Forumsvar skapade

Sida 406 av 427
  • dr-masse

Medlem
    26 mars, 2001 vid 13:51 som svar på: Moms igen =)

Du kanske skall köpa din kite på Fuerte 😉

Ha det skönt! 4 april är snart här!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    26 mars, 2001 vid 13:26 som svar på: Moms igen =)

Asch, hade ju lovat att inte skriva någe mer (är ingen expert) om detta men – förstår inte vad du menar?

Jag uppfattar det såhär – köper du som privatperson en ny vara i annat EU-land så betalar du det landets momssats. Köper du som företag så betalar du svensk moms om artikeln skall användas i Sverige (du köper som företagare således “momsfritt” i det landet där varan köps men får istället den stora glädjen att betala svensk moms vid införseln till Sverige). Viktigt att skilja på näringsidkare och privatperson, således. Tror inte att reglerna har ändrats, men man vet ju aldrig…

Nu får det vara färdigmomsat! Vi behöver värme och vind! AKUT! (tur för mig att resan till Portugal i sommar är bokad 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    26 mars, 2001 vid 12:08 som svar på: Moms igen =)

Det har spekulerats en del kring moms här på konfen. Sverige tillhör EU. Det innebär att så länge köps görs av privatperson inom EU så kan man INTE dra av momsen.

Men just nu kan jag undra om det lönar sig för någon att beställa surfprylar utomlands med tanke på kronans svaga ställning. Tycker att det är bättre att stötta de få surfhandlare vi har här i Sverige…

779 pund är ju 11 309 friska svenska pistoler… Även om vi drar av 25% (svensk moms) så är det ju fortfarande 9047 spänn. Åsså blir det frakt på det…Finns inte seglet du är intresserad av att få tag i till ett bättre pris än så här i Sverige? Eller kanske ett annat liiiiiite billigare?

Från Riksskatteverket:

Beskattningsbestämmelserna i EG följer även den s.k. destinationsprincipen. Den innebär att varor som släppts för konsumtion i en medlemsstat men som slutligen konsumeras i en annan medlemsstat, ska beskattas i den medlemsstat där de konsumeras. Den skatt som redan erlagts i den medlemsstat där varorna släpptes för konsumtion återbetalas om den skattskyldige följt de förfarandebestämmelserna som uppställts i direktivet.

Det finns endast ett undantag från destinationsprincipen på punktskatteområdet och det gäller inköp som görs av privatpersoner. Om privatpersoner köper varor för eget bruk i ett annat medlemsland och själva transporterar varorna ska beskattning ske i inköpslandet.

I ditt fall innebär det således att surfhandlaren i England har rätt. Om du tycker att “det här var ju superlattjolajbansintressant” (duh!) så kan du med fördel läsa in dig på området på http://www.rsv.se

Trodde aldrig att jag skulle lägga in info från RSV här på konfen… Men det har ju varit en del jada-jada-jada om det här med moms, tänkte att lite fakta kunde vara intressant…

Och nej, surfhandlaren i England tjänar inte lite extra på att “lägga på” moms. De är skyldiga att momsredovisa all sin försäljning, oavsett vart i världen de skickar sina varor. Först senare kan de få tillbaka moms-pengar från sin skattemyndighet om grejorna exempelvis skickats till Brasilien (som inte är med i EU och saknar moms/skatteavtal).

Så, summa summarum: Glöm det här med att “slippa” moms på surfgrejor om du inte krånglar och grejar rätt mycket, åtminstone inom EU… Eller fuskar… Och nej, du slipper inte moms på surfprylar från Norge eller Schweiz heller, de har skatteavtal med EU… Kuba, kanske?

Och nej, dr Masse kommer ALDRIG att svara på något så trist som “momsfrågor” igen…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    26 mars, 2001 vid 11:27 som svar på: Sämre segel med för lång bom??

