Forumsvar skapade

Sida 404 av 427
  • dr-masse

Medlem
    18 april, 2001 vid 07:54 som svar på: Vad betyder/ menas med “Cowabunga”?

Båda svaren pekar klart och tydligt på att den korrekta svenska översättningen måste vara “kodynga”.

“Kodynga, kompis!”.

“Ja, nu blir det kodynga av!”

“Nu j-ar ska ja ut å ladda kodynga!”

Cowabunga = koadynga. Kan det bli enklare? Att det dessutom oerhört väl i ett och samma ord sammanfattar kulturhändelsen “Teenage Mutant Hero Ninja More American Crap That Makes Me Wanna Throw Up Please Never Let Them Return Turtles” får ses som en ren bonus. 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2001 vid 07:16 som svar på: En riktig surf-fegis. Ballar ur i år igen, …. eller?

För att äntligen ställa en riktigt viktig fråga här på konfen – när kan jag testa MTXen? 😉

Spanade in 105an på Skidsport och den såg gosig ut… Tror mer på 120an…

Surfa På!

(jag känner mig alltid så behagligt normal och genomrationell när jag läser dina inlägg å besöker gpswindsurfing…)

• dr-masse

Medlem
    18 april, 2001 vid 06:21 som svar på: Segeldatabasen, borta med vinden?

Kan den inte rulla på samma server som konfen? En klockren tjänst att ha här!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 april, 2001 vid 11:33 som svar på: Portugal

Albufeira är väl inte så vidare känt för bra vindsurfing. Om du skall dit, sök dig till Faro eller ut mot Sagres där det finns bättre ställen. Sagres lär gömma en och annan pärla…

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 april, 2001 vid 08:48 som svar på: – resebagar, vad är bäst? –

Om “klåfingrighetsfaktorn” är ett problem på plats lämnar man med fördel sin dubbelbag på hotell-/lägenhetsrummet och trycker in prylarna i bilen… Eller har grejorna på någon säkrare förvaring… Så brukar jag lösa det…

Annars kan man ju ha STORA hjul på sin dubbelbag! Typ traktor! Då kan man nog dra grejorna på Pozo till å med! Eller en motordriven dubbelboardbag! Härligt! 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 april, 2001 vid 07:23 som svar på: – resebagar, vad är bäst? –

Därför dubbelbag med hjul… 😉

En liten gear-bag vid sidan av hör ju till.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 april, 2001 vid 06:45 som svar på: – resebagar, vad är bäst? –

Flyga = dubbelboardbag! Perfekt för bräda, 3-4 segel, ett par master å jox. Kolla in NPs med inline-hjul, den skulle jag ha köpt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    17 april, 2001 vid 06:32 som svar på: Santorini brädhyra?

Vet inte riktigt om jag håller med, var där i två veckor september -97 och hade lätt seglat 4.5 – 6.0 i tio dar om jag hade velat. Det blåste BRA!

Längst upp på stranden vid Kamari (mot flygplatsen) var det helt OK att kliva i, lagom stor och rolig dyning utanför. Eftersom vinden alltid hade nordlig riktning så var det rätt ställe att segla på.

Det som var trist var grejorna… Hyrde (tyvärr) prylar (i Kamari) som för länge sedan sätt sina bästa dagar…

Så – du kan få helt OK segling på Santorinis östra sida, men uthyrningen på ön var inte mycket att ha för fyra år sen i alla fall.

Det är ju inte långt till World-Cup stället Paros om du vill ha snäppet bättre segling å prylar…

Så, vill du segla Santorini, varför inte ta med egna grejor? Kan funka! Ön är för övrigt löjligt trevlig om man har quinnligt sällskap…

Men om vindsurfing är ett huvudmål så finns det bättre grekiska öar att välja.

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    12 april, 2001 vid 06:36 som svar på: Mast styvhet?????

Jo, det spelar STOR roll om du kapar i botten eller toppen. Mastkurvor har, förutom styvheten, olika karaktär för olika master och man strävar efter bland annat hög toppflex. Utöver detta tittar man mycket på böjkurvan som helhet och avgör noga hur topp respektive bottendelarna böjs. (typ 60% böjkurva i botten, 75% i toppen). De har således INTE samma styvhet längs hela masten. Även för master med exakt samma längd och IMCS tal kan det således ändå skilja en del, jämför exempelvis Neil Pryde RacePro och årets X7 som tydligen är rätt olika.

