dr-masse
Forumsvar skapade
-
Jag är av nöd tvungen… 😉
Surfa På!
-
Om du bara visste hur fel du har, sitter med Windows 2000, skapligt snabb maskin (sprillans) å fast lina…
Men idag verkar det funka!
Surfa På!
-
Det är ju det här som ett av världens mest kända blåshål handlar om – the Gorge i nordvästra USA (Oregon) där man seglar på Columbia River. Där blir det blåsig som f-n på somrarna och eftersom den vindriktningen går motströms så blir kryssandet till en barnlek. Har själv aldrig varit där, men någon gång skall jag dit!
Surfa På!
-
Om du inte är en alltför kort grabb som kör med bommen i knähöjd så tror jag knappast att förstärkningen skall vara ett problem, men visst kan det vara värt att kolla.
Hävarmen – näe, du har ju trots allt minst lika mycket förlängare kvar som en normal mastfot utan förlängning erbjuder. Borde vara lugnt.
Ta re cool på snorbrädan…
Surfa På!
-
Hmmm, det här är ju lite stökigt… Just nu är jag oxå inne på att slippa 460 masten… Tror på att kunna gå från 6.2 till typ 9.0… Alltså 430 till 490 mast… Nåja, vi får se.
32 cm förlängning tror jag kommer att funka helt OK, har själv förlängt mot 40 utan att totalt pajjat all segelprofil. Typ 25 cms förlängning är väl vad man bör undvika att gå över, men vi talar ju trots allt om ynka sju centimetrar här. Med 32 cms förlängning blir masten lite mjukare, hur mycket vet jag inte (finns säkert någon klämmig tabell för detta…).
Det är nog viktigare för dig att titta på masterna istället. Det skiljer ju 1 enhet i styvhet mellan masterna å det är ju inte så farligt. Min rekommendation är att rigga på 440 åssa dra ut och åka lite. Om allt känns bra så kan du lugnt stryka 460an. Dock kan ju masterna vara lite olika i sitt beteende (böjkurva) och vikt, så det är ju bäst att känna efter på vattnet, det är ju där det gäller. Om du inte kan/vill/hinner testa, så rigga i alla fall seglet och pumpa på och känn efter så gott det går på någon äng, garageuppfart eller motorväg i närheten 😉
Nåja, som helhet tror jag att det borde funka. Allt beror ju på hur kräsen/duktig/rik du är 😉
Lycka till å Surfa På!
-
Här har jag levt med den simpla bilden att det är på världens hetaste bräjk som det är hård stämning emellanåt. Man har ju hört om repade bilar, punkterade däck och aggresiv stämning på Hookipa. Ger man sig som väletablerad kook ut i Waimea och plockar ett par vågor lite sådär halvslarvigt så får man veta att man lever. Varför inte passa på å droppa in på Laird när han är ute på Jaws oxå? Kan bli kul…
Men allt detta har visat sig vara en nidbild. Falskt. Osant.
För det är ju på Vättern den riktigt brutala stämningen finns. Om man, vilket verkar vara inte så lite dödsföraktande, utger sig för något så gravallvarligt som att “hö, hö, jag var den som vindsmurfade Vättern mörka vatten först i år” utan att ha registrerat detta hos den lokala Länsstyrelsen så ligger man illa till. Det enda man är värd är allmän förnedring och smutskastning, helst på något publikt forum. En virtuell skampåle, månne?
Nu får ni ju ta och kamma er. En grabb hävdar att han var först i december. Lite dålig koll på almanackan, eh 😉
Första grabben gör lite skön gratisreklam för Vätterns stränder genom att glatt påpeka hur tidigt han var i, ja, han kanske rentutav var först. Det var dumt. Hur skulle man kunna glädjas åt ett sådant påstående? Herregud.
Å sen har vi nyårsdagsmannen. En positiv och glad grabb i sina bästa år. Lustigt nog så verkar det som om några jävla tomtar har utgett sig för att ha hunnit före, hur det nu skulle ha gått till?