Det beror väl lite på hur kräsen man är… Och hur stort seglet är…

Men som helhet måste väl svaret på din fråga bli “ja”. Den är skapligt viktigt för seglets egenskaper att inte uthalet kan röra sig alltför mycket i sidled, om seglet tillåts fara alltför mycket från sida till sida så blir det nog ganska så mycket mer ohanterligt än annars. Och så blir det om bommen är 30 cm för lång eftersom bommen helt enkelt är bredare där uthalet kommer att hamna. Dessutom så får du mer bom att hantera, vilket väl inte är så kul.

Så – 30 cm låter lite väl mycket i mina öron. Det finns ju sjyssta begagnade bommar att köpa för några hundralappar – kanske värt att fundera på?

Lycka till å Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 mars, 2001 vid 09:39 som svar på: Dr. Masse regerar,läs här…

Nu du voodoo lär du slå klackarna i taket och springa ett varv i Västerås av ren glädje… I hög grad grundade jag min kritik på att andra märken, bland annat North (men även Ezzy å Sailworks) har bättre koll på detta… Norths voodoo-linje på fyrametersmast är ju ett favvo-exempel, OBEGRIPLIGT för mig att inte fler gör på detta sätt. I viss mån underligt att inte North själva jobbar mer på detta sätt…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    21 mars, 2001 vid 08:57 som svar på: Dr. Masse regerar,läs här…

Vem är den där dr Masse? Han måste ha fått hjälp för att kunna skriva ett så krångligt inlägg, på utrikiska dessutom…

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2001 vid 08:25 som svar på: RRD eller Starboard

Om du skall gå efter test, vilket väl alltid är tveksamt ;-), så har ju årets TwinTipar i mina ögon fått minst lika bra kritik som Starboard…

Om han inte är tokigt bra så tror jag inte att det spelar någon större roll vad det blir – köp den du “känner” mest för! Man brukar ångra sig annars…

Surfa På!

(j-a bra råd där, “ööööh, köp den du känner för, öööh” men jag menar att om han ändå har definierat vad han vill ha till två brädor så är det bara att lita på magen och vilken bräda man vill ha under sina fnossingar på vattnet snarare än att spana efter någon slags omöjlig objektivitet)

• dr-masse

Medlem
    16 mars, 2001 vid 08:08 som svar på: Portugal ?

Kolla på http://www.windsurfpt.com.

Den, enligt mig, bästa shopen heter “Equinócio” och ligger på något som kallas “Verandas de Cascais” till höger på vägen mellan Guincho och Cascais Shopping (ligger ganska precis mitt emellan). Ingen höjdare, men helt OK. Nämnda Mistral shop i Carcavelos är också skaplig. Annars är är de som har shopen vid Guincho rätt sjyssta att ha å göra med, de har en lite större butik i Estoril.

Förr fanns det även en ett par mindre butiker i Birre, en NP-shop samt en Fanatic shop. De har aldrig varit något vidare och jag undrar hur de överlever… Nåja, om du skall till Guincho i juni så ses vi kanske där!

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 mars, 2001 vid 15:38 som svar på: Tillverknings teknik master

Rätt och rätt… återger mest sån’t som jag läst, hört å klämt lite på…

Om masterna sedan håller är en helt annan sak!

Surfa På!

(saker som “ser” hi-tech ut är ju sällan det, brukar ofta vara motsatsen…)

• dr-masse

Medlem
    15 mars, 2001 vid 11:57 som svar på: En fundering

Min lilla fundering kring Simmer Onshore gäller mer 00 till 01, vet fler än du som gillar fjolårets Onshore skarpt. Fast man kan ju spekulera hur mycket som helst runt sån’t här, själv inser jag väl mer och mer att jag egentligen är för kass för att känna skillnad mellan olika årgångar av segel om det inte hinner gå några års utveckling under tiden… 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 mars, 2001 vid 09:29 som svar på: En fundering

