Forumsvar skapade

Sida 400 av 427
  • dr-masse

Medlem
    6 augusti, 2001 vid 12:37 som svar på: segel

Mycket fina riggtips (som i alla fall jag ser som skapligt allmängiltiga 😉 finns att spana in på http://www.sailworks.com. Kolla in bilderna under “rigging” för t ex NX (deras räjssegel) om du vill få fina grundtips för att rigga ett modernt segel med cambers. Självklart är “finliret” olika från segel till segel, men grunderna tycker jag presenteras superbra på Sailworks sajt, mycket tack vare bilderna.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 augusti, 2001 vid 15:59 som svar på: Nybörjare i Stockholm

Ta kontakt med typ JBSS, Tyresö Windsurfing eller annan surfklubb i din närhet! Kolla på brädseglarförbundets hemsida för mer info. Du kan även knalla in och snacka med grabbarna på Skidsport för mer info.

Lycka till å surfa på!

• dr-masse

Medlem
    19 juli, 2001 vid 08:42 som svar på: Brädval?

Jajamensan fattas bara! Bra segling fick jag, mer detaljerad “reseskildring” kommer… (sitter på lånedator just nu).

Själv då, fått någe bra segling? Har inte du varit på Kanarieholmarna?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 juli, 2001 vid 20:35 som svar på: Brädval?

Håller med adde här. Spana in en freestajl bräda på 100-110 liter så får du nåt som kan hantera det mesta och som du kommer att ha mycket kul med. Visst, du kanske får lite mindre segling än med en lite större “widestyle” bräda (typ Mistral Vision, Fanatic Stingray/Bee, AHD FreeDiamond) men kan träna manövrar och ha skoj i mer vind.

Tänk dock på några saker innan du slår till:

Vilken segling är du ute efter? Vilka segelstorlekar kommer du att köra mest med? Hur är förhållandena när du seglar mest? Kommer du att komplettera med en till (eller flera…) brädor i framtiden?

Bra att ha koll på när du skall köpa. Beggat finns det säkerligen!

Lycka till å surfa på!

• dr-masse

Medlem
    2 juli, 2001 vid 14:29 som svar på: vågsurfing i portugal?

Om du tänkt vågsurfa så försök att ta dig till Carcavelos (närmast Lissabon) eller Caparica söder om staden. Ericeira och Peniche, som ligger norr om Lissabon, bjuder på ännu bättre surf. Sen finns Ribeira D’Ilhas som tydligen skall vara ännu bättre…

Guincho är oftast lite för blåsigt och “stökigt” för vågsurfing, men där kan du hyra vindsurfinggrejor (och vågsurfingbrädor) om du vill (jag gjorde det nu i juni, funkade bra). Kolla mer på http://www.aerial-pt.com.

Besök gärna http://www.beachcam.pt så kan du kolla in spotsen!

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    1 juli, 2001 vid 19:33 som svar på: NP v8 – riggtips tack

Har seglat 8.5 en hel del, med Freeride Pro. Delar erfarenheten och håller med andra här om att du nog behöver se till att ha tillräckligt med nedhal. Seglet roterar bättre efter lite användning, även om jag fortfarande kan ha problem med nedersta cambern när jag riggar för lättvind.

Dock tycker jag att det går bäst med relativt mycket nedhal även i lättare vindar (efter lite mer erfarenhet) och justerar numera seglet mest med uthalet.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    1 juli, 2001 vid 19:28 som svar på: vågsurfing i portugal?

Med vindsurfingbräda eller vågsurfingbräda?

Vågsurfingen i Portugal är mycket bra längs hela kusten.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    29 maj, 2001 vid 09:21 som svar på: Vilka öar i Grekland?

Freestyle-brädan. Lätt. Vågor finns, men verkar vara ganska sällsynta i Grekland, framförallt mitt på sommaren (har dock begränsad egen erfarenhet, men vi är några som varit på lite olika öar). Blåser gör det ofta!

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    29 maj, 2001 vid 09:18 som svar på: Hjälp! AHD FD 77 eller Starboard155?

Jodu, den tanken har slagit mig mer än en gång… Men vill ha en större bräda för att kunna segla i lättare vindar eftersom ledig tid blitt lite mer begränsad…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    29 maj, 2001 vid 08:54 som svar på: Hjälp! AHD FD 77 eller Starboard155?

