dr-masse
Forum Replies Created
-
Lite mer om Technon (från http://www.surfstore.co.uk):
BIC TECHNO 283 Tested Boards July 1999
The Techno is an innovative widestyle. The designer really went for it with many of the main parametres – it has the most vee, the most rocker throughout, has the widest tail and is one of the widest overall – and is one of the shortest! In thier advertising BIC have marketed the board as planing ‘earlier than any other board’ – but the measurements indicate a rather more all-round aspect to its performance…
The board comes with an excellent Select 46cm fin. However, the fin is attached by an allen key. Bic boards used to have a bolt with a screw driver slot in the head, so you could change fin with either a socket spanner or a screwdriver. Where as a small allen key (it has to be exactly the right size to work) is a rather less common tool and is very easily lost..
On The Water: It’s a very uncomplicated, easy to sail design. Our intermediate tester found it the easiest to get going in a straight line and stay in control on. It offers a more balanced, stable ride than any of the other widestyles and despite being the widest on test doesn’t seem to overpower any earlier. It footstreers very well and is very positive in the gybe considering it’s width. It gets going more or less as early as any of the others and feels almost as fast and exciting, and although it isn’t actually among the quickest is certainly the easiest. It doesn’t suffer from the same railing off the fin that the others can, and has less need of a high lift fin to complement its style of performance (due in no little part to possessing so much Vee), so is very comfortable with smaller fins, right down to 38-39cm.
This board will greatly ease the introduction into planing windsurfing, compared with anything gone before. There is no reason why light-medium weight sailors who can sail the RYA level one triangle on a long board shouldn’t get straight on to one and crack at planing in a force 4; such is the stability of the platform. We were very impressed with its overall versatility as it really does perform well in winds from a Force 3 up to Force 5. It is not a high wind board per se, but it handles a blow and rough conditions surprisingly well and intermediates should be quite happy on it with sails down to 5.0m in relatively sheltered waters. When they are ready to progress to high winds or coastal waters it can remain in the quiver as a very crediable early planing board for use with rigs of up to 8.5m and beyond!
We must stress that it is a big board, and lighter sailors will find it less exciting and responsive than convertional Freeride 295s, so it is perhaps less relevant to more competent sailors, unless they are looking specifically for easy 8.0m+ sailing – or to try some racing. Bic have announced the formation of a one-design race fleet for the Techno, and its an absolutely ideal board for this purpose – it sails upwind really easily on its vee, is very controllable in a wide range of conditions, and not too technically demanding.
Overall: An excellent, very voluminous and extremely easy board to sail. For the less experienced sailor it’s an ideal tool for getting to grips with the planing windsurfing. For the more experienced it’s a very credible fun race board, a very serviceable early planer and teamed up with our 8.0m Tushingham Hekler sails gave thoroughly modern high-performance marginal-wind sailing, at as cheap a price as you can find good new windsurfing equipment of any persuasion.
Price £579 with Trim box Select 46cm fin.BIC TECHNO 283 Tested Windsurf March 2000
Launched at the beginning of last year, Bic were among the first to respond to the new widestyle concept with the Techno 283, and having managed to combine a very aesthetically pleasing design with an excellent price, their board sales shot to a level not seen for nearly ten years Wisely not changing it for 2000 but applying the concept to more sizes instead, the 283 Techno at 152 litres is likely to remain a very popular size, as its sail range is literally anything right up to about 9.0. I say ‘anything’ because with nearly 69cms of width, plenty of mast track range and very evenly spread volume distribution The 283 Techno is so stable and easy to sail that many basic level 2 windsurfers are happily using it with tiny sails and developing short board skills at a very early stage.