Jo, jag också benägen att till del hålla med. Känns som om utvecklingen på mindre segel (våg och manöversegel) inte har tagit några större kliv de senaste två-tre åren. Jämför jag exempelvis mitt HeatWave 5.5 från 97 med mitt NR 2000 så är det skillnad, men inte alls lika stor som mellan mitt gamla OnShore från 95 och HeatWave 97. Kollar man på exempelvis på NP så tycker i alla fall inte jag att det är någon anmärkningsvärt stor skillnad på våglinjerna 99-00-01. Gäller väl även märken som Gaastra och Simmer. Vad gäller Simmer så har jag snudd på en känsla av att förra årets Onshore samt FreeZone är minst lika bra, om inte bättre, än årets? Detta grundar jag dock bara på andras åsikter och omdömen i några test…

North och Ezzy är väl nästan de enda som förändrat sina mindre våg- å manöversegel hyfsat mycket till årets och fjolårets säsong?

Det känns som om man arbetar mycket med förfiningar på våg- å manöversegel just nu. Fast det behöver ju inte bara vara dåligt. På något vis så verkar de flesta segel vara bra, det handlar idag kanske mer om att hitta en modell som passar en egen segling, förhållanden å smak.

Tyckte att det var intressant att notera hur Josh Angulo placerade sig mycket bra i några slalomräjs (kom sjua i racing till slut) på Världscupavslutningen (Maui) med ett två-tre år gammalt Ezzy-segel…

Dock går segelutvecklingen helt klart framåt vad gäller större räjs- och friåkningssegel! Här har väl både Formula samt möjligheterna och marknaden för att segla i allt mindre vindstyrkor bidragit till att fokus från segeltillverkarna hamnat här. Dagens segel mellan 8.5 – 11.0 är ju något helt annat än för bara ett par år sedan… Jämför jag mitt NP V8 8.5 från 1999 med mitt Gaastra 7.0 från 97 så är det en j-a skillnad.

Brukar grunna på en hemsnickrad liten teori om att utvecklingen i surfvärlden verkar gå i tre-års intervall på någe sätt. Typ segel:

84-87 = i med lattor å cambers
    88-91 = monofilm och stabilare segel, mera cams
    92-95 = mer nedhal å lösare akterlik, mer segel i mer vind
    96-99 = kolmaster, olika “topp tippar” dyker upp, kortare mastlängder, no-cam
    00-02 = större segel, lättare segel, förfining och balans

Så det kanske dyker upp någe kul i segelväg till nästa säsong… 😉 Ingen exakt vetenskap precis, men en liten spaning… Jag kommer inte att köpa “årets” vågsegel i alla fall…Nästa år blir det istället ett sprillans STORT! Lägger pengarna där det utvecklas mest.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    15 mars, 2001 vid 08:01 som svar på: segeldatabas

Det har gjorts ett par försök med sån’t här på webben, det mest seriösa på sistone vad gäller vindsurfing är väl http://www.epinions.com/otdr-Watersports-Windsurfing. Kruxet är att folk inte går in å skriver tillräckligt för att det ska “vara igång” samt att de som har sajten är för tröga på att upptadera å lägga in nya grejor. Även windsurfer.com har väl stannat av rätt rejält de senaste två åren efter att ha haft skaplig fart i början…

Kanske kan du göra en så’n sajt här på konfen eller hos surfblaskan? En liten “folks egna åsikter” knapp och plats vore ju rätt mysigt här eller där! Tror mer på att tillföra befintliga svenska vindsurfingsajter så mycket som möjligt istället för att ha en massa småsajter överallt som startar ambitiöst men som sen har svårt att överleva… Det är inte lätt att hålla en bra sajt igång! (hej Surfblaskan!)

