dr-masse
Forum Replies Created
-
Tack! Ringer med en gång.
Surfa På!
-
På mitt nya jobb lär det bli en del resor till Stavanger. Känns plötsligt väldigt lockande!
Som den gamle norske eurovisonsschlagerkungen (noll poäng två gånger – respekt!)Jan Teigen sjunger- då kommer “svenske fan” till Jæren!
Vi ses där!
Sufa På!
-
Det är många som vill ladda ner gratis från nätet.
Självklart! Varför betala något för någonting överhuvudtaget som folk lagt ner jobb på? Det är ju ett sedan länge känt faktum att gratis borgar för kvalitet, utbud och högt underhållsvärde.
Därför kan alla “toksnålgratisgnälljägare” där ute följa följande intrikata recept för att aldrig mer behöva pröjsa minsta lilla korvöre i surfsammanhang igen:
1. Gratis surftidningar och tester.
Inhandla en Scanner, helst en dyr trumscanner för hög kvalitet och hastighet. Skaffa bredband modell autobahn. Se till att ha en burk med krut i. Knalla iväg till närmsta “Press International” och blada upp för senaste Windsurfing, Windsurf Magazine, Boards, Surf Magazin, American Windsurfer och Planche Mag. Fläska in allihop i scannern. Scanna i 200° i fyrtifem minuter. Lägg ned några klämmiga timmar på att indexera allt i PDF-format. Slaska över alltihop till din nya sajt som du satt upp på surf.to/allasurftidningarochtestersomfinns.Nu kan du ladda ner surftidningar och tester gratis från nätet. Skriv ut de på din nya fyrfärgslaservärstingskrivare på glättat foto-papper (12 kronor arket) där färgkassetten á 800 spänn nästan räcker till tre hela tidningar! Läs och njut av din förmåga att lura marknadskrafternas vilseledande och förljugna ansikte.
Hånle lite extra när samtliga tidningar lägger ner eftersom hela surfvärlden numera kan ladda ner allt gratis på surf.to/allasurftidningarochtestersomfinns.
2. Gratis vindsurfingbräda.
Knalla in till valfri surfhandlare. Varför inte till Markus på SP i Varberg som verkar ligga på gränsen till bankrånare och snorglassfrånsmåbarnare enligt många här? Peta väldigt länge på den där tokigt läckra nya RRDn som du varit sugen på i ett halvår men som har ett sanslöst högt pris kraftigt över den femhundring som du lagt undan för din favvo-sport. Scanna av brädfan med din nya HandScan 560 TX när butikspersonalen är fullt upptagna med att lura någon stackars vindsmurfande kamrat (det brukar ta en stund).Väl hemma igen har du nu användning för din nyihandlade raketburk. Mata över info från HandScan 560 TX. Starta ditt nya CAD/CAM program (det var inte billigt, men oj! vad härligt det kommer att bli!). Lägg upp specifikationerna för brädan. Skriv ut det på din språjtans sprillans storformatsskrivare (du blev ju tvungen att komplettera din fyrfärgslaservärstingskrivare med en lite hetare maskin för CAD). Dunka över allting till din mutade kontakt på Cobra-fabriken i Thailand via nätet. Han säger att det är senaste grejen från Roberto Ricci himself och brädan knåpas glatt ihop på ett par månader. Välj “save as new almost for nothing coolness waveboard” och spara på C: under “mina freebees på nätet”, den där mappen som är knökfull med surftidningar i PDF-format, du vet. Efter en kvart knackar DHL på dörren tack vare deras nya “RocketshipSpaceShuttle Delivery” och du har din nya bräda i näven. Tjoho!
Långnäsa till alla surfhandlare! Mu-ha-ha-ha-ha-haaaaaaaaaaaaa…. !
3. Gratis surfsegel.
Gå in på http://www.gaastra.com. Kolla under originals. Där kan man minsann spana ohämmat noga och välja bland tokmånga färger på ett Nitro 2. Du har ju CAD så det är bara att lägga ner några månaders jobb på att lägga upp en nanoexakt kopia av Nitro tvåan! Så jäla lätt!Köp OH-film. Mycket. Helst lite tjockare. OH-film och monofilm är ju samma sak. Med hjälp av en varmluftspistol och en brödkavel har du snart smetat ut femton kvadrat plastfilm i sovrummet.