The Techno’s thermo-formed construction with durable ASA outer skin also suits this level of sailor more than most as the board is inevitably going to take a few knocks and bangs during the learning process. The supplied 46cm BiC Freefoil Tnm Box fin made by Select is rather large though, and as such it is certainly catering more for the boards upper level ability range, so first time short boarders may want to purchase or swap it for the smaller versions in 40 or 36cm lengths. For better sailors with big sails in light to medium wind strengths though, the fin does suit the board perfectly and produces very satisfactory performance on all points of sailing. But the precise performance ratings as shown in the scores really don’t do it justice amd fails to emphasize its truly outstanding control and overall ease of use. Its ability to nde smoothly over the chop but stay fairly low in the water and not skiner or tail walk means it is not quite as fast as some, but it is alrnost effortless to trim and requires little change in stance through gusts or lulls This combined with its fairly large fin also means it can drive upwind very easily on flat or lumpy water, again perhaps not quite with the speed of say the Visions, but certainly with more ease and control, particularly in rougher seas. Whilst the Techno does sail controllably lower and flatter to the water than most, the nose does have a very reassuringly pronounced scoop nght at the tip, so it does in fact feel very comfortable and forgiving even in quite substantial chop. Whilst it is certainly not radical or snappy to turn, firm and constant pressure to the rail does make it gybe very gracefully. The Techno’s early planing potential is also very good, although its slight extra weight amd control bias characteristics means it’s perhaps not as early as some, but its stable and level platform means it is probably tbe easiest for basic levd sailors to get going. Again like most good widestyles, it also has a good variety of footstrap options for learning to get in them or higher performance and the mast track position easily allows the boom to rest on the back of the board for learning waterstarting.
Overall – Combining durable construction with an even volume distribution, the Techno 283 is without doubt one of the most stable and easiest boards to sail in the test for first time short boarders upwards. Its beautifully even widestyle outline also produces great light wind performance on all points of sailing, for the more experienced sailor.Vet många som är nöjda med Technon och haft mycket kul med den! Har dock ej seglat den själv, tänkte att det ändå kunde vara kul med lite testresultat, som i mina ögon verkar beskriva brädan rätt bra.
Lycka till å Surfa På!
-
Vi får väl se hur länge jag klarar av att köra med öppna kort… försökte härmosistens förklara varför man behöver en fyrmetersmast till vågsegel och hur det kommer sig att min sprillans språjtans Bee 84 inte va något för Guincho (vi skall dit) utan att jag ville byta den mot en ny vågis… Gick sådär halvbra kan vi väl säga… 😉
Surfa På!
-
Ahhh, been there, done that… “Hade inte du en röd bräda förut, vad är det här för en blå?” (Dr Masses nya AHD under sängen i gästrummet).
Du kan nog lugnt kränga av din Explosion 295. Efter en halvmeters till en hel meters segling på MTXen har jag svårt att se dig åka runt särskilt mycket på Explosionen… 😉
“Ah, bytte min gamla mot en ny” är alltid ett fint argument.
Fast numera kör jag med öppna kort mot frugan. Det är tufft… Hennes läskigt träffande citat “hur vore det om du handlade mindre och seglade mer” bet hårt och är något som jag siktar på i år… Vi får se… Ett par segel blir det nog… Aaaargh, jag är beroende! “My name is dr Masse and I am a windsurfstuffshopaholic”. Nåja.
Surfa På!
-
Tackar!
Själv har jag inte kört Mistral Vision 130 men däremot kört liknande brädor (mest AHD FreeDiamond 70 som jag själv har). Mistral Flow 276 samt 284 har jag åkt runt en del på. Roliga brädor!
Okej, följande gäller:
– Ja, det kommer att bli min enda bräda
Du skriver även att du vill kunna segla i ett så brett register som möjligt. Då är det lätt 276an som gäller! Den kommer att vara betydligt roligare i mer vind med din 5.7a och funkar med en fyrhalva/femnolla om det kniper. Dock så planar 130an tidigare och kommer att ge dig fler seglingsdagar… Intressant läge, eller hur? Så – om du vill ha en bräda som funkar i mer vind (det är trotsallt de dagarna som är roligast), då är det 276an som gäller! Vill du däremot ha några fler seglingsdagar, ej att förakta!, så är det nog 130an som lirar bäst.– Duktig? nej, men lär mig. Klarar dock att segla ut och ta mig hem utan problem. Jag är 173 lång och väger ca 65 kg.
