Forumsvar skapade

Sida 402 av 427
  • dr-masse

Medlem
    8 maj, 2001 vid 11:05 som svar på: Vindsurf i Brasilien??

Här är länk till en windsurfingshop i Rio:

http://www.hiwinds.com.br/index.html

Gå in på deras sida och skicka ett mäjl, vet att de pratar bra engelska. Längst ner på startsidan finns adress till shopparna (de har en i Sao Paolo oxå).

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    8 maj, 2001 vid 10:53 som svar på: Bomlängd Arrows Hawk 7.1?

Inte helt hundra, men om det är 492 – 496 mast så borde det vara min 206 max 209, hittade det på en webbsida så det är inte helt säkert (osäker på om det var 1999 års Hawk det gällde, men det verkade så). Varför inte mäjla Arrows eller kolla med Surfcompaniet?

Lycka till!

• dr-masse

Medlem
    7 maj, 2001 vid 14:58 som svar på: kol i masten?

Hmmm, inte helt lätt att besvara. Jag har ingen superkoll på det här med master, men beroende på vad du väger så märks nog skillnaden mer om du har några kilo att lägga bakom bommen (typ över 75). Väger du mindre så skulle det till och med kunna vara en fördel med en lite mjukare mast. Dessutom så spelar det in hur mycket du behöver förlänga masten – ju mer förlängning, desto känsligare blir seglet för en för mjuk mast.

Du har ingen surfpolare som råkar ha rätt mast för seglet så att du kan rigga å jämföra? Något att roa sig med nästa gång du kör som ett svin till surfet bara för att upptäcka ett spegelblankt vatten framför näsan, månne?

Jag skulle försöka byta om jag vore dig, seglet blir om inte annat säkerligen lite stabilare med “rätt” styvhet. Om ett telefonsamtal innehållandes några väl valda serbokroatiska verb och adjektiv kan hjälpa fram en snabbare leverans av rätt mast så är väl inte det fel.

Du kanske skulle gå till Posten och anmäla att 2 st IMCS tappats bort? 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 maj, 2001 vid 14:49 som svar på: Vindsurf i Brasilien??

Redan som ett-åring borde man väl lära känna sina grejor? Börjar ana mig till vad som kan landa i julklappssäcken till min stora glädje och min frus minst lika stora förvåning/förskräckelse (ska du skicka ut henne på en bräda, hon kan ju inte ens simma!?!). Om inte annat kan 1.2 kvadrat seglet vara en höjdare nästa gång det blåser 48 sekundmeter eller så.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 maj, 2001 vid 14:45 som svar på: hjääälp, laga sandwichbräda!!??

Det där filmade kastfallet skulle man ju vilja se… Även om det är sorg med mosade nybrädor så är ju en filmad storvurpa aldrig fel att spana in, helst på arbetstid… 😉

Surfa På! Med film!

• dr-masse

Medlem
    7 maj, 2001 vid 13:35 som svar på: kol i masten?

Håller med rian här – handlar om dollars, som det så ofta blir…

Själv har jag lagt mina “mastpengar” på de master som jag använder mest – till mina större segel. 490 å 460 är således mina freerajd master med skaplig kolhalt (typ 50-60%) utan att bli superdyrt. Jag tycker faktiskt att nära femtusen riksdaler eller mer är RYSLIGT mycket för en värsting mast. Till mina småsegel, som dessvärre inte används fullt så mycket som jag skulle vilja 😉 har jag en billigare 430 mast (30% kol), vilket har funkat helt OK. Dock lär det bli en lite lättare 430 mast så småningom…

Nåja, mast kommer faktiskt inte sådär superhögt på min ranking över viktiga surfgrejor när surfbudgeten skall fördelas… Bräda – segel – mast – bom – fenor – våtdräkt – joks är väl någon slags “viktighetsordning” som i alla fall jag brukar följa. Det ÄR roligare att köpa en bräda än, säg, två dyra master, eller hur?

Självklart skall du ha rätt längd och spec på masten till dina segel, dock är det inte säkert om de där sista kolprocenten ger valuta för pengarna. Skillnad är det, hur stor den är beror på segel, seglare och förhållanden.

Innan du väljer mast, provrigga gärna och se hur det blir – kan skilja en del mellan två stycken master som har samma specifikationer men olika böjkurvor. Det är exempelvis bättre att ha en mast med 30% kol som passar ditt segel än en mast med 100% kol som inte har rätt böjkurva, trots att bägge mycket väl kan ha samma IMCS/MCS tal. så dyrast är inte alltid bäst… (jobbig insikt för många av oss ;-).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 maj, 2001 vid 06:59 som svar på: bra freestyle bräda??

Nu är jag låååååååångt (vi talar väldigt långt) ifrån någon fresstalj-nisse men vet några som är lite bättre som gillar årets Fanatic Skate-brädor. Lär vara klart bättre än förra årets Skator (he, he). Hyfsat pris, oxå. Klämde lite på en häromdagen och blev lite sugen…RRD? Många gillar de som f-n. Förra årets Mistral WaveScore 88 verkar ibland ha sin egen lilla fan-club, årets Score brädor är väl knappast sämre. Starboards nya FreeSex ser ju skojiga ut oxå!