Ibland drömmer jag om en sajt som “Mountainbike Review” för vindsurfare… Gå in på http://www.mtbr.com så får du se en grym sajt vad gäller folks erfarenheter om mtb-pryttlar. Exempelvis har en sadelstolpe (!!) fått 135 omdömen! Rock Shox Indy-dämpare har 225 pers haft åsikter om… Och så håller det på, sida upp å sida ner. En suverän “community”, helt enkelt. Nåja, du kanske redan kände till denna men det är något att sikta på! 😉

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2001 vid 15:51 som svar på: segeldatabas

Du har rätt! Det var till å med lite bättre än så… Längst ned i navmenyn för boardsails fanns följande (vilket jag missat):

http://www.neilpryde.com/product/current2/sail/archive.html

Sträcker sig till 1996, så det var ju skapligt.

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2001 vid 15:48 som svar på: Tillverknings teknik master

Eftersom några i denna tråd fastnat i en märklig “titanmastflingorviperkoldiskussion” tänkte jag, vild och vacker som jag är, ägna mig lite åt den ursprungliga frågan… 😉

Lägg i minne att jag inte är någon tekniker, så det kan bli lite lustiga ordval och begrepp här.

Jag förmodar att du tänker på den mer “lindade” yta som NP kom med på sin RacePro mast till 2000? De kör vidare på det för X7, exempelvis.

“Off Axis Winding” har jag för mig att de kallar det. Tanken, om jag inte minns fel, är att få fram en mast med så lite “bindmedel” (“resin”, vad blir det på svenska?) som möjligt i masten. Även i master som tidigare getts etiketten “100% kolfiber” så har tillverkningsmetoderna tydligen ändå inneburit att en “onödigt” hög mängd bindemedel i masten gett utrymme för förbättring. Då blir det så att bindemedlet tar upp en del av krafterna istället för kolfibern. Och det vill man ju inte eftersom kolfiber är bättre på det än epoxi (eller vad man nu plastar ihop kolpinnarna med). Man vill helt enkelt ha högsta möjliga kolfiberhalt eftersom masten får snabbare reflex och lägre vikt. Masterna, som inte görs av Fiberspar (är det Dornier, månne?), lindas på detta vis eftersom det är en metod som verkar medge mindre bindmedel och högre kolfiberhalt. Om detta sen är den bästa metoden har jag ingen aning om. Men min uppfattning är inte att tekniken går bakåt…Nåja, du verkar ju jobba en del med sån’t här så din koll är väl bättre än min… 😉 (det är nästan så att jag undrar varför du frågar om du nu jobbar med detta?)

Ytan blir minst lika tålig för camberslitage som tidigare, om inte bättre. Har kollat på en RacePro mast som använts flitigt under året och den såg faktiskt fräschare ut än min FreeRide Pro (som har en slätare yta).

Ovanstående är en liten sammanfattning av sånt som jag läst mig till på NP, rec.windsurfing å efter att ha klämt och seglat en sväng med en RacePro. Jag är ingen mastexpert, men det är kul med en ny teknik om grejorna blir bättre och hållbarare!

Nåja, hoppas att du fick något i alla fall… Det dök ju upp en teori här på konfen om att Chalmerister å annat löst folk (ingetgörer) är glada i vindsurfing, de borde väl kunna leverara ett rejält uttömmande svar på din fråga?

Surfa På!

• dr-masse

Medlem
    14 mars, 2001 vid 15:20 som svar på: segeldatabas

Jag blir impad om du orkar!

Det finns några tillverkare som har rätt mycket info om tidigare modeller:

http://www.ezzy.com
    http://www.sailworks.com
    http://www.hotsailsmaui.com
    http://www.simmersails.com

Så slipper du extrajobb! Tushingham har lite grand, inte mycket. Lustigt nog så är de “stora drakarna” NP, Gaastra och North sämst på info om äldre segel. Bryr de sig inte om sina tidigare kunder… 😉 NP hade en del förut, men på den nya sajten saknas det?

Måste faktiskt passa på att ge Sailworks å Ezzy en eloge här – Sailworks har info från -94 å framåt, Ezzy likaså! Hos exempelvis North får man nöja sig med en icke klickbar länk som det står “2000” på… (Ah! den satt skönt, eller hur Voodoo? 😉

Surfa På!

Sida 406 av 427
Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums dr-masse

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.