nog inte ta i så f-annat mycket med ett Volcano. Du skall minst spänna seglet så att våden närmast mastfickan är fri från rynkor (även om några smårynkor brukar bli kvar) och någorlunda slät och fin, samtdigt som seglet börjar släppa i akterliket. Vad gäller Volcano misstänker jag att det inte skall bli alltför löst i akterliket (styvt akterlik = mer bottendrag, i normalfallet), det räcker nog att det blir löst till andra eller max tredje lattan från toppen sett.
Förmodligen kan du följa råden på mastlängd nära nog exakt i början och istället jobba lite mer med uthalsspänningen. Volcano är nog ett segel som kan justeras en del med uthalet och ges lite olika karaktär beroende på hur mycket du drar. Testa att rigga seglet enligt rekommenderad mastlängd och bomlängd i början, sedan kan du testa med olika mycket uthal. Gå från att spänna uthalet från det att seglet inte rör vid bommen när du pressar lite med handen till nästan helt plant. På så vis lär du dig mycket om vilken balans och känsla du vill ha i seglet och hur du tycker att det funkar bäst för dig.
Volcano 6.3 är ett segel som jag tror har lite mer begränsat vindregister. Det går igång tidigare än de allra flesta segel i samma storlek men du blir i gengäld överriggad i mindre vind än med andra segel i samma storlek. Tanken är att kunna köra med ett mindre segel för manövrar i lite vind (något som jag gillar, så små segel som möjligt). Därför är det nog vettigt att försöka lära känna seglet lite extra, förmodligen kan du använda din 6.3a i vindar då andra använder klart större segel.
Om den mast du har inte har rätt specifikationer för ditt segel kan du mer eller mindre glömma mina små tips här. Visst, i grunden stämmer det, men är masten fel är det oftast väldigt, väldigt svårt att få ett segel att riggas och bete sig som man vill.
Hoppas att det här var till någon hjälp, ser fram emot att höra vad folk med lite erfarenhet av Volcano kan ge dig för tips!
Surfa På!
-
OK, då kommer några standarfrågor för att kunna ge ett vettigt svar:
– Vad är det för segel? (modell och ålder)
– Har du rätt mast?“Allt du orkar” är väl sällan rätt, men det beror på segel. Kolla gärna på http://www.sailworks.com där i alla fall jag tycker att det finns fina bilder och instruktioner på det här med riggning.
Surfa På!
-
Tack för karta, funkar fint nu. sitter oxå å smygspanar ner över värtan över diverse gamla fabrikstak och jarowskilador…
vodkagrogga ligger närmare till hands för min del, fast whisky
Surfa På!
-
Ämen va f-n, sitter du oxå å spanar ut över Frihamnen? Då är vi två som är sugna…
Ornö verkar helintressant, är ju faktiskt ganska mycket närmare än Torö.
Surfa På!
-
Frånsett att kartan funkade kass för mig så verkar det där riktigt intressant! Hur lång tid tar bilfärjan över och hur ofta går den?
Surfa På Ornö!
-
Om du är ute efter en bräda att gippa å köra lite vågor med så är nog inte en Pro Race 285 rätt val… Vill du däremot köra snabbt med 6.5 – 8.0 segel så lär det gå undan… (har ej kört brädan själv, känner dock till den hyfsat, har lite mer kunskap om 295:an)
Surfa På!
-
Det där känner jag igen. Förra fredagen var vi först på plats på Torö och döm om vår förvåning när vi, trots att det blåste i vikarna på vägen ut, fann Torö med hela 5-6 sekundmeter på sydväst… Och det är ju inte första gången man åkt dit på sydvästlig vid och blivit GRYMT besviken (tillsammans räknade vi ut att vi hade åkt ett femtital gånger till Torö och fått högst tio hyfsade dar varav fem bra, ingen vidare statistik…). Istället åkte vi till Dalarö och körde femhalv och sexnoll i tio fina sekundmeter!
VARFÖR har Torö en sådan förmåga att vara kasst på sydvästliga och västliga vindar? (även om det brukar vara bättre på väst)
Just nu känns det som om jag bara kommer att åka till Torö när folk jag känner är där och garanterar femnoll… 😉
På tal om VSV i Stockholm, intressant ämne – finns det inte fler spots? Ibland har jag funderat på att åka bilfärja över till Ornö och köra på Mysingen, någon som har testat?
Snart får man väl skaffa båt oxå!
Surfa På!
-
Kul med rapport! Tänkte skriva några rader om Guincho i juni när jag får tid (det vill säga är tillbaka på jobbet 😉
Surfa På!
-
Kul! Hoppas du hittar grejor som passar! Här kommer mina tankar i ämnet, du får ta de för vad de är, mina idéer, men kanske kan de vara värda att läsa. Och småle åt. Och ignorera. Men vem vet, det skulle kunna finnas lite läsvärt i följande rader… 😉
Med tanke på din vikt och var du seglar och dina ambitioner tycker i alla fall jag att det är ganska lätt att rekommendera en första bräda till dig. Försök att hitta en så stor manövervänlig bräda som möjligt. Denna utrustas därefter med två segel, ett runt 7.0 och ett runt 5.5. Med lite “inköpsplanering” borde du kunna köra seglen på samma mast och bom vilket sparar dig lite pengar.