Åk till Monaco. Smyg in i Formel 1 depån. När alla tittar bort (du kan ju det här nu efter att ha vart hos Markus på SP) så petar du omärkligt av Rubens Barrrichelos bakvinge på hans Ferrari. Du har nu en hel hög med kolfiber! Åk hem till sovrummet.
Tack vare varmluftspistolen, pappas gamla Uttern 560 (kolfibern från Rubens bakvinge visade sig inte riktigt räcka i alla fall, så du fick blanda ut med lite glasfiber från pappas före detta båt) och ett oändligt tålamod har du snipp-snapp snickrat ihop kol-lattor, kolmast och kolbom!
Knyppla ihop kitet med Super-Attac lim. Klart!
Glöm inte att spara seglet under C: i mappen “mina freebees på nätet”, du vet den där som är full med en RRD-bräda och ett helt berg med indexerade surfblaskor i PDF-format.
Konstigt nog blev livet lite tråkigare när det plötsligt inte fanns några surfblarror att scanna in, brädor att scanna av hos SP och segel att kopiera. Av någon underlig andledning ville inte Gaastra ta reklamationen på det där lite underliga Nitro 2 13.8 när det mer eller mindre havererade totalt då det träffades av vind. För att inte tala om hur sur Rubens var när han kom och knackade på och fick reda på vad du hade gjort med bakvingen till hans Ferrari…
Nåja, det var ju gratis! Mu-ha-ha-ha-ha-ha-haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!
-
Hvergang? Är inte det danska? 😉 Eller va säger du, Preben?
Det kanske blir Klitmöller i alla fall… 😉
Surfa På!
-
Tittade lite på dailydose.de och det ser ju finemang ut! Har läst och hört om Jæren ett tag nu, verkar vara värt ett besök! När tycker du att man bör åka (NU! är ju det givna svaret, men det går ikke…), vilken tid på året är bäst?
Kul med dessa filmer och bilder! Kanske kan vi få finländarna att dopa vågorna så blir de ännu större? 😉
Surfa På!
-
Kul med filmer! Efter att ha sett http://www.stavangernettet.no/surfsentrum/produkter/seilbrett/videoklipp/windsurf02.mpg så kan man säga att jag undrar vad jag gör här?!?
Varifrån är klippet? Bore? Ligger det utanför Stavanger? Fin våg!
Varför löste vi upp unionen, EGENTLIGEN?
Surfa På!
-
Ah! Intressant svar! Fler som håller med?
Surfa På!
-
Ditt påstående “Och sedan när man sett både världstoppen och även duktiga killar i Svedala, så har de i alla fall en jävla massa nedhal.” är jag faktiskt beredd att hålla med om. Har inte sett lika många duktiga seglare det senaste året, men på Guincho 99 så gick man ju runt och kollade en del. Och där hade seglare av världscup kaliber en hel del nedhal, bland annat Sebastian Wenzel. Även Tristan Boxford hade rätt bra fjong i nedhalet. Fast där kör man med stort för att komma ut och “tar” att man bli överriggad längre ut, verkar det som. Men att de skulle kört med nedhal så att akterliket blir löst till ungefär andra lattan från toppen? Njäeee, de spände mer än så…
Någon annan som har samma erfarenhet? Att det rekommenderas av tillverkarna att köra med mindre nedhal men att folk, även duktiga seglare, spänner i rätt bra i alla fall? Är knepet att köra så överriggad som möjligt? Tänker bland annat på audio-intervjun med Josh Stone där han i stort sett sa att “vi köra med så j-a stora segel som möjligt för att få fart i manövrarna” (gällde free-style, men kanske även våg?).
Surfa På!
-
Håller med till viss del, dock har i alla fall jag upptäckt att det kan vara värt att testa lite. Det beror ju vad man vill få ut av sitt segel. Vad det gäller NR så har det hittills funkat bäst för mig att peta ganska lite med nedhalet (efter att ha spänt det till mitt “läge”) och jobba lite mer med uthal. Dock kan det mycket väl vara så att en annan seglare med annan vikt, bräda och förhållanden kanske tycker att det krävs mer/mindre nedhal än vad jag kör med för att han skall bli nöjd!
Det är ju lite knepigt det här med segelstorlek, riggning och vindsurfing vilket är en del av tjusningen! Förhållanden, utrustning, kunskapsnivå och humör gör ju att i stort sett varje gång är unik. Så jag delar egentligen mest av mig av mina egna erfarenheter, vissa kanske håller med andra tycker annorlunda. Men det är kul att diskutera!