Nåja, säger som jag brukar numera – köp bräda som du tror på och gillar själv, det brukar bli bäst då! Känner du dig som en sann F2-man så är det bara å handla på. Har du råd med en Maui Project så lär du bli nöjd, välj bara en som storleksmässigt passar ditt kunnande, surfspot och segelpalett.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    7 maj, 2001 vid 06:21 som svar på: hjääälp, laga sandwichbräda!!??

Ring Staffan på Skidsport – han har samma problem efter att ha gått på grund med sin Fanatic 90… 😉

Formula borde kräva obligatorisk skepparexamen och sjökort i seglen 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2001 vid 16:50 som svar på: Vindsurf i Brasilien??

He, he, här sprids ryktena minsann. Jo, jag har bott i Brasseland. Härligt ställe – du har något att se fram emot! Kanske blir du kvar?

Du har hört fel. Det blåser visst i Rio. Kanske inte jättemycket, men klart bra beroende på årstid. Bäst är väl deras motsvarighet till höst och vår, medans sommaren (december – mars) inte är någon höjdare vindmässigt. Men vågsurfingen är alltid på! Söder om Rio finns ett flertal bra ställen, några timmars bilresa söderut längs kusten leder dig så småningom till Isla Bela som är lite av Brasiliens “vindsurfingcentrum” i den södra delen av landet. Det finns ett par vindsurfshoppar i Rio som du bör ta kontakt med vid landning, de kan säkert hjälpa dig!

Förresten, om du kan – ta med dig grejorna. Nu har det iofs den brasilianska valutan tappat i värde (igen…), men sist jag var där (1999) så var surfprylar skapligt dyra och lär inte ha blivit billigare…

I norra Brasilien finns Fortaleza där ju världscupen kört, men dit är det en sväng… (typ 200 mil).

Hör av dig om du vill veta mer, nu skall jag leka med min dotter och ladda för morgondagen, DÅ SKA DET SEGLAS!! JIHAAA!

Surfa På! (eller som brassarna skulle säga – O vindsurf e o maximo!)

• dr-masse

Medlem
    5 maj, 2001 vid 06:45 som svar på: AHD Free Diamond 70

Det finns en skapligt lång harang om hur jag skaffade just den brädan:

http://www.steffo.nu/cgi-bin/wwwthreads/showpost.pl?Board=konfen&Number=1714

Men som alltid är det mycket som spelar in om man blir nöjd med sin bräda – var du seglar, hur duktig du är, vilka segel du har, vad till vill att brädan skall vara riktigt bra på och vilka andra brädor du har eller kanske tänker skaffa. För att nämna några…

Men jag är klart nöjd!

Surfa På!

• Och det här begriper jag ingenting av. Äga sjön? Eeeeh, allemansrätt?

Tror nog att du kan surfa på sjön å slå GPS-rekord. Vem skall stoppa dig?

Speeda På!

• dr-masse

Medlem
    3 maj, 2001 vid 14:39 som svar på: Var finns alla konfen användare?

Oftast framför datorn när jag är på konfen (den var billig). Annars Lillsjön vid Bromma Flygfält (j-a drag när Malmö Aviation drar förbi) eller andra spots runt Stockholm och Roslagen. Roslagen är en favvo, Väddö och Singö. Fituna gillas oxå. Lövsta och Görväln i Mälaren är mina klassiker. Fågelöudde på Lidingö är skoj. Torö och jag har lite ouppklarat emellan oss, men när det funkar är det kul. Fast alla spots där det blåser och man kommer ut på vattnet är särskilt omtyckta… Utomlands gillas nästan jämt!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    3 maj, 2001 vid 12:48 som svar på: Norrk010502, puckelpist!

Sådär j-a mycket kan ni ju inte jobba, ni skriver ju mycket längre inlägg än vad jag gör… 😉

Kul att följa detta! Bosse, kan bli vind på söndag! Nordligt, var kör du då? Värtan? Sugen på lite MTX-test är man… Vill ju lämna mitt bidrag till gpswindsurf…

Funderar iofs att kanske dra hela vägen upp till Rullsand om det verkar värt besväret…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    27 april, 2001 vid 13:54 som svar på: Nu vet jag varför det heter owc.nu

Kollade lite väder men det är ju en prognos och vi vet ju hur det brukar gå… 😉

Men eftersom jag är i Norra Roslagen på söndag så vågar jag mig på att här och nu, inför hela Sveriges samlade vindsurfkonfare, GARANTERA vind på västkusten på söndag. Visst är jag en modig grabb?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    26 april, 2001 vid 12:01 som svar på: Kan nån reda ut fenhärvan?

Måste uppenbarligen slipa glajjorna, har ägt ett tiotal trimbox fenor å aldrig tänkt på att de är koniska… Men så är jag ingen tekniker, precis… 😉

Surfa På!

Sida 402 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.