Hmmm, man kanske borde hänga med här…

Jo, jag har börjat kika på en lite större bräda. Är dock inte helt övertygad ännu, men det lutar åt att jag kliver upp en storlek från min FD 70 till nästa år.

Och, som alltid, för att ställa till det ytterligare, en bräda som jag blivit väldigt intresserad av är Fanatic StingRay 170. Den landar liksom emellan StarBoard 155an och en FD 77 på någe vis…

Men som sagt, jag kör själv 8.5 med en FD70 och just den kombinationen fungerar väldigt, väldigt bra. Tänker man köra 8.5 som störst så är FD 70 ett hett alternativ, den är dessutom skaplig skojig med en sexhalva vilket inte många mer formula-betonade brädor är. En FD70 är DEFINIVT roligare att svänga och trixa med än en 155a. Men å andra sidan har 155an helt andra höjdtagnings å kryssegenskaper… Inte lätt!

Skulle jag välja mellan en FD 77 och en Star 155 så blev det nog en 155a. Men själv skulle jag köpa en StingRay 170… 😉

Här spelar ju givetvis kunskapsnivå och ambitioner in. Och vikt, vilket i det här fallet pekar på en FD77 snarare än en FD70. Vill man “leka” lite mer med grejorna och lära sig lite fotarbete och manövrar så är FD77 ett bättre val än en 155a. Tycker jag. Men då är en FD 70 ett ännu bättre val (därför valde jag den och är nöjd utifrån ett lite mer “lekbetonat” perspektiv). Men nu är jag sugen på lite mer speed och höjd i lättvind varför en större bräda som kan ta mer fena känns väldigt lockande. Vi får se…

Oj, vilken hjälp detta blev!

Nåja, kul diskussion detta!

Om man nu vill ha “den ultimata kombinationen”, dvs två (varken mer eller mindre) brädor som klarar i stort sett allt, vad anser ni gäller? Tror själv på en liten våg/freestyle (typ JP 255/RRD TwinTip Wave/Mistral Score 84/Fanatic Cross 90) samt en större free-race/formula bräda. Vad tror ni?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    28 maj, 2001 vid 06:21 som svar på: Windsurfing PR

Det här var ju riktigt kul att se, tyvärr missade jag helgen i Björkvik, men verkar ha varit en rejäl höjdare! ELOGE till alla inblandade!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2001 vid 11:19 som svar på: Bilder från Apelviken 19/5

Kul med bilder! Skall se om jag kan bidra med lite från Guincho senare i sommar…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    23 maj, 2001 vid 06:51 som svar på: NP 01.NR 5.8 3821kr

Då är ju svaret superenkelt – Neil Pryde är DYRT i Sverige. Vill man köpa billigare är det bara att beställa från Danmark, kostar väl ett par hundra att få seglet hemskickat. Nu gillar jag i och för sig att ha lokala shoppar, men tusen spänn är ju en skaplig skillnad.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    22 maj, 2001 vid 14:23 som svar på: NP 01.NR 5.8 3821kr

Danska kronor, månne? Neil Pryde importören finns i Danmark och det säljs klart fler segel där, vilket väl kan tänkas förklara skillnaden på trehundra spänn mot SP. Hyfsat motiverad prisskillnad, tycker jag. (om det är danska kronor som dansken vill ha…)

Från SPs hemsida: NR 5,8 4899:-

Surfa På!

Exchanging 3821 DKK gives you 4522.15 SEK at the exchange rate 1.1835

• dr-masse

Medlem
    22 maj, 2001 vid 13:59 som svar på: A-bay i helgen

J-igt kul att se bilderna! Någon gång skall väl även jag få vind i apelviken… Lite annorlunda mot min helg, även om det blåste lite… Oj, oj, oj, vad genuint avundsjuk jag blir när jag ser vädret, vågorna å vinden… Men samtidigt kan man inte undvika att dra rejält på smilbanden (satt och log fånigt i mitt kontorslandskap) och glädjas åt er som var där och fick uppleva en kanonhelg! Kul!

Surfa På!

Sida 400 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.