Min rekommendation är att undvika att kapa om man har en fungerande mast, måste man kapa så gör det i botten. Helst inte mer än 10-15 cm.

Läs gärna mer på http://www.windwing.com/mcsimcs.html

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2001 vid 13:46 som svar på: norrköping

Sök på J.S. så får du kanske fatt i en man som seglar året runt i dina krokar…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2001 vid 13:00 som svar på: Surfmusik

Det är möjligt att Lenny hämtar sina PLAGIAT 😉 från annat håll… Han har väl ALLT att lära av Sly Stone. Första plattan var bra, dock. Åsså “Are you gonna go my way” som ju är en skön låt. “American Woman” däremot, nääääääää…

På vägen till surfet spisas med fördel Beastie Boys, gärna Sabotage. Roligt! Aphex Twin eller Moby kan ju sitta rätt om det inte är en alltför brutal dag som väntar. Bob Hund går man ju oxå igång på, “nu är det väl revolution på gång” (sjung med!) samtidigt som man smiter på jobbet är ju inte så dumt…

Fast av någon anledning är det som kanske får mig allra gladast inför ett surf ett band med blandade Robban Broberg låtar som en polare har… Det gäller ju att vara glad å harmonisk när man kliver i vattnet… 😉

På vägen hem, trött och nöjd, blir det Miles Davis. Eller lite Stax-soul. Aaaaaaah…

Så’n där riktig “surfmusik” ger jag inte mycke för (typ California Punk) även om Millencollin haft sina fina ögonblick.

Nåja, jag är ju en gamling i sammanhanget. Det fanns ju ett upprop här om yngre förmågor inom sporten, de har väl råkoll. Måste vara kalas att värma upp med Britney, A-teens och Backstreet Boys inför en hård dag på vattnet… Man blir ju lite oroad över framtida vindsmurfers tuffhet… 😉

Surfa På! Med musik!

(på tal om att surfa med musik, någon mer som minns den störtsköna reklamen för Sonys gula Walkman (hette den “Sportsman”) där en tjej var ute å vindsurfade med sin Free-style… Åh, åttisju, åttisju, var har du tagit vägen nu? som några roliga grabbar sjöng…)

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2001 vid 07:13 som svar på: Fitunapremiär!

Jag har faktiskt varit i kontakt med Stockholm Stad (som äger marken) om detta upprepade gånger, kommer dessvärre ingen vart. Skall försöka igen…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    11 april, 2001 vid 06:37 som svar på: Wavescore/TTwave

Även om jag inte är ett smack involverad i denna diskussion så tänkte jag ge en eloge för ett grymt bra svar!

Man blir ju nästan sugen på att handla en liten freestajlare…. (hoppas inte frugan är här å kollar).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    10 april, 2001 vid 11:26 som svar på: Kapa mast ?

30 cm är ju rätt mycket att kapa. Eftersom du har en helt OK 460 mast är det ju synd att pajja den genom att såga den till 430. Varför inte köpa en beggad 430? Tror att du lätt kan hitta en för 500 – 700 spänn, finns ett par under “säljes” här på konfen. Eller kanske nån som har en 430 vill byta med dig?

Om du inte MÅSTE såga i masten – gör inte det. Tycker jag. (som själv har sågat i några master genom åren… ;-).

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    6 april, 2001 vid 13:13 som svar på: Vilken bom?

Själv kör jag NP Race å är nöjd, dock behöver man kanske fila ned skruven som går igenom hävarmen till mastfästet något (den sliter lite på tampen annars). Har ett par polare som kör Techno-Limits å de är nöjda, kände å klämde lite på bommarna och de framstår som klart prisvärda för mig. Jag har även en Chinook-bom som jag gillar, även om bomgreppet inte suttit så bra som jag hade önskat.

Maui Magic vet jag inget om. Norths nya alu bom med ovala rör ser fin ut, kanske lite dyr? Men den är nog bra. Nautix har jag lite dåliga erfarenheter av, men det var för länge sedan. Numera lär de vara betydligt bättre, Nautix Jumbo lär hålla bra. Local Spirit är OK, men om du har lite tryck i prylarna så är det värt att köpa snäppet bättre.

Men som helhet är väl de flesta bommar idag helt OK, välj en bom som passar din segellinje och plånbok så blir du säkert nöjd!

Lycka till å Surfa På!

Sida 404 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.