Vad gäller att “läsa instruktionerna” så var det på sätt och vis en kommentar till mig själv att jag nog skulle ha kollat lite närmare innan jag kastade mig ut på vattnet första gången… Jag är nog inte den enda grabben här som sladdat in på beachen med nytt segel, tokriggat och kört som f-n för att lååååångt senare upptäcka att “oj, här fanns lite instruktioner som kunde vara värda att kolla i”… 😉
Men sen finns ju de där dagarna när man bara riggar och kör. De gillar jag! Fler och fler har det blivit med åren… Missar nog nå’t… Men är lite lat…
Surfa På!
-
Håller med! Det vore KUL!
Surfa På!
-
Det finns en diskussion om detta på neilprydemaui.com där Kevin OZEE skriver en del om detta. Tror bestämt att han skriver att RacePro masterna är mjukare i toppen.
Surfa På!
-
Ibland använder jag mig av ironi i mina inlägg… Typ mest hela tiden… Lite läbbigt är det… Följande mening från tidigare inlägg KAN tolkas som skapligt ironisk:
“Men det är nog inte så. Att det skulle vara skillnad på Sverige och Maui, menar jag ;-)”
Det är ju TOKIGT stor skillnad på Sverige och Maui. Trodde liksom att det var en ironisk kommentar i öppet mål för gänget på den här konfen 😉
Att den lille, klene och löjlige dr Masse skulle tro att han håller samma klass som valfri Kevin (Pritchard, Ponichtera, Ozee (ägare av Pryde-shoppen på Maui), Bacon (skådespelaren) Johansson (brevbäraren)) är ju grymt osannolikt.
Så dum är inte ens jag.
Höll inte vi på att diskutera segeltrim här? Var kom ni ifrån? Tyckte att det började bli lite intressant.
Surfa På!
(Fast man kan ju undra om det är värt att skriva såhär många tecken för att svara en grabb med användarnamnet “skitmellanöronen” eller vad det nu var som skrivit några inlägg som inte direkt bidragit till att höja nivån här på konfen… 😉 )
-
Jag har aldrig varit i närheten av att hoppa så där högt! Mina högsta skutt har väl i bästa fall mätt upp till knappt halva Vidars… Om ens det… Näe, mindre än hälften var det nog… Men högt som f-n för dr Masse!
Höjdrekordet för min del kommer från Guincho -97. Klockren dag med 4.7, långt mellan vågorna (ovanligt där) och 2-3 meters väldigt rena å fina vågor. Hade ett par sjyssta träffar den dagen, minns speciellt en. Klockrent tryck i prylarna och träffade en 3-meters sak i stort sett helt perfekt. Höll i bra och kom väl (här gissar vi glatt!) upp en fyra meter ovanför vågen. Hade bestämt mig för att se hur högt det kunde bli! Så en 7-8 meter ner var det. Ryser i hela kroppen av välbehag bara jag tänker på det! Har jagat upplevelsen av det där hoppet sedan dess utan att riktigt lyckas… Men i år skall jag dit igen!! Och hoppa ÄNNU högre 😉 Vidar, here I come! Nåja. Nu får jag kanske lugna mig lite.
Men hursomhelst var det j-igt häftigt första gångerna jag fick till någorlunda höjd i hoppen! Och det som fascinerade mig mest var att det handlade mer om att balansera hoppet som helhet än att oroa sig över landningen. Faktiskt så går det lättare när man satsar och håller i än när man “fegar” och försöker hoppa lite mesigt så där halvhögt med lite fjantfart. Det har jag nämligen provat… Lyckas man hålla balans och position någorlunda så är i alla fall min erfarenhet att ladningen inte är någe större problem. Fast det är klart, stökar man till det i Vidars stratosfärer så är det ju en bit ner…
Surfa På!
-
Har sett det oxå, Kevins råd har fått mig att köra med snäppet mer nedhal i lättare vind men inte fullt ut så mycket som han rekommenderar. Kanske beror det på att han bor på Maui och kan köra “lagom” överriggad mest hela tiden medan vi bor i ett något byigare Sverige där det gäller att ha lite tryck i seglet även mellan byarna?
Men det är nog inte så. Att det skulle vara skillnad på Sverige och Maui, menar jag 😉
Ett råd som han gett som jag dock tycker stämmer är att försöka hitta ett bra läge på nedhalet och sen jobba lite mer med uthal, vilket har funkat för mig.
Surfa På!