Att du väger hyfsat lätt talar i mina ögon ytterligare lite till för 276an, du kommer inte att behöva så himla mycket vind med en 7.5a för att gå igång (typ 6 sekundmeter).– Segel: Funderar på ett nytt Gaastra Matrix 7.0/7.5 alt. Naish Noa V 7/7.5,
för att kunna segla i ett så brett vindregister som möjligt.
Båda funkar på brädorna du är sugen på. Väljer du 130an tycker jag iofs att du gött kan snäppa upp till typ åttanoll. Att gå från en sjysst åttanolla till femsjuan kommer att funka fint.– Plats: Björlanda/Göteborgsområdet
Där kan man hoppa! Mao = 276an.– Vad vill jag ha ut av min surfing? Jag vill lära mig allt… dvs inte bara köra fram och tillbaka.
Även detta talar för 276an som nog är skojigare att lära sig hopp å lite manövrar med.Nuvarande utr: Bic Astrorock med ett 5.7 Gaastra mc1x segel.
hoppas det är svar nog.Oavsett vilken av brädorna du väljer så kommer det att vara rätt mycket skojsigare än Astron! Det finns dessutom ytterligare ett alternativ som kan vara värt en funderare… Å det är att handla 130an (eller kanske ännu större) å satsa på många seglingsdagar. Denna kompletterar du med en mindre bräda för en tusenlapp eller så (det finns!), kanske byta mot Astron? Då är du kittad… Kanske köpa 130an i år och komplettera med en mindre nästa år?
Ah, dessa alternativ…
Nåja, hursomhaver så tror jag att om du är ute efter en bräda att ha mycket kul på och lära dig en hel del med så är 276an det bättre alternativet!
Lyckat till å Surfa På!
(andra brädor som kan vara värda att spana på är F2 Ride 274, Fanatic Bee 274, AHD Free 277, RRD Freeride 276 och liknande)
-
Mysigt! Var faktiskt inne å kollade webcammen i Varberg igår och tänkte “märkligt, är ingen ute när det ser så bra ut?”. Men det var det ju!
Av just den anledning som simkompisen råkade ut för så har jag i kallare väder ibland fäst uthalet en extra gång med den del av tampen som blir “över”… Har slarvat med det på sistone men kanske skall börja med det igen…
Fler rapporter!
Surfa På!
-
MTXen ser gryyyyyym ut! Vi ses i Björkvik!
Hörde något om att brädan snabbt skulle upp på vinden… Antar att frugan inte är uppe på vinden särskilt ofta 😉 (åsså hoppas vi att hon besöker konfen med liknande frekvens)
Surfa På!
-
Nu kommer det en sånt där drygt svar – för att ge bra svar är de gott å veta lite mer. Så:
– Skall du ha den som enda bräda eller har du någon bräda till?
– Hur pass duktig är du? Vad väger du?
– Vilka segel vill du använda? Vilka segel har du? Kommer köpa?
– Var seglar du?
– Vilken typ av segling är du ute efter?Visst, du kan köra “freestajl” med fyrtitvå-fena (man kan ju köra freestajl med 370 bräda å centerbord oxå…), frågan är hur radikal du vill vara?
Surfa På!
-
Suveränt initiativ!
Snart ramlar det in lite slantar från Masse på SBFs konto… Efter femton år i sporten… Hå, hå, ja, ja…
Surfa På!
-
Otroligt! Man får hoppas att AHD är snabbare på vattnet än på webben… 😉
Surfa På!
-
Jaså, du tjuvläser mina inlägg 😉
Tycker att målen är mer än rimliga, faktiskt så pass att till å med jag funderar på att gå med i SBF… 😀
Jo, som många säkert genomskådat så är mitt inlägg lite i Bosses linje, att växa behöver ju inte vara ett självändamål. Men visst tycker även jag att det är kul att det bland annat här i Stockholm dykt upp lite fler roliga surfpolare bland kobbar å skär de senaste åren!
Men, som sagt, tycker att det är skön stämning i sporten just nu i Sverige och vill gärna behålla den för låååång framtid!
