dr-masse
Forumsvar skapade
-
Kontakten med konfen funkar således fint… 😉
Härligt med lite missuppfattningar såhär på förmiddan, trodde att du ville kolla om vi kom åt jupu.com, å det gick ju de med (du hade gjort om sidan lite sen jag var där sist).
Engelska mer civiliserat än finska? Det vete fan…
För min del får du gärna informera så fort du lägger upp nya bilder, alltid lika kul.
Surfa På!
-
Funkar utmärkt! Tyvärr är inte min finska så vass (engelska versionen verkar inte vara igång) men bilderna är som vanligt SUVERÄNA! Rysligt fina.
Den här bilden är bland det bästa jag sett! Skicka den till Gaastras webbsajt med en gång så vinner du garanterat ett valfritt Gaastra-segel…
Bild från http://www.jupu.com (hoppas att det är ok att jag länkade den)
Surfa På
-
Det skulle ju vara lite intressant att få veta exakt vad det var för kit som SP satte i händerna på dig. Segel å mast?
Surfa På!
-
Dieter, han är snabb han. Därför heter han Kefir eftersom det bevisligen är snabbare än både Fjällfil och Onaka. Tänkte medans jag petade i det tidigare svaret att “nu postar säkert någon redan det här åsså sitter jag här å petar”. Så kan det gå, men nu vet du väl mer om fenor i alla fall!
Surfa På!
-
Här är ett svar som någon “Anonymous” tidigare postat som svar på samma fråga här på konfen, med några små tillägg från mig med små – tankestreck före (lita inte på mig, för övrigt, jag har en historik av att ha gjort bort mig på Tuttle-fronten här på konfen… ;-). Det ursprungliga svaret är väl värt att sparas här på konfen:
Surfa På!
Classic/US-box är den gamla hederliga typen med en kassett, där fäster du med en skruv genom fenans framkant i en fyrkansmutter som ligger i en skåra i kasetten. – De är 9 mm (?) breda men har ibland olika djup, dock brukar det inte vara något problem (fanns en skillnad mellan boxar gjorda i USA och Europa ett tag).Sedan finns det fyra stycken så kallade koniska boxar, de är:
Trimbox
Powerbox
Tigabox
TuttleboxTuttleboxen är originalet med två genomgående bultar en fram och en bak, används på de flesta prototypbrädor, men förvånansvärt få standardbrädor om det inte har ändrat sig de senaste åren.
– Finns även i en djupare version som heter “deep tuttle” för de allra djupaste fenorna (över 50 cm). Deep Tuttle återfinns på de allra flesta Formula-brädor. Tuttle-fenor passar i deep-tuttle boxar har jag lärt mig här på konfen ;-), även om passformen inte alltid är den bästa. Har även läst något om “Super Deep Tuttle” å det är väl helt enkelt en ännu djupare tuttle-box. Förutom custom och Formula brädor så kör/körde bland annat Starboard och RRD (tidigare) rätt mycket med Tuttle-fenor. Många anser att Tuttle-boxen är bäst och hållbarast, även om det är stökigt med två skruvar.Tigaboxen är en kopia på Tuttleboxen och är egentligen mycket lik tuttleboxen, den har också två genomgående bultar men själva infästningsdelen /den koniska delen av fenan är annorlunda i måtten. Mig veterligen sitter den uteslutande på Tiga-brädor.
– Tigaboxen görs inte längre, numera har Tiga-brädorna Trim-box eftersom de ägs av Bic.Powerbox är också en sk. konisk box men med endast en genomgående skruv, skruven sitter i mitten, powerboxfenornas koniska del brukar se ut som en tvåpucklig kamelrygg med själva skruvinfästningen mellan “pucklarna”. Powerboxen är idag den vanligaste boxtypen på standardbrädor.
– Togs ursprungligen fram av Mistral och F2. Sitter numera i samtliga brädor som kommer från “Boards and More”, dvs F2, Mistral, Fanatic och i nästan alla brädor (ej vågbrädor) som kommer från Cobra-fabriken (JP, RRD, Drops och några till). Powerboxen är helt okej, men ingen höjdare med lite större fenor. En annan nackdel är boxens djup vilket gör att den inte är så lämplig på brädor med riktigt tunna häckar.Trimbox också konisk, också 1 skruv, men skruven sitter i bakkant och framtill på fenan sitter en “fläns” som man stoppar in i boxen och sedan bänder ner fenan. Sitter oftast på Fanatic/Bic brädor, rätt vanlig.
Känns lättast igen på att det finns små klossar med i boxen som man kan flytta för att ändra fenans placering i boxen. därav namnet TRIMBOX. personligen tycker jag trimboxar suger lite.
– Trimboxen återfinns numera endast i Bic/Tiga brädor. Den är i alu och därför hållbar, men ibland lite meckig. Jag är faktiskt lite osäker på om den verkligen är konisk? Om den är det så är det inte mycket.Vad det gäller fenor så brukar det ju nu förtiden vara väldigt vanligt med så kallad multiinfästning. Det innebär att man köper en fena utan själva boxinfästningen, det är bara en typ av adapteravfasning som är i botten på fenan så tvingas kunden själv montera på adaptern. då väljer man självklart den adapter som passar boxen som sitter i brädan. Rätt värdelöst egentligen eftersom detta bara medför mer krångel och svagare fenor. bästa vore om det bara fanns en konbox så man slapp byta fenor bara för att man byter bräda. Men sen måste man ju självklart behålla den gamla hederliga clasicboxen.