Vättern – Vindsurfingsveriges svar på East L.A. ?
Surfa På!
-
Mmmmm… Kungliga bilder! Skall minsann hem och gräva lite…Tankarna far genast iväg till en blåsig Roslagsfjärd i åttitalets mitt… Johnny Myrinen gick som ett spjut… Blev hämtad med båt… En klassiker…
En retro-surfdag kanske vore nåt!
Surfa På!
-
Har oxå fått info om att det är Powerex. Har ej kört Powerex själv, men hört/läst mycket positivt om de. Vågmasterna lär vara väldigt hållbara.
Surfa På!
-
Oj, oj, oj vad man kan sakna det där! Året bild på konfen, helt klart!
Surfa På! (oavsett prylar)
-
Kör Diablo 7.2 på en AHD FreeDiamond med en 44 fena. Skulle kunna vara snäppet större och eftersom DRn är lite fetare i häcken så blir nog en 46a fint. ÄVen en 48 lär funka, men den kanske ligger lite väl nära din 52a?
46an kanske blir lite liten på kryssen, men för freeride lär det bli fin-fint tror jag.
Lycka till å Surfa På!
-
Jag tror bestämt att den gode Gurkstadslooparen voodoo är lite småironisk i sina inlägg. Därför skall jag, som då och då även kryddat mina inlägg med en skvätt ironi ;-), lägga fram något som kan liknas vid allvar här:
Det är min BESTÄMDA åsikt, om Sverkers läge är som beskrivits, att det INTE är värt pengarna att inhandla en språjtans kolbom. Det handlar trotsallt om minst tre sköna tusingar (dyrare än alu), vilket med fördel istället läggs på andra surfgrejor.
Fokusera på att först ha de segel du vill ha, kanske en lite mindre bräda, rätt master och fenor. När detta “kit” är på plats, då kan det vara läge att kika på en kolbom.
Fast det är klart, om du har en redig hög med slantar å tycker att “en kolbom! det vore toppenskoj” så är det ju inget som hindrar att du skaffar en. Men det finns andra grejer som ger mer effekt för din segling än så länge.
Surfa På!
-
Om du inte köpt en bom sen -92 så behöver du INTE en kolbom till ett 8 kvadratssegel. Lägg pengarna på något bättre istället! Tror nog att Naish-bommen duger fint, finns många bra alu-bommar runt femtonhundra pistoler att inhandla därute (North, Neil Pryde, Techno Limits för att nämna några).
Visst är det skillnad, men den är inte SÅ stor (typ tretusen spänn stor).
Surfa På!
(he, he, ser en liten “kolbommsdiskussion” segla upp här… 😉
-
I två veckor framåt e han grym på Fuerte.
Surfa På!
-
Det svider i såret…
Ha re skönt! Spana efter en Ståkkhålmare å två TungSurfare med stora boardbags å liten hyrbil…
Surfa På!
-
Du skojar, eller hur 😉
Fuerte = stark på spanska/latin
Ventura = vind, blåst på spanska/latin (“viento” på spanska)Förklarar väl vad namnet “Fuerteventura” kommer ifrån? Från Rene Egli idag (surfcenter på Fuerte):
At the moment we are having sailing conditions like in the summer, some gusts had up to 9 beaufort yesterday. Skapligt blåsigt…
“Den gröna ön” är väl Irland ;-). Annars kan en ihopblandning med Kap Verde-öarna ha skett, eller? Cabo Verde heter de på portugisiska (öarna tillhör Portugal) och betyder fritt översatt ungefär “Gröna ön” (eller snarare “Kap Grön” som “Kap Horn” ungefär).
Cabo = Kap eller ö (ö heter egentligen “ilha”) på portugisika
Verde = Färgen grön på portugisiskaSkjutsade minsann en odåga till Arlanda i morse för avfärd till De Starka Vindarnas Ö, Fuerte… Vill oxå åka!
Surfa På!