Hur kommer det sig då att jag, i detta publika öga som konfen ändå är, vågar rekommendera just detta? Frånsett min oförmåga att skriva korta inlägg och inte lägga mig i (hå, hå, ja, ja) så ser jag följande fördelar:
– när du blivit lite bättre kan denna första bräda med fördel kompletteras med en vågbräda (som du kommer att vilja ha i Halmstad)
– du väger tillräckligt lite för att en 100 – 120 liters bräda skall kunna bli riktigt kul för dig redan i 5-6 sekundmeter (här är jag ärligt och heligt duktigt avundsjuk på dig)
– den tar ett tillräckligt stort segel (typ 7 kvadrat) för att du skall komma igång tidigt men är lättkontrollerad med ett mindre (typ 5 – 5.5 kvadrat) för att kunna kontrolleras i lite mer vind. I början kommer du kanske rentutav att segla mer med ditt “lilla” segel för att lära dig manövrar och segelhantering lite snabbare.
– dessa brädor är oftast lite hållbara är beggade tävlings/racebrädor vilket jag ser som en fördel i början
– du lär dig att fotstyra brädan på rätt sätt vilket du kommer att ha stor nytta av när du sedan ger dig ut i lite vågor och på mindre brädor
– med din vikt och nuvarande kunskapsnivå så är den klart mer kontrollerbar när det blåser lite merSå, det var några grundläggande fördelar. I min ambition att förtydliga det hela så tänkte jag ge exempel på några “kandidatbrädor” som du borde kunna hitta till vettigt pris:
Mistral Score 111 (denna tror jag vore kanon för dig)
Mistral Flow 284 (kolla att den är hel och fin om den är grön i färgen)
Fanatic Bee 284
RRD Avantride 270
F2 Ride 282
AHD FreeDiamond 65Nu behöver du inte köpa precis dessa brädor, det är mest för att ge dig en idé om vad jag ser som lämpligt. Finns många andra bra märken!
Segel då? Köp ett lite större freestyle/slalom segel runt 6.5 – 7.0. Exempel på segel i denna storlek är Neil Pryde Supersonic, Supernova och Soul, North Tonic, Naish Koa och Noa, Gaastra 0X, 1X och 2X, Simmer Zero Five. Om du kan, köp ett segel som passar på en 460 cm lång mast som har styvheten “25” (vi talar enbart om masten här, inget annat… ;-). Du borde nämligen ganska enkelt kunna hitta ett vågsegel runt 5.0 – 5.5 med tre-fyra år på nacken som går att rigga på samma mast. Detta sparar pengar. Och vågsegel runt 5.0 har inte förändrats så där våldsamt mycket de senaste åren, så här kan du med fördel välja något från 1995 och framåt och fortfarande få bra grejor. När det gäller det mindre seglet tycker jag ABSOLUT att du skall köpa ett vågsegel,inget annat.
Nu sitter min lilla dotter i mitt knä och vill peta på datorn, så jag får sluta här….ht.kgkd6 (oj! hennes första inlägg på konfen kom där!)
Lycka till å surfa på!
-
Här är några rader som jag skrev för ett tag se’n på http://www.epinions.com (tyvärr på engelska, men det får la gå):
I’ve been windsurfing for a while now. Owned several boards ranging from full on race-worthy slalom missiles to slashy, turny waveboards. However, a lack of substantial fundings made me go into a compromise board. Something that could do a bit of everything. That wasn’t too expensive, either. So I bought myself the 97 edition of the Bee 274 (the cheaper, slightly heavier red one).
And yes, I am a very pleased customer. Apart from the boards weight, this is a board I can fully recommend for most sailors out there looking for a medium-sized freeride machine.
I’ve sailed it with a 7.0 Gaastra Race sail (the last model before the “quick-tips”), a 6.7 Supersonic (my current sail), 5.5, 4.7 and 4.2 Gaastra Heatwaves. And it has handled it all quite well. The only time it let my down was in well powered-up 4.2 weather (with the wind gusting well over 40 knots…) but somehow I can excuse my Bee for that.
This board has been on lakes, open ocean and even in some head-high waves (which it didn’t handle as a dedicated wave-board, but surprisingly well) and performed nicely in all these water-states.
This board is now going into the hands of my eager brother. Since my fundings have improved during the last year, I’m getting myself two boards – a slightly larger one and a dedicated wave-board or reaflly small Bump ´n Jump missile. The Bee can do a lot, but two boards are never the less better…
FYI – I’m 190 cm tall and weigh 75 kgs
Helt enkelt en allround freeride-bräda som jag var väldigt nöjd med. Jämförelsen som gjorts tidigare med Mistral Flow 276 är inte fel. Dock hade Mistral ett tag kvalitetsproblem med sina Flow-brädor (mest de gröna) som mig veterligen Fanatic inte haft. Min Bee höll väldigt bra, i alla fall.
Lycka till å Surfa På!