Surfa På!
-
Du vet inte hur rätt du har, idag är min sista dag här…
Färre och kortare inlägg i snar framtid, till allas glädje, månne? 😉
Surfa På!
-
Du vet att jag håller med. Jag riktigt känner hur jag njuter mer och mer av att hålla på med en sport som, dessutom felaktigt, betraktas som obskyr, ohipp och svår att börja med.
Jag vet, det är inte så lite skadat.
Om nu någon annan än Bosse läser detta, vilket kan vara möjligt så:
Jag vill faktiskt inte att saker och ting skall bli så mycket mer välorganiserade runt vindsurfing i Sverige än vad de är just nu… Håller helt med Bosse om att sporten är i fin form just nu och mer spännande än på länge… Låt oss bevara denna lilla “hemlighet” från en nyhetstörstande och hipphetsberoende allmänhet, OK? Säg inget till SBF… 😉 Och ÖWC (får jag komma till Öland i alla fall, grabbar?). Å några till…
Jo, det är självklart viktigt att tävlingar å sånt funkar som det ska, om inte annat för de som tävlar. Jag är helt och fullt för utvecklingen inom Formula!
Men jag vill inte ha en massa tomtar som söker sig till vindsurfingen bara för att det är “ballt”. Om det är en massa tomtar som vill börja så hoppas jag att det är för att det är KUL och något som engagerar. För, och här kommer en fråga som kanske inte är så lätt att svara på, varför skall sporten bli STÖRRE?
Vill gärna att någon här nämner en enda sport som blivit BÄTTRE och ROLIGARE av att den blivit STÖRRE. Med en bra motivering.
Här kommer några tankeväckare:
– Utförsåkning
– Snowboard (oj, vilka rysningar jag får)
– Innebandy
– Mountainbike
– Klättring
– Golf
– …listan kan fyllas på…Roligare för de som tjänar pengar på sporten, ja. För de som är utövare? Nej, just det. Hej Bosse!
För det kan väl aldrig vara så att de som vill att sporten skall bli större är förbund, klubbar och surfhandlare? Nejdå. Större klubbar = fler medlemmar = mer pengar. Större klubbar = fler medlemmar = större tävlingar = oj, sponsorer! = rikare förbund. Större klubbar + fler som tävlar = surfhandlare som faktiskt nästan tjänar en slant på sitt slit…
Hmnmm, det kanske till och med är bra att det kostar en slant att börja vindsurfa… Skrev jag verkligen det där?!?!?
Nu har ju jag kanske hårddragit saker och ting lite här, lite större kan sporten allt bli! Men ibland känner jag att det gäller att fråga sig VARFÖR den skall bli större och inte bara glatt konstatera att “åh, fan va bra liksom ba om vindsurfing blir vöörsta mega-sporten, öh! Då kanske Tipslördag ba läggs ner åsså kör de Surfsönda istället, ey va coool!”
Surfa På!
(dr Masse som aldrig slutar att förvånas över hur människan har en otrolig förmåga att utgå från att om något är litet och bra så är den givna slutsatsen att om det blir större så blir det ännu bättre!)
-
För länge… Inte många som läst… 😉
Men det blev en roligare stund på jobbet!
Får en känsla av att jag borde ge mig ut på vattnet istället för att skriva helvetiskt långa och sanslösa guider utan allmänintresse på konfen… Sjukdomsinsikten kommer krypande…
Surfa På!
-
Njet, ej genom segling. Eller vad man nu skall kalla det. Konsekvens av segling, kanske. En fena innanför bommen på Guincho (hej shorebreak!) mer eller mindre rakade bort halva greppet… Och så lite stenar i skärgården och en skön “dr Masse klantospolning på Torö ©”… Att jag sedan försökte “fixa” det hela med hjälp av lim och mycket inkompetens gjorde inte saken mycket bättre… Lika bra att försköka lägga på nya grepp…
“semesterseglare”… mycket har man blivit kallad här men det där var nog det värsta… 😉
Surfa På!