– Multi-infästningar har väl blivit lite ovanligare igen eftersom det plasthuvud som multi-fästet bestod av ofta sprack och inte höll. Jag köper numer aldrig fenor med fenhuvuden i plast eller annat material än själva fenan, det verkar inte hålla så bra.Hoppas att det ursprungliga svaret + små tillägg gav dig lite mer info…
Surfa På!
(nu kommer väl hela gänget här och rackar ner på mig igen… borde kanske inte skriva om fenor…)
-
Skidsport i Bromma, Drottningholmsvägen vid T-bane station Abrahamsberg.
Lycka till!
-
ooops, ibland bör man läsa trådarna lite bättre… Vi säger att det var någon som loggade in och använde mitt password… Ja, så är det! Det finns två dr Masse på konfen! En kul kille med finess och en misslyckad slarvpanna… För inte skulle väl jag kunna göra en sådan elementär miss, nejdå…
Surfa På!
-
Du kan i alla fall läsa mer om Curtis på http://www.gsport.com/
Kul att de finns i Sverige! Fina fenor lär det vara.
Surfa På!
-
Vi får väl hoppas på att kronkursen hastigt och lustigt dubblas… Tänk när dollarn stod i fem-sex spänn… Då skulle vi ha ett par tre Quattro brädor var… %-D
Surfa På!
-
Var nyss inne på Proofs hemsida och köplusten slog till hårt. De ser grymt bra ut i mina ögon (fast det gör ju en hel del som man kollar på för första gången ;-). Allvarligt talat, Sousa lär ju va en vass shaper och brädorna testas ju på ett skapligt blåsigt ställe…
Kolla mer på http://www.proofboard.com. Inte världens snyggaste hemsida, men mycket info om tillverkning, mått osv.
Lite dyra bara… 1530 Euro är ju typ 14000 spänn… Men då får man den hemkörd, iofs… Är väl klart bäst att handla på plats.
Surfa På!
-
Jag var på GC 1987 men det lämnar vi därhän…
Dock en länk med superb vindstatistik för Fuerte:
http://www.rene-egli.com/2001/html/content/statistik.htm
Man kan ju lugnt säga att det verkar fläska på rätt bra i juli…
GC är väl lite roligare när det inte blåser, Fuerte verkar vara rätt kalt…
Men bra blir det nog!
Surfa På!
-
Tänkte komma med något som förhoppningsvis kan liknas vid lite hjälp…
Axxis 273 kom 1999 som en efterföljare till den lite mer slalombetonade (fart) Axxis 272. Recension från surfstore.co.uk:
Having had a very successful innings with the wave orientated 262 and the slalom orientated 272, F2 have updated the whole Axxis range for ’99, to bring their performance characteristics closer together, but at the same time spread the range out by utilising three boards, Replacing the old 272, the new 273 is a totally new shape, being slightly longer and wider further back to have an extra 3 litres of volume, giving it 98 litres in total. Supplied with a 32cm Concrete Wave ‘Convertible’ power box fin, the 273 is built in a durable but very light thermo-formed construction, giving it a very wide range of use. Feeling suitable with sails up to around 6.5m, the 273 still has a performance slightly more bias to slalom than waves as with the old 272, but certain characteristics have allowed it to venture further in to the wave side. Perhaps most importantly, a shorter rocker fat combined with the extra width in the tail has meant despite equally good performance, the 273 rides more off the tail with a slightly slashier feel than the old board. As a result the board rides a bit higher out the water with a much looser freer feel, allowing it to handle rougher water a little easier But if you’re going to spend more time in wavier conditions, then the smaller two Axxis boards will almost certainly suit you a bit better, but for fast freeride slalom blasting with 6.0 plus sails. the 273 is pretty hard to beat. The extra tail width and volume also give the new 273 slightly better early planing, although with a fairly low volume for its length, certain 275’s do plane earlier Once powered up though, it does quickly accelerate and hits a very good top end speed, whilst maintaining very good comfort and control in any water state. The downwind slalomy feel means its not really one for pointing high upwind, but with very fast controlled gybing, it is certainly good fun to sail.
OVERALL – A durable and versatile board with good all round performance, but with a fairly strong slalom bias, making it best suited to high speed blastingAxxix 273, 98 liter, 7.4 kg, 56.5 bred, rek segel 4.4-7.2 (idealt 5,0-6,8m2)
orginalfena: CW Convert. 32mer fakta finns på http://www.windsurfingmag.com/WINDBoardSearch/SpecsTest/1,2180,6,00.html
Axxix 272 kom 1996 (tror jag) och har 95 liter, är lite mer slalombetonad som sagt. Planar lite senare och har ett något smalare register.
Axxis 272, 55 bred, 95 liter, 7.2 kg, rek segel 4.6 – 6.6.
Allt detta på andrahandsinfo. Har inte seglat brädorna själv, men tror att 273an är en kul sak! Axxis 267 är väl ännu skojigare! Hoppas att du fått lite mer kött på armarna.
Surfa På!
-
Min arbetsgivare sitter snett bakom mig, farliga grejor det här med kontorslandskap… Tror ni att det skulle se alltför märkligt ut om jag lade min vinterjacka över mig och min skärm?…Fördelen med konfen är att man kan scrolla ner lite å så ser det ut som om man bara läser en massa text… “Måste vara något viktigt han håller på med”…Som tur är har jag ibland skaplig speed i fingrarna, rafsade ner vindslutsatserna när de andra gick å fikade…
Surfa På!
-
Passar du på att radera alla mina dåliga inlägg samtidigt? Lär spara lite utrymme på nya servern. Behåll det där jag skrev för ett år sen som faktiskt var bra, då kanske jag får lite “cred” igen. 😉
Surfa På!